Gå til innhold

Fryse mat/ris..


Aldara

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å effektivisere spise delen av treningen min en hel del. Dvs at jeg har tenkt å bruke 1 dag i uka til å steke/koke/ordne mat som jeg porsjonerer ut og fryser. (Middag nr 2)

So far so good, i Asia hvor jeg jobber om dagen så får jeg kjøpt ferdig kokt ris (Helt føkkings genialt!) Det får jeg ikke kjøpt her hjemme (Korriger meg om jeg tar feil) og spørsmålet er:

Blir det greit å fryse ris? Hva med spagetti? Har noen frosset dampede grønnsaker? Noe som absolutt ikke egner seg til frysing/tining?

Kom med alt av innspill, tips og triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har planer om å effektivisere spise delen av treningen min en hel del. Dvs at jeg har tenkt å bruke 1 dag i uka til å steke/koke/ordne mat som jeg porsjonerer ut og fryser. (Middag nr 2)

So far so good, i Asia hvor jeg jobber om dagen så får jeg kjøpt ferdig kokt ris (Helt føkkings genialt!) Det får jeg ikke kjøpt her hjemme (Korriger meg om jeg tar feil) og spørsmålet er:

Blir det greit å fryse ris? Hva med spagetti? Har noen frosset dampede grønnsaker? Noe som absolutt ikke egner seg til frysing/tining?

Kom med alt av innspill, tips og triks.

Jeg fryser alt!

Men - problemet synes jeg er at konsistensen og litt av smaken forringes av dette =/

Youghurt og kesam beholder litt av konsistensen (blir mer rennende), men føler smaken taper seg litt.

Cottage cheese likeså, men her blir konsistensen veldig bløt =/

aldri forsøkt å fryse dampede grønnsaker, det gidde rjeg ikke, tar jo to sek å lage nytt :p

Både ris og pasta har jeg forsøkt. Mister litt av "spensten", men føler smaken er lik (tilsvarende null uansett :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse jøggurt og kesam... du og du... Er ikke sånne produkter nokså holdbare?

Anyway, for smaken sin del så har jeg sålangt funnet at det å steke kjøttet i smør og dra med det smørret i boksen som går i frysa gir en nydelig smak når det tines igjen. Så nydelig at jeg konsekvent steker kun med smør.

Prøvd med fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil i grunn tro det meste kan fryses, men mye endrer konsistens. Det beste er egentlig å prøve, og se hva som skjer. Kan ikke tro det blir giftig av å ha vært i fryseren, så det værste som kan skje er vel at du får en litt ubehagelig smaksopplevelse :) (Vil forresten si at jeg prøvde å fryse en smørpakke som gikk ut på dato, og det var genialt! Absolutt like lett å ta av som når den står i kjøleskapet, men den holder seg mye lenger. Har aldri smør i kjøleskapet lenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil i grunn tro det meste kan fryses, men mye endrer konsistens. Det beste er egentlig å prøve, og se hva som skjer. Kan ikke tro det blir giftig av å ha vært i fryseren, så det værste som kan skje er vel at du får en litt ubehagelig smaksopplevelse :) (Vil forresten si at jeg prøvde å fryse en smørpakke som gikk ut på dato, og det var genialt! Absolutt like lett å ta av som når den står i kjøleskapet, men den holder seg mye lenger. Har aldri smør i kjøleskapet lenger.)

Høres ut som dagens lifehack. aldri tenkt på å legge smør i frysern :wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg heller levd på proteinshakes, barer, måltidserstattere, multivitamin og omega 3. Da effektiviserer du. Bruker typ 5 min på å forberede alle dagens måltider. Slipper den jævlige smaken av fryst ferdig tilberedt mat gjør du og.

Ja, for det er jo kjempesunt. Nå vet ikke jeg om du faktisk spiser slik hele tiden, men om du tror multivitamin veier opp for å ikke spise skikkelig mat har du misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale å fryse ned kokt stivelse (ris/spaghetti/potet etc), rett og slett fordi det er best når det er ferskt og tar kort tid å lage. Det tåler derimot finfint å lages og så kjøle det ned, kokt potet tåler lang tid i kjøleskap. Ellers kan du gjøre veldig mye i forkant mtp pureer, supper, kaker, sauser, kraft.

Veldig fete meieriprodukter bør ikke fryses. Melk kan funke, men fløte skiller seg noe så grisejævlig.

Selv liker jeg å kjøre kylling sous vide, kjøle ned, og fryse, så tiner jeg bare opp det jeg trenger, svir av i stekepanne og varmer i ovn mens jeg lager tilbehøret. Sparer masse tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse jøggurt og kesam... du og du... Er ikke sånne produkter nokså holdbare?

Anyway, for smaken sin del så har jeg sålangt funnet at det å steke kjøttet i smør og dra med det smørret i boksen som går i frysa gir en nydelig smak når det tines igjen. Så nydelig at jeg konsekvent steker kun med smør.

Prøvd med fisk?

Jo de er holdbare, men har flere ganger enten kjøpt på halv pris (ica og Rimi er flinke til å sette ned) rett før utløpsdato eller funnet produkter som går ut samme dag på Kiwi, og da har jeg fryst dem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg heller levd på proteinshakes, barer, måltidserstattere, multivitamin og omega 3. Da effektiviserer du. Bruker typ 5 min på å forberede alle dagens måltider. Slipper den jævlige smaken av fryst ferdig tilberedt mat gjør du og.

Eeehk! Nei nei nei.

Poenget er jo at de i hverdagen går veldig mye tid til nettopp matlaging. Når du i tillegg har kjerring og 3 barn som også skal ha mat så går det (i mitt hode) for mye tid på å sause i sammen denne maten. Det også noe helt jævlig med tid på å rydde, vaske, ordne og blablabla.

For min del så er det middag 2 eller lunch om du vil som skal lages på mandagene, fryses og tas frem max 5 minutt før spising :) Vanlig middag med familien blir laget på normalt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å fryse ned sauser med mye fløte i? Eller blir det samme katastrofen?

moren min har pleid å fryse ned kjøttsaft fra kalkunen på nyttårsaften og sånt, og den pleier å skille seg, men tror den blander seg igjen når hun varmer den opp. Tror trikset med veldig fete produkter er at de må varmes opp igjen, fløta kan for eksempel ikke piskes som kald etter å ha vært fryst, men hvis du bare skal varme den og ha i saus funker det fett :) (pun intended.. dårlig humor:notworthy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale å fryse ned kokt stivelse (ris/spaghetti/potet etc), rett og slett fordi det er best når det er ferskt og tar kort tid å lage. Det tåler derimot finfint å lages og så kjøle det ned, kokt potet tåler lang tid i kjøleskap. Ellers kan du gjøre veldig mye i forkant mtp pureer, supper, kaker, sauser, kraft.

Veldig fete meieriprodukter bør ikke fryses. Melk kan funke, men fløte skiller seg noe så grisejævlig.

Selv liker jeg å kjøre kylling sous vide, kjøle ned, og fryse, så tiner jeg bare opp det jeg trenger, svir av i stekepanne og varmer i ovn mens jeg lager tilbehøret. Sparer masse tid på det.

Når kommer du oppover og lager mat til meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...