Gå til innhold

Blodprøve for oversikt av vitaminer osv


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor gjør dere dette? Det er veldig lenge siden jeg har fått sett hvordan det står til med alle vitaminer, kolesterol, testosteron osv. Sist var fastlegen min er veldig skeptisk til at jeg kom innom kun for det, fordi "du er så ung, det er bare tull".

Er det andre steder å gå for å få dette gjort fort, enkelt og billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da går du tilbake til fastlegen for nye blodprøve og sier at dette rett og slett er forebyggende ift helsen din fremover. Det er NÅ du legger grunnlaget for fremtiden. Forebygging koster mindre enn å bli syk i fremtiden. Dersom din fastlege ikke skjønner dette, er vedkommende en sneversynt lege. Dette vektlegges veldig i forhold til planlegging av fremtidens helsetjenester, der fastlegene skal tenke mer proaktiv forebygging enn reaktiv behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet fastlege tvert:) Satt på spissen- skal kvinner over 25 ikke sjekke eventuelle celleendringer hvert 3 år da. Dette er førevar:)

Enig!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Verden ass. Det er svindyrt å analysere blodprøver, og det er bare tull og tøys at alle og enhver skal sjekke seg for alt mulig basert på interesse. Selvfølgelig skal ikke helsesystemet betale for at friske unge mennesker skal sjekke testosteron og kolesterol og vitaminnivåer... Det får man i så fall betale selv på en privat klinikk. Grunnen til at kvinner skal ta celleprøve hvert tredje år, er fordi livmorhalskreft er en den eneste formen av kreft som utvikler seg gradvis og som samtidig har høy dødelighet når celleforandringene har blitt maligne. Kvinner dør av livmorhalskreft, det er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er vel å få svar. En dør ikke av jern/vitamin mangel, men herrigud å mye trøbbel det lager. En kan lett få svar, uten et krass lege, bare en betaler for det. TS sa vel heller ikke noe om at han forventet at legen/helsesystemet skulle betale for det. Billig er en hvertfall enig om at det ikke er:p

Sist prøvde jeg å få tatt en blodprøve hos Aleris da fastlegen min var rimelig uvillig til dette sist. Jeg gikk derfra uten å få tatt prøve og måtte likevel betale 990kr. For ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel å få svar. En dør ikke av jern/vitamin mangel, men herrigud å mye trøbbel det lager. En kan lett få svar, uten et krass lege, bare en betaler for det. TS sa vel heller ikke noe om at han forventet at legen/helsesystemet skulle betale for det. Billig er en hvertfall enig om at det ikke er:p

Dersom du faktisk har symptomer burde jo selvfølgelig legen teste for dette, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var tilfelle i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Verden ass. Det er svindyrt å analysere blodprøver, og det er bare tull og tøys at alle og enhver skal sjekke seg for alt mulig basert på interesse. Selvfølgelig skal ikke helsesystemet betale for at friske unge mennesker skal sjekke testosteron og kolesterol og vitaminnivåer... Det får man i så fall betale selv på en privat klinikk. Grunnen til at kvinner skal ta celleprøve hvert tredje år, er fordi livmorhalskreft er en den eneste formen av kreft som utvikler seg gradvis og som samtidig har høy dødelighet når celleforandringene har blitt maligne. Kvinner dør av livmorhalskreft, det er forskjellen.

Av nysgjerrighet, hva er det som gjør slikt så dyrt? De som jobber på laboratoriet er vel på jobb enten de tester en blodprøve eller ikke, og en legmanns antagelse er at relativt run-of-the-mill tester som jern, testosteron/østrogen, og diverse vitaminer og mineraler gjøres enten med relativt billig masseprodusert bruk-og-kast utstyr eller med maskiner laboratoriet allerede har kjøpt inn og har gode rutiner på. (Maskiner som kun kan "tjenes inn" ved høye priser eller flittig bruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen symptomer som gjør at du burde sjekke deg så kan jeg godt forstå at legen er skeptisk. Det ER dyrt med utvida blodprøver og det vi betaler hos fastlegen er kun en bitteliten del av hva det faktisk koster.

Jeg har tatt mye blodprøver pga sykdom og allergier, men såvidt jeg husker har aldri testosteron vært med på de papirene. Det vanlige er vel vitaminer og kolesterol, hvis du skal teste testosteron så må du nok ha utvida - noe som koster en del penger. Så hvis legen din skal gjøre det for deg så vil han nok ha en litt bedre begrunnelse enn at du "bare er nysgjerrig".

Og det at det er dyrt tror jeg ikke det er noe de finner på, selv om regnestykket kan virke litt rart for menigmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...