Gå til innhold

Rate my workout!


Robert André

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sorry, for lav frekvens. Det er ikke optimalt å trene igjennom kroppen bare én gang i uka. Og 2 sekunder opp? :meh:.

Konnstantinovs, jeg kan iallfall fortelle deg at jeg er på vei til uante høyder hva gjelder resultater. Jeg har holdt på med dette programet over en måned nå (65 dager). Jeg har trent 5-6 ganger i uka siden januar 2011. Før dette var det mest cardio. Min kropp er 45 år gammel og musklenes restitusjonstid ligger på 5 til 7 dager. Armer kunne jeg kanskje tatt oftere, men det gjor jeg da også fordi mange av øvelsene tar også på armer. Du må huske at lengden jeg utsetter "musikelgruppen" for anstrengelse har mye å si. Jeg bruker fortvekk en time på ryggen (i allfall 50 miutter). Dette blir noe helt annet en å ta ett-par-tre ryggøvelser to ganger i uka.

Men takk, jeg la jo ikke ut opplegget fordi jeg ikke ønsker feedback. :-) Det er fint med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningsstrid:

Drit i scooby, han har trent i 25-30 år og husker ingenting av å være begynner. Han kjører alltid failure, og supersets. Det gir volum men ingen styrke. Sist jeg så ham i en pullupvideo, slet han med å utføre 5 pullups. Greit nok at han er tung, men se på den kroppen. Burde lett ha tatt 15-20.

Forøvrig har jeg aldri sett noen som ikke boler vokse av supersets. Supersetbros er enten gigantiske eller bittesmå, i min erfaring. Og de bittesmå er selvfølgelig de som har tatt råd fra de gigantiske...

Vær meget kritisk til alt du leser fra bodybuildere, de er på bol alle sammen, og restituerer kroppen sin mye fortere og over mye lengre perioder om gangen.

Tren en muskel 2-3 ganger i uka. Mer/mindre intensivitet per økt mht treningsfrekvens. MER sliten betyr IKKE mer muskler.

Testosteronproduksjon, gener, søvn, stress, mat, trening, MANGE faktorer til vekst og styrke.

Ikke ha for mange sett, ikke kjør for mange øvelser per muskelgruppe (avhengig av frekvens og sett), og ikke kjør til failure.

Tren eksplosivt.

Du ser jo hva scooby sier, 6-12 rep, 6 øvelser, 3 sett. Alle til failure? Good luck bro, da kommer du til å gå på en smell.

Personlig vekker det en alarmklokke hver gang jeg ser "en gang i uka", eller hundrevis av sett, droppsett og liknende. Det fungerer rett og slett ikke uten krutt.

Dette er min mening. Jeg har prøvd mange sett, få sett, failure, ikke failure, masse mat, lite mat, masse søvn, lite søvn. OSV.

Ikke alt funker for alle, men om du på død og liv vil prøve ut noe ut i fra noe du har lest og ikke fra en bro(science), så foreslår jeg at du begynner med RYP på TN.no, som er basert på forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overbevist. Å kjøre en kroppsdel (rygg, bryst, skuldre osv) helt i bunn med 4-5 øvelser en gang i uka, eller "hit everything once and then let it rest a week" slik Lyle betegner treningsformen, tror jeg kan være effektivt dersom dette er radikalt forskjellig fra det jeg har trent tidligere. Ligger ikke nøkkelen til vellykket "muskel vekst" nettopp i variasjon? Jeg har åpenbart set fin fremgang etter å ha fulgt "anabole-sterioide "programmet" til Scooby ;-) Jeg sier ikke dermed at jeg derfor skal følge dette opplegget resten av livet. Opplegget har sikkert, som dere hevder, svakheter på lang sikt. Jeg kommer til å legge vekk programet nå etter om lag 6 uker. Snart er det sommerferie og mulighetene for vekttrening begrenses (har 3 små barn). Dessuten har jeg lest ett eller annet sted at effekten av ett fast trenings opplegg blir utvannet etter rundt om 6 uker. (?) Er det ikke slik at kroppen venner seg til opplegget? Øvelsene blir forutsigbare og treningen gir mindre effekt? Er det ikke dette som betegnes som et trenings platå? Stagnasjon. De fleste av oss skal vist nok ha erfart dette i forhold til "den bitte litte muskelen" bicep? Er ikke det å akseptere et platå det sammen som dårlig fantasi eller å resignere? Er det ikke da vi må se oss etter en ny måte å overraske kroppen på? Slik at vi igjen kan legger på oss mer muskelatur. Må vi ikke stadig endre programmet?

Jeg kommer til å bruke litt tid på å finne neste program. Forhåpentligvis blir programmet radikalt forskellig fra det jeg har gjennomført denne våren. Jeg har lyst på et 12 månders program. Et opplegg som skifter rett før kroppen lærer seg treningsrytemen i et program. Ett opplegg som ser fremover og bygger på forrige program og treningsfokus. Jeg har veldig god erfaring med Tabata og lurer på om det finnes ulike metoder innenfor vekttrening? Det må jo være mange former for trening som fører til muskelvekst? Det må jo være mulig å variere tempo, reps, antall set, frekvens, intensitet, vekt, hastighet, utnytte melkesyreproduksjon, osv? Hvem har slik innsikt?

Ps, jeg er veldig glad for artikkelen av Lyle McDonald. Han ryddet fint i min innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg betviler ikke Lyle.

Det er bare det at jeg forsøker å forstå hvorfor jeg hadde slik rask fremgang med opplegget til Scooty. Hvorfor, hvorfor?

Jeg klarte plutselig 7-8 formriktige pull-ups med 17,5 kg mellom bena og 9-10 dips med 25 kg mellom bena. Dette var stort for meg. Jeg opplevde en, for meg, merkbar vekst i bisep. Hva var det egentlig som forårsaket fremgangen. Slik jeg kan tolke dette kan det ha vært treningen jeg kjørte før jeg satte igang med programet; "hit everything once and then let it rest a week"

Jeg mener kostholdet og proteing inntaket har vært konstant.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe å si om dette programmet, kommer det til å funke bra?

Militærpress 5/3/1.

Skulderpress 4x12

Sidehev 4x12

Scottcurl 4x12

Preachercurls 4x10

Markløft 5/3/1.

Chins Øke ukentlig

Stangro 4x12

Nedtrekk 4x10

Strake markløft 4x10

Magemaskin 4x12

Benkpress 5/3/1.

Skråbenk hantel 4x10

Flyes 4x12

Triceps pushdowns 5x20

Dips Pyramide

Push-ups 4x max

Knebøy 5/3/1.

Frontbøy 5x15

Leg curls 5x15

Leg extensions 4x12

Tåhev 5x15

Magemaskin 4x12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte med helkroppsprogram i midten av april sånn ca med disse øvelsene:

markløft

utfall (knebøy utgår pga skadei hofte/bekken)

liggende roing

push ups

squat press

skrå benk

hang ups med strikk

Synes imidlertid at styrke er gøy og har lyst til å gå et steg videre og har kikket på 2 splitt program jeg fant her på fitnesbloggen

Dag 1 & 3: Rygg, Bryst, skuldre, triceps

Nedtrekk forran 2-3 sett

Sittende roing 2-3 sett

Benkpress 2-3 sett

Dips 2-3 sett

Arnoldpress 1-2 sett

Sidehev 1 sett

JM-press 2-3 sett

Dag 2 & 4: Biceps, legger, lår, mage

Biceps curl 2-3 sett

Stående/sittende lårcurl 2-3 sett

Strake markløft / lårcurl 2-3 sett

Knebøy / Beinpress 2-3 sett

Situps på bosuball 1-3 sett

Hengende beinhev 1-3 sett

Dag 1 & 2: 6-10 reps

Dag 3 & 4: 10-15 reps

Jeg er ganske fersk, men jeg vil komme i form! Har et mål å gå ned i fettprosent med trening og strikt kosthold. Fullkroppspogrammet er ok, men kjører gjerne noen fler øvelser.

Noen som har noen synespunkter/innspill?:)

EDIT:

I etterpåklokskapens ånd har jeg kommet fram til at jeg holder meg til helkroppsprogrammet jeg har og legger til noen øvelser. Øker generelt aktiviteter så da bør det gå nedover.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Trent styrke i par år, men aldri noe seriøst, og aldri loggført eller vært nøye med matinntak. Heller aldri hatt stor fremgang.

Er 181 cm høy, og veier 73kg.

Har de siste månedene blitt seriøs med loggføringen, og kjørt følgende opplegg:

To programmer: (3*5 på alle)

A:

Knebøy

Militærpress

Stående Roing

Chins

B:

Knebøy

Benkpress

Markløft

Dips

Pluss litt mage på slutten av hvert program.

Trener tre dager i uka. Slik at en uke blir det ABA, mens neste uke blir det BAB.

Har planer om å fortsette med samme programmet, siden jeg liker øvelsene, men vil i tillegg gjøre litt forandringer på intensiteten. Planen er som følger.

Mandag (3*12) Onsdag (4*4) og Fredag (3*6)

Opplegget blir da den ene uken

Mandag: A(3*12) Onsdag: B (4*4) Fredag A (3*6)

Neste uke:

Mandag B (3*12) Onsdag A(4*4) Fredag B(3*6)

Dips og chins tar jeg foreløpig så mange jeg klarer på hver sett.

Eneste forandringen jeg har tenkt å gjøre fra tidligere, er å droppe knebøyen på onsdagene, og kjøre markløft denne dagen. Noen som har synspunkter? (Hvis det i det hele tatt ga noen mening)

Målet er å øke i vekt og muskelmasse. Kommer til å ligge på rundt 2800-3000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Etter noen slappe år som småbarnsfar, begynner jeg å komme i gang med trening igjen. Jeg har begrenset tid, og ser for meg å trene hele kroppen to ganger i uken i tillegg til to løpeøkter i uken. Jeg liker å trene baseøvelser, og har sett for meg følgende program. Noen tips eller innspill?

Dag 1:

Chinups 3xmax (inne på et prosjekt med å øke rep. antall derfor denne først)

Knebøy 3x6-10

Skråbenk 3x6-10

Dips 3xmax

Roing (stående/sittende etter innfallsmetoden) 3x6-10

Arnoldpress 3x6-10

Liten økt på slutten med planke, sideplanke og crunches.

Dag 2:

Chinups 3xmax (inne på et prosjekt med å øke rep. antall derfor denne først)

Markløft 3x6-10

Benkpress 3x6-10

Dips 3xmax

Benkpress smal 3x6-10

Militærpress 3x6-10

Liten økt på slutten med planke, sideplanke og crunches

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med helkroppsprogram i midten av april sånn ca med disse øvelsene: .

Jeg syns opplegget ser helt fint ut. Kanskje litt mange øvelser. Å trene styrkeøvelser i mer en en time om gangen kan være litt bortkastet. Jeg ville kanksje kjørt flere reps alle dager. Det er jo tross alt høy muskelspenning i 30-40 sekunder som setter igang muskelvekst - NÅ forutsetter jeg at du ønsker muskelvekst (og det er ikke sikkert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...