Gå til innhold

Kostholdshjelp til videre nedgang. Sliter!


Jenna

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått ned over 40 kg på 1.5 år.

Status nå er at det har stoppet helt opp. Vekta har stått stille i fler måneder. Grunnen er logisk nok, at jeg har trent mindre + spist for mye dritt rett og slett. Jeg har vært lei, veldig sliten og veldig sulten.

Nå vil jeg videre, da jeg har noen fler kg å ta av + at jeg ønsker komme i gang med treningen igjen.

Jeg trenger råd og inspirasjon til hvordan legge opp en matplan.

Please help :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Så bra du har klart å ta av 40 kg da:)

Veldig typisk at det stopper opp etter å ha gått ned så mye, men det første jeg må spørre om er, har du skikkelig oversikt over hva/hvor mye du spiser nå? Det er like lett å ende opp med å spise for lite, som for mye. Logger du maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TEW :)

Jeg logger maten, men har hatt fler perioder hvor jeg hiver innpå for mye høykarbomat... og perioder hvor jeg antakelig spiser for lite. he..ja, det er nok derfor jeg klikker på mat ikke skal ha pga spiser kanskje for lite?

Jeg vet rett og slett ikke. Jeg må finne et inntak og sammensettning av mat som kroppen responderer videre på, men usikker på hva og hvordan samt cal inntak burde ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spesiell diett...men drukket mye proteinshakes istedet for mat..noe jeg ønsker slutte med. Jeg har i perioder trent mye men også ligget ganske lavt på inntak..1500-1800. Men som sagt, nå har det stoppet opp og jeg må finne en ny stratergi med kun mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv tatt av nesten 65 kg, og gjort meg en del erfaringer.

Min erfaring, og tro, er at man klarer ikke over tid å vinne over kroppen med ren viljestyrke, fordi kroppen har en egen vilje mht hormoner, osv, som resultere i cravings, produksjon av stresshormoner osv, osv, er langt sterkere en ren viljestyrke.

Derfor mener jeg at det er viktig å spise så man holder et lavt blodsukkernivå, og i tillegg får i seg litt godt med proteiner.

Jeg har med bra resultater gått fra å spise lavkarbo, til å spise etter biorytmeprinsippet, og har siden forstått hvorfor det fungerer så bra, i alle fall for meg.

Kort fortalt, så spiser jeg lavkarbo (proteiner og fett) til frokost og lunch, dette gjør at jeg har lavt blodsukker, og holder meg mett lenge. Til middag og kvelds så spiser jeg magert (protein og karbohydrater), noe som er ganske lett siden mange ferdigretter og matvarer er gjort så magre som mulig for liksom å være "sunne".

I det store og hele så er det jo hvor mange kalorier man spiser som betyr noe, men holder man hormonene i sjakk, så er det lettere å lykkes.

Når det gjelder trening, så bruker jeg alltid aktivitetsnivået for å regne ut gjennomsnittlig kaloribehov, men jeg tar aldri å sier at i dag har jeg spist så og så mye, så derfor må jeg trene, eller at i dag har jeg trent, så derfor kan jeg spise så og så. Det blir helt feil for meg, trene er noe jeg gjør for å bli sterkere, sprekere, og det er viktig å spise riktig så man får effekt av treningen, men å selv om det hjelper å være i aktivitet, så kan man egentlig ikke trene seg slank, det må må man fikse med å spise riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-65kg så bra :)

Forstår hva du mener. Det må være en god grunn til at alt har stoppet opp for meg, og at jeg stadig vekk klikker på høykarbo mat jeg ikke skal ha og ikke tåler...

Er du villig til å dele en dags matplan? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-65kg så bra :)

Forstår hva du mener. Det må være en god grunn til at alt har stoppet opp for meg, og at jeg stadig vekk klikker på høykarbo mat jeg ikke skal ha og ikke tåler...

Er du villig til å dele en dags matplan? ;)

Jeg har egentlig ingen erfaring eller formell kompetanse til å sette opp matplaner for andre, så jeg prøver heller å dele litt av egne personlige erfaringer.

Hva mener du med at du ikke tåler/skal ha høykarbo mat? Hvordan reagerer kroppen på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetemel og sukker reagerer jeg veldig mye på, selvom det er attraktivt å spise det...

Jeg mente ikke at du skulle sette opp noen matplan til meg, jeg mente kun om du kunne si noe om hva du selv spiste som et eksempel. Men du trenger ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvetemel og sukker reagerer jeg veldig mye på, selvom det er attraktivt å spise det...

Jeg mente ikke at du skulle sette opp noen matplan til meg, jeg mente kun om du kunne si noe om hva du selv spiste som et eksempel. Men du trenger ikke ;)

Jeg deler gjerne både mat og erfaringer, men hva som fungerer er veldig individuelt. Men jeg er litt nysgjerrig på hvordan du reagere på sukker osv, da jeg reagerte på dette selv før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TEW: Jeg føler meg ummidelbart "fjern" av det, hovner opp i hendene, klør i ansiktet, hjertebank, ekstremt irritabel, trykk i hodet, deprimert, endret sinnstemning. Det er rett og slett ikke verdt å spise disse to tingene... men som sagt, meget "attraktivt" til tider.

Jeg lurer jo egentlig på hvorfor jeg reagerer slik.

Har du tatt sjekket med lege/sukkerbelastning osv?

En annen greie er hvordan føles kroppen etter å ha gått ned alle kiloene? Føler du at kroppen er stresset og sliten? Ikke mentalt, men fysisk, det kan ha mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter TEW her. Det eneste jeg vil legge til er at du bør eksperimentere litt selv for å finne ut om det er tidspunkter eller mat du fungerer dårlig på. For min del er det ikke noe sjakktrekk å spise eple før lunch. Jeg kan spise pære, men ikke eple. Etter lunch, derimot, fungerer eple helt fint ;) Lær deg litt om du har slike du også.

Neste blir å finne ut hva som får cravingene dine til å gå over. Et par nøtter? En liten rute veldig mørk sjokolade? Ananas? Salt?

Og...for best resultat bør du kutte ut kardio (når du sier cardio regner jeg med at du mener spinning eller noe sånn - men det er strengt tatt ikke cardio i det hele tatt ;) ) og heller ta to økter til med styrke i uken. Styrketrening forbrenner fett og gir signaler om at kroppen må spare på musklene. Spinning har ikke samme kravet til styrke, så der kan man fort mist muskler. 1kg muskler = ca 60kcal i forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt sjekket med lege/sukkerbelastning osv?

En annen greie er hvordan føles kroppen etter å ha gått ned alle kiloene? Føler du at kroppen er stresset og sliten? Ikke mentalt, men fysisk, det kan ha mye å si.

Nei, jeg har ikke sjekket mht sukkerbelastning osv.

Føler meg sliten fysisk ja. Det er som kroppen/systemet ikke vil like mye som tidligere, dvs kun noen mdr siden. Men som sagt så ønsker jeg meg noe mer ned mht fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter TEW her. Det eneste jeg vil legge til er at du bør eksperimentere litt selv for å finne ut om det er tidspunkter eller mat du fungerer dårlig på. For min del er det ikke noe sjakktrekk å spise eple før lunch. Jeg kan spise pære, men ikke eple. Etter lunch, derimot, fungerer eple helt fint ;) Lær deg litt om du har slike du også.

Neste blir å finne ut hva som får cravingene dine til å gå over. Et par nøtter? En liten rute veldig mørk sjokolade? Ananas? Salt?

Og...for best resultat bør du kutte ut kardio (når du sier cardio regner jeg med at du mener spinning eller noe sånn - men det er strengt tatt ikke cardio i det hele tatt ;) ) og heller ta to økter til med styrke i uken. Styrketrening forbrenner fett og gir signaler om at kroppen må spare på musklene. Spinning har ikke samme kravet til styrke, så der kan man fort mist muskler. 1kg muskler = ca 60kcal i forbrenning.

Tiwas:

Det er nok så detaljert ja, som at jeg må finne ut hva jeg kan spise når osv. Samt hvor mye karbohydrater jeg faktisk tåler og fra hvilke matvarer.

Mht cravings er jeg nødt å finne en løsning slik du nevner. Det må være en matvare, eller kombinasjon som kverker suget.

Cardio: Ja, spinning har jeg vært "flink" med ;) Mht styrke, ja, skjønner.

Regner med at kroppen min tviholder på det den har, sånn at spørsmålet er også:

hvor jeg bør legge meg kalorimessig?

Vedlikehold + trening eller noe underskudd + trening?

Hva er deres erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sjekket mht sukkerbelastning osv.

Føler meg sliten fysisk ja. Det er som kroppen/systemet ikke vil like mye som tidligere, dvs kun noen mdr siden. Men som sagt så ønsker jeg meg noe mer ned mht fettprosent.

Jeg skal komme med litt eksempel på hvordan jeg ville lagt opp kosten litt senere i dag, men vet du ca hva du ligger på mht kalorier nå? For mye er faktisk bedre utgangspunkt enn for lite.

Også alder og aktivitetsnivå du ønsker for å finne ca kaloriintak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at spinning ikke er kardio?

Spinning er kondisjonstrening og holder ikke pulsen høyt nok til å belaste hjerte-/karsystemet nok til å kunne kalle det kardio. Guerilla cardio er kardio. Til og med tunge knebøy er mer kardio enn spinning. Sikkert mange som er uenig, men for å kunne si at man øker kapasiteten må man utfordre et system. Man hadde ikke orket å trene så lenge om man hadde høy nok intensitet - da hadde man stivnet. Jeg sier ikke at man ikke får *utbytte* av spinning når det gjelder kardiovaskulær helse, men bare at det ikke er det som er hovedfokus og heller ikke der man får *mest* utbytte av spinning.

1. Få puls opp

2. Hold den der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...