Gå til innhold

For lite mat - stagnering?


Megan

Anbefalte innlegg

Hmm, akkurat det der blir litt vanskelig i denne situasjonen siden du nesten garantert vil legge på deg litt før du går ned igjen. Hvis du begynner å gå ned og det stopper så kan det være lurt med en spisedag for å så fortsette med dietten.

Du får nesten bare prøve deg fram litt, forandringer kommer til å skje uansett. Men hvis du ser på de skikkelig seriøse damene her på forumet så ligger noen av dem helt oppunder 3000kcal. Så det er ingen umulighet.

Anbefaler å prøve å få i deg mest mulig mat, kroppen er vel ikke egentlig så veldig happy for de shakerne tror jeg. En gainer kan jo være lurt, her får du i deg mye kalorier og en god blanding med karbs og proteiner samt ikke for mye sukker. Men hvis du virkelig vil ta det til et nytt nivå så anbefaler jeg deg å starte å kokkelere litt. Mye god mat under oppskriftene her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja sant det. Gainer høres så feil ut/skummelt ut, men jeg har nok bare misforstått en del. Skal prøve! Ser jo de letteste damene her inne på bare 53 kg bruker både kreatin og spiser så hester. Skal prøve så godt jeg kan å kjøre "omvendt boot camp". dette blir en slags sunn versjon av super size me filmen, for min del. hehe. så jeg skal med god samvittighet få lov å føle meg stappmett på dager jeg trener tungt til en forandring. men blir uvandt. takk for hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fitnesss

Kast vekta ut vinduet, spis mer mat med masse protein (protein øker forbrenningen), færre reps på trening med tungere vekter om du vil ha økt muskelmasse (metabolismen øker), sjekk fett% og muskel% på vekta på gymmet (tror alle har en sånn) en gang i måneden. Det funka for meg med en gang jeg fikk tilpasset kostholdet ift. treningsmengde. Å cardio selvfølgelig, ikke for mye og ikke for lite, f.eks sette mølla på 8-12 grader og 5.5-7.5 i speed i rundt 20 min etter en styrkeøkt?

Å oppcarbing en dag i uka ca.? Da går kroppen ut av "sparemodusen" den vanligvis er i på diett, og du forbrenner mer de neste dagene med litt mindre mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fitnesss
Selvfølgelig vil man gå ned i vekt hvis man spiser for lite. Men det vil IKKE være en sunn måte å gå ned i vekt på, og det vil heller ikke dreie seg om bare fett man mister. Musklene forsvinner også - det vil man jo absolutt unngå! Skal man ned i vekt, er det ene og alene et moderat underskudd som er best. Kombinert med en proteinrik kost og trening, vil man da fjerne fett og bevare muskelmassen best mulig ;)

Spot on på det Lily skriver, og om du går drastisk ned i vekt en periode er det lettere for å legge på seg fett senere, mens musklene må jobbes for å få igjen. :)

Skriv hvordan det går etterhvert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten du kan unngå stress er etter min mening å være metodisk. Om du logger det du spiser, din aktivitet og er helt ærlig får du deg ikke "overraskelser" og vet ca hvor i løypa du burde ligge til en hver tid. Da trenger du ikke måle deg fra dag til dag. Vekta ville jeg egentlig kasta og brukt målebandet på lår, rumpe, midje, bryst og arm. Og om du skal veie deg så ha veie dagen f.eks siste hver måned og kanskje cm måling annen hver uke.

Dette vil gjøre at du har en jevn kontroll, og du har rom for å forutsi ca når du er i mål, og du kan gjøre MÅLBARE justeringer underveis. Ikke la hodet styre og stresse. Om du klarer og holde deg til planen og ikke snikveie deg osv så får du et mere avslappa forhold, og du stoler mere på det som vises i speilet (som er det viktige).

Det krever litt ekstra planlegging og logging, men det er gull verdt. Små steg hele veien sikrer at du har gode vaner og støtte deg til når du kommer i mål. Bruker å sammenligne det med å ha en pensumliste i et fag, da ser du hele tiden hvor mye du må lese til hver forelesning for å komme i mål, så slipper du krampelesninger i perioder :)

Ps. Husk også på å ikke legge måle/veiedagen til en viss periode i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^^Gode svar:)

Typisk jenter... Spiser som unger for og veie lite som mulig... Glad det forumet her har jenter som hjelper til og har skjønt hvordan det gjøres...!

Var akkurat dette jeg ville høre! Mine venniner er akkurat slik som du beskrev. De skal "krympe magesekkene sine" for å gå ned. Hørt noe så dumt? "Babymaten" skal bort bort og inn med riktige næringsrike måltider. hvis jeg sliter veldig med å få i meg all maten skal jeg prøve gainer. sprekker snart her jeg sitter etter stor frokost:p

før: litt cottage cheese med frukt

nå: 1 boks cottage cheese med 1 ss peanøttsmør + 1 neve paranøtter (nøtter for å få opp kaloriene)

+ sukkerfritt syltetøy + proteinkaffe (2 scoops whey kaffe). galmett!

er det lurt å f.eks legge til ost over kjøttdeigen for å få opp kaloriene? eller bør kaloriøkningen kun være fra proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten du kan unngå stress er etter min mening å være metodisk. Om du logger det du spiser, din aktivitet og er helt ærlig får du deg ikke "overraskelser" og vet ca hvor i løypa du burde ligge til en hver tid. Da trenger du ikke måle deg fra dag til dag. Vekta ville jeg egentlig kasta og brukt målebandet på lår, rumpe, midje, bryst og arm. Og om du skal veie deg så ha veie dagen f.eks siste hver måned og kanskje cm måling annen hver uke.

Dette vil gjøre at du har en jevn kontroll, og du har rom for å forutsi ca når du er i mål, og du kan gjøre MÅLBARE justeringer underveis. Ikke la hodet styre og stresse. Om du klarer og holde deg til planen og ikke snikveie deg osv så får du et mere avslappa forhold, og du stoler mere på det som vises i speilet (som er det viktige).

Det krever litt ekstra planlegging og logging, men det er gull verdt. Små steg hele veien sikrer at du har gode vaner og støtte deg til når du kommer i mål. Bruker å sammenligne det med å ha en pensumliste i et fag, da ser du hele tiden hvor mye du må lese til hver forelesning for å komme i mål, så slipper du krampelesninger i perioder :)

Ps. Husk også på å ikke legge måle/veiedagen til en viss periode i måneden.

Jeg er enig i alt det du skriver, alikevell vil jeg påpeke at logging for noen ikke burde være et alternativ da psykisk helsetilstander rundt vekt kan trå alt for kraftig inn.

Bevisstgjøring og kunnskap er nøkkelord tror jeg, og som i bunn og grunn er det du skriver om.

Min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedmålet ditt å gå ned i kilo, eller bygge muskler? Min opplevelse med å kjøre tunge vekter og få repetisjoner er at jeg bygger muskler, men det fjerner ikke fettet på kroppen fordi du ofte trenger mer mat for å kunne bygge deg noen muskler. Prøv å kjøre et høyintemsitetsprogram hvor du har korte pauser og 12 repetisjoner pr. øvelse. Tren hele kroppen hver økt hvis du prøver å stramme opp generellt. Ta gjerne en halvtime cardio etter hver styrkeøkt så får du skikkelig fart på forbrenningen din. Den beste måten jeg har lært meg til å forbrenne bort fettet er ved å legge meg litt småsulten, det er om natten at kroppen forbrenner fettet. Pass på å få i deg godt med næring før treningsøkten din! Kast vekten og ta heller en inbody test for å se før og etter resultatene. En inbody test kan gjøres på ulike treningssentre som f.eks Elixia og Sats. Den viser mengden kroppsfett, muskelmasse og lignende slik at du får et bedre bilde av hvordan kroppen din forandrer seg. Vekten viser ofte feil når du trener såpass mye styrketrening fordi du gjør fettet om til muskler.

For mer tips se bloggen min om trening og kosthold: www.feelinpired.blogg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å cardio selvfølgelig, ikke for mye og ikke for lite, f.eks sette mølla på 8-12 grader og 5.5-7.5 i speed i rundt 20 min etter en styrkeøkt?

Er jeg litt skeptisk til. Hvis du trener skikkelig igjennom en økt så er vel kroppen såppas tappet for energi at hvis du hiver deg på tredemøllen så vil vel kroppen utskille kortisol som vil bruke musklene dine som energi? Hvertfall sånn jeg mener å ha forstått det med lengde på treninger osv.

Da ville jeg nok heller lagt meg inn noen morgen kardio og trent styrken på kvelden, men det må jo bli opp til enhver hvordan de vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Gode svar:)

Var akkurat dette jeg ville høre! Mine venniner er akkurat slik som du beskrev. De skal "krympe magesekkene sine" for å gå ned. Hørt noe så dumt? "Babymaten" skal bort bort og inn med riktige næringsrike måltider. hvis jeg sliter veldig med å få i meg all maten skal jeg prøve gainer. sprekker snart her jeg sitter etter stor frokost:p

før: litt cottage cheese med frukt

nå: 1 boks cottage cheese med 1 ss peanøttsmør + 1 neve paranøtter (nøtter for å få opp kaloriene)

+ sukkerfritt syltetøy + proteinkaffe (2 scoops whey kaffe). galmett!

er det lurt å f.eks legge til ost over kjøttdeigen for å få opp kaloriene? eller bør kaloriøkningen kun være fra proteiner?

27g protein pr. 100g ost, hiv på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fitnesss
Er jeg litt skeptisk til. Hvis du trener skikkelig igjennom en økt så er vel kroppen såppas tappet for energi at hvis du hiver deg på tredemøllen så vil vel kroppen utskille kortisol som vil bruke musklene dine som energi? Hvertfall sånn jeg mener å ha forstått det med lengde på treninger osv.

Da ville jeg nok heller lagt meg inn noen morgen kardio og trent styrken på kvelden, men det må jo bli opp til enhver hvordan de vil gjøre det.

Klart, men det må da hver enkelt kunne kjenne selv på kroppen, er man helt utslitt etter en styrkeøkt er det jo bare å droppe cardioen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27g protein pr. 100g ost, hiv på ;)

jippi :) vanlig synnøve ost er vel ok? er så lei av mager, mager og atter mager. nøtter er vel noe jeg ikke bør overdrive? tenkte ca 30 g til dagen for å få opp kcal. I tillegg bruker jeg nå 2 måleskjeer med whey. Skal ikke så mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedmålet ditt å gå ned i kilo, eller bygge muskler? Min opplevelse med å kjøre tunge vekter og få repetisjoner er at jeg bygger muskler, men det fjerner ikke fettet på kroppen fordi du ofte trenger mer mat for å kunne bygge deg noen muskler. Prøv å kjøre et høyintemsitetsprogram hvor du har korte pauser og 12 repetisjoner pr. øvelse. Tren hele kroppen hver økt hvis du prøver å stramme opp generellt. Ta gjerne en halvtime cardio etter hver styrkeøkt så får du skikkelig fart på forbrenningen din. Den beste måten jeg har lært meg til å forbrenne bort fettet er ved å legge meg litt småsulten, det er om natten at kroppen forbrenner fettet. Pass på å få i deg godt med næring før treningsøkten din! Kast vekten og ta heller en inbody test for å se før og etter resultatene. En inbody test kan gjøres på ulike treningssentre som f.eks Elixia og Sats. Den viser mengden kroppsfett, muskelmasse og lignende slik at du får et bedre bilde av hvordan kroppen din forandrer seg. Vekten viser ofte feil når du trener såpass mye styrketrening fordi du gjør fettet om til muskler.

For mer tips se bloggen min om trening og kosthold: www.feelinpired.blogg.no[/quote]

Takk for svar, og tild dere over her også. Dere er supre til å hjelpe her inne!

Mitt mål er først å fremst å gå ned i fettprosent å stramme opp (gå ned i kilo). Hvis jeg trener 60 min styrke må jeg vel ha rolig cardio etterpå? Leste her inne det bevarer muskelmassen bedre enn med intervallcardio. Skal jeg droppe intervall treninga da? Har egentlig egne dager for cardio, men er greit å slå 2 fluer i en smekk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter en syrkeøkt er det best med rolig cardio, men unngå å trene cardio rett etter at du har trent ben fordi når du trener styrke trenger musklene restitusjon noe som kan ødelegge bentreningen hvis du tar hard cardio rett etter. Ta egne dager med intervaller hvor du kjører deg skikkelig ut. Forbrenningen er høyere dagen etter en intervall økt også=) På dagene du trener styrke er det ofte fint å holde det rolig på cardion, ta en 40 min gåtur før frokost eller før du leggger deg f.eks. Om morgenen får du en skikkelig kickstart på forbrenningen mens på kvelden tømmer du glykogenlagrene slik at kroppen forbrenner fett iløpet av natten istedenfor det du har i glykolagrene dine=) Håper dette var til noe hjelp:)

Beklager skrev feil adresse til bloggen å greier=/ Ja helt riktig Kristin: feelinspired.blogg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp Pernille. :) de neste 2 ukene skal jeg egentlig droppe cardio helt for å ikke tære for mye på musklene. Dete er fordi jeg har ligget på et altfor lavt kaloriinntak tidligere som kun har tæret på musklene mine. Begynner med cardio etter et par uker igjen eller noe. Skal gjøre litt cardio på morgenen da, siden jeg driver med fullkropps-styrke. Fullkroppsprogram er best for nybegynnere leste jeg her inne:p

Jeg lå på 2000 kcal igår, det er stor fremgang:D (Gått fra 1200 kcal periode/babymat). var jo faktiskt ganske sulten etter en hjemme styrkeøkt på 70 min. Spiste jo helt til kl 11-12 på kvelden for jeg ble aldri mett. Skal fra nå av stoppe matinntaket etter kl 21. Tenkte å prøve meg på periodisk faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...