Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TL;DR:

Here's what you need to know...

• There are benefits to regular exercise, but as far as heart health and longevity go, marathoners may be no better off than the guy on the couch.

• Research has suggested that free radical damage from long and frequent cardio workouts is especially detrimental to cardiac and skeletal muscle.

• The long-term effects of chronically elevated cortisol such as you see in endurance athletes have nearly as detrimental an effect as oxidative stress with respect to disease, showing associations with metabolic syndrome, diabetes, heart disease, depression, and in fact all causes of mortality.

• Many mistakenly blame food for putting our bodies into an acidic state, yet conveniently forget that their 2-hour run that same morning results in an acidic environment with a higher likelihood of causing damage.

• If you love running or endurance training, you might want to find a new hobby.

Det er blitt veldig trendy å pisse litt på kardio i styrketreningsmiljøer. Det er jo egentlig ganske obvious at det å løpe maraton ikke har noen helsemessige fordeler forbundet med seg, men en del ser ut til å bruke dette som et alibi for at det er helt greit å bli andpusten av å gå opp en trapp fordi alternativet er å drive med litt kardio, og kardio er teit.

For mye av det gode er sjelden bra; det gjelder like fullt for styrketrening og andre ting som det gjør for kardio. Men et par korte til mellomlange løpeturer i uka har det aller fleste bare godt av.

Godt oppsummert (y) T-Nation er ikke akkurat en nøytral kilde til informasjon om trening ;) Og som du er inne på så blir det misvisende å bruke maratonløping som eksempel for all kardiotrening, i og med at maraton tross alt er en ekstrem form for trening.

Det virker for meg at det blir mer og mer fokus på at HIIT-trening er å anbefale framfor gåing, jogging, sykling osv. (Low Intensity Steady State), i alle fall om man inkluderer effektivitet som en faktor. Altså en intervalløkt eller to i uka gir bedre treningseffekt enn en halvtimes joggetur på hverdager. Selv shvære styrkeløftere kan nyte godt av HIIT-trening, som gir positiv effekt på restitusjon/kapasitet under og mellom tunge arbeidssett. Sånn sett har HIIT-trening større overføringsverdi til styrketrening enn LISS i seg selv.

Dette foredraget av Jordan Feigenbaum er verdt å se. Jeg vil se flere leger anbefale styrketrening og intervalltrening. Han har en liten del om LISS vs HIIT kardio som starter ved 12:00:

Ja, helt enig. HIIT er sannsynligvis å foretrekke hvis man først og fremst er ute etter helsefordelene forbundet med kardio.

Samtidig så har du jo de som løper fordi de liker å løpe og fordi de har lyst til å utfordre seg selv til å løpe fortere og lengre, på samme måte som mange som trener styrke vil jage etter tyngre og tyngre vekter. For å si det slik: de helsemessige fordelene ved styrketrening stopper lenge før man løfter 200 i knebøy, på samme måte som de stopper for maratonløperen som løper 100 km i uka.

Samtidig så har du jo de som løper fordi de liker å løpe og fordi de har lyst til å utfordre seg selv til å løpe fortere og lengre, på samme måte som mange som trener styrke vil jage etter tyngre og tyngre vekter. For å si det slik: de helsemessige fordelene ved styrketrening stopper lenge før man løfter 200 i knebøy, på samme måte som de stopper for maratonløperen som løper 100 km i uka.

(tilfeldigvis så har jeg nettopp 200kg knebøy som treningsmål)

Annonse

(tilfeldigvis så har jeg nettopp 200kg knebøy som treningsmål)

Haha, jeg har samme (veldig langsiktige) mål. Men når det gjelder helsefordeler så kommer nok disse først og fremst som følge av at jeg i det hele tatt trener styrke tre-fire ganger i uka og de to ukentlige intervalløktene jeg forsøker å presse inn. :p

Jeg har hørt at det er viktig å ha en plan med treningen sin, så her er planen min for å nå 200kg knebøy:

• Mad gainz med SS
  • Bli småfeit
  • Starte diett, fordi fatty
  • Spise for mye smør og ost og drikke for mye vin, because YOLO
  • Kuke rundt unødvendig lenge med liksomslanking
  • Nedjustere mål - 160kg er det nye 200kg. 160kg har jeg allerede gjort, såeh win
  • Mad gainz med SS etter å ha mistet styrke med kukediett
  • Bli småfeit igjen
  • Oppjustere mål - 200kg er det nye 160kg
  • Aldri endre programmering. 3x5 for life.

Dette kan jo ikke slå feil!

Jeg har hørt at det er viktig å ha en plan med treningen sin, så her er planen min for å nå 200kg knebøy:

• Mad gainz med SS
  • Bli småfeit
  • Starte diett, fordi fatty
  • Spise for mye smør og ost og drikke for mye vin, because YOLO
  • Kuke rundt unødvendig lenge med liksomslanking
  • Nedjustere mål - 160kg er det nye 200kg. 160kg har jeg allerede gjort, såeh win
  • Mad gainz med SS etter å ha mistet styrke med kukediett
  • Bli småfeit igjen
  • Oppjustere mål - 200kg er det nye 160kg
  • Aldri endre programmering. 3x5 for life.

Dette kan jo ikke slå feil!

Forever swole! :love:

• 4 uker senere...

http://www.t-nation.com/training/running-doesnt-suck

•  The anti-running movement has gone too far when it says that running is stupid or that it will eat up all of your muscle.

•  The weight-lifter-who-moves-like-garbage and bashes running is becoming a tiresome cliché.

•  Short distances like 10-40 meters, 40 to 100 meters, and 100 to 800 meters, in addition to hill sprints and shuttle runs, all have varying benefits ranging from increases in GH and Testosterone to increases in leg strength, coordination, and bone and soft tissue integrity.

•  If the endurance nutballs would start doing repeats of 400-800 meters at high effort, they might forget what a thruster is.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...