Gå til innhold

Juice detox


keelysunn

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg har unnet meg selv litt mye snop i det siste (:blush:) og føler jeg trenger å "rense" kroppen min. Driver å søker på nettet men finner lite hvor jeg kan bruke det som ligger i kjøleskapet. Er det noen som har gode oppskrifter på detox-juice som jeg kan drikke på morgenen for å føle at jeg renser opp litt? Evt. smoothier hadde også vært greit, og helst med "vanlige" ingredienser som enhver nordmann ville hatt i kjøleskapet på en søndagsmorgen, ikke noe dyre pulvergreier eller "superfoods" man bare får på helsekosten? Er litt vanskelig og ikke gå seg vill i jungelen av oppskrifter og sider som forteller deg at bare deres greie fungerer. Trenger noe lett og tilgjengelig som kan rense! hjelp? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advarer mot juicetrend: – Bare lureri

Kaster du deg over trenden med å rense kroppen med juice? Ta deg heller en grov brødskive, råder kostholdsekspert.

http://www.nrk.no/ostfold/mange-tar-detox-etter-jula_-men-kostholdsekspert-advarer-1.12131527

Kroppen renser seg selv. Kutt ut snop og erstatt det med sunne matvarer, så går resten av seg selv.

Les gjerne denne: http://fitnessbloggen.no/stedet-tro-pa-detox-svindelen-kan-du-skylle-pengene-dine-ned/

Fint at dere vil hjelpe, men nå sa jeg ikke at jeg skulle ta en 30-dagers juice-faste, jeg spurte etter en oppskrift på en juice som kunne hjelpe å rense litt opp, siden jeg har hørt at de ofte kan hjelpe med det. Hvis dere ikke har svar som er relevante for spørsmålet, ser jeg helst at dere ikke svarer.. Jeg trenger ikke leksjoner om hva jeg burde gjøre eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere vil hjelpe, men nå sa jeg ikke at jeg skulle ta en 30-dagers juice-faste, jeg spurte etter en oppskrift på en juice som kunne hjelpe å rense litt opp, siden jeg har hørt at de ofte kan hjelpe med det. Hvis dere ikke har svar som er relevante for spørsmålet, ser jeg helst at dere ikke svarer.. Jeg trenger ikke leksjoner om hva jeg burde gjøre eller ikke.

Jeg ga deg et svar som var relevant for spørsmålet. Det du har hørt er feil, og det er derfor litt vanskelig å gi deg en oppskrift på noe som ikke finnes. Les artikkelen jeg linket til så skjønner du hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tror mine medpostere prøver å si, er at de skjønner at du kanskje ikke liker tanken på at du har stappet i deg en masse godis selv om man "vet man ikke bør" og at du kanskje føler deg litt uvel pga dette og vil forsøke å motvirke den antatte negative effekten med litt juice, siden denne skal "rense opp", som du jo sier du har hørt.

Problemet er bare at kroppen på utmerket vis klarer å rense seg selv via lever og nyrer, så å ta juice som detox eller kroppsrenselse, vel, det fungerer rett og slett ikke. Ihvertfall ikke utover at du kanskje tror du føler deg bedre der og da , men det kan like gjerne skyldes at mange juicer inneholder noe sukkertyper fra eplejuice eller druer/mango/yoghurt etc.

Det vil si, hvis du vil gjøre noe du nå har blitt fortalt (med linker og kildehenvisninger) ikke fungerer utover placeboeffekt, så må du for all del gjøre det, men vit da at du kun gjør det utifra hva du_føler_, og ikke utifra hvordan verden/kroppen din faktisk fungerer.

Men for all del;, juice 2kg gulrot, kok inn juicen til det halve på komfyren, kjør på blender med pittelittegranne smør og olivenolje til passe tykk emulsjon, og smak til med limejuice, ingefærjuice, salt og sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere vil hjelpe, men nå sa jeg ikke at jeg skulle ta en 30-dagers juice-faste, jeg spurte etter en oppskrift på en juice som kunne hjelpe å rense litt opp, siden jeg har hørt at de ofte kan hjelpe med det. Hvis dere ikke har svar som er relevante for spørsmålet, ser jeg helst at dere ikke svarer.. Jeg trenger ikke leksjoner om hva jeg burde gjøre eller ikke.

Når du faktisk ikke engang vet oppskriftene på en av disse juicene men spør etter råd så må du nesten godta at folk kommer med innspill. Hva er vitsen med å trangsynt blokkere ut råd fra erfarne personer som har relevant erfaring og vil hjelpe deg? Grunnen til at folk fraråder deg å ta en juice kur er fordi dette ikke er noen form for "snarvei" til en bedre livsstil. Det er heller ingen mirakelmåte å rense kroppen på, tarmene gjør dette selv. De trenger ikke at du drikker en juice til 79,- kroner desiliteren, eller en juice du har laget ved hjelp av en mammablogg og løfter om vekttap og mekka.

Om du vil bli sunnere, og føler du trenger å gjøre noe for å "rense" kroppen så anbefaler jeg vann, et sunt kosthold og regelmessig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...