Gå til innhold

stemmer dette?


Kristinea

Anbefalte innlegg

http://www.simplyshredded.com/the-best-of-the-best-here-are-20-gems-of-wisdom-you-need-to-know.html

ut ifra denne artikkelen står det f.eks. at kardio er best etter styrketreningen, noe jeg vet har blitt diskutert mye. og de andre påstandene her, vil dere eksperter si det stemmer?

(muligens ikke rette tråd å sette den i, men la gå. flytt den om det bør gjøres:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte vil man finne fornuftige påstander fra anerkjente sider, på neste side vil det motsatte være ansett som optimalt.

Øker man forbedre kondisjon/utholdenhet: Tren løping først.

Øker man forbedre styrke/muskevekst: Tren styrke først.

Yes, fant en side hvor noen påstår det motsatte er mest effektivt :)

"Doing cardio first will maximize your output."

"Study Shows Cardio before Weights is Beneficial".

http://weighttraining.about.com/od/techniquesandstrategies/a/cardio_weights_2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.simplyshredded.com/the-best-of-the-best-here-are-20-gems-of-wisdom-you-need-to-know.html

ut ifra denne artikkelen står det f.eks. at kardio er best etter styrketreningen, noe jeg vet har blitt diskutert mye. og de andre påstandene her, vil dere eksperter si det stemmer?

(muligens ikke rette tråd å sette den i, men la gå. flytt den om det bør gjøres:))

Det enkle svaret er at ja, det har noe for seg, det kompliserte svaret krever innsikt i biokjemi. :) Du kan begynne med celleånding, eller du kan ta et krasjkurs i biokjemi av Dough McGuff, spol til ca. 1 time og 2 minutter inn i denne videoen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Om du hadde spurt Børge Fagerli, som jo er ganske innsatt i trening for å si det mildt, tror jeg han hadde hatt en del å si om flere av disse 20 gems of wisdom.

Når det kommer til kardio, synes jeg helt klart at det er best å legge det på forskjellige dager. Men så er det de som trener med vekter 6 dager i uken, og som da må legge kardio til samme dag. DA er det nok best å gjøre det etterpå, bare ikke den dagen som man trener ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardio etter styrke, eventuelt ein anna dag høyrest mest fornuftig ut for meg. Kardio er snakk om uthaldenhet og frekvens, mens styrke går på å belaste musklane tungt. Eg trur mykje kardio før styrketrening kan ha ein meir negativ effekt enn styrketrening før kardio.

Basert på personleg erfaring meiner eg beintrening etter kardio er dårleg match. Eg merka godt forskjell på styrketrening med kviledag dagen før og styrketrening med kardio dagen før. Beina klarar ikkje å prestere like godt om eg har brukt dei til kardio same dag eller dagen før.

Fokuset meiner eg bør ligge på å optimalisere styrketreninga og plassere kardio der den gjer minst skade.

Å trene kardio samtidig med styrke er ikkje noko problem, men heller inga nødvendigheit. Det er positivt for kondisjon og oksygenopptak og du må ete litt meir mat, men å få ned feittprosenten kan du klare utan kardio og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig min logiske sans svikter meg, men jeg syntes det høres veldig riktig ut å trene det man ønsker å bli bedre på først (enten styrke eller kondisjon). Da har man mest energi til å push'e seg og gjøre det best mulig - på det man ønsker å bli bedre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.simplyshredded.com/the-best-of-the-best-here-are-20-gems-of-wisdom-you-need-to-know.html

ut ifra denne artikkelen står det f.eks. at kardio er best etter styrketreningen, noe jeg vet har blitt diskutert mye. og de andre påstandene her, vil dere eksperter si det stemmer?

(muligens ikke rette tråd å sette den i, men la gå. flytt den om det bør gjøres:))

jg vil å "påstå" at dette er bedre etter...

Man tømmer glykogenlagrene under styrketreningen, så fortsatter man på fettlagrene med cardioen etter styrkeøkten kort forklart:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror etter vil være det mest optimale om du ønsker å trene det i sammenheng med styrkeøkten. Og holde kardio økter separert fra styrketrening vil være det mest optimale, men det viktigste er jo uansett at man gjennomfører de :)

Som også Rodolfo sier så har Børge skrevet en del om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet Personlig Trener, og hva som er best av å trene cardio eller styrke først kommer helt an på hva målet ditt er! Er målet ditt å bedre kondisjonen: Tren cardio først! Er målet ditt å bli sterkere: Tren styrke og cardio separert (mest fokus på styrkebiten). Er målet ditt å gå ned i vekt: Tren først styrke, deretter cardio. Dette fordi glykogenlagrene dine vil være tomme etter en-en og en halv times hard styrkeøkt, og du vil dermed tære på fettlagrene under cardioen :) evt kan du også kjøre styrke og cardio separert.

Løping gir den totale høyeste forbrenningen av fett, derfor er det lurt å løpe om man vil ned i fettprosent :) Er man derimot i en byggefase og vil bygge samtidig som man bedriver cardiotrening, vel, gå.. Dette gir den høyeste prosentvise fettforbrenningen, samtidig at det er mest skånsomt for bevaring av musklene. Men sammenligner du en times gåing og en times løping, forbrenner du helt klart mest fett ved løpingen ;)

Oida, ble et langt innlegg dette! Vanskelig å stoppe når man først setter igang, hehe! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet Personlig Trener, og hva som er best av å trene cardio eller styrke først kommer helt an på hva målet ditt er! Er målet ditt å bedre kondisjonen: Tren cardio først! Er målet ditt å bli sterkere: Tren styrke og cardio separert (mest fokus på styrkebiten). Er målet ditt å gå ned i vekt: Tren først styrke, deretter cardio. Dette fordi glykogenlagrene dine vil være tomme etter en-en og en halv times hard styrkeøkt, og du vil dermed tære på fettlagrene under cardioen :) evt kan du også kjøre styrke og cardio separert.

Løping gir den totale høyeste forbrenningen av fett, derfor er det lurt å løpe om man vil ned i fettprosent :) Er man derimot i en byggefase og vil bygge samtidig som man bedriver cardiotrening, vel, gå.. Dette gir den høyeste prosentvise fettforbrenningen, samtidig at det er mest skånsomt for bevaring av musklene. Men sammenligner du en times gåing og en times løping, forbrenner du helt klart mest fett ved løpingen ;)

Oida, ble et langt innlegg dette! Vanskelig å stoppe når man først setter igang, hehe! :D

Yey, den logiske sansen min hadde riktig :p

Men når det kommer til hva som forbrenner mest fett, så har jeg hørt at løping forbrenner mye karbohydrater, så derfor vil intervaller eller lett jogging/rask gange være bedre alternativer?! Jeg spør rett og slett fordi jeg vil lære og litt fordi jeg er nyskjerrig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! :)

Kroppen din vil uansett forbrenne karbohydrater (glykogen) til glykogenlagrene dine er tomme! :) Det spiller altså ingen rolle om du løper eller bedriver intervaller, så lenge du har fulle glykogenlagre. Kroppen vil da hente mest herifra, selv om den også vil hente litt fra fettlagrene :) Det er derfor løping/gåing før frokost kan være lurt om man vil ned i fettprosent, da glykogenlagrene er relativt tomme etter en natts søvn og kroppen da vil hente energi fra fettlagrene. Dette forutsetter at du ikke har spist på forhånd. Men: uten mat og drikke, duger helten ikke! :) Intensiteten din blir tvunget ned dersom du ikke har spist, derfor anbefaler de fleste uansett å spise før man trener cardio :) Intervalltrening er flott, men det er også løping! Variasjon er et nøkkelord! :) Gjør det du synes er gøy, og det du trives best med! Rask gange forbrenner ikke mye fett i forhold til løping/intervalltrening, men det tar prosentvis mer fra glykogenlagrene og prosentvis mer fra fettlagrene! Hehe, kanskje litt vanskelig å forstå, men jeg vil iallefall anbefale å løpe dersom du skal ned i fettprosent fremfor å gå (så sant du ikke bulker, da anbefaler jeg deg rask gange) ;)

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at du er personlig trener, men hvis kroppen velger å forbrenne fett den ene perioden kontra karbohydrater. Så vil kroppen kompensere dette de påfølgende timene. Så det du sier om løping kontra gåing har liten betydning. Lenk : http://fitnessbloggen.no/fettforbrenningssonen/

Det er vel også liten sannsynlighet for at man klarer å tømme glykogen lagrene under en times styrketrening. Tror Lyle har skrevet om dette. Kan se om jeg finner igjen dette om det er ønskelig :)

Lenker til en studie Børge Fagerli har skrevet om som tar opp de motstridene effekten av å kjøre kardio i sammenheng med styrke :)

http://myrevolution.no/forum/f16/mer-om-den-motstridende-effekten-av-styrketrening-kondisjonstrening-2360/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...