Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Sånn kort fortalt er jeg en jente på 16 år, som er 163 høy og veier 54 kg (om det har noe å si). Jeg er slank i kroppen, men vil gjerne få vekk fettet på magen, sideflesket og låra.

I de siste to ukene nå, så har jeg ikke spist mer enn cirka 1500 kcalorier dagen, trent styrketrening to ganger i uka og løpt intervaller (4x4 eller å løpe i 3 min og pause i 1 min x4) to ganger i uka. Og det tenker jeg å fortsette med! Spiser bare godteri på lørdager.

Jeg lurer rett og slett på om det på en måte blir feil? Er teit å si det, men er jo litt skuffa over at jeg ikke har fått resultater allerede, noe som bare er teit av meg. Noen innslag? :)

Fortsetter under...

Hvis du spør deg selv om dette er feil, så er sjansen stor for at det er nettopp det. Hvor lenge har du trent? To uker er dessuten ingen tid hvis du vil oppnå gode og varige resultater. Hva mener du skulle ha skjedd disse to ukene?

Du er allerede i nedre sjiktet av normalvekt, skal trene fire økter i uka OG ligge i grovt kaloriunderskudd?

Jeg kan veldig lite om trening og kosthold, og burde holdt meg unna denne tråden. Men ingen over meg har skrevet det jeg håpet å se. Nemlig at du må spise masse mer mat, og holde deg langt unna kalorikalkulatoren. Bare spis sunn og god mat og ellers hold deg til treningsplanen.

På 163cm og 54kg er du allerede slank. Alt fett du måtte ha på kroppen sitter i hue på deg. Du rister sikkert bare oppgitt på hodet når du leser dette, men come on... Du vet at jenter og tenåringer generelt ser massive problemer der absolutt ingen andre rundt dem ser noen verdens ting.

Jeg vil faktisk gå så langt som å driste meg til å gjette på at du har dritlekker kropp, gitt vekta og høyden, og at kroppen til en 16-åring nettopp har fått muskler og andre "utvekster" både her og der som ikke har hatt et eneste sekund til å "sige". :p

Skal du gjøre noe, spis fornuftig mat når du er sulten, stopp når du er skikkelig mett (og ikke lyv for deg selv, det er faktisk viktig å få i seg nok mat), og tren styrke med det målet for øyet å bli sterkere. Du er på et punkt i livet ditt der du får veldig mye gratis rent kroppslig og kan legge grunnlaget for å beholde en lekker fysikk i mange år. Sterke lår er faste lår. Sterke rumper er runde, faste rumper. Sterk rumpe og sterk overkropp (og godis kun på lørdager) gir timeglassfigur. (y)

Annonse

Tusen tusen takk for alle svar! :-) Tenkte at for å bli kvitt det lille av fettet så måtte man holde seg til 1500 kcalorier eller under, men hvis det ikke er slik det fungerer så er det jo noe annet. At jeg heller bare må vente til jeg får "trent det vekk", he he

Men har alltid spist ekstreme mengder mat, så egentlig burde jeg vært bølfeit. Derfor jeg har tenkt ganske mye på mat og sånt!

Tusen tusen takk for alle svar! :) Tenkte at for å bli kvitt det lille av fettet så måtte man holde seg til 1500 kcalorier eller under, men hvis det ikke er slik det fungerer så er det jo noe annet. At jeg heller bare må vente til jeg får "trent det vekk", he he

Men har alltid spist ekstreme mengder mat, så egentlig burde jeg vært bølfeit. Derfor jeg har tenkt ganske mye på mat og sånt!

Beklager om jeg virker kverulant men du har garantert ikke spist "ekstreme mengder mat". Da hadde du —akkurat som du selv sier— vært feit. Hvor ellers skulle denne enorme mengden mat gjort av seg? :p

I og med at du (som nevnt lengre opp) er i den nedre delen av normalvektig (vekt i forhold til høyde) har du med overveiende sannsynelighet spist omtrent akkurat så mye som du bør spise. Kroppen klarer for det aller meste å regulere sånt selv med sult- og metthetsfølelse. Hadde den ikke gjort det hadde alle som ikke telte kalorier med millitær presisjon enten vært hvaler eller sultet ihjel.

Om du fortsetter å spise etter sultfølelsen, velger noenlunde fornuftige matvarer, og trener på en sånn måte at du blir sterkere i kroppens store muskler blir du... vel, sterkere, og styrke er aldri en svakhet. Dessuten er det muskler som gir kroppen fasthet og fasong, så det er absolutt å anbefale. :)

Har alltid spist ekstremt mye, og alle jeg er hos kommenterer det også, og er sånn "hvorfor er du ikke feitere enn du er?". Så hvor den mengden med mat har blitt av aner ikke jeg he he :)

Så ja, tusen takk! :)

Tror ikke helt du forsto det jeg sa.. Dersom du har et energiforbruk på 2000 kcal om dagen (vill gjettning) og du spier "ekstremt mye", la oss si 3000 kcal om dagen...

..så hadde du vært feit. Det er så enkelt. Om bilen min bruker 2-3 liter bensin om dagen og jeg fyller på 5-6 liter hver dag, så renner tanken over.

Det er gjort svært mye forskning på dette også, uten at jeg har noen refferanse akkurat i forbifarten. F.eks. er mennesker plassert i et opplegg der hva de spiser møysommelig overvåkes. Resultatene er vel alltid de samme, nemlig at "naturlig slanke" tror de spiser langt mer enn de i realiteten gjør, mens overvektige underrapporterer kraftig.

Dette er uansett flisespikkeri fordi jeg fort blir litt pedantisk "internettkriger" når jeg ser noen glippe litt på det som er enkel logikk, absolutt ikke noe vondt ment! Poenget var at hvor enn mye eller lite du har spist har du absolutt en sunn, fornuftig vekt i forhold til høyden og alderen din, så slanking vil i beste fall være tøvete, i værste fall direkte usunt.

Det du heller bør gjøre om du (som de fleste andre damer på planeten) ønsker å stramme opp litt, er enkelt og greit å trene styrke. Det er damer her inne som veier både 10 og 15kg mer enn deg med kvinnelige former i massevis men uten et gram overflødig fett på kroppen, fordi muskler er mer kompakt enn fett. Sagt litt anderledes: Ei slapp rumpe laget av flesk veier mye mindre enn ei akkurat like stor sprettrumpe laget av muskler. :p

Har også fått kommentarer på at jeg har spist sjukt mye hele oppveksten, men når jeg ser tilbake på det så har jeg typisk spist mye til middag og måltider hvor man spiser sammen med andre (ikke like mye frokost f.eks) i tillegg til at jeg aldri har vært spesielt glad i søtt. Man kan spise en kilo med grønnsaker uten problem hver dag, verre med en kilo godteri. Poenget her er vel da at det ikke er mengdene i seg selv som betyr noe, men kvaliteten på maten du faktisk spiser.

Undersøkelser viser at undervektige har en tendens til å overrapportere hvor mye de faktisk spiser, mens motsatt gjelder for overvektige.

Forsøk å regn ut en typisk dag så ser du det fort selv.

Du er 16 år og vekten din er på 50tallet. Ordet underskudd hører ikke hjemme i den kombinasjonen. Du er fortsatt i puberteten og kroppen din trenger næring - mer mat og riktig mat er nøkkelen :)

Har også fått kommentarer på at jeg har spist sjukt mye hele oppveksten, men når jeg ser tilbake på det så har jeg typisk spist mye til middag og måltider hvor man spiser sammen med andre

Når jeg tenker over det sånn, så har det alltid vært masse middag, og lite frokost. En tankevakker! Bra du skrev det, for når jeg tenker over det nå, så er det egentlig bare middag jeg proppet i meg he he.

Dette er uansett flisespikkeri fordi jeg fort blir litt pedantisk "internettkriger" når jeg ser noen glippe litt på det som er enkel logikk, absolutt ikke noe vondt ment! Poenget var at hvor enn mye eller lite du har spist har du absolutt en sunn, fornuftig vekt i forhold til høyden og alderen din, så slanking vil i beste fall være tøvete, i værste fall direkte usunt.

Det du heller bør gjøre om du (som de fleste andre damer på planeten) ønsker å stramme opp litt, er enkelt og greit å trene styrke. Det er damer her inne som veier både 10 og 15kg mer enn deg med kvinnelige former i massevis men uten et gram overflødig fett på kroppen, fordi muskler er mer kompakt enn fett. Sagt litt anderledes: Ei slapp rumpe laget av flesk veier mye mindre enn ei akkurat like stor sprettrumpe laget av muskler. :p

Ha ha null problem, skjønte det :-) Det jeg sliter med er vel mest at jeg blir ekstremt oppblåst utover dagen egentlig. For på morgen så er (hahah sykt teit å si det) magen min ganske flat, men utover dagen så blir den liksom en ballong. Men neste morgen igjen så er magen flat. Og jeg aner ikke hva jeg spiser som gjør det sånn, for jeg har ikke nok kunnskap til å vite hva det er som gjør meg så oppblåst..

Har forresten drevet med styrke i et halvt år nå, og har fått muskler, men fettet er der fortsatt. Men drev aldri med løping i tillegg, så tror at det på en måte blir min gylne middelvei for å oppnå synlige resultater kanskje. Har muskler i armene, men er kjipern å måtte flexe for at man skal se musklene he he :-)

Annonse

Når jeg tenker over det sånn, så har det alltid vært masse middag, og lite frokost. En tankevakker! Bra du skrev det, for når jeg tenker over det nå, så er det egentlig bare middag jeg proppet i meg he he.

Ha ha null problem, skjønte det :-) Det jeg sliter med er vel mest at jeg blir ekstremt oppblåst utover dagen egentlig. For på morgen så er (hahah sykt teit å si det) magen min ganske flat, men utover dagen så blir den liksom en ballong. Men neste morgen igjen så er magen flat. Og jeg aner ikke hva jeg spiser som gjør det sånn, for jeg har ikke nok kunnskap til å vite hva det er som gjør meg så oppblåst..

Har forresten drevet med styrke i et halvt år nå, og har fått muskler, men fettet er der fortsatt. Men drev aldri med løping i tillegg, så tror at det på en måte blir min gylne middelvei for å oppnå synlige resultater kanskje. Har muskler i armene, men er kjipern å måtte flexe for at man skal se musklene he he :-)

Oppblåsthet kan være mye: tyggis, sukkerfri brus, løk, kål, brokkoli, svelge mye luft, intoleranse, osv.

Du sier du spiser masse mat til middag. Hvis det er det eneste store måltidet og det er betraktelig større enn de andre så kan det være syndebukken. Spis mer, og spis mer jevnt.

Når det gjelder trening - det tar tid. Resultatene kommer ikke over natten og hvertfall ikke hvis man ikke spiser nok.

Ikke bekymre deg så mye over hvordan kroppen din ser ut. Lær deg heller å elsk den og hva slags glede man kan få ut av kroppen :)

Godt vi kan vekke tankene dine litt ;) Det er hva sånne forum er til for.

Kanskje en ide (som Groenhaug på peker) kan være å fordele måltidene dine litt bedre? Og se på hva slags type mat du faktisk spiser iløpet av en dag?

Jeg har selv slitt mye med mageproblemer opp igjennom, men ting har blitt bedre etter at jeg har lært meg hvilke matvarer og måter å spise på som er dårlig for meg. Dette er veldig individuelt, men å føre en matdagbok på inntak og symptomer kan være lurt. Du kan evt ta en blodprøve neste gang du er hos legen for å utelukke allergier.

I og med at du er normalvektig så tror jeg du kan komme langt med å fokusere på fremgang styrkemessig, da vil muskler vokse og fettet du har på kroppen vil mest sannsynlig fordele seg "penere". I tillegg er det jo faktisk sjans for at du legger på et par cm i høyden også, eller andre "pubertetsfaktorer" som gjør at "valpefettet" forsvinner :)

Men jeg må også si at 2 uker er innmari kort tid til å kunne si så mye om fremgang. Ting tar tid. Ta gjerne forbilder av deg selv eller mål kroppen hver uke for å sammenlikne, man ser seg ofte blind på det man ser i speilet hver dag.

Lykke til videre :)

Takk takk for svar :-) Ble dumt å si at jeg spiser lite frokost, for spiser helt normalt. Er bare at når det er middag synes jeg det er så godt at jeg ikke stopper før jeg er stapp mett. Så egentlig trenger jeg nok bare å korte inn på middagen :)

Tror jeg blir oppblåst egentlig uansett hva jeg spiser kanskje, men spesielt av kornprodukter. Og jeg elsker havregryn, så er litt kjipt. For spiser jo havregryn til frokost hver dag siden jeg synes det er så godt he he!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...