Gå til innhold

Oppvarming før styrkeøkt?


Marthe

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

dette er jo en helt knall blogg/informasjonsside som har gitt meg masse motivasjon og inspirasjon i trenings- og kostholdsveien,men det er én ting som jeg føler jeg ikke har helt svaret på, som jeg håper dere her inne kan gi meg en liten pikepinn på:

Er det lurt å varme opp på f.eks. tredemølle/spinningsykkel før en styrkeøkt (10-15 min.), eller bør man heller bruke styrkeøvelsene f.eks. uten vekter for å varme opp til de tyngre øvelsene? Lest mye forskjellig, så hadde vært gull å fått et endelig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter på en crosstrainer/romaskin er fint for å få opp pulsen litt og få opp litt varme i kroppen, så kan du kjøre øvelser som squat-to stang, rygghev osv...så kan du varme opp med mange sett og lave vekter på den øvelsen du kjører :)

Det finnes mange veier til rom, men dette ser ut til at det er en metode som mange bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få varmen i kroppen er lurt, men dynamisk oppvarming er faktisk veldig viktig også. Da mobiliserer du leddene, osv. http://fitnessbloggen.no/ovelser/k/oppvarming/, Der finner du dynamisk oppvarming for over- og underkropp! :)

Du kan også varme opp med 2-3 sett på 6-8 rep med lite vekter på på de store øvelsene. Dette burde få deg god og varm!

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være veldig fordelsaktig å ha generell oppvarming gjennom enkle øvelser som gåing i bakke, jogging, roing i maskin, elipsemasking osv for å få varmen og pulsen opp...deretter anbefaler jeg å plassere alle baseøvelsene dine først i programmet så etter du har tatt de øvelsene så trenger du ikke varme opp før resten av øvelsene i programmet ditt..

etter det så kommer det litt på deg selv, gjør det du liker og det du føler funker best for deg...ingenting er fasit innen trening siden alle er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler helt klart bruk av dynamisk oppvarming.

Denne er fin som generell oppvarming og mobilitet (vikitig viktig!)

Denne er fin før beinøkter.

I tilegg er øvelser som LYTP lurt:

Scapular push up er også fint å starte økten med:

Selv gjør jeg dette,i tilegg til øvelser som kettlebellswing, gobletsquat, push up osv. Etter dette begynner jeg på rolig vekt av max vekta, og jobbe meg oppover. Den siste delen er veldig individuell, og du kjenner når du er "klar for å gi max".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke det jeg mente nei! selv har jeg 5 min på ellipse maskinen og 2-3 min på ro-maskinen! ;) men er så mange jeg ser på gymmet som tar seg 2 min på ro-maskinen også går de ned og løfter 20 kg mer enn de klarer i benkpress.. ikke det jeg kaller oppvarming akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...