Gå til innhold

Pensum på bachelor i ernæringsfysiologi (helsehøyskolen f.eks)


Opheliia

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som studerer dette og som kan fortelle meg litt om pensum?

Jeg har aldri hatt kjemi på vgs og har fått høre at det kan være en fordel å ta et intensivkurs i dette her før oppstart på bacheloren. Hva slags bøker er det da? Tenkte jeg kunne starte litt smått med det, kun fordi jeg er litt sær og fordi jeg vil veldig gjerne kunne litt før jeg starter opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på UiB. På første året var det mye biokjemi og lite ernæring, så absolutt en fordel å ha hatt både biologi og kjemi på videregående. Hvilke bøker de har i intensivkurs vet jeg ikke, men jeg hadde "Kjemien Stemmer" på videregående. Jeg ville ikke tatt generell kjemi, kun biokjemikurs om dette er mulig. Det er sinnsykt mye unyttig informasjon i generell kjemi. Tenker du å ta det på en høyskole? I så fall kan det være pensum er litt annerledes der. Jeg har bare hørt om årsstudium i ernæring på høyskoler? Ellers ligger det som regel pensumlister på nett? Første året hadde jeg "Biochemistry, BTS" (en bibel av biokjemi, men ikke i positiv forstand), "Biochemistry, Lippincott's illustrated reviews" (Veldig bra forenklet og medisinsk vinklet versjon. På en låte et sammendrag av biokjemien) og "Essential Cell Biology, ABH" til hovedfaget på 30SP som het BIOBAS (biomedisinsk basalblokk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg den ene grunnboka i kjemi (kjemien stemmer 1). Kun fordi jeg kan faktisk ingenting og jeg tror det kan være pittelitt lurt og også få inn det generelle før jeg setter meg ned med ting jeg ikke vet hva er. Får se på biokjemi etterpå.

Nei, jeg tenkte bare å lese meg opp privat, kjemien altså. Bachelor i ernæringsfysiologi skal jeg ta via helsehøyskolen til høsten :-).

Har googlet etter pensumlister, men jeg er seriøst dum når det kommer til å google og å lete etter ting!

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg den ene grunnboka i kjemi (kjemien stemmer 1). Kun fordi jeg kan faktisk ingenting og jeg tror det kan være pittelitt lurt og også få inn det generelle før jeg setter meg ned med ting jeg ikke vet hva er. Får se på biokjemi etterpå.

Nei, jeg tenkte bare å lese meg opp privat, kjemien altså. Bachelor i ernæringsfysiologi skal jeg ta via helsehøyskolen til høsten :).

Har googlet etter pensumlister, men jeg er seriøst dum når det kommer til å google og å lete etter ting!

Takk for svar :)

Jo, det kan virke sånn, men den videregående kjemien lærer deg mye du ikke trenger. Du kan jo selvsagt hoppe over en del ting, men det krever jo at du vet litt mer om biokjemien, hehe. Jeg ville ikke lært meg all videregående kjemien!

Regner med noen som studerer der kan sende deg ei pensumliste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. året

MED 1 (Humanbiologi)

MED 2 (Hjerte - kar - væske)

MED 3 (Respirasjon og metabolisme)

MED 4 (Muskulatur og nervesystem)

MED 5 (Hormoner og immunsystemet)

MED 6 (Samfunn, alder og helse)

2. året

ERN 1 (Generell ernæring)

ERN 2 (Mikronæringsstoffer)

ERN 3 (Energigivende næringsstoffer; fordøyelse, omsetning og klinisk biokjemi)

VKS1 Vitenskapelige artikler

ERN 4 (Metabolske reaksjoner i cellen)

VKS 2 Lover og rettigheter

Dette har vi hatt til nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gjør det greit i å lese den enkleste kjemien fra vgs før du starter med biokjemi. Selv om man kanskje tenker det er mye unyttig, er det greit å vite om enkle kjemiske reaksjoner, hva et atom er for noe og kanskje lese litt mer på organisk kjemi-kapitlene. Jeg går ikke ernæring altså, men har hatt en del biokjemi og for min del var det en stor fordel at jeg har hatt myyye kjemi tidligere. Ser derfor for meg at det i det minste er greit å kunne den enkleste kjemien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går siste året på helsehøyskolen nå, og tror du gjør klokt i å sette deg inn i kjemien ettersom den ene modulen består av mye biokjemi. Dette gjør selvfølgelig at du forstår mye mer også :thumbsup: (Jeg hadde kjemi på vgs)

Med tanke på pensmumlista så forandres det litt fra år til år, men boka "Menneskets Fysiologi" har jeg brukt gjennom alle årene :)

Bare send meg en pm hvis det er noe mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på UiB. På første året var det mye biokjemi og lite ernæring, så absolutt en fordel å ha hatt både biologi og kjemi på videregående. Hvilke bøker de har i intensivkurs vet jeg ikke, men jeg hadde "Kjemien Stemmer" på videregående. Jeg ville ikke tatt generell kjemi, kun biokjemikurs om dette er mulig. Det er sinnsykt mye unyttig informasjon i generell kjemi. Tenker du å ta det på en høyskole? I så fall kan det være pensum er litt annerledes der. Jeg har bare hørt om årsstudium i ernæring på høyskoler? Ellers ligger det som regel pensumlister på nett? Første året hadde jeg "Biochemistry, BTS" (en bibel av biokjemi, men ikke i positiv forstand), "Biochemistry, Lippincott's illustrated reviews" (Veldig bra forenklet og medisinsk vinklet versjon. På en låte et sammendrag av biokjemien) og "Essential Cell Biology, ABH" til hovedfaget på 30SP som het BIOBAS (biomedisinsk basalblokk).

Nå er kjemi et krav for å komme inn på human ernæring ved UiB da, så ville ikke anbefalt noen å droppe dette. Hvilket år går du på forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er kjemi et krav for å komme inn på human ernæring ved UiB da, så ville ikke anbefalt noen å droppe dette. Hvilket år går du på forresten?

Ja, men vedkommende skal jo ikke på UiB ;)

Jeg gikk på kull 09, men tok kun første året. Snakte med deg så vidt under fiskespiseprosjektet ;) Var leder for EFiB i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går siste året ernæringsfysiologi og har brukt blandt annet disse bøkene flittig på 1. året:

Tittel

Menneskets fysiologi

Forfattere

Haug, Sand, Sjaastad

Tittel

Menneskets funksjonelle anatomi

Forfattere

Dahl og Rinvik

Tittel

Grunnleggende ernæringslære

Forfattere

Pedersen, Hjartåker, Anderssen

Tittel

Vanen, viljen og valget

Forfattere

Brumoen

Man får en grundig opplæring i kjemi med et veldig forståelig språk i forelesninger osv. så tror ikke det er nødvendig for deg å ta noe ekstra intensivkurs i dette, om du ikke har fryktelig lyst da selvfølgelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kan dere gi en helhetlig vurdering av boken menneskets fysiologi?

Jeg har kjøpt menneskekroppen fysiologi og anatomi av de samme forfatterne utenom Jan, og den kommer om ikke lenge i posten.

Spørsmålet mitt er om det er verdt å kjøpe menneskets fysiologi og? er ikke det mye av det samme bøkene bare at den boken jeg har kjøpt handler om anatomi generelt.

Dere vet det nok bedre enn meg :p

Målet mitt er å bare forstå hvordan det fungerer, og enda mer senere.

Takker for svar og hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere gi en helhetlig vurdering av boken menneskets fysiologi?

Jeg har kjøpt menneskekroppen fysiologi og anatomi av de samme forfatterne utenom Jan, og den kommer om ikke lenge i posten.

Spørsmålet mitt er om det er verdt å kjøpe menneskets fysiologi og? er ikke det mye av det samme bøkene bare at den boken jeg har kjøpt handler om anatomi generelt.

Dere vet det nok bedre enn meg :p

Målet mitt er å bare forstå hvordan det fungerer, og enda mer senere.

Takker for svar og hjelp ;)

Brukte Olav Sand et al: ''Menneskets fysiologi'' både 1.året på fysioterapi og nå på Human ernæring. Har bare bladd i 'fysiologi og anatomi'. Den rene fysiologiboken er mer omfattende og bedre syns jeg. Hvis du virkelig vil forstå ting vil jeg anbefale og investere i en ren fysiologibok (feks O.Sand) og et anatomisk atlas. For mer forklaring av bevegelsesanatomien er ''menneskets funksjonelle anatomi: med hovedvekt på bevegelsesapparatet'' av E.Rinvik fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...