Gå til innhold

uformell diett før sommeren, matvarer og tips


Kskog

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver med litt forberedelser til sommeren som fungerer veldig bra. Har gått ned 4-5 kilo på kanskje to måneder uten at jeg har fulgt den hver eneste dag. men de to siste ukene har jeg notert alt og er litt mer seriøs. (Drikker fortsatt øl/whisky i godt lag =)

Jeg spiser ca. 1500 kcal og dagen og prøver og ligge på rundt 65% protein, 25 % fett og 10% karbo.

Det vil si 244 g. protein, 42 gram fett, og 38 gram karbo sånn ca.

Trener styrke 3-5 dager uken (prøver og rette opp skuldrene etter en sesong med mange pushup, så mye rygg om dagen, trener også opp grepet etter en liten senebetennelse i høst) og løper med hunden så ofte som mulig, blir sikkert 2-3 mil i uken, så lenge været er godt nok =)

Jeg er ca 75 kg ,174 høy og kraftig (ikke så feit, men noe udefinert:)

Den største utfordringen er at jeg ikke gidder å lage mat som tar lang tid, jeg er glad i mye mat og blir sjelden skikkelig mett. Jeg glemmer og spise og blir da veldig sulten(om jeg da er ute på møter o.l må jeg handle mat på butikken/ kafe og der er jo utvalget heller smått med mat jeg kan spise) og jeg blir lei og har da lyst på vanlig mat (poteter, ris, saus osv.) og helst mye av det.

Det er ikke vanskelig og sette opp så total mengden kalorier stemmer (1500 kcal), men jeg får alltid for lite proteiner og for mye fett. Ender som regel på ca. 50% protein, 35-40% fett og 10-15% karbohydrater.

NOEN SOM HAR TIPS TIL ENKEL OG BILLIG MAT SOM ER LAV (helst nært 0 g. karbo / fett) som ikke er tunfisk =)??

De matvarene jeg vanligvis spiser. Jeg lager de i litt ulik rekkefølge og sammensetninger (Pris er også en faktor)

- div ofte frokost eller som lunsj

Eggehviter (vanligvis 5 til frokost og bikkja får eggeplomme omelett og er fornøyd med det)

lett ost (et par skiver på eggehvitene)

First price hamburgerygg (3/4 skiver)

Proteinpannekaker (mix fra proteinfabrikken) (på treningsdager)

tine cottage cheese.

Granola (littegrann som snacks med mager kesam og honning eller i cottage cheese)

- kjøtt

tunfisk i vann (i alt fra omelett til bare en boks med chili på veien og i middagen)

kylling (kjøttdeig, filet)

svin (kjøttdeig, strimlet svinekjøtt)

fisk (laks, torsk, fryst/rå)

Grønnsaker

Brokkili (fryst og rå)

Blomkål (fryst og rå)

Tomater (pure og knust i boks)

salat (poser med mix eller spinat osv)

Bær er blåbær og helst i cottage cheese med kanel! Så godt.

Proteinpulver etter de hardeste treningsøktene.

Om alt går til helvete kjøper jeg kylliinglår e.l fra meny osv.

Jeg holder meg helt unna aspartam. Kan hende jeg tar feil, men hver gang får jeg så vondt i leddene og sliter da med å få sove. Det er skikkelig kjipt og elimerer så mange alternativer.

Har hele krydderhylla på meny og en hel del annet fra rundt omkring fra verden og morsomme butikker på grønland så maten kan være litt kjedelig for jeg lager den spennende selv.

Jeg er ikke helt nazi på maten og kan spise en is på varme dager og tar gjerne en øl eller fem i helgen. men begrenser dette så mye som er behagelig og lar seg gjøre.

Om noen fikk noen tips, dritbra. Om noen har tips, enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Vil ikke anbefale mer enn 2g/kg, så ca 150gram. Du kan heller øke på karbohydrater (noe du sier du har lyst på). Du følger nok en diett jeg ikke har peiling på, men kan ikke forstå at et kosthold med såå mye protein og lite karbohydrater skal gi bedre resultater enn noe med mer karbohydrater. Du vil sikkert også føle deg mindre sulten og få mer energi til å yte mer på trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale mer enn 2g/kg, så ca 150gram. Du kan heller øke på karbohydrater (noe du sier du har lyst på). Du følger nok en diett jeg ikke har peiling på, men kan ikke forstå at et kosthold med såå mye protein og lite karbohydrater skal gi bedre resultater enn noe med mer karbohydrater. Du vil sikkert også føle deg mindre sulten og få mer energi til å yte mer på trening :)

Grunnen til at det å spise mye protein og lite karbohydrater/fett virker er at karbohydrater er det første kroppen tar for å skape energi. Dersom du ikke mater den karbohydrater må kroppen ta fra andre steder, altså muskler/fett. Dersom du da trener styrke og spiser godt med proteiner tvinger du kroppen til å opprettholde en viss del muskelmasse og istedenfor ta fra fettet ditt. PSMF er en ekstrem diet, og anbefales ikke til personer som ikke er sterkt overvektige. Noe jeg forsåvidt føler trådstarter ikke er, men som han sier selv følger han den ikke slavisk så det blir ikke akkurat PSMF ettersom at man ikke vil være i ketose da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så veldig opptatt av å anbefale lavere proteininntak om dagen? Er det Børges nye påfunn eller noe? :)

Menno Henselmans har en artikkel om at alt over 1.8g/kg er unødvendig, og det er veldig mange som har tatt det som den endelige fasiten på hva som er det perfekte proteininntaket for alle mennesker, i alle situasjoner, til alle tider. Satt litt på spissen. Det er egentlig fortsatt litt omdiskutert. I praksis bruker de aller fleste dopingfrie byggere litt høyere proteininntaket enn det nå de er på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du ha så høyt proteininntak og så lavt på karbohydrater og fett?

Er i hovedsak en ide om å forsøke å senke fettprosenten uten at man mister muskelmasse.

Det baserer seg på at kroppen henter energi fra i hovedsak to energilagre. Fett og muskelmasse. Man kan igjen simplifisere en komplisert prosess med å si at karbohydrater blir lagret som fett og proteiner blir brukt til å bygge muskler. Ideen er å tvinge kroppen til å bruke fettlagrene ved å hindre inntaket av karbohydrater og oprettholde muskelmassen ved å ha et overskudd av proteiner.

Om man hindrer karbohydrater nær totalt vil hjernen etterhvert gå tom for glykose og be leveren om å produsere Ketomer, dette kan kun kroppen gjøre ved og omdanne fettmolekyler. Dette er kjent som ketose. super effektivt, om man har kontroll. Og oprettholde en ketosediett med et "normalt" kosthold er vanskelig og man blir fort lei av å ha dårlig ånde (veldig dårlig ånde). Derfor passer jeg på nå at jeg ikke er ketose, men dette lar seg bare gjøre når jeg spiser nok proteiner, da fordi kroppen vil gjøre om det ekstra til glykose og da i kombinasjon med karboene gjøre at jeg ligger på grensen til ketose, men ikke går inn i det. Jeg sjekker med ketostix hver morgen og ser at hver gang proteininntaket dagen før ligger på under 200 g er ketoseproduksjonen så vidt i gang.

Alt i alt er det kun for å passe på at kroppen bruker fettreservene for å hente igjen kaloriunderskuddet i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at det å spise mye protein og lite karbohydrater/fett virker er at karbohydrater er det første kroppen tar for å skape energi. Dersom du ikke mater den karbohydrater må kroppen ta fra andre steder, altså muskler/fett. Dersom du da trener styrke og spiser godt med proteiner tvinger du kroppen til å opprettholde en viss del muskelmasse og istedenfor ta fra fettet ditt. PSMF er en ekstrem diet, og anbefales ikke til personer som ikke er sterkt overvektige. Noe jeg forsåvidt føler trådstarter ikke er, men som han sier selv følger han den ikke slavisk så det blir ikke akkurat PSMF ettersom at man ikke vil være i ketose da.

Det du sier er også min oppfattning, men jeg passer på å ikke være i ketose. Det har jeg gjort det før, og det er en veldig effektiv diett. Men for meg vanskelig og oprettholde. Jeg måtte kutte ut brokkoli da de få grammene som var der var nok til å skyve meg ut, og da med kun ca 200 gram protein(alt over dette ble omgjort til glykose) og at jeg ikke tror at man kan bare spise en smørklatt for å få i seg nok kalorier er særlig smart, ble fort kalorinntaket uforsvarlig lavt og jeg fikk ikke til å prestere noe sted. veldig slitsomt. jeg fikk også veldig dårlig ånde som ingen tyggis i verden kunne fikse (karbohydrater funket =).

Det er i grunnen årsaken til at jeg ligger litt høyt i protein. Jeg ser at de 40 grammene ekstra gjør at kroppen akkurat ikke går i ketose, men jeg er helt på grensen. kommer jeg under 200 gram ser jeg at ketomnivået gjør utslag på ketostixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, med lavt kcal-underskudd så kan høyere proteininntak brukes, selv ligger jeg over 2g/kg og ser ikke noen negative ting med det (er det nødvendig derimot..). Men at å kutte ut karbohydrater vil ikke direkte gi større vektnedgang, og når du sier du får lyst å spise karbohydratrik mat og har litt lite energi så tror jeg det å øke litt på karbohydrater kan booste energinivået, gi deg mer energi på trening og faktisk hjelpe på fremgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, med lavt kcal-underskudd så kan høyere proteininntak brukes, selv ligger jeg over 2g/kg og ser ikke noen negative ting med det (er det nødvendig derimot..). Men at å kutte ut karbohydrater vil ikke direkte gi større vektnedgang, og når du sier du får lyst å spise karbohydratrik mat og har litt lite energi så tror jeg det å øke litt på karbohydrater kan booste energinivået, gi deg mer energi på trening og faktisk hjelpe på fremgangen.

Når du sier vektnedgang, så er det ikke mitt mpl å gå ned i vekt, jeg er ute etter å gå ned i fettprosent. og da er det en metode som er velprøvd og alle er enige om fungerer best. Holde blodsukkeret (insulinnivået) så jevnt som mulig og kutte ut karbohydrater(forsvarlig nivå).. Hos noen kan det være flere hundre gram med karbohydrater om dagen(Heldiggriser), hos meg må jeg være langt under hundre gram om dagen for å ha noen særlig effekt.. Har prøvd forskjellige "blandinger" og funnet ut dette. (om jeg øker karbomengden og senket proteinmengden mister jeg muskelmasse fort)---- Jeg vil poengtere at det ikke er snakk om store forskjeller. Fra definert (diett) til lettere udefinert.

Grunnen til at jeg får lyst på karbohydrater er ikke energimengden, jeg fungerer fint på lavt karboinntak (om jeg får i meg nok protein og fett). at jeg kan føle meg slapp er nok fordi jeg går ganske lavt på totalt kcal inntak.. 1500 kcal på 75 kg aktive mannekiloer =)

Jeg øker karbomengden før trening om jeg har behov for dette. Alt fra en banan til en energibar eller pre workout. Om jeg føler for en skikkelig hard økt, spiser jeg ris eller søtpotet til måltidet et par timer før trening. Det fungerer fint.

Kan også legge til at etter en svært hektisk periode på jobb med mye reising og da hotellfrokoster, lunsj og middager ute og sosiale eventer med påfølgende øl og vin har jeg falt tilbake til mine "normale" 77 kg. Pappakropp er jo hot om dagen så det passet jo fint =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...