Gå til innhold

kviser av melk-nok proteiner.


Angelini82

Anbefalte innlegg

Jeg får kviser av melk og melkeprodukter. Det skal lite til.1-2 dl om dagen er nok. Yoghurt, kvarg, CC i større mengder utgår også. Jeg er avhengig av å få det daglige proteinntaket , ellers går jeg rundt og er så sulten. Vil kraftig ned i fettprosent, trener 3-5 ganger i uka.

Hvordan kan jeg få opp proteininntaket på en naturlig måte evnt med tilskudd? Gjerne konkrete forslag og eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får kjøpt proteinpulver laget på andre ting enn melk (soya, erter, hamp osv…). Stikk innom en helsekostforetning så finner du det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du planlegger å gå for et proteintilskudd har du nok skjønt at du må holde deg unna myseprotein (whey). Jeg ville også hold meg unna soyaprotein, da dette påvirker østrogenbalansen, noe du vil unngå dersom du har kviser.

Jeg ville nok gått for eggeprotein. Litt dyrere, men du vil definitivt ikke oppleve noen kviseproblemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør jo det. Med trenger noe lettvindt også. Jeg er mor til 3 og jobber som lærer.. Har ikke tid til masse matlaging.

Krever jo ikke masse matlaging. Nå kan jeg ikke si hvordan det er å være trebarns mor, men matlaging kan gå fort om du f.eks ovnssteker det som er mulig (det meste av kjøtt kan stekes i ovn). Ris/pasta koker jo av seg selv, så den må du jo bare se til iblant, mens en enkel salat tar maks fem min å lage. Lag ekstra mye til middag, så har du elstra til lunsj neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du planlegger å gå for et proteintilskudd har du nok skjønt at du må holde deg unna myseprotein (whey). Jeg ville også hold meg unna soyaprotein, da dette påvirker østrogenbalansen, noe du vil unngå dersom du har kviser.

Jeg ville nok gått for eggeprotein. Litt dyrere, men du vil definitivt ikke oppleve noen kviseproblemer med dette.

Lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det faktisk er melken som forårsaker kvisene dine? Det er vel lite forskning som viser en sammenheng mellom kosthold og kviser. Og nei klikk.no og KK er ikke troverdige kilder.

Det er rimelig velkjent at myseprotein kan forårsake kviser, og med tanke på at myse faktisk kommer fra melk er det nok ikke utelukket at melken kan være problemet.

Man må selvfølgelig se på andre mulige faktorer, men det er alltid viktig at man hører på kroppen sin når det kommer til matinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det faktisk er melken som forårsaker kvisene dine? Det er vel lite forskning som viser en sammenheng mellom kosthold og kviser. Og nei klikk.no og KK er ikke troverdige kilder.

Drikker jeg melk, spiser yoghurt o.l jevnlig så får jeg kviser. Lar jeg det være, får jeg ikke kviser. Helt uavhengig av syklus og andre ting. Har ikke kikket på klikk eller KK og blir litt irritert på at du er såpass forutinntatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rimelig velkjent at myseprotein kan forårsake kviser, og med tanke på at myse faktisk kommer fra melk er det nok ikke utelukket at melken kan være problemet.

Man må selvfølgelig se på andre mulige faktorer, men det er alltid viktig at man hører på kroppen sin når det kommer til matinntak.

Noen kilder på det? Har ikke lest noe som tilsier dette selv, men er alltid åpen for å lære noe nytt.

Jeg er derimot uenig i at det er så viktig å "høre på kroppen" og selvdiagnosere seg selv med det ene og det andre. Sjansen er stor for at du lar deg lure av noceboeffekten når du forventer en reaksjon av det du spiser. Det er ikke uten grunn at halve norges befolkning* går rundt å tror de har glutenintoleranse for eksempel, når det reelle tallet er anslått til ikke være høyere enn 1-2%.

(*oppdiktet tall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør jo det. Med trenger noe lettvindt også. Jeg er mor til 3 og jobber som lærer.. Har ikke tid til masse matlaging.

Trenger ikke ta lengre tid å lage sunn og proteinrik mat. Kok 12 egg samtidig og ha i kjøleskapet! Tunfisk på boks. 1 kg kyllingfilet enten i ovnen eller stek i pannen samtidig. Ta 4-6-8 laksefileter/ en hel lakseside i ovnen samtidig. Tar akkurat like lang tid som å lage en enkeltporsjon og kan brukes til middag/lunsj i flere dager. Det er virkelig verken mer tidkrevende eller dyrere å spise sunt og proteinrikt utenom melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kilder på det? Har ikke lest noe som tilsier dette selv, men er alltid åpen for å lære noe nytt.

Har bare såvidt skummet gjennom, men denne artikkelen ser ut som den går i ganske bra dybde på temaet: http://www.acneeinstein.com/whey-protein-acne/

Teoretisk sett ser det for meg (som ikke på noen måte er noen ekspert) ut som at mer langsomme proteiner vil være bedre fordi det ikke forårsaker den samme "spiken" i hormonene(?), men dette er bare gjetting. I kommentarene ser det ut som om mange har fått god effekt av å bytte fra whey til annet pulver da, så er vel verdt et forsøk. Jeg ville nok forsøkt noe annet enn soya pga østrogen-egenskapene, men i kommentarene ser det jo ut som om det har funket for mange også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare gå til legen å ta en test, istedenfor for å lage egne konklusjoner.

Muligens legen har en løsning også.

Word... Finner det alltid merkelig at en bruker tre ganger mer energi på å Google alle mulige symptomer, rådføre seg med random anonyme folk på forum og faktisk tilpasse seg egne diagnoser/løsninger fremfor p faktisk bare dra til legen. Dersom en faktisk er så plaget meg mage/gå på Do/kviser osv og mistenker det å være en matvare som for øyeblikket utgjør en stor del av kostholdet ditt - dra og undersøk det da vel. Fremfor å bruke masse tid på å la internettfolk tippe diagnoser og legge om store deler av kostholdet- og hverdagen din for å tilpasse seg en fiktiv diagnose.

Har nesten mistet oversikt over antall venninner som plutselig har fått glutenallergi (suuuupertrendy), kutter ut masse av vanlige matvarer de alltid har likt og spist, kjøper tre ganger dyrere glutenfri produkter osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kilder på det? Har ikke lest noe som tilsier dette selv, men er alltid åpen for å lære noe nytt.

Jeg er derimot uenig i at det er så viktig å "høre på kroppen" og selvdiagnosere seg selv med det ene og det andre. Sjansen er stor for at du lar deg lure av noceboeffekten når du forventer en reaksjon av det du spiser. Det er ikke uten grunn at halve norges befolkning* går rundt å tror de har glutenintoleranse for eksempel, når det reelle tallet er anslått til ikke være høyere enn 1-2%.

(*oppdiktet tall)

Når jeg promper, begynner det å lukte vondt i rommet jeg er i. Dog finner jeg ingen korrelasjonsstudier på det.

Her er litt om melk:

“We found a positive association between intake of skim milk and acne. This finding suggests that skim milk contains hormonal constituents, or factors that influence endogenous hormones, in sufficient quantities to have biological effects in consumers.”

Milk consumption and acne in teenaged boys. Clement A. Adebamowo, MD, ScD, Donna Spiegelman, ScD, Catherine S. Berkey, ScD, F. William Danby, MDcorrespondence, Helaine H. Rockett, MS, RD, Graham A. Colditz, MD, DrPH, Walter C. Willett, MD, DrPH, Michelle D. Holmes, MD, DrPH

“Because milk contains androgenic hormones and other bioactive molecules, moderation of milk intake may be useful as part of the management of teenage acne.[…]”

Milk consumption and acne in adolescent girls. Clement A Adebamowo1, Donna Spiegelman2, Catherine S Berkey3, F William Danby4, Helaine H Rockett3, Graham A Colditz5, Walter C Willett5, Michelle D Holmes3

Dermatology Online Journal 12 (4): 1

“The epidemic incidence of adolescent acne in Western milk-consuming societies can be explained by the increased insulin- and IGF-1-stimulation of sebaceous glands mediated by milk consumption. […]”

Milk consumption: aggravating factor of acne and promoter of chronic diseases of Western societies. JDDG: Journal der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. Volume 7, Issue 4, pages 364–370, April 2009

Jepp, tenåringskviser. Men lykke til med å finne et 100% overførbart eksempel.

Selv spiser jeg nesten ikke animalsk, og jeg har fått mye bedre hud etter at jeg sluttet. Er det det at jeg ikke spiser eller drikker meieriprodukter som er grunnen? Er det det at jeg ikke spiser kjøtt lenger som gjør det? Er det det at jeg spiser mer grønnsaker som gjør det? Hvem vet. Jepp, dette er anekdoter, men ikke nødvendigvis noe mindre verdt av den grunn. Alt ikke valideres av forskning for å være brukbar informasjon.

Jeg drikker dette på travle dager: http://www.norkost.no/products/vegan-protein-proteinpulver-2100g

Det smaker ikke særlig godt, men det får jobben gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...