Gå til innhold

Kostholdshjelp til videre nedgang. Sliter!


Jenna

Anbefalte innlegg

Du skrev at spinning er kondisjonstrening og ikke kardio.

Ja, men det var ikke det du påsto at jeg hadde sagt over.

Og diskusjonen jeg tok opp var når du sier at utholdenhetstrening med lavere inntensitet enn gerilja kardio ikke er kardio.

Det over er et feilsitat, så om det er utgangspunktet ditt vil vi aldri bli enige om noe fordi vi diskuterer to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men det var ikke det du påsto at jeg hadde sagt over.

Det over er et feilsitat, så om det er utgangspunktet ditt vil vi aldri bli enige om noe fordi vi diskuterer to forskjellige ting.

Nå går du rundt grøten. Mener du eller mener du ikke at spinning er kardio? Om nei, hvor mener du grensa til kardio går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går du rundt grøten. Mener du eller mener du ikke at spinning er kardio? Om nei, hvor mener du grensa til kardio går?

Jeg går ikke rundt grøten. Jeg vil at vi skal være på samme plan før man går videre, og når du påstår at jeg har sagt at alt under GC ikke er cardio må det klares opp i.

Jeg mener grensen til kardio går der hvor man faktisk presser det kardiovaskulære systemet sitt såpass hardt at man tvinger frem en rask adapsjon, både når det gjelder oksygenopptak og evne til å sirkulere blod. Da vil det selvsagt variere, men om man holder på med trening der kroppen klarer å fremskaffe nok oksygen til å utføre den over tid mener jeg ikke er å presse seg nok til å kalle det "kardiovaskulær trening". Det er trening som benytter seg av oksygen (aerob) og vil selvsagt kunne fremtvinge en viss grad av adapsjon, men ikke på langt nær så mye som ved høyere intensitet. Det er klart at om du setter det på spissen (som du forsøkte tidligere) så vil man kunne si at maraton driver en slik adapsjon, men den er på langt nær så effektiv (så vidt jeg vet) som høyere intensitet over kortere periode.

Jeg har null problemer med å kalle spinning for aerobics, men for at jeg skal kalle det cardio må du enten fylle salen med veldig godt trente atleter eller vise hvorfor du mener jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke rundt grøten. Jeg vil at vi skal være på samme plan før man går videre, og når du påstår at jeg har sagt at alt under GC ikke er cardio må det klares opp i.

Jeg mener grensen til kardio går der hvor man faktisk presser det kardiovaskulære systemet sitt såpass hardt at man tvinger frem en rask adapsjon, både når det gjelder oksygenopptak og evne til å sirkulere blod. Da vil det selvsagt variere, men om man holder på med trening der kroppen klarer å fremskaffe nok oksygen til å utføre den over tid mener jeg ikke er å presse seg nok til å kalle det "kardiovaskulær trening". Det er trening som benytter seg av oksygen (aerob) og vil selvsagt kunne fremtvinge en viss grad av adapsjon, men ikke på langt nær så mye som ved høyere intensitet. Det er klart at om du setter det på spissen (som du forsøkte tidligere) så vil man kunne si at maraton driver en slik adapsjon, men den er på langt nær så effektiv (så vidt jeg vet) som høyere intensitet over kortere periode.

Jeg har null problemer med å kalle spinning for aerobics, men for at jeg skal kalle det cardio må du enten fylle salen med veldig godt trente atleter eller vise hvorfor du mener jeg tar feil.

Så den grensen du mener er kardio er over laktatterskel med andre ord, som for folk flest ligger på 86-88% av max puls. Det var det jeg lurte på.

Jeg kan være enig i at det er når du pusher denne grensen får du mest utbytte på kortest tid, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal defineres som kardio selv om man ikke pusher så hardt.

men siden vi til en viss grad har funnet klarthet, er det kanskje på tide å stoppe voldtekten av tråden :p

Enig i at vi er uenig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det er når du pusher denne grensen får du mest utbytte på kortest tid, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal defineres som kardio selv om man ikke pusher så hardt.

men siden vi til en viss grad har funnet klarthet, er det kanskje på tide å stoppe voldtekten av tråden :p

Enig i at vi er uenig

Ja, det er det jeg har sagt hele tiden - man får mest igjen ved å pushe grensen, men at man selvsagt får noe ved å drive med lengre aktivitet og lavere intensitet. At man skal oppi laktatterskelen er jeg dog ikke helt enig i, men å ligge på 60-70% (grønn og gul sone)? Meh...Fint for å trene kondis og utholdenhet, men gjør (i mine øyne) ikke mer for kardiovaskulær output enn å rusle en time med bikkja :p

Men enig - vi setter strek og er enige om å være [delvis] uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener grensen til kardio går der hvor man faktisk presser det kardiovaskulære systemet sitt såpass hardt at man tvinger frem en rask adapsjon, både når det gjelder oksygenopptak og evne til å sirkulere blod. (...)

Jeg har null problemer med å kalle spinning for aerobics, men for at jeg skal kalle det cardio må du enten fylle salen med veldig godt trente atleter eller vise hvorfor du mener jeg tar feil.

Beklager at jeg hiver meg med på avsporinga...men jeg må bare få takke for å bli omtalt som "godt trent atlet"! (y) Jeg har altså lyktes med å forbedre O2-opptaket mitt ved hjelp av spinning og klarer å holde meg >85% av maxpuls i opp mot 6 minutter. Så jeg tror det du prøver å si er at det ikke er noen vits å sitte der å nynne brelett-reklamen, ikke at ikke spinning kan være strålende kardiovaskulær trening..? Kanskje spesielt fint for kroppsbyggere og andre overvektige siden vi da sparer knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg hiver meg med på avsporinga...men jeg må bare få takke for å bli omtalt som "godt trent atlet"! (y) Jeg har altså lyktes med å forbedre O2-opptaket mitt ved hjelp av spinning og klarer å holde meg >85% av maxpuls i opp mot 6 minutter. Så jeg tror det du prøver å si er at det ikke er noen vits å sitte der å nynne brelett-reklamen, ikke at ikke spinning kan være strålende kardiovaskulær trening..? Kanskje spesielt fint for kroppsbyggere og andre overvektige siden vi da sparer knærne.

Jo, det er litt av det jeg har forsøkt å få frem. Det jeg snakker om er standard helsestudio-spinning. Det du driver med faller inn under "high intensity", og det har jeg forsøkt å få frem at absolutt øker terskelen og gjør deg bedre. Det ble bare litt vanskelig fordi noen hang seg opp i en teknikalitet (slik jeg ser det, men vi tenker jo alle forskjellig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...