Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på dype knebøy og 90 grader knebøy? Jeg har hørt så mye at man ikke skal lengre ned enn 90 grader osv.

Er det større sjanse for å få skader på dype knebøy enn 90 grader knebøy. Og hva er mest effektiv for styrke og muskelvekst?

Jeg foretrekker å kjøre dype knebøy!

Fortsetter under...

Spurte PT om dette igår, da jeg har hatt den samme diskusjonen. Myte: Dype knebøy er skadelig for knærne. ---> ifølge han (PT) er det ikke bevisst! Så er bare å kjøre på antar jeg. Merker ikke noe sjøl når jeg tar dype knebøy!

Når man kjører dype knebøy må man naturligvis ta av litt vekter. Dette tror jeg er et godt argument for hvorfor dype knebøy nødvendigvis ikke er noe verre til knærne. Det viktigste er uansett teknikken. Alt for mange klager over at ting gjør vondt, når det egentlig bare er en unnskyldning for å heller ta leg extension :)

Jeg har nå fått vondt i lysken på den ene siden (mener fysioen sa det var hofteleddsbøyeren, men er ikke helt sikker) etter å ha trent dype knebøy (a2g) over lang tid.. Noen flere som har erfaringer med dette? Fikk beskjed om at det blir et stort press på denne muskelen da den kommer veldig i klem ved å gå så dypt ned.. Fikk beskjed om fremover å ikke gå så dypt

Kjører dypt jeg også, og kjenner det mye bedre i hele kroppen etter jeg er ferdig enn når jeg kun stoppa på 90grader.

Hiver heller av litt vekter og kjører "skikkelig" enn å hive på mest mulig og kjøre kvartbøy slik som jeg ser mange gjør :)

Jeg kan rett og slett ikke kjøre tungt forbi 90 grader på grunn av avrevet leddbånd. Går jeg ned til 100-120kg kan jeg bruke det som en stretchingøvelse og gå ATG, men 150+ er ikke snakk om uten at det gjør skikkelig vondt i festet til leddbåndet.

Men om du ikke har noen fysiske skavanker er det bedre å gå dypt, og du aktiverer andre muskler også.

Annonse

Gå så djupt som du kan utan å setje korsryggen i fare. Kroppsbygning betyr ganske mykje her, samt mobilitet. Har du stramme hamstrings vil deg avgrense kor djupt du kan gå. Dei kan sjølvsagt trenast opp til å bli meir fleksible, som igjen gjer at du kan gå djupare.

Kor breitt ein står er og ein avgjerande faktor her, som igjen er eit resultat av kroppsbygning.

Det finnes ingen fasit på kor djupt kvar enkelt bør gå, ein må nesten prøve, filme og vurdere.

Har slettet en del off-topic i denne tråden. Hold dere til saken, så kan dere diskutere reglene for styrkeløft et annet sted.

Tråden omhandler treningseffekt/skaderisiko av dype/grunne knebøy, ikke hvorvidt en annen av forumets medlemmer ville fått sin knebøy godkjent i styrkeløft.

Det er liten skaderisiko å gå dypt så lenge teknikken sitter. Å gå dypt er bedre for den generelle muskelveksten da du innvolverer glutes og hamstring mer ved å gå dypt. Personlig liker jeg også dype bøy da jeg mener 90¤ bøy ser rimelig dust ut, spesielt hvis du ikke har noen medisinske grunner til å la vær.

Kva meiner de med 90º forresten? Der beina er i ein 90º vinkel, eller der du akkurat er djupt nok til at det ville blitt godkjent? Dei to blir ofte brukt om kvarandre.

90º-bøy per definisjon er fotballbøy, som ikkje går ned til parallell. Det er ingen 90º vinklar når ein kjem ned til parallell.

Eg pratar om å gå så djupt at oversida av låret er parallell med golvet. Djupare enn det så bør du ha kontroll på korsryggen.

5 Reasons Why Squats Are Killing Your Lower Back

2. You're Squatting Too Deep. First, you can not Squat "ass-to-grass" low bar or your lower back will round at the bottom - you need the high bar position for that. Next, if you're going to Squat rock bottom with the high bar position, then make sure you're flexible enough for that otherwise your lower back will round at the bottom, and this will hurt once you're Squatting weights heavy enough.

The fact is that most guys do not have the hip flexibility to Squat "ass-to-grass" because they're too sedentary (not your fault, I'm also a desk jockey). That's why I advise you to Squat low bar and stop when you hit parallel. It's safe on your knees, safer on your lower back, and you'll Squat more weight.

Jeg har nå fått vondt i lysken på den ene siden (mener fysioen sa det var hofteleddsbøyeren, men er ikke helt sikker) etter å ha trent dype knebøy (a2g) over lang tid.. Noen flere som har erfaringer med dette? Fikk beskjed om at det blir et stort press på denne muskelen da den kommer veldig i klem ved å gå så dypt ned.. Fikk beskjed om fremover å ikke gå så dypt

Fikk også vondt i lysken på høyre side. Akkurat som det lå noe mellom, skikkelig ubehagelig. Har begynt med knebøy til boks, ikke så tunge vekter A2G og 90 grader om det er tunge vekter. Og uten sko hjalp faktsik også, men pass på at underlaget ikke er glatt :)

Jeg har bare forbedra min stabilitet etter jeg begynte med ass to grass. Før når jeg bare kjørte "fotballknebøy" følte jeg meg skeiv når jeg spente opp ryggen og i bunnen når jeg begynte med ass to grass satt jeg meg nedover mot venstre veldig tydelig.

Etter et par uker nå er dette nesten helt vekke, og når jeg spenner opp ryggen mens jeg står foran speilet føler jeg meg mye beinere.

Så akkurat nå trives jeg veldig godt med mine 80kg på ryggen!

Annonse

Det skal være bedre for knærne å ta dype, men de fleste er for lite fleksible til det - med tanke med at de krummer ryggen, som nevnt i et innlegg lenger oppe her. Enig i at en kan gå ned helt til ryggen begynner å krumme, noe som er forskjellig fra person til person. Dette er noe som selvfølgelig går an å trene seg til å klare, med egenmassasje, yoga og bevegelsestrening ;)

De fleste er alt for stive på fremsiden...

Og på baksiden. Det er først og fremst stramheten på baksiden som vil gjøre at ryggen krummer i bunnposisjon!

Hei, det samme skjer med meg. Har ikke snakket med noen "profesjonelle" hva enn det måtte bety om det.. Men får til tider svært vondt i lysken av dype knebøy hvis jeg løfter tungt.. Men har forsåvidt gått over nå som jeg har blitt vant til den vekten som tidligere forårsaket dette. Jeg opplever derimot at jeg har stagnert litt på dype knebøy, får ikke (evt tør ikke) ta så mer vekter på. Tenker derfor å begynne å ta dype knebøy med moderat tyngde, for så å ta noen sett med tyngre vekter og ta 90grader etterpå.

Hva tenker du, dere om dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...