Gå til innhold

Slik gikk jeg ned 55kg på 4 måneder


Andre Rio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hei! Mitt navn er André. Jeg er 21 år, født og oppvokst i Oslo. Jeg har hele livet vært ganske rundt, men det var ikke før i 2009 jeg virkelig begynnte å legge på meg. Jeg ble en såkalt fast-food-junkie. Jeg spiste flere pizzaer og hamburgere i uken. Trente mindre og mindre og ble rett og slett et veldig slapt menneske. På det meste veide jeg 130 kilo.

Det var i begynnelsen av Mai jeg bestemte meg for å legge om livet mitt. Fra en dag til en annen bestemte jeg meg for at nok var nok. Samme dag tok jeg meg sammen og begynnte å lese på internett om "sunne og lure" måter å gå ned i vekt.

Hvorfor lager jeg denne forumposten lurer du?

Det er fordi jeg endelig, etter mange år med prøving, har klart å gå ned i vekt. Det å gå ned i vekt er noe jeg absolutt kan unne hvem som helst. Det er utrolig befriende. Med denne posten håper jeg å bevise at DET ER MULIG. Hvis jeg klarer det, kan hvem som helst klare det. Man må bare ville det selv. I min erfaring hjelper det ikke at familie, venner eller bekjente prøver å motivere deg til å gå ned vekt. Man må brenne for det selv. Det var først når det virkelig gikk opp for meg hva jeg gjorde mot kroppen og helsa mi at jeg klarte å gå ned.

Etter mange timer med lesing og mye vurdering kom frem til at jeg rett og slett skulle bare kutte ut alt av sukker og karbohydrater, og unødvendig fett. I tillegg til dette kuttet jeg ALL alkohol og all Sukker-Brus.

Etter et legebesøk for å få "godkjenning" av legen til å begynne med dietten var det bare å starte.

[ATTACH=full]6065[/ATTACH]

Dette er hva jeg gjorde:

Diett:

FASE1:

Jeg spiste for det meste rene kjøtt produkter, kylling, kjøtt, fisk etc. Alt sammen enten ovnsbakt eller stekt uten olje i panne.

Til mellom måltider spiste jeg ofte kokt skinke eller andre magre påleggs-produkter.

Dette gjorde jeg i intervaller. Jeg hadde 5 dager på rad der jeg BARE spiste kjøttprodukter og så hadde jeg 5 dager på rad der jeg spiste kjøttprodukter + grønnsaker i tillegg. Ca 50/50.

FASE2: Denne fasen begynnte når jeg hadde gått ned ca. 20kg (1.5-2 måneder) Her begynnte jeg å legge til litt frukt. Jeg spiste mye epler og gulerøtter. Men jeg holdt meg unna bananer. Grunnen til at jeg la til frukt var rett og slett for at jeg ikke skulle bli syk. Jeg trengte all næringen jeg kunne få fra frukten. Bortsett fra frukten så var Fase2 veldig lik Fase1.

FASE3: Akkuratt som i Fase1 og 2 fortsatte jeg med Protein og Grønnsaks intervaller. Som i Fase2 spiste jeg frukt. Men i FASE3 begynnte jeg med litt fiber for å hjelpe til med fordøyelsen. Man merket veldig godt at man ikke fikk i seg nok fiber før i Fase3, siden toalett besøkene kom skjeldnere og skjeldnere. Jeg spiste ofre en skål med havregryn eller havrekli til frokost sammen med et glass melk. Dette hjalp å få igang hele systemet med en gang jeg våknet.

FASE4: Når denne fasen startet, var jeg ferdig med fettreduksjonen. Det var ca. i August jeg endelig kunne være fornøyd med hva jeg hadde utført. Men som mange folk sier - det er det å klare å holde seg stabilt på vekten som er vanskelig.

Trening:

I begynnelsen var jeg i den absolutt værste formen jeg noengang har vært i mitt liv. Jeg kunne såvidt løpe 400 meter før jeg måtte stoppe. Pulsen var på 195 og jeg svettet som bare det. Dette var en av motivasjonene mine til å begynne med slankingen.

Samtidig som jeg startet Fase1 dietten startet jeg treningen. Jeg la mer fokus på fettforbrenning og kondisjonstrening enn det jeg hadde pleid tidligere. Som sagt var jeg i utrolig dårlig form og jeg kunne ikke bare starte med å løpe med en gang. Jeg startet på ergometersykkelen og utførte harde treningsøkter (I forhold til den formen jeg var i) på ca. 20 minutter, etterfulgt av styrketrening.

Etterhvert som jeg merket jeg begynnte å bli i bedre form kunne jeg prøve meg på løping. Jeg startet med intervalltrening der jeg løp på kunstress ca. 50 meter spurt og gikk tilbake. Dette gjorde jeg ca. 20 minutter 2-4 ganger i uken.

Når formen ble enda bedre kunne jeg starte med "langdistanse" løping. Da løp jeg ca. 1-3 km på tredemølle som oppvarming og avsluttet med en solid styrkeøkt.

For og Imot denne dietten:

Først av alt vil jeg si at dietter passer ikke for alle. Jeg har brukt lang tid og mange forsøk på å finne en diett som passet meg.

For:

- Slipper sult-følelse. Jeg spiste heletiden. 5-6 ganger om dagen. Veldig glad i kjøtt, derfor gikk det helt greit å kutte poteter, ris, brød etc.

- Raske resultater allerede etter 2-3 dager hadde jeg gått ned 3 kilo.

- God samvittighet / Motivasjon. (Via resultater)

- Mye energi når kroppen ble vant til dietten.

Imot:

- Lett forstoppelse til tider.

- Underskudd på energi i begynnelsen. (Overgang fra fet / mat med mye karbo) Dette endret seg etter ca. 1-2 mnder, da hadde jeg masse overskuddsnergi som ble brukt på trening.

- Sosialt vanskelig. Er ikke alltid like gøy å tygge på en pakke kokt skinke når kompisene sitter og tilby deg rykende varm Pizza under 1 meter unna.

Idag: (Januar 2012)

Jeg er i uten tvil bedre form enn jeg noengang har vært. Jeg trener 5+ ganger i uken (Kondisjon, Styrketrening og Brasiliansk Jiu Jitsu).

Løper 3km på 11:29

Benkpress - 70kgx8 på 6 set. 1RM = 110.kg

Beinpress - 250kgx12 på 6 set. 1RM = 375kg

Knebøy - 100kgx12 på 6 set. 1RM = 165kg.

Markløft - 100kgx8 på 6 set. 1RM = ?

Pullups - 12 reps, (Max)

Chinups - 23 reps, (Max)

Som sagt lager jeg denne posten for å vise andre hva jeg har gjort i håp om å inspirere folk der ute som trenger hjelp. Hvis dere skulle ha spørsmål om hva som helst, bare post her så svarer jeg så raskt som mulig.

Hvis noen har noen forslag til noe jeg burde legge til i teksten, blir det satt stor pris på!

Spørsmål og svar:

Hva skjedde med strekkmerkene?

- Har fått en del spørsmål ang. strekkmerker. Det er et litt vanskelig spørsmål. Har lest mye rundt omkring og spurt folk som har peiling. Noen sier at de aldri går vekk, andre sier at det tar lang tid. Det jeg gjorde for at de skulle bli mindre synlige (bortsett fra vektreduksjon) var å ta litt sol her og der, bruke fuktighetskrem og ta en del vitamin D. Såvidt jeg har fått med meg så er strekkmerker ganske genetisk, noen vil få de lett og kunne fjerne de, mens andre vil ha store problemer. Jeg har fremdeles litt tegn etter de, men har bare vært slank i ca. 6 måneder, Regner med at de vil forsvinne litt mer i fremtiden. Men som med vektreduksjon, styrkebygging og kondisjonsforbedring, må det en stor dose med tålmodighet til. Å nå et mål tar lang tid, men man blir mye mer tilfreds med resultatet når man kan se tilbake på den harde og lange veien man har gått!.

Hadde du trent før?

-Jeg hadde trent en del styrke på forhånd, men det var rett og slett matvanene mine og livstilen min som gjorde at jeg ikke fikk gjort det synlig.

Hvordan trente du kondisjon?

Har egentlig ikke hatt noen kjempeorganisert kondisjonstrening. Har for det meste bare trappet opp treningen. Startet med å løpe 1km hver dag helt til jeg klarte å løpe ca. 3km. Når jeg kunne gjøre det begynnte jeg rett og slett bare å øke tempo. Startet på hastighet 9 på tredemøllen og økte med 0.2 HVER trening, uannsett hvor sliten jeg ble.

Hadde du problemer med løs hud?

Har litt løs hud nå, men den har trukket seg sammen overraskende fort. Mistenker at det er pga. at jeg har brukt mye fuktighetskrem, Vitamin-D og tatt en del sol i sommer (holder på fargen ganske lenge)

Holdt du styr på Kalorier, karbohydrater og fett du puttet i deg?

Dette var utrolig viktig. Jeg kontrollerte og leste bak på ALLE matvarer. Jeg spiste ingenting over 6g karbohydrater per 100g. Ingenting over 9%fett på proteinprodukter.

Hvor mye kjøtt spiste du til hvert måltid?

Det spørs litt på måltid og på hvor sulten jeg var. Til middag spiste jeg ca. 300g rent kjøtt (Fisk, kylling, storfe). Til mellom måltider spiste jeg mellom 75-150g.

OPPDATERING:

For de som er interessert. Har nå startet på del 2 av min Operasjon Makeover.

Målet mitt nå er å byggemuskler, definisjon og bli sunnere.

Hvis dere vil følge med på progresjonen min kan dere sjekke Andrés Operasjon: Makeover Del 2 .

Ser frem til en del harde uke fremover.

Hilsen André Rio

Her er det bare å bøye seg i støvet. Imponerende rett og slett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei! jeg ser du har cottage cheese på programet ditt! jeg liker diffinitift ikke dette..vet du om noen andre muligheter? jeg spiser nå 280 g kyllefille på morgenen, så til mellom måltid skal jeg spise en halv boks cottage cheese,men jeg HATER det.! også litt senere på dagen skal jeg ha 250 G karbonadekjøttdeig. og tilslutt kveldsmat 250g svinefille. åssen høres dette ut?+ jeg jogger 3 ganger i uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg ser du har cottage cheese på programet ditt! jeg liker diffinitift ikke dette..vet du om noen andre muligheter? jeg spiser nå 280 g kyllefille på morgenen, så til mellom måltid skal jeg spise en halv boks cottage cheese,men jeg HATER det.! også litt senere på dagen skal jeg ha 250 G karbonadekjøttdeig. og tilslutt kveldsmat 250g svinefille. åssen høres dette ut?+ jeg jogger 3 ganger i uken!

Er heller ingen fan av cottage cheese. Snarere tvert imot. Det du evt kan gjøre er på blande sammen kesam + noe krydder du er glad i og tunfisk for eksempel. Evt lage deg litt eggerøre med rødløk etc.

Synes kanskje du burde ha litt flere måltider. Kanskje fordele frokosten på 2 måltider og kveldsmaten på 2. Evt legge til litt grønnsaker . Ellers høres det veldig bra ut. Fortsett med joggingen. Alltid lurt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ingen fan av cottage cheese. Snarere tvert imot. Det du evt kan gjøre er på blande sammen kesam + noe krydder du er glad i og tunfisk for eksempel. Evt lage deg litt eggerøre med rødløk etc.

Synes kanskje du burde ha litt flere måltider. Kanskje fordele frokosten på 2 måltider og kveldsmaten på 2. Evt legge til litt grønnsaker . Ellers høres det veldig bra ut. Fortsett med joggingen. Alltid lurt! :)

hehe okey! åssen er godmorgen yougurt å spise som mellommåltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...