Gå til innhold

Krampe i leggen ved jogging


Carina98

Anbefalte innlegg

Har et problem som jeg har hatt de siste månedene nå. Hver gang jeg begynner å jogge eller løpe, så får jeg krampe i leggene. Og jeg får det med en gang. Jeg kan jogge i to meter og så slår krampen til. Jeg biter tennene sammen og fortsetter, men det er ikke kult å konstant tenke på å avlyse intervallene fordi jeg får vondt i leggene..

Har tenkt på å kjøpe en foam roller, men lurer på om det hjelper noe i det hele tatt? Uansett, trenger tips til å unngå krampene, for er virkelig ikke noe digg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet virker ganske spesifikt, kanskje noe du kunne sjekket hos en fysioterapaut eller lignende.

Generelt vil jeg tenke på væskebalansen. Drikker du bra med vann? Får du i deg riktige salter/elektrolytter? Det siste får du ikke bare gjennom salttabletter eller lignende, som du kan bruke i forbindelse med løping (selv bruker jeg det kun i konkurranser eller hvis det er veldig varmt), men også gjennom maten. En liten oversikt fra Brendan Brazier over mineraler og elektrolytter det er viktig å få i seg, som du også kan få gjennom maten du spiser:

Sodium: Sea salt, seaweed (kelp and dulse)

Potassium: All fruits and vegetables

Chloride: Celery, olives, seaweed (kelp, dulse, wakame), tomatoes

Calcium: Blackstrap molasses, bok choy, broccoli, figs, green leafy vegetables

Magnesium: Broccoli, buckwheat, celery, cucumber, kale, nuts, quinoa, seeds, spinach

Jeg er ganske bevisst på dette, og har svært sjelden krampe. Men det virker også å være veldig individuelt, noen får lettere krampe enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar tåhev med ett ben(hold kne og hofte strak!), på et trappetrinn feks - får du krampe da?

Er det tungt, lett?

Vil si det er lett, ble tungt etter jeg tok type tolv stykker. Med mindre det da ikke regnes som lett lenger? He he! Fikk ikke krampe da, men da jeg skulle gå opp trappa fikk jeg krampe i begge leggene..

Problemet virker ganske spesifikt, kanskje noe du kunne sjekket hos en fysioterapaut eller lignende.

Generelt vil jeg tenke på væskebalansen. Drikker du bra med vann? Får du i deg riktige salter/elektrolytter? Det siste får du ikke bare gjennom salttabletter eller lignende, som du kan bruke i forbindelse med løping (selv bruker jeg det kun i konkurranser eller hvis det er veldig varmt), men også gjennom maten. En liten oversikt fra Brendan Brazier over mineraler og elektrolytter det er viktig å få i seg, som du også kan få gjennom maten du spiser:

Jeg er ganske bevisst på dette, og har svært sjelden krampe. Men det virker også å være veldig individuelt, noen får lettere krampe enn andre.

Er først nå i det siste at jeg har begynt å drikke ordentlig med vann. Kan være det! Før var jeg heldig om jeg fikk i meg 5dl vann liksom.. Men de siste dagene har jeg fått i meg over 2 liter, og det skal jeg fortsette med!

Hmm, da blir det vel heller at jeg salter for mye kanskje. For jeg er en racer på å salte :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væskemangel og mineraltap er i hvert fall sett i sammenheng med muskelkramper. Litt om det her: http://nhi.no/trening/idrettsskader/muskelkrampe-26565.html

For mye vann er heller ikke bra, sånn forøvrig.

Men det kan helt sikkert være flere/andre årsaker til dette også. Det kan andre gi bedre svar på.

EDIT: Merk forøvrig:

Bruken av kreatin har blitt forbundet med muskelkramper, basert på personlige opplevelser hos idrettsutøvere. Det er lansert en teori om at kreatin-ladete muskelceller kan bli så fulle av kreatin og væske at de kan sprekke. Selv om teorien er interessant, så har ikke forskerne kunnet vise at det er noen forskjell i forekomsten av muskelkrampe blant brukere og ikke-brukere av kreatin.

Jeg opplevde selv mer "sting" under løping etter jeg begynte med kreatin i vår/sommer. Om det var noen sammenheng her kan jeg ikke vite sikkert, men jeg er kvitt disse problemene etter jeg sluttet å ta kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væskemangel og mineraltap er i hvert fall sett i sammenheng med muskelkramper. Litt om det her: http://nhi.no/trening/idrettsskader/muskelkrampe-26565.html

For mye vann er heller ikke bra, sånn forøvrig.

Men det kan helt sikkert være flere/andre årsaker til dette også. Det kan andre gi bedre svar på.

EDIT: Merk forøvrig:

Jeg opplevde selv mer "sting" under løping etter jeg begynte med kreatin i vår/sommer. Om det var noen sammenheng her kan jeg ikke vite sikkert, men jeg er kvitt disse problemene etter jeg sluttet å ta kreatin.

Skal få lest litt om det! Får høre med en kiropraktor eller fysioterapeut også tenker jeg.. Hmm, jeg tar hvertfall ikke kreatin, så tror kanskje ikke at det er det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du får krampe bare når du jogger, men ikke viss du f.eks går i raskt tempo?

Lurer vel også på om du er innenfor normal vekt og hvordan kostholdet er?

Er 163 høy og veier 52-54 kilo (vekta bytter litt på haha). Vil si at kostholdet mitt er normalt. Godteri kun på lørdager, selv om jeg kan finne på å spise én sjokoladebit en onsdag for eksempel. Får også i meg grønnsaker :-) Om jeg går i raskt tempo får jeg og krampe ja..

Sikker på at det er kramper? Sitter det på fremsiden, utsiden eller bak i leggen? Var så spesifikk som mulig, legg gjerne ved et bilde hvor du merker av smertelokalisasjonen.

Synes hvertfall det føles ut som kramper, men kan godt hende at det er noe annet. Det er på bakre siden av leggen, liksom midt i "mellom" musklene. Om det hjelper? Kan få tatt bilde!

Slet litt med det samme i en liten periode. Ble flinkere til å ta Magnesium og da gikk det over. I tillegg er det som andre sa viktig med nok vann :)

Vi har magnesium hjemme faktisk, men jeg er så skeptisk til bruken av piller. Får se litt og høre med mamma he he :-)

Om glutes er for lite aktiv under joggingen kan dette sette større belastning på legger og bakside lår. Vanlig problem!

Glutes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda et spørsmål fra min side; er det øvelser jeg bare bør legge til i treningsprogrammet? Eller skal jeg gjøre det før jeg skal jogge/løpe?

* Styrk glutes 2-3 ganger i uka (video 1)

* få glutes mer involvert i hofteekstensjon (se video nr 2)

* Magnesium og elektrolytter i kosten er også muskelavslappende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har selv problemer med kramper. For meg så fungerer foam rull veldig veldig bra, og anbefaler det! På grunn av mye løping og trening med høy intensitet, så blir muskulaturen i beina betydelig anspent. Dette kunne jeg løst med tøyning, men det er vanskelig og komme dypt ned i muskulaturen ved å bare strekke. Foam rullen så kommer man dypere, samtidig som at du ikke strekker på sener og nerver.

http://www.afpt.no/?page=20&title=tips_rad_og_kuriosa&post=876&rel=52 anbefaler å lese artikkelen om egenmassasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...