Gå til innhold

Skjult sukker


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest =xXx=
Hiver meg litt innpå, hadde ei tante som hadde sett en dokumentar akkurat på NRK(?) om at det var tilsatt sukker i tunfiskbokser uten at det var merket i innholdslisten, vet du noe om det Therese?

Høh… dæven. Tror ikke det, i hvertfall ikke på Rematunfisken, jeg har sånn reaksjon på sukker, så det merker jeg lett. Får ikke det av den på Rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg litt innpå, hadde ei tante som hadde sett en dokumentar akkurat på NRK(?) om at det var tilsatt sukker i tunfiskbokser uten at det var merket i innholdslisten, vet du noe om det Therese?

Det vet jeg ingenting om - sukker er dog også et konserveringsmiddel, kanskje derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sannsynligvis ikke det "skjulte sukkeret" som vil utgjøre forskjellen på suksess/ikke suksess her, SiljeeljiS. Å sette ytterligere restriksjoner er ikke nødvendigvis så lurt når dietter vanligvis bærer preg av å være begrenset i utgangspunktet.

Om du tar utgangspunkt frukt, grønt, litt nøtter, grove kornvarer samt ubearbeidede fiske- og kjøttprodukter, meieriprodukter som melk, cottage cheese, kesam og skyr kommer du langt og trenger ikke bekymre deg for det "skjulte sukkeret" da det sannsynligvis ikke vil utgjøre en spesielt stor forskjell.

Hel- og halvfabrikata er sånn sett de største "synderne" samt kaloririk drikke som brus, jus og saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er typiske mat man ikke tenker helt over som inneholder mye fruktsukker eller sukker??

Jeg kjøpte tidligere av og til sånne 0,5 liters Tine Joghurt, når jeg mente kroppen "sa fra" at den trengte det.

Nå har jeg sjekket sukkerinnholdet.Men men, det er vel ingen hemmelighet her akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger på deg av 10 epler om dagen, har du enten levd på sultende-barn-i-afrika-diett eller har en diabetes noe så hinsides all forstand eller så dytter du også nedpå med nok ting utenom de eplene at du går i kalorioverskudd den veien.

Med mindre du snakker om nok porsjoner med eplekake med is og krem og karamellsaus, så det tilsvarer ti epler om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hva slags mat hun spiste utenom de eplene, men det var snakk om rene epler hun spiste, ikke noe eplekake. Så antar at "begeret rant over" da det kom til kalorioverskudd ved inntak av alle de eplene :sneaky:

Tviler på at det var eplene som gjorde hu overvektig. La oss si at et eple inneholder 60-70 kcal = 600-700kcal per dag. Det tilsvarer vel ca en sånn star bucks dobbelfræppushialottino eller 1-2 pizzastykker og ca 1/4 av næringsbehovet til en voksen person

Helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det var eplene som gjorde hu overvektig. La oss si at et eple inneholder 60-70 kcal = 600-700kcal per dag. Det tilsvarer vel ca en sånn star bucks dobbelfræppushialottino eller 1-2 pizzastykker og ca 1/4 av næringsbehovet til en voksen person

Helheten.

Sa jo ikke at det var kun eplene som gjorde henne overvektig: Så antar at "begeret rant over" da det kom til kalorioverskudd ved inntak av alle de eplene .Altså spiste hun nok mye annet også, men at eplene hjalp på og øke kalorioverskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør noe galt..vet bare ikke hva. i Januar gikk jeg over til et kosthold som inneholder, fisk, kylling, karbonadekjøttdeig, kesam, cottage cheese, skyr, frukt, havregryn, grønnsaker, egg, nøtter og trenner styrke mellom 3-6 dager i uken. Jeg drikker ikke brus, kunn farris om vi er i bursdag e.l, unner meg en øl eller glass vin en gang i blandt. Jeg har siden januar gått ned 1 kg. føler ikke at jeg føler fettprosenten min har gått ned heller, er like fluffy enkelte plasser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør noe galt..vet bare ikke hva. i Januar gikk jeg over til et kosthold som inneholder, fisk, kylling, karbonadekjøttdeig, kesam, cottage cheese, skyr, frukt, havregryn, grønnsaker, egg, nøtter og trenner styrke mellom 3-6 dager i uken. Jeg drikker ikke brus, kunn farris om vi er i bursdag e.l, unner meg en øl eller glass vin en gang i blandt. Jeg har siden januar gått ned 1 kg. føler ikke at jeg føler fettprosenten min har gått ned heller, er like fluffy enkelte plasser:)

Har du kun målt "fremgang" på badevekta, eller har du andre indikatorer du kan bruke? Fremgang på trening, eller bedre/mindre plass i klær, cm på målebåndet?

Det skal mer til for å få resultater enn å kun spise "bra" råvarer, har du mulighet til å skrive litt om hva og hvor mye og når du pleier å spise en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kun målt "fremgang" på badevekta, eller har du andre indikatorer du kan bruke? Fremgang på trening, eller bedre/mindre plass i klær, cm på målebåndet?

Det skal mer til for å få resultater enn å kun spise "bra" råvarer, har du mulighet til å skrive litt om hva og hvor mye og når du pleier å spise en dag?

En annen faktor er jo energi. Selv om du ikke "ser " så annerledes på ditt ytre, kan det være du klarer mer i løpet av en dag osv. Veldig mange som har dårlig kosthold sliter jo veldig med å ha lite energi gjennom en dag, og blir raskt trøtte etter jobb eller skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt målebånd for det meste. vet at vekta ikke trenger å ha så mye å si mtp at jeg trener mye styrke. men merker ikke noe særlig på klærne heller. ifølge kostholdsplanen burde jeg gått ned i vekt i tillegg.

Her er en vanlig matdag for meg:

Frokost: 1 skive rugbrød med skinke og agurk eller 50 g havregryn med bær og kanel.

Lunsj Pannekaker laget av 3 egg, havremel og litt melk, men bær og sukrin

Mellomm: 1 skyr med bær eller 2 speltlomper med skinke og ost

Middag: 2 torskefilleter med reven gulrot 2 ovnsbakte poteter eller kremet wok av 200 g kylling med krydder, en boks kokosmelk, valgfrie grønnsaker og 1 kopp ris

Kvelds: Smoothie av en halv boks mager kesam, banan og litt kanel, eller 1 skyr med havregryn og en frukt.

drikker mye vann og en del kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...