Gå til innhold

Fryser konstant!


Annix

Anbefalte innlegg

Er det noen flere enn meg som er kronisk kald? Synes dette er ufattelig plagsomt, da jeg alltid må gå rundt med varmeflaske og masse klær for å holde varmen. Er spesielt kald på hender og føtter. Har vel egentlig alltid vært sånn, men synes det er ekstra ille i år.Blir tidvis blå/lilla på hendene.

Vet dette blant annet kan skyldes mangel på vitaminer, kaloriunderskudd og lav fettprosent, men kan det være andre årsaker til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Binyrene kan også forårsake slike symptomer, men...hva er egentlig kroppstemperaturen din, og er det like ille når blodsirkulasjonen er god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er 171 cm høy veier 56 kg, så er normalvektig.Vet ikke hva fettprosenten min er. Spiser variert og sunt, ligger på mellom 1600 og 2000 kalorier per dag. Har tatt blodprøver- alle er fine, men jeg har lavt blodtrykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 171 cm høy veier 56 kg, så er normalvektig.Vet ikke hva fettprosenten min er. Spiser variert og sunt, ligger på mellom 1600 og 2000 kalorier per dag. Har tatt blodprøver- alle er fine, men jeg har lavt blodtrykk..

Lavt blodtrykk kan være årsaken til at du fyser. Blodet som transporteres rundt i kroppen er med på å fordele varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat som deg. Fryser ALLTID. Har fleeceteppe liggende på jobben som jeg bruker omtrent fra oktober til mai :rolleyes:

Er også alltid kald på hender og føtter. Jeg har alltid vært sånn, og har aldri vært undervektig eller manglet noe serlig mineraler/vitaminer over lang tid. Men jeg har litt lavt blodtrykk (innenfor normalen, men i nederste sjiktet). Har funnet ut at så lenge jeg holder meg varm på beina, så går det greit. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat på samme måte. Fryser spesielt mye på beina, som fører til at jeg ofte får kramper (beina føles som to isklumper:() Legen min sa bare "er nok dårlig blodsirkulasjon" og rådet meg til å prøve og holde meg varm. Ble ikke så mye klokere av det da, men jeg har nå på ullsokkene året rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Andre ganger kan frossenheten skyldes lav blodprosent (hemoglobin), jernmangel eller lavt stoffskifte. Alt dette kan måles enkelt hos din fastlege. Nikotin virker sammentrekkende på blodårene og vil forverre situasjonen, i alle fall på hender og føtter. Trening regnes for å være gunstig for sirkulasjonen, likeledes et regelmessig inntak av fet fisk. Fra planteriket kjenner vi til at gingko biloba kan bedre mikrosirkulasjonen og gi varmere hender og føtter."

fra doktoronline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det akkurat som deg. Fryser ALLTID. Har fleeceteppe liggende på jobben som jeg bruker omtrent fra oktober til mai :rolleyes:

Er også alltid kald på hender og føtter. Jeg har alltid vært sånn, og har aldri vært undervektig eller manglet noe serlig mineraler/vitaminer over lang tid. Men jeg har litt lavt blodtrykk (innenfor normalen, men i nederste sjiktet). Har funnet ut at så lenge jeg holder meg varm på beina, så går det greit. :thumbsup:

Hehe fleeceteppet er min beste venn også;) Legen sier at trening og mosjon kan gjøre underverker for høyere blodtrykk (økt blodsirkulasjon) som fører til at jeg blir varmere, men har dessverre ikke merket noen forbedringer. Trener jo 3-4 ganger i uken, både kardio og styrke. Regner med at du trener? Har du evt merket forbedring i kroppstemperatur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Andre ganger kan frossenheten skyldes lav blodprosent (hemoglobin), jernmangel eller lavt stoffskifte. Alt dette kan måles enkelt hos din fastlege. Nikotin virker sammentrekkende på blodårene og vil forverre situasjonen, i alle fall på hender og føtter. Trening regnes for å være gunstig for sirkulasjonen, likeledes et regelmessig inntak av fet fisk. Fra planteriket kjenner vi til at gingko biloba kan bedre mikrosirkulasjonen og gi varmere hender og føtter."

fra doktoronline.no

Blodprøvene er alle innenfor referanseområdet. Røyker ikke, snuser ikke, drikker sjelden (1-2 gager i måneden). Spiser riktignok sjelden fisk, men kompenserer ved å ta omega 3 tilskuddd. Gingko Biloba har har jeg ennå ikke testet ut, men det kan kanskje være verdt å gi det et forsøk:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, men spesielt ansikt, hender, føtter og rumpa er så og si konstant mye kaldere enn resten. Har som regel mye, mye klær på meg eller pledd/dyne som jeg har over meg. På jobb sørger jeg for å skru på varmeovnen på fullt og vender den mot meg :p

Du beskriver meg:P Hehe. nesen er ALLTID iskald!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat på samme måte. Fryser spesielt mye på beina, som fører til at jeg ofte får kramper (beina føles som to isklumper:() Legen min sa bare "er nok dårlig blodsirkulasjon" og rådet meg til å prøve og holde meg varm. Ble ikke så mye klokere av det da, men jeg har nå på ullsokkene året rundt :)

Huff da..Kramper har jeg heldigvis ikke opplevd ennå. Det kan forresten være et tegn på magnesium mangel. Tatt blodprøver i det siste? Hehe, nei det var jo et temmelig innlysende råd...

Kler meg godt, men kan fryse for det om. Redningen er varmeovn, dyne, teppe eller varmeflaske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis er også alltid kald på hender og føtter. Han påstår at han har Raynauds fenomen. Dette er en kronisk(?) tilstand der man hele tiden er kald, som du beskriver.

Tviler på at jeg har likfingre, da hendene og føttene ikke er på langt nær så ille som bilder jeg har sett av folk som har diagnosen. Neglene kan bli svakt blålilla hvis jeg har gått kald over lengre perioder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binyrene kan også forårsake slike symptomer, men...hva er egentlig kroppstemperaturen din, og er det like ille når blodsirkulasjonen er god?

har ikke temp mål men skal investere i dette asap. Oppdaterer med kroppstemp da. Fryser ikke når jeg trener nei, blir varm med en gang da. Men så fort jeg er er i ro, begynner jeg å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme pga kaloriunderskudd, det er ikke så rart hvis man er på diett, mat er tross alt kroppens bensin :) hvis du spiser mellom 1500 og 2000 er du jo i et moderat underskudd hvis du trener mye(?)

Bare vær forsiktig med å ikke la føttene bli for kalde, vil jo ikke rissikere frostbitt og å amputere tær ;)

Selv er jeg på skolen i underkant av 8 timer hver dag i et dårlig isolert bygg med få muligheter for å få beveget seg i løpet av dagen, det blir fort kaldt! Mitt beste tips er å drikke mye varm te, ha på ullsokker og ullundertøy (bor i kari traa sine sett med merinoull!) og bevege på tærene hele tiden. Samt løpe opp og ned noen trapper hvis det blir veldig gale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...