Gå til innhold

Er det helseskadelig å få for lite væske i kroppen over lengre tid?


Tina Tran

Anbefalte innlegg

De siste tre dagene har jeg ikke drukket særlig mye. Det har gått i maks to liter væske tilsammen hver dag (inkluderer da: vann, melk, og diverse frukt og mat som inneholder væske).

Jeg blir rett og slett ikke tørst..

1. Vil dette ha en konsekvens for senere i livet, det at jeg ikke drikker så mye som det er anbefalt?

2. Hva skjer med kroppen om en drikker lite over lengre tid?

3. Er det mulig å trene seg opp til å ikke trenge så mye væske?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nei.

2. Du blir tørst når du trenger væske. Er du ikke tørst, får du i deg nok. Med mindre du har feber eller er over 80, fungerer tørstefølelsen din helt fint. Drikker du for lite over for lang tid kan du få lavt blodtrykk, hodepine, føle deg slapp, få skjør og tørr hud, ++ en del annet, men det er som sagt ikke aktuelt med mindre du bevisst underhydrerer deg eller er gammel og skrøpelig.

3. Nei.

To liter er for øvrig mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er sjeldent tørst, og kan noen dager oppdage på kvelden at jeg har drukket to små glass(2dl ca) vann. Det er jo alt for lite? Men det er greit siden jeg ikke er tørst? Synes det er vanskelig å huske å drikke, men begynt å fra flaske med meg litt mer nå. Blir flinkere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva man spiser. Det er en del væske i mat, spesielt i frukt og grønnsaker. Kjøtt, poteter, sauser, meieriprodukter - alt dette inneholder jo masse væske. Spiser du to frukt, tilsvarer det omtrentlig 2dl væske. Kroppen sier i fra om den er tørst, men det kan likevel være en fordel å være proaktiv under/etter trening og i varmen, rett og slett fordi væsketapet skjer raskere enn kroppen registrerer det. Men på generell basis - drikk når du er tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe sier meg at det kanskje ikke er så lett å vite hva motivasjonen bak Tinas mange spørsmål egentlig er.

This! Men noen er vel nysgjerrig på alt og da er det lettere å spørre og få ting forklart, enn faktisk å lete etter svarene selv :) Google, oppslagsverk m.m...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jo ikke godt å si om Tina Tran er gammel og skrøpelig eller om hun er ung og frisk. Noe sier meg at det kanskje ikke er så lett å vite hva motivasjonen bak Tinas mange spørsmål egentlig er.

Jeg er i alle fall utrolig fascinert av Tina! Er hun Fitnessbloggens svar på Eugene Goostman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Indiska sa, med et ørlite forbehold på pkt 3: Alle som har satt sine ben på et sykehjem har sett disse knusktørre gamle tantene i krokene, de som sluttet å drikke en gang på nittitallet siden det er for slitsomt å ha styr på inkontinensen hele tiden. At de overlever er nærmest naturstridig. Ikke at det er noe å trakte etter altså, bare et lite apropos ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...