Jump to content

dude

Members
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

  1. Folk som ikke klarer å bruke "i forhold til" er hakket verre..
  2. http://www.aftenposten.no/viten/uviten/Den-virkelige-klimaskepsisen-8008688.html Ny artikkel fra viten. Som jeg skulle ha skrevet det selv.
  3. Langrennsløpere varierer en god del mellom langkjøring, intervaller og styrketrening. Husk også at de er fulltidsutøvere. Sjekk forøvrig ut treningsdagboka til Alsgård, morsom lesning: http://www.sportsys.nu/langrenn_com_meny.asp?QVU=ta&bhcp=1 Men for all del, er det langdistanseløping du elsker, kjør på!
  4. Hahah, er det mulig. Jeg har latt være å diskutert faglige spørsmål innen klima av nettopp den grunn (så nei det er ikke mitt fagfelt). Jeg har synset om fokuset i for stor grad har dreiet seg om drivhusgasser og kritisert klimadebatten. Og takk til HenrikWL for en reflektert innlegg.
  5. Altså, la oss spole tilbake. 1. Mitt første argument: overfokusering av CO2. Kan det være at en overfokusering av CO2 (eller drivhusgasser om du vil) kan ha ført til feil politikk? For eksempel Mongstad og elektrifisering av oljeplattformer. Bør vi ikke snart løse problemet ved roten ( ikke-fornybare energikilder fører også med seg andre problemer enn global oppvarming(trenger du link Tronaldo))? De ikke-fornybare energikildene vil en dag ta slutt, vi bør etter min menig være litt mer frempå. 2. Jeg kritiserer klimadebattens polarisering, at motargument blir møtt med latterliggjøring og uthenging. http://www.aftenbladet.no/meninger/Brenningen-av-Hans-Borge-3575546.html Jeg siterer: ” Retten – og plikten – til å være uenig med flertallet er et av de viktigste og fundamentale av alle vitenskaplige prinsipper.” Synes også at det er litt ironisk at det snakkes om Dunning-Kruger effekten, kanskje begge sider lider litt av av samme syndrom?
  6. Argumentet om CO2 – utslipp er selvsagt satt på spissen, men jeg argumenterer ikke mot hva som skaper hva, heller mot at hele klimadebatten er ekstremt trangsynt. Ingen vitenskapelig sannheter er absolutt. Og når debatten i stor grad drives av idealister som ikke har kompetanse til å mene det ene eller andre (blant annet deg) blir det et problem. Problemet vi står ovenfor er større en drivhusgasser. Og jeg håper at Norges neste ”månelanding” handler om fornybar energi i stedet for karbondioksidrensing på Mongstad. Og hvis nivået i denne diskusjonen er at det må linkes til hva drivhugasser er, er det ikke poeng i å fortsette debatten fra min side.
  7. Poenget er vel heller at den store stygge ulven i klimadebatten, utelukkende har dreiet seg om CO2-utslipp. Hva med metan? Lokal forurensning? Avskoging? Miljøgifter? m.m.. Et alt for snevert syn på en komplisert problemstilling, det taper vi på.
  8. Beste måten å lære pistol squats? Er dette opplegget greit?
  9. dude

    Reinkjøtt

    Isolert sett er det det ikke usundt med reinkjøtt. Hva er målet ditt? Opp eller ned i vekt? Noter ned i noen dager hva du spiser og finn ut hvor mye kalorier du spiser daglig. Juster så kostholdet ditt etter målet du har satt deg.
  10. dude

    Grillmat

    Kommer an på formålet. Skal jeg grille noe kjapt med høy varme bruker jeg vanlige grillkull, er det store stykker som krever legre grilltid bruker jeg briketter. Altså grillkull gir høy varme, ulempen er brenningstid. Mens briketter gir mindre varme men lengre brenningstid.
  11. Hehe joda klar over det, strekken sitter i lysken ja. Tenkte mest på når jeg kan starte rehab, om man starter opp når det er helt smertefritt eller om man setter i gang før det.
  12. Har faktisk fokusert på uttøying av hamstring i det siste så ganske ironisk at det skulle skje nå for første gang. Men har bare meg selv å skylde på da jeg skulle ha en kjapp økt og kuttet ned på oppvarming. Kom over noen øvelser fra olympiatoppen her: http://www.olympiatoppen.no/fag/helse/helseavdelingen/fysioterapi/lyskesmerterrehab/media3090.media Øvelsene som aktiverer lysken direkte er helt umulig for meg nå pga smerte, men har forstått det slik at opptrening av skade skal gjøre litt vondt?
  13. Under øvelsen utfall i dag fikk jeg smerter i lysken i nederste posisjon i tillegg til at jeg hørte en knekke/snappelyd. Har ingen hevelser eller blåmerke og heller ikke problemer med å gå på foten, smertene kommer hvis jeg presser beina sammen og når jeg må sette meg feks på en stol. Hvordan komme raskest over skaden? trene opp sålenge jeg ikke kjenner smerte eller holde meg mest mulig i ro?
  14. 1. Gjennomsnitlig kaloriforbruk på en mann er omtrentlig 2700, han spiser 1-2 måltider per dag, med mindre disse måltidene er veldig store ligger han i underskudd. -> Lav fettprosent. 2. Over middels muskler, som her?
×
×
  • Create New...