Gå til innhold

For lite mat - stagnering?


Megan

Anbefalte innlegg

Hei.

Er blitt medlem her etter å ha snudd opp ned av alt jeg vet av trening/helse. Aldri mer rosa manualer og sulting. Dette kommer av alt for dårlig info av kvinnebalder og familie. Jeg har satt meg et mål å gå ned fra 62 til ca 56 kg. Er egentlig mer opptatt av å stramme skikkelig opp enn vekta i seg selv. Men jeg har allikevel stagnert på 62 kg og ser ingen fremgang. Ligger på ca 1300 kcal om dagen. Ja jeg vet dette er lite, men sliter nesten å få i meg mer ettersom kroppen er vandt til lite mat. Trener styrke 3-4 ganger i uka og sammen med intervall cardio 2 ganger. Og hvor mange reps bør jeg ha på styrken og hvor tungt? Hørte det skulle gi bedre fremgang på vektnedgang med tunge og få reps.

Trenger hjelp og tips av dere! Når jeg ser folk har gått ned 50 kg på 4 mnd tenker jeg at jeg virkelig har misforstått noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du ikke har hatt et sundt forhold til mat og aktivitet. Du nevner vekta di, men Hvor høy er du?

Hvordan ser kostholdet ditt ut på en dag?

1300 kcal hørtes litt lite ut. jeg vet ikke helt hva jeg skal si, Men jeg synes du burde bli sterk og heller gå litt opp i vekt/muskelmasse. Vekta er jo egentlig urelevant, det er jo kroppskomposisjonen som er relevant..

Og at du sier 'Når jeg ser folk har gått ned 50 kg på 4 mnd tenker jeg at jeg virkelig har misforstått noe her.' Så tror jeg det du har misfortstått/glemt er at de veier 130 kg i utganspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Hehe ja det er jo sant. Veldig forskjellige utgangspunkt, men er kjipt å stagnere. Har spist sunt lenge og trent masse men kommer aldri under 60 kg. Utrolig irriterende. Må vel ha mye mer fremgang i trening eller hva gjør jeg feil? Tror egentlig kalorimengden har variert veldig, men dette er en typisk dag:

Frokost: Havregrøt med 1 ss mandelsmør, 1 ss linfrø, 1 ss kesam og 1 ss sukkerfritt syktetøy

eller eggerøre med tomat og proteinkakao.

Lunsj: Tacosalat (kyllingkjøttdeig, spinat, rødløl, mais, paprika, tomat)

Mellommåltider: frukt og proteinshake eller 2 rugkjeks med frukt/ eller cottage cheese med banan.

Middag: Oftest fisk/kylling/kjøttdeig med grønnsaker og ris, potet eller fullkornspasta.

Proteinshaken består av ca 30 gram whey sjoko + 2,5 dl vann. Noe jeg mangler i kostholdet? dette er nok mat i mine øyne. men regner det ut på diett.no så blir det jo lite med 1300 kcal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du under 60 kg? Hva er motivasjonen din? Hvorfor vil du under 60 kg.. ? Mye mer fremgang enn hva? og fremgang i hvilken form? Styrke? vekttap? muskelmasse? kondisjon? ..

Det er vanskelig og si hvor mange kalorier det er i 'havregrøt' når det ikke er oppgitt noen mengde. Det kan jo være 400 g havregryn for alt vi vet, og det kan jo også være 20 g. Gjerne vær litt mer eksakt

Siden du regner det ut på diett.no blir det lite med 1300 kcal? huh? ..Er det jeg som misforstår her? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det.

Det ser ut som du får i deg veldig lite fett, protein er jeg usikker på siden det ikke står noe mengder osv, karbohydrter er jo litt ut i fra hva du selv vil ..

Ehm, ja .. :p

er 1.66 høy. da er vel 56 kg et mer realistisk mål for meg? vil være normalvektig og fit. ikke anorektisk.

Jo, jeg er jo enig i at 56 kg på 166 ser realistisk ut. Det spørs jo på komposisjonen av de 56 kiloene, Jeg prøver bare å få deg til å forstå at vektaa er veldig urelevant.

..Jeg er bare en 'mann i gata' så ikke tro at jeg er noen ekspert altså.

Hvor lenge har du trent/spist sånn som du gjør nå og hvordan har du trent/spist før, hvor lenge etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg i allefall å glemme tallet på vekta, og heller fokusere på cm-mål.I forhold til høyden din er ikke vekta di så gal, så jeg ville heller fokusert på nok proteinrik mat, tung styrketrening og moderat med kardiotrening. Da vil du kunne opprettholde muskelmassen, men gå ned i fettprosent. Husk at en kilo fett og en kilo muskler veier det samme, men ser ikke likt ut ;)

Selv gikk jeg i 5 måneder og veide eksakt det samme, men hver uke hadde jeg mistet cm overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

^Takk for svar. Ja jeg vet jeg ikke skal henge meg opp i vekta, for resultaten kan jeg jo såvidt begynne å se. Jeg er bare utrolig utålmodig. Skal skrive opp det jeg spiser mer spesifikt ja. Bør jeg legge til flere kalorier? noen næringsstoffer jeg får for mye/for lite av? takk for hjelp dere. setter utolig mye pris på det. er veldig ny på dette her.

Jeg spiser ca 200 g havregryn til frokost (1 ss linfrø, 2 ss kruskakli, 1 ss peanøttsmør, 2 ss vanilje kesam og 2 ss sukkerfritt syltetøy)

Lunsj: Middagsrester/salat. 130 gram kylling/kjøttdeig + vårløk, paprika, mais, spinat og 1 ss olivenolje eller 1 ss gresskarkjerner.

M.m: skyr eller proteinshake (2 scoops) + 1 banan/1 eple eller smoothie med bær, banan, kesam eller proteinpulver.

Middag: 150 g fisk/kylling/svinefilet + ovnsbakte grønnsaker (spiser 50 g brun ris kun de dagene jeg trener tungt).

Kvelds: 2 rugsprø med 60 g kyllingskinke + 1 kokt egg og 1 proteinkakao (1 scoop whey sjokolade i vann + 1 ss kakao)

eller mager kesam med bær / cottage cheese ++

...håper jeg er på rett vei. Forresten, har dere oppkarbingsdager? er det dumt hvis jeg skal ned i fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Uffda, jeg er ei lita stressbombe. Er rett og slett medfødt hehe. Noen gode tips? Vekta skal jeg gjemme laangt vekk ja!

Tilbake til kostholdet, var det ok?^

Liker å trene hjemme, da er det ingen unnskyldning for å slippe unna trening. Jeg trener med vekter fra 3 - 10 kg og treningsball. Håper jeg kan slippe treningsstudio og også oppnå gode resultater. Er lite fan av styrke helt alene på treningssentre ettersom jeg ofte ender opp alene uten treningspartner og motivasjon. (Venninene = zumba + yoga osv, de hater styrke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må regne ut igjen hvor mye kcal du trenger og hvor mye du får i deg. Ligger du for langt under så vil du vel ikke gå ned uansett. Hvis jeg ikke husker helt feil.

Mener å huske at hvis du først skal på diett og du endelig når målet ditt så må du fortsette med dietten i minst et halvt år slik at kroppen blir vant til å holde seg på dette nivået. Var vel fordi kroppen ønsket å lagre mer fett siden det var det den var vant til fra tidligere og så fort du da økte inntaket ditt igjen så tok kroppen til seg all næringen den kunne.

Går fint ann å trene hjemme, men da vil det bli lettere å skippe treninger mener nå jeg. Plutselig så må du fikse et eller annet osv. Er du på et treningssenter så er du der for å trene og da har du ingen unskyldninger til å skippe. I tillegg så kan du jo være så heldig at du treffer noen du kanskje kan trene sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må regne ut igjen hvor mye kcal du trenger og hvor mye du får i deg. Ligger du for langt under så vil du vel ikke gå ned uansett. Hvis jeg ikke husker helt feil.

Selvfølgelig vil man gå ned i vekt hvis man spiser for lite. Men det vil IKKE være en sunn måte å gå ned i vekt på, og det vil heller ikke dreie seg om bare fett man mister. Musklene forsvinner også - det vil man jo absolutt unngå! Skal man ned i vekt, er det ene og alene et moderat underskudd som er best. Kombinert med en proteinrik kost og trening, vil man da fjerne fett og bevare muskelmassen best mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På stillesittende/hviledager trenger jeg 1455 kcal regnte jeg ut. Da trengte jeg ca 2919 kcal dager jeg trener tungt. Mye mat det der! Ganger 1455 kcal med PAL-verdier: http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article435559.ece

Skal hive innpå med mer proteinshaker, smoothies etc for å få opp kalorinivået mitt. Andre tips?

Er det umulig for meg å bygge muskler å gå ned i fettprosent dersom jeg ligger så lavt som 1400 kcal dager jeg trener? Hva ville dere sagt var det "perfekte" kaloriinntaket på treningsdager for å gå ned i fettprosent? Vekt: 61 kg. Høyde: 1.66 cm. Alder: 20.

Har aldri funka før med så lite kalorier + styrke så funker vel ikke nå heller. Forandringer fryder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hvis du går fra å spise ingenting normalt til å spise som du skal gjøre så kan du ha en utfordring forran deg :) Bare å spise, kroppen blir vant til det etterhvert!

Men ta mål av hele kroppen, vei deg. Så gjør du det samme etter en uke på diet, står vekten stille og målene blir mindre så går du ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Men la det gå et par uker så kroppen får vendt seg til å spise "normalt". Hvis du har spist veldig dårlig tidligere så ville jeg forventet en vekt økning også i fettprosenten din de første ukene. Men ikke mist motet. Bare å fortsette med dietten og evt komme tilbake hit litt senere med mål og økninger osv :) Bilder er også lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette er som å snu opp ned på alt jeg vet og det jeg har spist gjennom hele livet.:) Høres helt absurd ut at jeg skal stappe i meg mat. Jeg skal altså ned i vekt, ikke opp. Må få det inn med teskje her, hehe.

Skal ivertfall prøve så godt jeg kan. Hvis jeg går opp den første uka, er det slik at fettprosenten eller kanskje kiloene slipper etterhvert? Er vel kun vann kroppen samler når den får mer mat i en kort periode. Har nå spist sånn ala dette kostholdet i kun 1 mnd. Det tar vel tid dette her, men er verdens mest utålmodige sjel. Takker utrolige mye for svar da. Hadde jeg visst jeg kunne spist mer hadde jeg aldri begynt på de iditiotiske diettene, skammer meg her jeg sitter:p En annen dum ting er at jeg er avhengig av havregrøt, ettersom jeg har hørt at ofte kiloene slipper når man kun holder karbene via frukt og grønt (og prøver en periode uten korn produkter). ville vært tortur! feil å droppe matvarer siden jeg skal opp i kcal? syns det er mer enn nok å droppe brød, ris, potet og pasta.

vurderte nesten psmf siden jeg er så utålmodig. snart sommer! helt desperat... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å forme kroppen tar tid! No pain, No gain! Ligger mange fine artikler om dietter og om hva som er bra og ikke bra rundt på forsiden. Anbefaler deg å lese en del her.

Du kan jo teste ut lavkarbo, en fin måte å lære nye ting på er jo å prøve å feile :)

Hvis du ser på Mai som sommer så har du ca 3 måneder å jobbe på. Er du veldig strikt og har god disiplin så burde du greie å utrette mye i løpet av denne tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra :D Ingen oppkarbingsdager allowed da? (på rundt 6 timer). Ble nevnt over her det kan hjelpe på vektstagnering:)

1800 - 2000 kcal er vel bra på tunge treingsdager? Må begynne forsiktig. Å gå opp over 1000 kcal blir for drøyt med det første. Noen kostilskudd jeg bør supplere med for å få mest mulig effekt? (tar proteinpulver, omega 3 og mutivitamin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...