Gå til innhold

Hva skal til for å oppnå dette?


ispinne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du tilgang på treningssenter? og eventuelt PT der?

Hva er din treningserfaring generelt? og hvordan er din teknikk i styrke?

Hvordan spiser du normalt i løpet av en dag (både hva, mengde og ALT inkludert f.eks. stekeolje)?

Alder?

Lettere å svare når du svarer på det ovenfor, men mye kondisjon og litt styrke kan gjøre en utrent person fort lei og du vil ikke få de musklene du ønsker. Mest sannsynlig må du jobbe mye med styrke og litt kondisjon - uten å overdrive noen av delene.

Mat er alt, en kan trene seg til døde uten de resultatene en ønsker om en ikke har kostholdet i orden. Beste anbefalingen er å betale vel utdannede og dyktige personer innen kosthold til å hjelpe deg, samt følge deg opp over tid.

Husk også at det første bildet er tatt under optimale kroppslige forhold (som ofte eksisterer kun noen timer) og med rett lys. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tid må du ha ihvertfall :) Har sjøl gått ned fra fettberg til litt fit hehe. Begynn med noe du klarer og gjøre. For meg var det 3 40 min gåturer i uka og å ikke spise,drikke sukkerdritt ukedagene. Kosthold skal gi deg energi og gi deg en god følelse. Ekstremslanking er det motsatte, dårlig psyke og lite energi ender du med da. Begynn og forandre småe ting, så kan man øke opp etterhvert som månedene går. Jeg brukte flere år på og forsøke og slanke meg og alle forsøk endte med trøstespising og følte meg som crap. Så bestem en dato og en endring og ikke pys ut. Les deg opp rundt omkring her på forumet og spør spørsmål. Men en magisk pille for og bli sylslank er det ikke dessverre :) Good luck mann :) Bare riv seg sjøl i ballene and do that shit :) Du som må gjøre det ingen andre som kan gjøre det for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke prøvd alt. Isåfall har du gjort det helt feil ;)!

Det er mange veier du kan velge å gå for å oppnå en slik fysikk.

Du trenger bare gå ned i fettprosent å få på deg litt muskelmasse.

Dette kan du for eksempel gjøre ved å ha ett skikkelig kosthold OVER TID sammen med ett skikkelig treningsprogram OVER TID. Du må tenke langsiktig. Om du gir opp etter 2 uker fordi du ikke ser noe resultater må du først og fremst jobbe mer med deg selv. Du må holde ut over lang tid for å oppnå slike resultater.

Tips i fullfart:

* Variert og sunt kosthold i ett lite kaloriunderskudd (spise litt mindre kalorier enn du forbrenner ) der du får i deg alle nødvendige næringsstoffer sånn som fett, karbohydrater, protein, vitaminer og mineraler.

*Ett skikkelig styrketreningsprogram over 3-5 dager i uka der du lærer deg riktig teknikk i øvelsene og sørger for progresjon

*Være realistisk og forstå at dette kommer til å ta tid

*tenke laaaangsiktig med tanke på livsstilsendring. (for å unngå tilbakefall)

* Vær ærlig med deg selv og start med endringer du VET du klarer. Det er ikke vits å hive seg på en knallhard diett som du ikke klarer noe mer enn 2 uker. Start rolig og gjør noe du vet du faktisk kan få til.

Om du ikke kan så mye om trening eller kosthold foreslår jeg at du tar kontakt med fagfolk som jobber med og har peiling på trening og kosthold. Slik kan du kan få best mulig resultat fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsene her er gode. Du må bare stå i det over tid, være tålmodig og ikke minst lojal til treningsprogrammet ditt. Klarer du å leve 80% sundt kan du kose deg LITT i helgene, bare ikke overdriv/overspis.

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har du prøvd hittil? Å få en veltrent kropp handler om kontinuitet.

Det tar tid og de fleste vil ha en veltrent kropp asap og det funker dårlig. Det handler om å ta de rette valgene hver dag, hver uke og måned og år etter år. Å spise rett og god mat, trene jevnt og holde seg aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører "jeg har prøvd alt" fra en overvektig person, så tenker jeg at vedkommende har prøvd detox, nutrilettbar, herbalife, noen spaserturer i uka, "kom i form på 8-uker på elixia" og andre naive løsninger. Det de derimot aldri har prøvd er å mosjonere/bruke energi, kombinert med et kaloriunderskudd over tid.

--------------- >Alt handler om kaloriunderskudd <----------------

Hadde jeg vært overvektig og skulle ned i den formen der med din problemstilling ville jeg satt opp et kosthold basert på periodisk faste og litt IFFYM-basert (2-3 måltider i begrenset spisevindu, spis det du liker så lenge du holder deg til kcal/makro/micro-inntak) kombinert med fullkropp styrke 3x uka og noe gåing for helsa sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et tips fra en tidligere ganske så bråfeit kar; begynn å les næringsinnholdet bak på hva du eter (du blir sjokkert noen ganger!), og ligg unna flytende kalorier. :)

Enig!

Hadde man lest innholdet tidligere (/visst noe som ung), så hadde man spist mindre av visse matvarer. MyFitnessPal i 1Mnd gir et godt bilde på næringsinnhold.. Lærer litt hva en posjon er. Og gå på tur.. Ikke vær hjemme; men bli glad av å være utendørs og i bevegelse (unngår skader, kjedespiser ikke og får sollys - tipp topp). Masse gode tanker og support sendes din vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To andre tips du kan notere deg i margen:

1) Boilerplate: jeg er ikke en fan av "mange små måltid om dagen"-konseptet, siden det er 110% avhengig av at du følger med på inntaket som en smed. Du skal ikke mange kaloriene over pr. måltid før du går andre veien. MEN; dette kan faktisk være ganske lurt i begynnelsen, da du gir magesekken litt tid til og "trekke seg litt sammen". Det er veldig mye lettere og ikke spise for mye hvis man ikke fysisk klarer å presse det i seg (på mitt verste klarte jeg og presse en stor pizza fra Peppes inn i trynet alene..)

2) om du er litt slik som jeg var, at du aldri føler du blir mett nok, så drikk ett eller to store glass med kaldt vann før du spiser noe. Det tar opp plass innvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått ned 37 kilo på et halvt år føler jeg meg relativt kvalifisert til å svare på dette. Det er nok nevnt over, men tenkte en liste kunne være fin :)

Det er i prinsippet veldig enkelt å gå ned i vekt:

  • Spis færre kalorier enn du forbruker over lengre tid.

Å få det til i praksis kan være værre, her er noen tips:

  • Logg det du spiser i for eksempel myfitnesspal. Se hvordan dagene dine ser ut. Drit i at det er flaut og at folk kommenterer at du er nørd, dette er noe du faktisk skal drive med en stund
  • Vei maten du spiser, all maten, da blir loggen riktig
  • Juster kaloriene slik at du ligger minst 500 kalorier i underskudd pr dag(tilsvarer 0,5 kilo pr uke)
  • 1,5 til 2 gram av kaloriene bør være fra protein, så holder du deg mett lenger og taper ikke muskelmasse.
  • Juster karbohydrater og fett på en måte som funker for deg etter at du har riktig proteinnivå.
  • Ikke juster kaloriene for lavt, da får du et problem med å gjennomføre
  • Tren styrke minst tre dager i uka
  • Tren kondisjon hvis du gidder, hvis du synes det er skikkelig, skikkelig dritt så gå heller tur
  • Vær knallhard mot deg selv
  • Ikke juks
  • Ikke vær så knallhard at du ikke gidder mer, da er det bortkastet, gi deg lov til å ta en usunn middag hver lørdag, men ikke la det gå for langt
  • Gjør endringene over tid, ikke gjør alt jeg har skrevet imorgen, da gidder du ikke mer til mandag

Hvis du vil se hvordan jeg har gjort det har jeg faktisk skrevet litt om det allerede.

Og til dere som sier "Prøvd alt, dust, det har du ikke"-kommentarer, det går an å være litt konstruktive i stedet. Det er nemlig faktisk sånn det oppleves. Jeg tenkte også at jeg hadde prøvd alt, selv om jeg ikke hadde prøvd det eneste som faktisk funker, nemlig å leve sunt over lengre tid både med hensyn til trening og kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satte forresten myfitnesspal-dagboken min offentlig hvis du vil ta en kikk på hva jeg faktisk spiser. Jeg hadde en lang periode uten logging, men hele januar er logga.

Et par kommentarer:

  • Jeg har spist for lite, 1700 kcal om dagen er sjukt lite, så jeg har justert det opp i det siste. Start heller på 2500 og juster ned hvis du ser det er for mye.
  • Jeg spiser ikke frokost fordi jeg trener på morgenen og tar proteinshake før og etter trening, å bytte ut frokosten med en shake er ikke å anbefale, hadde jeg vært smart hadde jeg spist frokost, men det er jeg ikke.
  • Jeg spiser vilt mye laks og kylling fordi det er digg, har mye protein, og går fort.
  • Jeg er ikke ernæringsfysiolog, så det er sikkert noen som har mye å kommentere.

Link: http://www.myfitnesspal.com/food/diary/jonaspa

Passord: vekttap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To andre tips du kan notere deg i margen:

1) Boilerplate: jeg er ikke en fan av "mange små måltid om dagen"-konseptet, siden det er 110% avhengig av at du følger med på inntaket som en smed. Du skal ikke mange kaloriene over pr. måltid før du går andre veien. MEN; dette kan faktisk være ganske lurt i begynnelsen, da du gir magesekken litt tid til og "trekke seg litt sammen". Det er veldig mye lettere og ikke spise for mye hvis man ikke fysisk klarer å presse det i seg (på mitt verste klarte jeg og presse en stor pizza fra Peppes inn i trynet alene..)

Jeg vet ikke om du mener at magesekken faktisk kan trekke seg sammen, men det kan den altså ikke. Størrelsen på magesekken varierer minimalt. Det som skjer er at du endrer kroppens hormonrespons på mat, da altså større produksjon/opptak av leptin. Og den beste måten å oppnå dette på er faktisk og spise færre, større måltider, type periodisk faste. Se: http://www.leangains.com/2010/04/three-meals-superior-for-appetite.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du mener at magesekken faktisk kan trekke seg sammen, men det kan den altså ikke. Størrelsen på magesekken varierer minimalt. Det som skjer er at du endrer kroppens hormonrespons på mat, da altså større produksjon/opptak av leptin. Og den beste måten å oppnå dette på er faktisk og spise færre, større måltider, type periodisk faste. Se: http://www.leangains.com/2010/04/three-meals-superior-for-appetite.html

"trekke seg sammen" var i kaninørene for jeg mente det litt mer som et samlet begrep; jeg vet at den fysiske magesekken har et begrenset volum den kan holde i buken, men jeg brukte følgende logikk for å samle det:

Jeg var veldig feit -> jeg var veldig feit fordi jeg spiste alt for mye av årsaker a, x, y -> var a, x, y ille, spiste jeg mye dritmat -> spiser man overdrevne mengder fett, salt og sukker er det impirsk bevist at dette påvirker hjernen på samme måte som blant annet heroin -> hold mengdene oppe = kontinuerlig overvekt.

Løsning: blant annet spise mindre pr gang, og sunnere mat pr. gang. På den måten blir man sakte men sikkert avvendt av den nesten kvasi-tvangstanke lignende overbevisningen man har at "store mengder mat = gjør livet ditt lykkelig" som utelukkende skyldes at "store mengder fett, salt og sukker gjør deg lykkelig, men også veldig feit".

Og bare for og understreke med dobbel strek akkurat hvor viktig den delen er; jeg fikk følgende resultat når jeg gjorde det: på ett og et halvt år gikk jeg ned 54 kg. Ca. 25 av dem kan vektløftingen skryte på seg, og resten var på grunn av kosthold på grunn av at jeg skadet meg så ille jeg måtte slutte etter de 25. Sunne spisevaner og et absolutt minimum ut av stolen når gjort skikkelig kan faktisk føre til akkurat det. :)

Beklager den jævlig lange backstoryen, men jeg følte du fortjente ett svar :lol: om det er bra eller ikke er opp til deg og bedømme ;)

EDIT: Såklart, jeg glemte jeg og skrive at "dette er et tips basert utelukkende på grundig dokumentere, men fortsatt personlige erfaringer og få empiriske bevis", men jeg tenkte at uansett så kan det ikke skade så ignorance is bliss ;) "It's just advice, do whatever the FUCK you wanna do!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...