Gå til innhold

Langdistanseløping og muskelvekst


Cardiobunny

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om det å løpe ca. 4 ganger i uken ( til sammen rundt om 80 +/- km) står i veien for muskelvekst? Lurer spesielt på om dette punkterer rumpa :p Målet er uansett ikke å se ut som Kim Kardashian (selv om hun er nydelig), men mer Jen Selter ish :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løping er av natur muskelnedbrytende aktivitet, så ja, løping 4 dager i uka kan og vil ha negativ effekt på styrketrening og muskelvekst. Intervalltrening er et bedre valg sånn sett, det er ikke like katabolt og har bedre overføringsverdi til styrketrening.

Her har du en sak fra en fyr som er veldig styrkeorientert, men som har relevant info med tanke på løping og styrketrening: http://pjmedia.com/lifestyle/2014/04/22/why-you-should-not-be-running/?singlepage=true

Det kan være verdt å tenke over hvorfor du gjør så mye kardiotrening. Denne er fin: When should you do condtioning?

[url=http://www.barbellmedicine.com/training/when-should-you-do-conditioning/]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Tronaldo over her - hvorfor så mye løping? Med mindre du trener deg opp til maraton e.l ser jeg ikke helt poenget :)

Selvsagt kan en løpe fordi en liker det, men 80 km i uka er ganske mye mer enn "normalt" og "nødvendig" for å opprettholde en god kondis. Og ja - en slik mengde vil gjøre det vanskelig å bygge muskler, selv med mye mat og hvile. Ikke umulig, men vanskelig.

Hvorfor ikke trene tung styrke 3-4 ganger i uka, og løpe 3-4 ganger? Og ikke 20 km hver gang ... en rolig langtur, en hurtig langkjøring, og en intervall? Det er tre solide løpeøkter som vil være mer enn nok belastning i løpet av en uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snudd det helt på hodet: Er det noen vits i å gjøre så mye kardio? Så fremt du ikke skal konkurrere i en idrett eller annen aktivitet som krever veldig god utholdenhet og du egentlig vil bygge rompe så det styrketrening du bør prioritere.

Om det er noen vits i å trene styrke når du løper så mye? Ja, det er det, men du gjør det ikke lett for deg selv og framgangen vil bli saktere enn om du roer ned løpinga. Langløping og styrketrening er to motsatte former for trening. Når du løper så mye så motvirker du i praksis styrketreningen. Bestem deg for hva du vil (målene dine), så legger du opp trening ut i fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg lurer på om det å løpe ca. 4 ganger i uken ( til sammen rundt om 80 +/- km) står i veien for muskelvekst? Lurer spesielt på om dette punkterer rumpa :p Målet er uansett ikke å se ut som Kim Kardashian (selv om hun er nydelig), men mer Jen Selter ish :p

Du sier målet er mer som Jen Selter? Da bør du høre på rådene du har fått ovenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg løper mye (annet enn at jeg liker å gjøre det) er at jeg ønsker å trene så og si hver dag, og føler det er tullete å dele inn i 6 splitt eller noe, hvor jeg dedikerer 1 dag til skuldre, mage osv.

Itilegg så liker jeg å forbrenne mye, slik at jeg kan spise mer mat! 2000 kcal når jeg ikke trener er så lusent og lite, at jeg er dødssulten. Og det er veldig veldig lett å få i seg 3000 kcal, som er ca det jeg forbrenner på løpedager, og da kan man kose seg med mat som smaker godt som f.eks. ost (med kjeks) :D Det er vel grunnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løpe for å kunne spise seg mett og fornøyd er ganske sykt spør du meg. Særlig om dette er hver dag/ukentlig slik du beskriver. Hva skjer når du blir skada? Hvordan takler du å spise uten å trene? En skal spise for å kunne trene; ikke trene for å kunne spise.

Og styrke kan du trene hver dag - uten å dele det opp i en ørtensplitt. Jeg trener fullkropp 3-4 × i uka, de andre sagene kardio eller olympiske løft/Kettlebell/Sirkeltrening o.l Du kan også kjøre tosplitt og trene flere ganger i uka

Hilsen ei som har holdt på slikt som deg i altfor mange år og som fremdeles (etter ti år!) jobber mot disse tankene. Sier ikke at du er syk men jeg mener at du utsetter deg for både fysiske skader og ikke minst psykisk er dette som å leke med fyrstikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei det er såklart ikke grunnen til at jeg løper! Har deltatt på maraton tidligere ;) Tror ikke de fleste vet hvordan det er å løpe, altså roen osv. en får... De fleste ser på det som slitsomt, men jeg får bare velvære av det ;) Høyere energiforbruk er bare en liten bonus, og veldig deilig å sette seg ned og kose seg med god mat etter trening... Jeg kan vel ikke være den eneste her som synes det? :p Jeg er veldig glad i god mat, og bruker litt tid på å lage middager og kose meg med det :)

Men et spm... Langrennsløpere, trener ikke de mye med lav intensitet? Kan ikke det sammenlignes med løping? Therese Johaug og Marit Bjørgen har da mye muskler :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de fleste vet hvordan det er å løpe, altså roen osv. en får... De fleste ser på det som slitsomt, men jeg får bare velvære av det ;)

Hvis dette er hva du tenker om løping, da er det bare å fortsette med løpingen. Det er mang en langdistanseløper som har flott rumpe og flott kropp. Nok mat og litt styrketrening så er det gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...