Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Altså, dette er en smule fjasete, men jeg får meg altså ikke til å gå inn til de store sterke gutta for å løfte vekter. Jeg vil så gjerne, men jeg aner jo ikke hva jeg driver med, og der står de på rad og rekke, store og sterke. Og skumle. Pluss all fjortissen da, gjengen som ser ned på alle utenom seg selv.

Så hvordan moter man seg opp til noe slikt? Til nå har jeg bare feiga ut, løpt opp til de trygge elipsemaskinene eller inn til de andre damene på gruppetimene. Godt skjermet fra omverdenen.

Så da er vel i grunn spørsmålet mitt, hvordan gjør man dette da? Det åpenbare fungerer ikke; og bare gå inn å sette i gang.

Jeg vurderer og begynne å trene klokken seks om morgenen, oddsen er kanskje større for at jeg er alene da?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3740-hvordan-moter-man-seg-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del så var det bare å ta seg selv i nakken og sette igang. Sjeldent folk rundt deg faktisk får med seg hvor mye du løfter osv, så her er det bare å gi gass. :thumbsup:

Du kan jo prøve å finne et tidspunkt når det er lite folk så kan du bli litt tryggere på å trene med frivektene. Blir mindre skummelt etterhvert som man blir tryggere på utstyret og øvelsene

Du må nok bare gå inn i deg selv om manne/kvinne deg opp til å gå inn for å nå målet ditt. Husk at alle må starte et sted så folk har forståelse for det. Hvis du er usikker på hva du gjøre på styrkerommet kan du sikkert prøve ut et av treningsprogrammene du finner på styrkeseksjonen på nettsiden.

De to beste øvelsene i verden er markløft og knebøy. Sett deg inn i teknikken på disse og spaser rett forbi fjortisene som kjører biceps curl og cable flies, og så begynner du med markløft. De store og sterke gutta får da garantert mer respekt for deg som trener smart enn for fjortisene som tror det holder å trene biceps og bryst :)

http://fitnessbloggen.no/ovelser/markloft/

http://fitnessbloggen.no/ovelser/kneboy/

Annonse

Skjønner veldig godt hva du mener:) Er selv jente og er vanligvis bare gutter inne på frivektavdeling. Nå i januar har det gledelig nok vært litt andre jenter også! Forstår veldig godt den "ææh, føler meg svak og teit, tenk om jeg gjør noe feil og dummer meg helt ut"-følelsen. Mine tips er å kanskje gå der sammen med noen de første gangene. Hvis du kjenner noen som er kompetente og vil være med deg og vise øvelsene er det genialt. Både for den åpenbare grunnen; du lærer deg øvelsene og ikke minst: Du føler deg litt sikrere og selvtilliten er hevet et par hakk til neste gang du skal der alene;) Det kan også være lurt å gå der på tidspunkt det ikke er så mange andre de første gangene. Da kan du kløne litt i fred:p F.eks tidlig om morgenen eller om søndagen. Er gjerne litt mindre skummelt når det ikke er stappfullt der inne!

Også må du bare tenke at mest sannsynlig er alle opptatt med sitt! Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har lagt merke til hvor tungt andre tar. Jeg er veldig selvsentrert når jeg trener:p

For det andre, tenk at DIN trening ikke skal ødelegges av andre. Jeg vil ikke la redselen for andres blikk (som sjeldent er reell uansett) og faktumet at det er flest gutter der ødelegge MIN trening og MIN kropp. Alternativet er å bare holde seg til kondismaskinene og tulleapparatene og dermed aldri få drømmekroppen. Det alternativet er i grunnen ikke så aktuelt;) Så da jeg bare inn der og løfte:D

For det tredje; det er skumlest i starten, etterhvert tenker du ikke særlig over det:)

De to beste øvelsene i verden er markløft og knebøy. Sett deg inn i teknikken på disse og spaser rett forbi fjortisene som kjører biceps curl og cable flies, og så begynner du med markløft. De store og sterke gutta får da garantert mer respekt for deg som trener smart enn for fjortisene som tror det holder å trene biceps og bryst :)

Dette. Hvis jeg ser newguys/-gals som utfører en av de fem store med bra teknikk og fornuftig oppsett spiller det ingen rolle hva som er på stanga.

Greit nok at du liker markløft og knebøy, det proklamerer du for jevnlig. Men du kan spare deg for den nedlatende tonen du viser ovenfor folk som ikke like intr i samme øvelser som deg.

Greit nok at du liker markløft og knebøy, det proklamerer du for jevnlig. Men du kan spare deg for den nedlatende tonen du viser ovenfor folk som ikke like intr i samme øvelser som deg.

Faktisk så kjører jeg ikke knebøy selv en gang (gjør frontbøy grunnet manglende sikkerhet/stativ), men det er uansett en bra øvelse.

Den nedlatende tonen er rettet mot de som ikke trener underkropp. Jeg var selv en av dem da jeg startet, og jeg ble "reddet" bort fra det ved å flere ganger lese hvor viktig det var og hvor dust det ser ut med tynne bein og stor overkropp:)

Annonse

Det viktigste er nok selvsikkerhet og tro på seg selv. Husker selv da jeg begynte å trene - det var litt ekkelt i starten. Jeg så derfor mye på øvelsesguider og videoer for å være sikker på hva jeg skulle gjøre, og hvordan det skulle gjøres. Planla på en måte økte i hodet på forhånd. Å vite hvordan man utfører øvelser riktig hjelper på selvtilliten på styrkerommet :)

Mannen ble sjokkert når han hørte om mine planer, så han kontakten en kollega som kunne hjelpe meg. Jeg tror han så for seg katastrofe om jeg skulle prøve ut dette alene :D

Kanskje det blir mindre skummelt når jeg vet hva jeg driver med? Jeg håper det. Takk for alle svar :)

Hva med å starte med bare en eller to øvelser først? Velg en eller to du tror du får til uansett, og start med de. Jeg var heldig og startet på et treningssenter langt ute på landet hvor det var samme hvem som var hvor, men merket uansett det var ubehagelig å trene forskjellige ting foran andre, av forskjellige grunner. Jeg startet med noen få ting, så tok jeg det derfra :)

Trodde først dette var en tråd om å kle seg moteriktig på gymmet. :whistling:

Konstantinovs hadde et bra tips; kjør deg opp på teknikk, kjør så bøy og mark. Du blir dermed dronninga, mens fjortisguttegjengen tenker "fett, en jente som løfter, og hun løfter bra".

Elleer kjør andre øvelser du kunne tenke deg. Vet hvordan det er å prøve seg fram med ulike øvelser og at ikke alt funker på første forsøk, men ikke gi opp! :) You can do it!

Jeg forstår veldig godt hvor dette kommer fra, var der selv for en måned siden. Jeg hadde time med personlig trener, da følte jeg meg mye tryggere, men så kom jo dagen da jeg måtte gå inn på styrkerommet alene. Jeg vet ikke hvordan du jobber/går på skolen, men på mitt treningssenter er det mye mindre folk på formiddagen/helgene. Så du må nesten bare finne et tidspunkt hvor det er lite folk.

Etter et par ganger inne på styrkerommet blir det mye bedre! Bare ta deg tid, det er ikke så skummelt som det virker. De fleste "store, skumle muskelmennene" er faktisk ganske hyggelige. :)

Jeg kjenner meg vedig igjen :p før trente jeg kun på apparater, og frivektene rørte jeg bare hvis det ikke var mange andre der. Den siste måneden har jeg bestemt meg for å satse på styrketrening, så nå er det ingen vei utenom. Bruker nå nesten hele treningsøkten min i styrkeavdelingen sammen med "de store gutta" :) Jeg begynte å gå sammen med samboeren min som har trent endel styrke slik at han kunne lære meg øvelsene først, og da ble det mye lettere å gå dit alene etterpå :) Jeg synes det hjelper veldig å sette opp program for hva jeg skal trene på forhånd, slik at jeg er målbevisst og ikke går å surrer på gymmen.

Selv er jeg jo ganske tynn og løfter ikke all verden enda, men har ikke fått noen stygge blikk av den grunn. Alle er kjempehyggelige, og jeg tror de fleste vet at man må begynne et sted. Dessuten kan du bare overse de "fjortissgjengene". Jeg blir så oppgitt når jeg er å trener og ser jentene som ikke anstrenger seg, og guttene som slenger på mest mulig og forsømmer teknikken helt. De lener seg bak og hiver vektene opp når de liksom skal ta bicepscurl :p Som tidligere nevnt i tråden, så er det viktigste god teknikk og at du har jevn progresjon. Jeg trener med vekter som er så tunge at jeg sliter meg helt ut, men slik at jeg klarer å løfte riktig likevel, og husk progresjon ;)

Trente forresten strake markløft for første gang i går, og da spurte jeg bare han som hadde brukt stanga før meg hvordan han gjorde det. Selv tok jeg bare stanga uten vekter slik at jeg ble trygg på øvelsen først. Har en teori om at dette er viktig, og da særlig i slike øvelser som markløft og knebøy :)

Bare tenk at du skal gjøre din greie og gå inn dit :) Er du usikker, så kan du jo bare spørre noen hvordan det skal gjøres. De fleste er veldig hjelpsomme og hyggelige når de er på trening. Også tror jeg alle liker å bli spurt om hjelp, da dette er et tegn på at de ser ut som de har peiling :) Men husk å spør nå de har pause eller er ferdige da :p ikke midt i et sett.

Du kan oppsøke nærmeste styrkeløftklubb for trening, teknikkhjelp og veiledning. Jeg har ikke opplevd annet enn hjelpsomme styrkeløftere, selv om de kan se litt skumle ut ;) Det var iallfall slik jeg startet med bøy, benk og mark på alvor og om jeg nå trener på et kommersielt gym er jeg ikke akkurat redd for å boltre meg på frivektavdelingen, siden sjansen er stor for at jeg løfter mer/penere enn de fleste der ;)

www.styrkeloft.no kan du finne din nærmeste klubb :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...