Gå til innhold

Hva er ditt beste tips for tørre hender?


Jane

Anbefalte innlegg

Skjønner godt hvordan du har det :(

Jeg har slitt med eksem og sprukne/tørre hender hele mitt liv. For meg har (desverre) den eneste hjelpen vært reseptbelagt salve; Synalar. Den er svært effektiv (det eneste som funker på mine sprukne hender), men ikke noe jeg liker å bruke for ofte da medikamentet er sterkt steroidholdig. Jeg prøver derfor ellers å være veldig bevisst på å beskytte hendene mine. Bruker alltid varme hansker i kulden, beskyttelseshansker i kontakt med såpevann etc. Jeg begrenser derfor bruk av salven til et minimum (bare når jeg først har fått store og vonde sprekker i fingrene). Heldigvis hender dette ikke så ofte hvis jeg passer godt på :)

Ser ellers at det er mange gode anbefalinger til kremer her, det er jo verdt et forsøk å teste disse ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja men det fungerer ikke lenge.. Gikk jevnlig før :D

Det er veldig vanlig å bli ekstra tørr på hendene på vinteren pga vær forandringen huden blir påført. Dra innom en hudpleiesalong å få en god krem som beskytter mot kulde og lar huden puste samtidig. Den burde ikke inneholde ingredienser som legger seg som et lokk på huden også burde det være en veldig næringsrik krem som bygger opp hudbarrieren. Unngå såpe på hendene da de fleste såper inneholder alt for basisk ph verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker det kun på "sprekt" hud osv, (Hæler, og inni hendene) og syns det funker til det jeg da men... :)

Den største ingrediensen i spenol er mineral olje og det er en svært dårlig ingrediens å ha på huden. De har til og med sluttet å smøre det på kyrne.Mineralolje er råolje som er utvunnet fra havets bunn og den dreper alt av liv. Huden er kroppens største organ så jeg anbefaler deg å finne et annet alternativ som er bra for sprekkene i huden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjennom alle svarene her, men jeg vil absolutt anbefale Locobase Repair. Om jeg ikke bruker den om vinteren får jeg sprekker og sår på de veeeldig tørre hendene mine! Den inneholder ikke parabener (om du bryr deg om sånt), og jeg bruker den om natta med tynne bomullshansker utenpå. Første gangen jeg brukte den, var hendene mine som nye dagen etterpå! Nå bruker jeg den med en gang det er anelser til tørr hud :) Anbefales på det sterkeste om man virkelig sliter med tørre og sprukne hender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekker også som en gal på hendene om jeg ikke passer på - og her hjelper dette:

  • mindre såpe ved håndvask, lunkent mot kaldt vann.
  • hansker ute så snart temperaturen nærmer seg 0°C.
  • smøre seg ofte, med mye forskjellig. For tiden går det i en håndkrem fra Aveda (på badet), en fra REN (på lesesalen) og en fra EOS (i sekk/håndveske).
  • worst case: apobase/locobase/whatever rett før sengetid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som tror at hendene blir tørre fordi man smører dem for mye? Jeg har erfart dette med lypsyl. Brukte aldri slikt før jeg en vinter hadde et kvinnfolk som insisterte på at jeg måtte bruke det. Endte opp med sprukne lepper for første gang i mitt liv. Noen tanker rundt dette? Nå smører jeg meg aldri med noe og har heller ingen problemer. Er jeg bare heldig eller kan det ligge noe i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville styrt unna fuktighetskremer som inneholder mineraloljer ihvertfall. http://www.herballuxuries.com/about-mineral-oil.html

Og byttet ut flytende søppelsåper fulle i sulfater med eit godt, gammeldags såpestykke. For eksempel herfra: http://alveland.no/

Eg kjøper mine såper derfra og de brukes både på hender og resten av kroppen. Makes me a happy camper !

Mine hender er ødelagte etter ein runde med Dove Håndsåpe. Det er heilt jævlig. Har lett problemer med skrotsåpa på jobben også, men har normal blærekontroll, så det går greit de få gangene den blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vet ikke helt? Så lenge man holder seg unna mineraloljer så skal man ikke bli "avhengig" (det er derfor man blir avhengig av f.eks. lypsyl).

Artig du skriver det når du nevner Locobase og Apobase lengre oppe i tråden på anbefaltlista.

Petrolatum, Aqua, Paraffinum liqv.,Cetearyl Alcohol, Ceteareth -25, Methylparaben, Citric Acid, Sodium citrate

Ref: http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-862136.aspx

Aqua, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Cetaryl alcohol, CETETH 20, Phenoxyethanol, Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben.

Ref: https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30719&ref=search

Parabener blir vel sagt at man skal holde seg unna også pga fare for hormonforstyrrelser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått kokende vann over hele venstehånden har jeg slitt med det samme.

1: Hold deg unna såper og kremer med parfyme. Og ikke spray parfyme på håndleddet, det kommer litt på hendene også. Irriterer tørr hud noe forferdelig.

2: Bruk fete kremer på kveldstid, alltid hansker ute (har du touchscreen på mobilen, invester i hansker med spesiallagde fingertupper. Da slipper du å ta dem av når det ringer etc.), krem som trekker fort inn i huden på dagtid.

3: Vask hendene kun i kjølig/kaldt vann.

4: Hvis hendene er veldig såre og annen krem ikke hjelper, snakk med legen din om å få resept på en mild steroidkrem. En ukes kur med det, alle sår er borte og man ser ikke spor etter tørr hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker votter å sånt ute for å ikke fryse, men ser ut til at jeg må leve med tørre jævlige hender om vintern..

Fikk et tips en gang om at ullvotter gjør deg ekstra tørr på hendene. Jeg kutter i hvert fall ut ullvotter hvis jeg merker jeg begynner å bli tørr på hendene. Om det "virker"? Tja, det blir sikkert ikke noe verre av det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig du skriver det når du nevner Locobase og Apobase lengre oppe i tråden på anbefaltlista.

Petrolatum, Aqua, Paraffinum liqv.,Cetearyl Alcohol, Ceteareth -25, Methylparaben, Citric Acid, Sodium citrate

Ref: http://www.vitusapotek.no/Products/NMD default Catalog/PID-862136.aspx

Aqua, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Cetaryl alcohol, CETETH 20, Phenoxyethanol, Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben.

Ref: https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30719&ref=search

Parabener blir vel sagt at man skal holde seg unna også pga fare for hormonforstyrrelser osv.

Jeg vet. Håndkremene (og bodylotionene, hudkremene, renseprodukter, shampoo&balsam osv osv) jeg bruker er parabenfrie. MEN. Bruk av Locobase/Apobase o.l. kan hjelpe en del (ikke alle!) folk som har store problemer med sprukne hender (eller eksem). Selv om det er mineraloljer i dem, kan de, ved bruk en gang i blant, være med på å låse inne hudens naturlige fuktighet, slik at den kommer seg litt. Tror nok ikke at det er supert for bruk hver dag, derimot. Atopikermannen min sier at han hadde stor hjelp av Apobase (i kombinasjon med kortisonprodukter) som barn. Jeg bruker selv en klatt Apobase over vanlig, parabenfri bodylotion på albuene mine når de er så tørre at de nesten er eksemaktige. Det hjelper, men jeg bruker det bare når jeg MÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som tror at hendene blir tørre fordi man smører dem for mye? Jeg har erfart dette med lypsyl. Brukte aldri slikt før jeg en vinter hadde et kvinnfolk som insisterte på at jeg måtte bruke det. Endte opp med sprukne lepper for første gang i mitt liv. Noen tanker rundt dette? Nå smører jeg meg aldri med noe og har heller ingen problemer. Er jeg bare heldig eller kan det ligge noe i dette?

Det er noe i det.. Alltid like morsomt å se en mann kline på Lypsyl e.l :p

Tilbake til det jeg skulle si. Jeg har IKKE smurt hendene og nå er de tørre som F... Om jeg hadde smurt de hadde de da vært enda verre ?? Det kan hende, men jeg tviler sterkt.. Jeg har tørr hud så nå skal jeg smøre det bort. Forhåpentligvis :D

PS: Du må ikke høre på alt det vi kvinnfolk har å si;)

Slet med veldig tørr og sprukket hud da jeg var liten (var besatt av å vaske hendene mine). Sov med kjeeeempetykt lag med fet fuktighetskrem med hansker. Veldig effektivt :)

Skjønner ikke hvordan folk klarer å sove med noe på hendene:huh:

Etter å ha fått kokende vann over hele venstehånden har jeg slitt med det samme.

1: Hold deg unna såper og kremer med parfyme. Og ikke spray parfyme på håndleddet, det kommer litt på hendene også. Irriterer tørr hud noe forferdelig.

2: Bruk fete kremer på kveldstid, alltid hansker ute (har du touchscreen på mobilen, invester i hansker med spesiallagde fingertupper. Da slipper du å ta dem av når det ringer etc.), krem som trekker fort inn i huden på dagtid.

3: Vask hendene kun i kjølig/kaldt vann.

4: Hvis hendene er veldig såre og annen krem ikke hjelper, snakk med legen din om å få resept på en mild steroidkrem. En ukes kur med det, alle sår er borte og man ser ikke spor etter tørr hud.

Jeg er alltid tørrere på høyrehånda.. Fikk kokende vann over den hånda og begge knærne for mange år siden. Kan ha en sammenheng med det kokende vannet og en enda tørrere høyrehånd.

Om det ikke blir bedre så skal jeg jammen ringe legen å høre ( haaater å dra til legen da, må være døden nær om jeg skal reise dit)

Ville styrt unna fuktighetskremer som inneholder mineraloljer ihvertfall. http://www.herballuxuries.com/about-mineral-oil.html

Og byttet ut flytende søppelsåper fulle i sulfater med eit godt, gammeldags såpestykke. For eksempel herfra: http://alveland.no/

Eg kjøper mine såper derfra og de brukes både på hender og resten av kroppen. Makes me a happy camper !

Mine hender er ødelagte etter ein runde med Dove Håndsåpe. Det er heilt jævlig. Har lett problemer med skrotsåpa på jobben også, men har normal blærekontroll, så det går greit de få gangene den blir brukt.

Jeg bruker Neutral håndsåpe hjemme, da hendene blei enda verre av de Palmolive såpene.

Skal sjekke ut den siden til Alveland. Høres kjent ut, lurer på om jeg ikke har vært innom der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...