Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt merkelig kombinasjon kanskje, men anbefaler eple og svarte oliven i salaten! Blir en god blanding av salt, søtt, friskt og sprøtt :D Ellers er jo avokado nydelig, og kjekt for å få inn fett i salaten, man vil jo ha et balansert måltid ;) Synes ikke man trenger dressing heller da, siden avokado er så kremete. Men av dressing liker jeg en blanding av sterk sennep, sitronsaft, litt olje og balsamico, og masse persille!

Mine favoritter i salat er, avocado, fetaost, jarlsberg, mozarella, pesto, mango, egg, krutonger, skinke, kylling og bacon for de litt finere anledningene.

Ellers trenger jeg ikke nødvendigvis salat i salaten, så lenge det er hauger med tomat, paprika, vårløk, rødløk, agurk, osv.

En absolutt vinner er også en gooood gammel balsamicoeddik. Gjerne en 10-12 år gammel. :wub:

Det koster litt, men smaker SYKT mye bedre enn den vanlige, tynne, kjipe saken du får kjøpt på hvilkensomhelstbutikk. Konsistensen er som :thumbsup: balsamicosirupen, uten alt sukkeret.

Annonse

dette var en fin tråd, kjekt å lese om nye ingredienser til salater, siden jeg spiser dette veldig ofte. mange fine tips her inne :)

du kan prøve å lage humus som en form for "dressing" til salaten. jeg gjør det veldig ofte. gode proteiner, godt fett og nydelig smak med en(inbiller jeg meg) litt forbrennede effekt hvis du bruker ferske krydder. jeg lager min humus litt på en slump, med utgangspunkt i en boks med kikerter, og smaker til på slutten. min oppskrift kommer her, men let gjerne litt på internett for å finne din egen vri på humusen, mange oppskrifter og noe variasjon i innhold.

humus:

- en boks kikerter

- en liten hvitløk uten fedd

- 3 ss olivenolje

- litt salt

- litt pepper

- fersk revet ingefær

- 1/4 dl sitronsaft/limesaft

- 1/2 ts cayennepepper

-1ts paprikapulver

- 2ts spisskummin

-2 ts tahini(dette er en slags sesam-pure, jeg bruker heller en ts sesamolje sammen med en liten dose linfrø, bare fordi et var det som fantes i skapet).

-litt vann

merk at denne versjonen kan være litt spicy hvis du ikke er vant til sterke krydder. oppskriften er skrevet litt på gefülen, altså når jeg lager dette så heller jeg kikerter i en bolle, har i krydder/oljer på øyemål og kjører med stavmikser. den blir god nesten uansett! helt på slutten tilsetter jeg litt vann for å gi retten litt konsistens, siden kikerter kan bli svært tørre. smaker kjempegodt sammen med grønnsaker, og kan også brukes som tilbehør til middager og lunjer av alle slag. eneste som er viktig er å skylle godt av kikerter som kommer fra boks(altså di fleste som du ikke koker selv). synes ofte laken disse ligger i kan gi bismak :)

ellers har jeg ofte mye melon i saltene mine, alt ettter hva som er på tilbud i butikkene. daddler,nøtter blandet med honning sammen med brie er også godt over grønn salat, som en variasjon :) vel å merke dadler uten sukker :)

dette var en fin tråd, kjekt å lese om nye ingredienser til salater, siden jeg spiser dette veldig ofte. mange fine tips her inne :)

du kan prøve å lage humus som en form for "dressing" til salaten. jeg gjør det veldig ofte. gode proteiner, godt fett og nydelig smak med en(inbiller jeg meg) litt forbrennede effekt hvis du bruker ferske krydder. jeg lager min humus litt på en slump, med utgangspunkt i en boks med kikerter, og smaker til på slutten. min oppskrift kommer her, men let gjerne litt på internett for å finne din egen vri på humusen, mange oppskrifter og noe variasjon i innhold.

humus:

- en boks kikerter

- en liten hvitløk uten fedd

- 3 ss olivenolje

- litt salt

- litt pepper

- fersk revet ingefær

- 1/4 dl sitronsaft/limesaft

- 1/2 ts cayennepepper

-1ts paprikapulver

- 2ts spisskummin

-2 ts tahini(dette er en slags sesam-pure, jeg bruker heller en ts sesamolje sammen med en liten dose linfrø, bare fordi et var det som fantes i skapet).

-litt vann

merk at denne versjonen kan være litt spicy hvis du ikke er vant til sterke krydder. oppskriften er skrevet litt på gefülen, altså når jeg lager dette så heller jeg kikerter i en bolle, har i krydder/oljer på øyemål og kjører med stavmikser. den blir god nesten uansett! helt på slutten tilsetter jeg litt vann for å gi retten litt konsistens, siden kikerter kan bli svært tørre. smaker kjempegodt sammen med grønnsaker, og kan også brukes som tilbehør til middager og lunjer av alle slag. eneste som er viktig er å skylle godt av kikerter som kommer fra boks(altså di fleste som du ikke koker selv). synes ofte laken disse ligger i kan gi bismak :)

ellers har jeg ofte mye melon i saltene mine, alt ettter hva som er på tilbud i butikkene. daddler,nøtter blandet med honning sammen med brie er også godt over grønn salat, som en variasjon :) vel å merke dadler uten sukker :)

Åh, hummus er så godt! Savner det etter at jeg fant ut at jeg ikke tåler kikerter :( Men blir faktisk også godt om man bruker linser, selv om den karakteristiske kikert-smaken ikke kan erstattes helt :)

Fetaost, chilibønner, pinjekjerner, gresskarkjerner, parmesanost, 1 neve nøtter (cashew, pecan osv), mager kesam, cottage cheese m. persillesmak, sukkerfri salsa fra eldroado, babymais, fersk mango for å friske den opp, fersk basilikum/koriander/mynteblad, en potet eller miracle noodles sammen med en god dose kjøtt ofcourse.;)

Tips til hvordan man gjør tunfisk i vann god? jeg smakte en himmelsk tunfisk på en resturant engang, aner ikke hva de hadde i. var noe rødløk/mais lignende greier. kan ikke fordra tunfisk uten smak. hjelp.

Annonse

Tips til hvordan man gjør tunfisk i vann god? jeg smakte en himmelsk tunfisk på en resturant engang, aner ikke hva de hadde i. var noe rødløk/mais lignende greier. kan ikke fordra tunfisk uten smak. hjelp.

Vel, før brukte jeg å blande tunfisken med kesam, rødløk, litt majones, krydder, sureple (sånn med sterk grønnfarge) og så evt. mais, selleri eller annet du vil ha med. Det blir en tunfisk salat. Det er ganske godt å toppe med soltørkede tomater i olje. Anbefaler å ha sureple i små biter i tunfisksalaten, det er kjempe godt sammen! :) Nå klarer jeg dessverre ikke spise tunfisk lengre, synes konsistensen på den er stygg :(

Som student må jeg tenke på økonomien, og derfor blir det lite nøtter på meg dessverre.

Når det gjelder pris på crabsticks i forhold til reker, så koster det for en boks reker 30,- og da har man til eks. 4 ganger i en salat. Med frosne crabsticks til 8,- pr pakke, og man bruker en halv pakke i en salat, så er det litt mer økononimisk å bruke det. For de som tenker på sånt... :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...