Gå til innhold

Dumme Mark Rippetoe...


Plyo

Anbefalte innlegg

Kjetil1234 Den videoen til Rip der er et bittelite utdrag av et større treningsopplegg. Du kan ikke se på den isolert sett og si at knebøyteknikken er dårlig. Det han gjør der er å gi et cue for nettopp hip drive, til folk som ikke aner hva det er.

På samme måte som "strekk ut ryggen alt du kan" isolert sett er et dårlig cue for knebøy generelt (selv om det er veldig vanlig brukt), så er det et fantastisk bra cue hvis det er snakk om en 120kg bodybuilder med en lumbarfleksjon uten sidestykke som har 150kg på stanga.

Det Rip gjør i den videoen er et cue for hvordan hip drive skal føles. I det omkringliggende opplegget som denne videoen er et utdrag av bygges en korrekt knebøyteknikk, men dette er altså de minuttene hvor han cuer hip drive, isolert sett.

Det vitner i stor grad om uvitenhet, og kan definitivt føre til skader. En coach SKAL se disse tingene i min mening. Og du vil se samme f.eks i rumenske markløft "howto"en hans, hvor han bruker en erfaren løfter.

Dersom man skal vise teknikk til en nybegynner, skal man ta hensyn til vedkommendes begrensninger. Å tvinge forbi fleksbiliteten, innlære dårlig motorikk og overekstensjon i brystryggen er neppe en god intro i min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vitner i stor grad om uvitenhet, og kan definitivt føre til skader. En coach SKAL se disse tingene i min mening. Og du vil se samme f.eks i rumenske markløft "howto"en hans, hvor han bruker en erfaren løfter.

Jeg ser ikke at du addresserer mine innvendinger. Ta noen få minutter ut av et hvilket som helst kurs som varer over en lengre tid, så vil du kunne ekstrapolere og finne argumenter for at akkurat det som vises er skadelig på en eller annen måte.

Du aner basically ikke hvordan Rip fulgte opp det cuet han ga i løpet av de minuttene (fordi den videoen ikke finnes på nettet), så din kritikk går på hvordan du antar han fulgte det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at du addresserer mine innvendinger. Ta noen få minutter ut av et hvilket som helst kurs som varer over en lengre tid, så vil du kunne ekstrapolere og finne argumenter for at akkurat det som vises er skadelig på en eller annen måte.

Du aner basically ikke hvordan Rip fulgte opp det cuet han ga i løpet av de minuttene (fordi den videoen ikke finnes på nettet), så din kritikk går på hvordan du antar han fulgte det opp.

Finn en video hvor han lærer bort riktig så skal jeg trekke argumentet mitt. Kan hende at jeg tar feil!

Men ut ifra de videoene jeg har sett, så er det meget unyansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt bias også Kjetil1234 mht. at du og Rippetoe kranglet og kalte hverandre idioter som førte til at du ble permanent bannet fra forumet hans ?

Når det er sagt kan man gjerne være "enig eller uenig" med Rippetoe, men det gir ikke så veldig mye mening så fremst man ikke elaborerer litt vedrørende hvilke forbehold man tar og for hvem, til hva etc.

En Rippetoe bøy vil f.eks være mindre egnet til utstyrsbøy, men kanskje mer egnet til en utstyrsfri nybegynner med mobilitetsproblemer som har flate sko og generelt bare bøyer en dag i uka for mosjonens skyld.

Personlig er jeg uenig i f.eks at man skal se ned, at man skal ha albuene opp, og at man ikke trenger holde rundt stanga. Som er 3 ting direkte motsatt av hva jeg selv føler er best (og f.eks hva Dietmar mener) Men det betyr ikke at alternativet må sporenstraks forkastes uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt bias også Kjetil1234 mht. at du og Rippetoe kranglet og kalte hverandre idioter som førte til at du ble permanent bannet fra forumet hans ?

Når det er sagt kan man gjerne være "enig eller uenig" med Rippetoe, men det gir ikke så veldig mye mening så fremst man ikke elaborerer litt vedrørende hvilke forbehold man tar og for hvem, til hva etc.

En Rippetoe bøy vil f.eks være mindre egnet til utstyrsbøy, men kanskje mer egnet til en utstyrsfri nybegynner med mobilitetsproblemer som har flate sko og generelt bare bøyer en dag i uka for mosjonens skyld.

Personlig er jeg uenig i f.eks at man skal se ned, at man skal ha albuene opp, og at man ikke trenger holde rundt stanga. Som er 3 ting direkte motsatt av hva jeg selv føler er best (og f.eks hva Dietmar mener) Men det betyr ikke at alternativet må sporenstraks forkastes uansett hva.

Det får bli opp til hver enkelt å bedømme. Synes nå selv at utsagnene mine i denne tråden (og i tråden jeg ble bannet ;-)) var basert på ganske konkrete ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tråden er meget interessant den, så fremst man har i bakhodet at det ikke er gjensidig utelukkende teknikker, men alt i mellom sett opp i mot formål, individ og forutsetninger (etc.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, jeg tror vi er ganske enige her. Og jeg synes du har god forståelse av de biomekaniske tingene! Bra :)

Men siden vi er inne på Rip og hans kvalifikasjoner så se f.eks på 'how to' videoen hans.

1: Ingen cues for god lumbosakral integritet

Legg merke til hvordan han ikke klarer å skille mellom hva som er korsrygg og hva som er hofte. Dette er slik man MISTER hip drive, ettersom adductor, hams og glutes er festet bak eller nede på bekkenet, vil ikke disse kunne trekke godt nok i hofta uten en stabil base (lumbosakral stabilitet). Sist men ikke minst er dette første prioritet for å holde korsryggen frisk. Heller ikke et optimalt buktrykk kan holdes uten god LS integritet.

2: Ujevn/ufullstendig hofteekstensjon (ironisk, ettersom hovedpoenget hans er hip drive)

Legg merke til hvordan han ikke cuer hofta inn i god ekstensjon. 'halvhenglset' all the way, motsatt av det du ser hos virkelig gode coacher, som Andy Bolton, Benedict Magnusson og Chris Duffin.

Disse to årsakene er nok grunnen til at man hører mange skrike "unlearning the rip squat". Ikke fordi lowbar er dårlig, men fordi det er så utrolig unyansert.

Det er viktig å huske på konteksten når man ser en slik video. Videoen du refererer til er ikke en offisiell Rip - How To Squat, det er en Crossfit-tredjepart som filmer Rip hjelpe en fyr som ikke bruker hofta i bøyen sin. Primærfokuset er hip drive, alt annet er underordnet dette inntil hip drive er på plass. Hip drive er det første man lærer om i SS-boka, og det er første del av å lære en lavstangbøy i SS-DVDen. First things first. Det er også verdt å merke at videoen er et lite utsnitt av aktiv coaching, ikke en gjennomgang av perfekt teknikk. Det er flere aspekter ved teknikken til fyren i videoen som kan og bør korrigeres, men alt til sin tid. Jeg tror Rip fint klarer å skille mellom korsrygg og hofte, han har god oversikt på anatomi og biomekanikk.

Når man lærer bort øvelser så må man prioritere de viktigste greiene først, så vil en hel masse detaljer falle på plass av seg selv. Hvis han tidlig hadde begynt å snakke om lumbosakral stabilitet så kan dette være mer forvirrende enn forklarende. Rip kan f.eks. si "get tight" uten å presisere dette nærmere. Hvis utøveren så ikke får til dette så kan videre instruksjon bli gitt, slik som man ser i SS-DVDen. Han har for øvrig en video dedikert til kontroll av korsrygg. Det står selvfølgelig beskrevet i SS-boka også. (skriver jeg "SS" mer i denne tråden nå så blir forumet flagga for nazivirksomhet :whistle:)

Jeg har inntrykk av at å argumentere mot Rip blir mye stråmannsargumentasjon basert på (ubevisst eller bevisst) misrepresentering av hans faktiske argumenter. Den beste kilden til informasjon om Rips knebøyteknikk er i SS-boka eller hans egne offisielle artikler og videoer, ikke ukorrekte gjengivninger på forum eller Youtube. Kildemateriellet er alltid å foretrekke.

Jeg sier ikke at Rips lavstangbøy er The Holy Grail av knebøy. Det er opplagt flere måter å bøye på. Det jeg anser som en fordel med Rip sin modell er at den er grundig forklart med gode analyser og argumenter ut fra disse. Jeg forstår hvorfor og ikke bare hvordan. Det er alltid en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt bias også Kjetil1234 mht. at du og Rippetoe kranglet og kalte hverandre idioter som førte til at du ble permanent bannet fra forumet hans ?

Når det er sagt kan man gjerne være "enig eller uenig" med Rippetoe, men det gir ikke så veldig mye mening så fremst man ikke elaborerer litt vedrørende hvilke forbehold man tar og for hvem, til hva etc.

En Rippetoe bøy vil f.eks være mindre egnet til utstyrsbøy, men kanskje mer egnet til en utstyrsfri nybegynner med mobilitetsproblemer som har flate sko og generelt bare bøyer en dag i uka for mosjonens skyld.

Personlig er jeg uenig i f.eks at man skal se ned, at man skal ha albuene opp, og at man ikke trenger holde rundt stanga. Som er 3 ting direkte motsatt av hva jeg selv føler er best (og f.eks hva Dietmar mener) Men det betyr ikke at alternativet må sporenstraks forkastes uansett hva.

Er ikke dette i stor grad avhengig av bøystil? Jeg har inntrykk av at de aller fleste på landslaget i styrkeløft bøyer med høystangbøy som primærteknikk, uten at jeg følger noe særlig med på styrkeløft. De tre faktorene du nevner over her er nettopp de som er ulike i høystangbøy og lavstangbøy, og er således et godt eksempel på at kontekst er viktig. Cues for lavstangbøy kan ikke overføres til høystangbøy eller vice versa.

Grunnen til at Rip anbefaler å ha albuene bak stanga (sett fra siden) og tommel oppå stanga er at man vil få problemer med håndledd og albuer hvis man har albuene rett under stanga som i en høystangbøy. Dette skyldes at i en høystangbøy så ligger stanga oppå traps, og man har en nokså vertikal ryggvinkel som gjør at belastningen er på ryggraden og ikke på håndledd/albuer. I en lavstangbøy er det annerledes pga. den mer horisontale ryggvinkelen. Der vil kompresjonskrefter gjøre at håndledd og albue tar en del av belastningen, noe som på sikt vil føre til problemer jo mer vekt som er på stanga. I en kontekst med høystangbøy gir ikke noe av dette mening, i og med at teknikkene er ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette i stor grad avhengig av bøystil? Jeg har inntrykk av at de aller fleste på landslaget i styrkeløft bøyer med høystangbøy som primærteknikk, uten at jeg følger noe særlig med på styrkeløft. De tre faktorene du nevner over her er nettopp de som er ulike i høystangbøy og lavstangbøy, og er således et godt eksempel på at kontekst er viktig. Cues for lavstangbøy kan ikke overføres til høystangbøy eller vice versa.

Grunnen til at Rip anbefaler å ha albuene bak stanga (sett fra siden) og tommel oppå stanga er at man vil få problemer med håndledd og albuer hvis man har albuene rett under stanga som i en høystangbøy. Dette skyldes at i en høystangbøy så ligger stanga oppå traps, og man har en nokså vertikal ryggvinkel som gjør at belastningen er på ryggraden og ikke på håndledd/albuer. I en lavstangbøy er det annerledes pga. den mer horisontale ryggvinkelen. Der vil kompresjonskrefter gjøre at håndledd og albue tar en del av belastningen, noe som på sikt vil føre til problemer jo mer vekt som er på stanga. I en kontekst med høystangbøy gir ikke noe av dette mening, i og med at teknikkene er ulike.

Det kommer nok også litt an på generell mobilitet og hvor villig man er til å jobbe med det. Personlig bøyer jeg typisk lowbar i stangplassering, men med albuer under stang, tommelen over og smalt grep (likt Marte Elverum, Bo Bergan og flere til gjør). I tillegg ser jeg opp, og prøver å få brystet fram. Med andre ord, lav stang plassering med highbar cues.

Mitt inntrykk er at mange amerikanere henter stort sett all info fra gym som Westside, Elite FTS, Supertraining m.fl og dermed kopierer hva de store gutta gjør uten å ta forbehold om størrelsesforskjell, monolifts, utstyr m.m

Bare for at CYC og Hans Magne holder helt ytterst i stanga (ute med vektene) betyr ikke det at det er fordi det er best for alle, det er fordi det er best for dem (de veier 160kg+++) og må løfte med samme stenger (stangdimensjoner) som jenter under 48 kg... Det sier seg selv at optimalt blir en plass i mellom avhengig av hvem man er og hvordan man er hengslet.

Bare for å understreke så er mitt bidrag egentlig bare å belyse at slik jeg ser det er et ikke "Enten lav eller høy" eller "Enten Rippetoe eller noen andre", men at de ikke nødvendigvis er hverken gjensidig utelukkende eller 100% rett eller galt når man tar høyde for individuelle forskjeller i både anatomi og formål med bøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok også litt an på generell mobilitet og hvor villig man er til å jobbe med det. Personlig bøyer jeg typisk lowbar i stangplassering, men med albuer under stang, tommelen over og smalt grep (likt Marte Elverum, Bo Bergan og flere til gjør). I tillegg ser jeg opp, og prøver å få brystet fram. Med andre ord, lav stang plassering med highbar cues.

Mitt inntrykk er at mange amerikanere henter stort sett all info fra gym som Westside, Elite FTS, Supertraining m.fl og dermed kopierer hva de store gutta gjør uten å ta forbehold om størrelsesforskjell, monolifts, utstyr m.m

Bare for at CYC og Hans Magne holder helt ytterst i stanga (ute med vektene) betyr ikke det at det er fordi det er best for alle, det er fordi det er best for dem (de veier 160kg+++) og må løfte med samme stenger (stangdimensjoner) som jenter under 48 kg... Det sier seg selv at optimalt blir en plass i mellom avhengig av hvem man er og hvordan man er hengslet.

Bare for å understreke så er mitt bidrag egentlig bare å belyse at slik jeg ser det er et ikke "Enten lav eller høy" eller "Enten Rippetoe eller noen andre", men at de ikke nødvendigvis er hverken gjensidig utelukkende eller 100% rett eller galt når man tar høyde for individuelle forskjeller i både anatomi og formål med bøyen.

Aha, interessant. Det er ikke nok med at vi har høystangbøy, lavstangbøy, Westsidebøy, men hybrider også. Er det rart folk blir forvirra :) Sånn på generell basis så er jeg tilhenger av å finne en stil som funker for personen det gjelder, og så holde seg til dette. Mixing og matching av tips og triks uten å forstå de i riktig kontekst kan føre til mer kødd enn gagn. At en fyr jeg trener med leste boka til Kelly Starrett og begynte å komme med cues derfra var det verste som har skjedd med bøyteknikken min.

Det er godt poeng med kontekst. Det er som er riktig for én person trenger ikke være riktig for en annen. Det som er interessant i så måte er prinsippene og de underliggende forklaringene. Altså forstå hvorfor man gjør noe og ikke bare hvordan fordi en autoritet på emnet sier sånn og sånn. Det er enklere sagt enn gjort. Nå ble det veldig mye diskusjon om noe som kanskje ikke er så veldig viktig. Tråden her starta med en artikkel av Rip der han anbefaler å lene seg mer framover enn folk flest gjør, noe som gir mening i den gitte konteksten med en knebøy á la Rip. For andre er det i grunn irrelevant, og nok en grunn til å pisse på Rip. Old news.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid forvirrende når man skal sette seg inn i noe nytt. Men første prioriotet i knebøy og markløft er evnen til å bruke hofta riktig og belaste ryggen riktig, i min mening. Over flere videoer (har ikke sett alle videoene til rip, langt ifra), har jeg sett rip enten ignorere eller ubevisst coache folk inn i ugreie stillinger.

Jeg har sett en del bilder fra boka hans, der mye er illustrert godt. Blant annet dette med bekkenstilling! Min kritikk er altså den tilsynelatende manglende overføringen av denne kunnskapen fra bok og ut i gymmet. Men for all del, jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid forvirrende når man skal sette seg inn i noe nytt. Men første prioriotet i knebøy og markløft er evnen til å bruke hofta riktig og belaste ryggen riktig, i min mening. Over flere videoer (har ikke sett alle videoene til rip, langt ifra), har jeg sett rip enten ignorere eller ubevisst coache folk inn i ugreie stillinger.

Jeg har sett en del bilder fra boka hans, der mye er illustrert godt. Blant annet dette med bekkenstilling! Min kritikk er altså den tilsynelatende manglende overføringen av denne kunnskapen fra bok og ut i gymmet. Men for all del, jeg kan ta feil.

Det er for så vidt forståelig, men husk dette med kontekst. Jeg har gått i samme fella med den videoen du linka til noen poster opp, før det gikk opp for meg at jeg hadde tolket innholdet ut av kontekst og innså ikke at jeg så et lite utsnitt. Å ekstrapolere fra dette at Rip er udugelig som coach blir i min mening tatt på mangelfullt grunnlag. At Rip er erketypisk texaner og kontrær av personlighet gjør han et yndet mål for kritikk. Noe er legitimt, andre not so much.

Det ligger ingen fritt tilgjengelige videoer der Rip demonstrerer sin modell med knebøy, for han vil at du skal kjøpe boka og DVDen hans ;) Det som ligger ute er mest tredjepartsvideoer. Offisielle videoer ligger på Youtube-kanalen til Rip, hvor kanskje Platform-videoene er de mest interessante selv om det er lite om baseløftene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...