Gå til innhold

Kostholdshjelp til videre nedgang. Sliter!


Jenna

Anbefalte innlegg

Spinning er kondisjonstrening og holder ikke pulsen høyt nok til å belaste hjerte-/karsystemet nok til å kunne kalle det kardio. Guerilla cardio er kardio. Til og med tunge knebøy er mer kardio enn spinning. Sikkert mange som er uenig, men for å kunne si at man øker kapasiteten må man utfordre et system. Man hadde ikke orket å trene så lenge om man hadde høy nok intensitet - da hadde man stivnet. Jeg sier ikke at man ikke får *utbytte* av spinning når det gjelder kardiovaskulær helse, men bare at det ikke er det som er hovedfokus og heller ikke der man får *mest* utbytte av spinning.

1. Få puls opp

2. Hold den der

Så du mener med andre ord at maraton ikke går under kategorien kardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du mener med andre ord at maraton ikke går under kategorien kardio?

Jeg mener at man kan få utbytte av mye, men ja jeg mener at kardiovaskulær helse ikke er det som er målet med maraton.

Jeg mener også at man kan bli sterk i låret av å spille fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerobic exercise (also known as cardio) is physical exercise of low to high intensity that depends primarily on the aerobic energy-generating process.[1] Aerobic literally means "relating to, involving, or requiring free oxygen",[2] and refers to the use of oxygen to adequately meet energy demands during exercise via aerobic metabolism.[3] Generally, light-to-moderate intensity activities that are sufficiently supported by aerobic metabolism can be performed for extended periods of time.[1]

post-34732-14440990581648_thumb.jpg post-34732-14440990581648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om vi nå totalt sporer av, så mener jeg fremdeles, frem til noen kan vise til noe annet, at man vil få en raskere og mer markant økning i aerobisk prestasjon ved å legge seg høyt - og når man ligger høyt kan man ikke ligger der like lenge som når man ligger lavt. Så for å gjenta meg selv, så mener jeg man får en *effekt* på mye av skalaen, men om man skal forbedre prestasjon mener jeg fremdeles at man skal presse seg og komme høyt opp.

Tror det var en studie på det i forbindelse med arbeidet til Prof Tabata...men finner den ikke :S

EDIT: Bare for å nevne det - at jeg *mener* jeg har rett betyr ikke at jeg ikke setter pris på å bli motbevist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel mange studier, men hovedpoenget er vel at høyintensitet gir høyere løft, men man klarer mye kortere intervall, mens bare rolig langkjøring heller ikke er spesielt gunstig, så en kombinasjon vil for de fleste gi best formutvikling.

Dog så ligger de beste maratonløperene jevnt to timer på 21 kmt som er tabatatempo for ganske mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt nybegynner innen styrketrening, men er analytisk, og leser masse, samt trent en del annet.

Bare kjøre tabata blir jo litt som å bare trene få reps til utmattelse hver gang. Ser ut som en del mener variasjon i belastning kan være gunstig også..

http://fitnessbloggen.no/ny-kunnskap-muskelvekst/

Selvsagt. Ingen som har sagt noe annet. Variasjon er bra. Jeg snakker om trening for å mest effektivt belaste det kardiovaskulære systemet for å få en markant ytelsesøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at kroppen min tviholder på det den har, sånn at spørsmålet er også:

hvor jeg bør legge meg kalorimessig?

Vedlikehold + trening eller noe underskudd + trening?

Hva er deres erfaring?

Jeg ville sagt en uke på vedlikehold, og så ca 500kcal underskudd om dagen. Men husk å regn med treningen.

Fremgangsmåte: test et fornuftig kalorinivå og se hva som skjer. Med fornuftig mener jeg ca vedlikehold. Tren som vanlig. Ut fra endringer i kroppskomposisjon vil du kunne se omtrentlig forbrenning. Juster basert på dette tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt en uke på vedlikehold, og så ca 500kcal underskudd om dagen. Men husk å regn med treningen.

Fremgangsmåte: test et fornuftig kalorinivå og se hva som skjer. Med fornuftig mener jeg ca vedlikehold. Tren som vanlig. Ut fra endringer i kroppskomposisjon vil du kunne se omtrentlig forbrenning. Juster basert på dette tallet.

Takk for svar Tiwas :) Det høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du akkuratt å si at sprinting er kardio? Altså sprint som i 100 metere? Og at det trener hjertet mer enn utholdenstrening?

Sorry, så ikke denne før nå. Men ut fra det jeg har lest skal det være riktig, ja. Mener du at lange drag utfordrer kroppen til å pumpe like mye oksygenberiket, ferskt blod rundt i kroppen i en lik tidsperiode som sprint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry, så ikke denne før nå. Men ut fra det jeg har lest skal det være riktig, ja. Mener du at lange drag utfordrer kroppen til å pumpe like mye oksygenberiket, ferskt blod rundt i kroppen i en lik tidsperiode som sprint?

Jeg mener at en sprint ikke varer lenge nok til å nå opp mot maxpuls og er for kortvarig til å gi hjertet stort trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en sprint ikke varer lenge nok til å nå opp mot maxpuls og er for kortvarig til å gi hjertet stort trening.

Jeg kaller f.eks. HIIT for sprint. Jeg er enig med deg i at veldig korte distanser neppe gir full uttelling. Jeg mener dog fremdeles (men merk at jeg elsker å bli motbevist - eneste måten å lære noe nytt på om man tror man har rett ;) ) at maks intensitet slår utholdenhet om man ønsker å øke kapasiteten til hjerte-/karsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller f.eks. HIIT for sprint. Jeg er enig med deg i at veldig korte distanser neppe gir full uttelling. Jeg mener dog fremdeles (men merk at jeg elsker å bli motbevist - eneste måten å lære noe nytt på om man tror man har rett ;) ) at maks intensitet slår utholdenhet om man ønsker å øke kapasiteten til hjerte-/karsystemet.

Sprint er ikke intervalltrening.

Og diskusjonen jeg tok opp var når du sier at utholdenhetstrening med lavere inntensitet enn gerilja kardio ikke er kardio. Det er per deffinisjon feil. Aerob trening er kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du sier at utholdenhetstrening med lavere inntensitet enn gerilja kardio ikke er kardio.

Altså. Greit at du er uenig med meg. Det er bare ok og ofte lærerikt. Men vær uenig i ting jeg sier og ikke ting du ekstrapolerer fra ting du mener jeg har sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Greit at du er uenig med meg. Det er bare ok og ofte lærerikt. Men vær uenig i ting jeg sier og ikke ting du ekstrapolerer fra ting du mener jeg har sagt ;)

Hæ?

Spinning er kondisjonstrening og holder ikke pulsen høyt nok til å belaste hjerte-/karsystemet nok til å kunne kalle det kardio.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har da aldri sagt at HIIT er innslagspunktet, har jeg vel? Det blir som å påstå at om jeg sier at motorsykkelen din ikke er en bil, men en X5 er en bil...så skal du mene at jeg har påstått at stasjonsvogner er sykler eller noe ;)

Du skrev at spinning er kondisjonstrening og ikke kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...