Gå til innhold

Fettet sitter som støpt - hva gjør jeg galt?


Tirilns

Anbefalte innlegg

En annen faktor er at ved overdreven kondisjonstrening (av underkroppen) og kcalunderskudd kan fett forbrennes fra overkroppen og lagres på underkroppen - mao vil en bli slankere på overkroppen fordi fettet flytter seg til underkroppen, men netto vil en ikke bli kvitt kroppsfettet.

Det er første gang jeg hører dette. Synes det var en interessant uttalelse. :) Er dette broscience eller forskning?

Eg har svært lite feitt på beina (synlege blodårer, cuts og 3 mm på feittklypa), men er ganske chubby på overkroppen. Og eg tviler på at mange her inne trenar kondis meir overdrevent enn meg (type to timar dagen i snitt). Trur det er mest genetisk eg, n=1 osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TorSer! :-)
Jeg har prøvd å loggføre matinntaket i MyFitnessPal noen ganger og da har jeg sett at jeg får nok proteiner, men lite fett og karbohydrater. Dette er delvis med vilje da jeg har lest flere steder at jeg må få i meg lite karbohydrater om jeg ønsker slankere kropp (jeg ønsker jo slankere og mer markerte bein).En dag forrige uke så slik ut: 
1392 kcal, 73 g karbohydrater, 18 g fett og 117 g protein.

Utenom dette har jeg egentlig ikke peiling på hva jeg bør få i meg av næringstoffer i løpet av en dag. Jeg er ei kvinne på 20 år, 166 cm høy, 53 kg :-)

Jeg ønsker selv å trene mer bein, men jeg er som sagt livredd for å få samme "resultat" som sist, da beina bare ble større grunnet økt muskelmasse, uten at fettet slapp :-)

Ofte søker en råd på internett for å få bekreftet sin egen teori. Forskning har vist at vår persepsjon både bevisst og ubevisst søker bekreftelse på de meninger og oppfatninger vi allerede har. Vi er derfor ofte svært lite mottakelig for andre meninger og oppfatninger, mye mindre enn vi tror. Samtidig ser en også at stadig flere utvikler et feil forhold til egen kropp, trening og mat. En trener for mye og spiser for lite. Titusenvis av jenter gjør dette. De fornekter ofte problemet overfor både seg selv og andre. Men samtidig vet en også innerst inne hva en gjør. Det er hva en kaller "bevisst ubevissthet". En vet en spiser for lite og trener for mye. Dette liker en å få bekreftet fra andre. DU VET at 1392 kalorier er alt for lite. Du vet det så inderlig godt. Og du skriver det her for å søke bekreftelse fra andre. Du ønsker å få en reaksjon. Du ønsker at folk skal skrive det er for lite. Det medfører ofte en av to ting;
enten at du da tar til fornuft og øker matinntaket i visshet om at det er det som vil føre deg nærmere målet ditt

eller at ditt allerede litt forstyrrede forhold til kropp/mat/trening får næring av denne bekreftelsen. Du føler deg flink, at du har kontroll, du har disiplin osv. Så du fortsetter...

I de aller aller fleste tilfeller er det ikke vits å opplyse mennesker i en slik situasjon om det jeg nå her gjør. Nettopp fordi problematiseringen av problemet og poengteringen av "det unormale" også kan trigge en forsterkning av den allerede forstyrrede atferden. MEN - i enkelte tilfeller kan det også fungere. Så jeg skriver dette i håp om det siste. Etter mange mange år med problemer selv + mye arbeid med andre mennesker i liknende situasjon kjenner jeg lusa på gangen. Jeg ber deg ikke om å si noe og jeg forsøker heller ikke diagnosere deg. Dette er heller ikke ment som noe angrep. Det er simpelthen ment som et ønske om at du stopper litt opp, forsøker å se din egen livsstil og situasjon utenfra, lytte til gode råd fra andre (særlig Therese her inne som har svart deg) og arbeider med å nyte treningen og livet. Stien du og så mange av oss går på er smal. Ikke fall ned på feil side.

Jeg har troa på deg og at du når dine mål! =) Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er første gang jeg hører dette. Synes det var en interessant uttalelse. :) Er dette broscience eller forskning?

En annen faktor er at ved overdreven kondisjonstrening (av underkroppen) og kcalunderskudd kan fett forbrennes fra overkroppen og lagres på underkroppen - mao vil en bli slankere på overkroppen fordi fettet flytter seg til underkroppen, men netto vil en ikke bli kvitt kroppsfettet.

 

Dette lurer jeg på og, er dette ut fra forskning?
E dette ikke veldig genetisk hvor en lagrer fett?
Videre tenderer jo kroppen til å lagre fett der en trenger det mest, særlig når kroppen havner i "sultmodus"/har for lite kroppsfett. Den prioriterer ofte å lagre fett rundt interne organer, altså fra ca under armene og ned til rumpa. Dette for å lagre fettet (og varme) indre organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette lurer jeg på og, er dette ut fra forskning?
E dette ikke veldig genetisk hvor en lagrer fett?
Videre tenderer jo kroppen til å lagre fett der en trenger det mest, særlig når kroppen havner i "sultmodus"/har for lite kroppsfett. Den prioriterer ofte å lagre fett rundt interne organer, altså fra ca under armene og ned til rumpa. Dette for å lagre fettet (og varme) indre organer.

 

Det er riktig. Fettet lagrer seg der det lagrer seg.

Punktslanking eller lignende varianter som beskrevet lenger opp er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er første gang jeg hører dette. Synes det var en interessant uttalelse. :) Er dette broscience eller forskning?

Forskning - http://bayesianbodybuilding.com/biosignature-reviewed-hormones-key-weight-loss/

Your fat distribution and your fat mass are two distinct anthropometrical (literally ‘bodily measurement’) characteristics. Fat mass is the total amount of fat on your body and its distribution defines where it is stored. If you change your fat distribution via hormonal correction without actually losing fat, you’re simply shifting the fat around your body. For example, during menopause women ‘lose’ fat on their hips and legs due to hormonal changes. This fat relocates primarily to the abdomen [1, 2]. The result is a flat ass and a gut. Not exactly the magic solution to fat loss.

Hei TorSer! :-)
Jeg har prøvd å loggføre matinntaket i MyFitnessPal noen ganger og da har jeg sett at jeg får nok proteiner, men lite fett og karbohydrater. Dette er delvis med vilje da jeg har lest flere steder at jeg må få i meg lite karbohydrater om jeg ønsker slankere kropp (jeg ønsker jo slankere og mer markerte bein).En dag forrige uke så slik ut: 
1392 kcal, 73 g karbohydrater, 18 g fett og 117 g protein.

Utenom dette har jeg egentlig ikke peiling på hva jeg bør få i meg av næringstoffer i løpet av en dag. Jeg er ei kvinne på 20 år, 166 cm høy, 53 kg :-)

Jeg ønsker selv å trene mer bein, men jeg er som sagt livredd for å få samme "resultat" som sist, da beina bare ble større grunnet økt muskelmasse, uten at fettet slapp :-)

Med din høyde, alder og vekt "burde" du få i deg 95g protein, 70-80g fett og 250g karbohydrater, som gir deg et kcalinntak på 2030kcal. Dette er for å vedlikeholde vekten din.

Det er til dels riktig dette med "sultemodus", bare at det er et resultat av en tilpasning. En spiser lite og trener mye, kroppen vil bare overleve og må prioritere litt annerledes enn om at den skulle hatt nok energi tilgjengelig.

Det er sinnssykt trist å se at du har plukket med deg et eller annet dustete "fitnessråd" om å bare spise proteiner for å bli "fit", når sannheten er noe helt annet og langtidsutsiktene helt på trynet.
Beine dine ble nok større i den grad at muskulaturen ble fylt med væske og glykogen, og du ikke holdt på lenge nok (?) til at kroppen kunne tilpasse seg og endre kroppssammensetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette lurer jeg på og, er dette ut fra forskning?
E dette ikke veldig genetisk hvor en lagrer fett?
Videre tenderer jo kroppen til å lagre fett der en trenger det mest, særlig når kroppen havner i "sultmodus"/har for lite kroppsfett. Den prioriterer ofte å lagre fett rundt interne organer, altså fra ca under armene og ned til rumpa. Dette for å lagre fettet (og varme) indre organer.

.

Det er riktig. Fettet lagrer seg der det lagrer seg.

Punktslanking eller lignende varianter som beskrevet lenger opp er ikke mulig.

--------

Skal jeg være den første til å kommentere hvor magisk-fantastisk denne TS ser ut da? Synes det er litt skremmende at jeg kun finner "bekreftelser"/tips-til-hjelp på TS` "problem" i denne tråden, bortsett fra helt mot slutten her(?)

Det er ikke snakk om punktslanking eller bestemme hvor kroppen lagrer fett - men kroppen kan "flytte" kroppsfettet uten å lagre eller forbrenne

Dette var likevel en digresjon og ikke et faktisk tilfelle - jeg tok det med da det er mange (kvinner) som opplever å miste fett raskt (og mye) på overkroppen og beina kan oppleves som at de nesten blir større og/eller ingen progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ofte søker en råd på internett for å få bekreftet sin egen teori. Forskning har vist at vår persepsjon både bevisst og ubevisst søker bekreftelse på de meninger og oppfatninger vi allerede har. Vi er derfor ofte svært lite mottakelig for andre meninger og oppfatninger, mye mindre enn vi tror. Samtidig ser en også at stadig flere utvikler et feil forhold til egen kropp, trening og mat. En trener for mye og spiser for lite. Titusenvis av jenter gjør dette. De fornekter ofte problemet overfor både seg selv og andre. Men samtidig vet en også innerst inne hva en gjør. Det er hva en kaller "bevisst ubevissthet". En vet en spiser for lite og trener for mye. Dette liker en å få bekreftet fra andre. DU VET at 1392 kalorier er alt for lite. Du vet det så inderlig godt. Og du skriver det her for å søke bekreftelse fra andre. Du ønsker å få en reaksjon. Du ønsker at folk skal skrive det er for lite. Det medfører ofte en av to ting;
enten at du da tar til fornuft og øker matinntaket i visshet om at det er det som vil føre deg nærmere målet ditt

eller at ditt allerede litt forstyrrede forhold til kropp/mat/trening får næring av denne bekreftelsen. Du føler deg flink, at du har kontroll, du har disiplin osv. Så du fortsetter...

I de aller aller fleste tilfeller er det ikke vits å opplyse mennesker i en slik situasjon om det jeg nå her gjør. Nettopp fordi problematiseringen av problemet og poengteringen av "det unormale" også kan trigge en forsterkning av den allerede forstyrrede atferden. MEN - i enkelte tilfeller kan det også fungere. Så jeg skriver dette i håp om det siste. Etter mange mange år med problemer selv + mye arbeid med andre mennesker i liknende situasjon kjenner jeg lusa på gangen. Jeg ber deg ikke om å si noe og jeg forsøker heller ikke diagnosere deg. Dette er heller ikke ment som noe angrep. Det er simpelthen ment som et ønske om at du stopper litt opp, forsøker å se din egen livsstil og situasjon utenfra, lytte til gode råd fra andre (særlig Therese her inne som har svart deg) og arbeider med å nyte treningen og livet. Stien du og så mange av oss går på er smal. Ikke fall ned på feil side.

Jeg har troa på deg og at du når dine mål! =) Stå på!

Men i alle dager, Inger-Lise?
Ja, jeg vet 1392 kalorier er for lite og som sagt har jeg lagt meg i kaloriunderskudd med vilje for å prøve og bli kvitt siste rest med fett på beina. Jeg er fullstendig klar over at tusenvis av jenter utvikler et forvridd syn på egen kropp samt at de overtrener for mye, men jeg vil overhode ikke anse meg selv som en av dem. Jeg tok et valg og bestemte meg for å prøve og ligge i kaloriunderskudd, men nå som det ikke fungerer søker jeg råd hos dere. For at dere skal kunne hjelpe meg på best mulig måte må jeg være ærlig og skrive den totale summen av hva jeg får i meg av kalorier, fett, karbohydrater og proteiner i løpet av en dag. Det handler overhodet ikke om å søke bekreftelse, føle at jeg lykkes osv osv osv.


Det er forøvrig greit at du har hatt slike problemer selv og at du har arbeidet med mennesker som også har det, men da må jeg dessverre skuffe deg om at du tar feil denne gangen. Kaloriunderskuddet i samarbeid med økt kondisjonstrening var et forsøk, som jeg nå går bort ifra fordi det viser seg å ikke fungere, derfor søker jeg andre råd hos dere. Utenom dette setter jeg pris på omtanken :-)

Edit: Jeg må bare legge til at jeg selvfølgelig lytter til deres gode råd og at jeg setter stor pris på dem, det er jo en grunn til at jeg skrev hovedinnlegget i første omgang :-) 

Endret av Tirilns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tirilns Her støtter jeg @therese og uten å gjenta alt så ville jeg også i korte trekk kutta litt i løpinga, økt kaloriene og refordelt øvelsesutvalget i treningsprogrammet slik at bein og rumpe har mer fokus, f.eks på bekostning av en del mageøvelser osv om det er begrenset med tid. Du trenger ikke nødvendigvis øke antallet øvelser så mye, men eventuelt øke frekvensen (trene bein og rumpe oftere). Men en ting er sikkert, lite mat og mye løping er ikke akkurat rumpas beste venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forskning - http://bayesianbodybuilding.com/biosignature-reviewed-hormones-key-weight-loss/

 

Med din høyde, alder og vekt "burde" du få i deg 95g protein, 70-80g fett og 250g karbohydrater, som gir deg et kcalinntak på 2030kcal. Dette er for å vedlikeholde vekten din.

Det er til dels riktig dette med "sultemodus", bare at det er et resultat av en tilpasning. En spiser lite og trener mye, kroppen vil bare overleve og må prioritere litt annerledes enn om at den skulle hatt nok energi tilgjengelig.

Det er sinnssykt trist å se at du har plukket med deg et eller annet dustete "fitnessråd" om å bare spise proteiner for å bli "fit", når sannheten er noe helt annet og langtidsutsiktene helt på trynet.
Beine dine ble nok større i den grad at muskulaturen ble fylt med væske og glykogen, og du ikke holdt på lenge nok (?) til at kroppen kunne tilpasse seg og endre kroppssammensetning.

Tusen takk for informasjon om hvor mye jeg trenger av de forskjellige næringsstoffene! Ja, det var et idiotisk råd jeg valgte å prøve til tross for at jeg er klar over at det ikke er bra å ligge i underskudd over en lengre periode. Det er derfor jeg velger å gå tilbake til min normale kost nå som jeg ser at forsøket ikke fungerte. Det er mye mulig beina med større fordi musklaturen ble fylt med væske og glykogen, akkurat det området har jeg ikke mye kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tirilns Her støtter jeg @therese og uten å gjenta alt så ville jeg også i korte trekk kutta litt i løpinga, økt kaloriene og refordelt øvelsesutvalget i treningsprogrammet slik at bein og rumpe har mer fokus, f.eks på bekostning av en del mageøvelser osv om det er begrenset med tid. Du trenger ikke nødvendigvis øke antallet øvelser så mye, men eventuelt øke frekvensen (trene bein og rumpe oftere). Men en ting er sikkert, lite mat og mye løping er ikke akkurat rumpas beste venner :)

Hei :-)
Ja, jeg er svært takknemlig for det utfyllende svaret Therese ga lenger opp! Jeg skal helt klart roe ned på løpingen og prioritere mer trening til bein/rumpe fremfor overkropp, samt gå tilbake til mitt normale kosthold :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)Ja, jeg er svært takknemlig for det utfyllende svaret Therese ga lenger opp! Jeg skal helt klart roe ned på løpingen og prioritere mer trening til bein/rumpe fremfor overkropp, samt gå tilbake til mitt normale kosthold :-)

Bare så jeg har sagt det, du trenger ikke kutte i overkroppstreningen om du uansett liker det og har tid, men bare øke frekvens/mengde/volum på underkropp uavhengig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg har sagt det, du trenger ikke kutte i overkroppstreningen om du uansett liker det og har tid, men bare øke frekvens/mengde/volum på underkropp uavhengig :)

Det er greit :-) For å være ærlig er overkropp og løping det morsomste jeg vet, men jeg må jo selvfølgelig prioritere litt annerledes når det er resultater på underkroppen jeg ønsker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg forstå innlegget ditt hvis du tenker en justering av treningen fordi du ønsker litt andre resultater enn hva du får per dags dato. Det er vel et ledd i en kontinuerlig evaluering av den innsatsen en gjør og det produktet som en får ut, med hensyn til progresjon og videreutvikling. Men når det er sagt så må jeg bare få si at du ut i fra bildene ser utrolig flott ut, med en kropp som langt de fleste bare kan drømme om å ha! Så hold hodet høyt, vær stolt av hva du har fått til (y) og ha det kjekt med treningen fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

Jeg forstå innlegget ditt hvis du tenker en justering av treningen fordi du ønsker litt andre resultater enn hva du får per dags dato. Det er vel et ledd i en kontinuerlig evaluering av den innsatsen en gjør og det produktet som en får ut, med hensyn til progresjon og videreutvikling. Men når det er sagt så må jeg bare få si at du ut i fra bildene ser utrolig flott ut, med en kropp som langt de fleste bare kan drømme om å ha! Så hold hodet høyt, vær stolt av hva du har fått til (y) og ha det kjekt med treningen fremover!

Tusen takk for at du ser poenget med hovedinnlegget og at du forstår. Det eneste jeg ønsket var gode råd til hvordan jeg kan komme videre nå som jeg har stagnert. Jeg blir egentlig litt lei meg av å høre at jeg "fisker" etter komplimenter og at enkelte drar spiseforstyrrelse-kortet så fort jeg er ærlig med matinntaket i forsøksperioden og bilder av hvordan jeg ser ut per dags dato. Selv om jeg har synlige muskler på magen og ikke har høy fettprosent, må det jo være lov til å be om videre hjelp med treningen.. Jeg er selvfølgelig veldig stolt av hva jeg har fått til hittil og jeg hadde aldri trodd jeg skulle få disse resultatene, så nå er jeg spent på hvordan jeg kan forme kroppen videre mtp. andre kroppsdeler enn mage, rygg og armer! :-)

Igjen, tusen takk for en hyggelig og forståelsesfull kommentar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så rart at Inger-Lise reagerte som ho gjorde. Det er ikke veldig stor sammenheng mellom det du beskriver som ditt syn på underkroppen din og hva bildene og din høyde/vekt tilsier. "Jeg ser på beina mine som noen «klubber» som går helt rett fra ankelen og opp til rumpa, derfor har jeg prøvd å gjøre noe med kroppen og forme den bedre i stedet for å være misfornøyd." Kan være enig i at du har et stort potensiale til å få mer muskelmasse i underkroppen, men at beina dine er som klubber er jeg helt uenig i. Hadde du ordlagt deg anerledes så ville kanskje Inger-Lise heller ikke reagert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så rart at Inger-Lise reagerte som ho gjorde. Det er ikke veldig stor sammenheng mellom det du beskriver som ditt syn på underkroppen din og hva bildene og din høyde/vekt tilsier. "Jeg ser på beina mine som noen «klubber» som går helt rett fra ankelen og opp til rumpa, derfor har jeg prøvd å gjøre noe med kroppen og forme den bedre i stedet for å være misfornøyd." Kan være enig i at du har et stort potensiale til å få mer muskelmasse i underkroppen, men at beina dine er som klubber er jeg helt uenig i. Hadde du ordlagt deg anerledes så ville kanskje Inger-Lise heller ikke reagert. 

Det er helt greit at du og muligens Inger-Lise tolket teksten min feil. Angående utsagnet om "klubber" så er det fordi jeg har lite muskelmasse i bein/rumpe, noe som gjør at det er lite former der nede - derfor kaller jeg beina "klubber". 
Jeg har i hvert fall sagt min mening og jeg vet selv hva som er rett, så får dere tro hva dere vil. Jeg er ikke ute etter å diskutere noe urelevant, jeg var bare ute etter å få råd til hvordan jeg kunne komme videre med treningen nå som det har stagnert. Nå har jeg fått flere gode tips som jeg skal ta med meg videre, så det er ikke vits i å diskutere dette mer. Ferdig snakket.

Endret av Tirilns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du reagere så krftig på det jeg skrev, var virkelig ikke sånn ment. Og jeg dro heller ikke "spiseforstyrrelse-kortet", men ville bare bidra med litt det perspektivet og. Jeg har dessverre til gode å møte noen på et tidlig stadie  en fortyrrelse som evner å innrømme/se det selv at det bærer galt av sted. Er glad for at du selv ser at en justering av kurs er nødvendig og at du søker råd - godt jobba!
Men du må også forvente reaksjoner når du har, som Miaheart påpeker, har så lav vekt og kroppsfett og samtidig ordlegger deg på en måte som vitner om skrudd kroppsbilde =/
Men - glad du "oppklarte" litt av dette i senere innlegg og at du er fornøyd med mye av resultatene så langt =) Ta til deg de mange gode rådene du har fått her og jeg er helt sikker på at du vil nå målet ditt! Og dersom du faktisk liker best/elsker å trene overkropp og løping bør du kanskje vurdere det opp mot å absolutt skulle trene masse ekstra bein! I bunn og grunn må en finne det du har det best og trives med =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...