Gå til innhold

#FitFam: 11 reasons why the fitness culture on social media needs to be stopped


Anbefalte innlegg

http://elitedaily.com/life/culture/reasons-why-the-fitness-culture-on-social-media-needs-to-be-stopped/

Til dere som ikke gidder å gå inn på artikkelen (dog det anbefales):

#FitFam: 11 reasons why the fitness culture on social media needs to be stopped.

I’ve recently fallen back into the “healthy lifestyle” of eating well and going to the gym. I feel awesome and I’m definitely excited about it, but am consciously attempting to keep my endeavor as private as possible. Why?

Because of the fear that I may be categorized into what may be the next pitfall of civilization: #FitFam. You know the type: the clean-eating, weight lifting, meal-prepping cult that is ruining social media, and potentially the world, with their antics.

This movement needs to be stopped and I’ve created a neat little list as to why:

1. They make completely average people think they are famous

Due to their cult-like following and rampant popularity over social media, the thousands of #FitFam members create celebrities out of everyday people who become the leaders of the movement.

These people most likely have naturally fit bodies, but because of their obsessive exercise and diet habits, have become gurus of “fit” and therefore have become “famous” on social media.

2. They make you feel bad for eating normal food

They like to guilt you into feeling that your grilled cheese sandwich is no less than blasphemy. How could you knowingly consume anything but talapia, string beans and sweet potato and live with yourself?

While enjoying your bloody mary, eggs benedict and coffee with cream at brunch, a quick scroll through your Instagram and you now feel like the biggest heffer in Farmville.

3. They think this is sexy: (Bilde av muskuløs dame) Gross.

4. They only know how to express themselves in meme form

The constant barrage of memes that come from these people’s accounts is shocking and unreal.Somewhere out there, members who are probably very bored or hungry have made a meme for nearly every gym or dieting scenario, most of them targeting those outside of the “movement.” Nothing like waking up, getting ready for work and seeing a quick meme-reminder from #FitFam saying: WAKE UP! GO TO THE GYM! #NO #EXCUSES… But, I have a job…

5. They complain about their self-imposed lifestyle (e.g. “meal-prepping”)

“Sunday nights getting my meal prep in #ugh #process #results #worthit”

Listen, if you want to spend the better part of your Sunday organizing tasteless food into Tupperware, go for it, but don’t then complain to the virtual world about it. When I scroll through my Instagram feed on a Sunday, I only want to see pictures of brunch, sauce cooking in a pot (Italians, what up!), or the documented drunken escapades from everyone’s night prior.

6. They upload photos and videos of workouts that anyone can do

They upload pictures of squats and bicep curls as if they are the stars of their very own workout videos. Guess what, people? We can all do that, too, but we don’t creepily have someone sit on the bench and film us while we do it.

7. They suddenly believe they are certified nutritionists

They love to broadcast over social media how many antioxidants are in a cup of blueberries or how many kilocalories are in your french fries, throwing in as much medical jargon as they can muster.

8. They “follow” and “like” people and posts as if they belong to some sort of cult… which they do

If you want to gain followers easily, just hashtag #FitFam or a variation under your picture and you will get at least one or two new followers (usually with names like @fitness_girl01 or bros_wh0lift). The only thing these people love more than talking about their healthy lifestyle is cheering on their fellow cult members. I guess you have to admire their camaraderie.

9. Neon. (bilde) The worst thing to happen to neon since EDM.

10. Their food makes us sad

Drawing on #2 and #5, seeing or hearing about the foods they eat literally makes us sad. When I look at food on Instagram, I want to be amazed, enamored and hunger-stricken, not disgusted and looking to cop an anti-depressant. (bilde) There is nothing — I repeat, NOTHING — happy about the above.

11. They date each other, procreate and form tribes of weight lifting spawn

The worst part about the #FitFam is that it grows daily and breeds, just like a real, working cult. Its members have found love in a hopeless place (somewhere between the squatting bench and the weight rack), and if history repeats itself, we may find ourselves facing a race of really scary, strong people in 15 to 20 years.

… But I guess it’s better than a population of obese people, which is also probably in our immediate future. Why can’t we all just be normal and healthy?! This article has made me hungry. Time for a snack. #FoodProblems

Hot topic servert på sølvfat. Er dere enige/uenige i det som blir lagt frem? Eventuelt hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

shutterstock_142762636.jpg

Dette er det ei dame, som ifølge artikkelforfatter, er ekkel.

EDIT: Dette er det faktiske bildet brukt

Kjente jeg blei provosert av hele greia, egentlig.

"Jeg vil at bilder av mat skal se fristende ut! Men disse folkene greier ikke ta bra matbilder derfor må de stoppes!"

"De synes noe annet enn meg ser sexy ut. De er forferdelige folk!"

"De dater hverandre!"

"De legger ut bilder og videoer fra trening som mange folk kan få til! Jeg vil bare se det som er helt utrolig og som bare noen få kan få til! Ja, og samtidig så er jeg sint fordi folk som har lyst til å komme i form er med her! Jeg vil at folk skal komme i bra form, men de får ikke lov til å vise bilder før de har nådd målet sitt!"

Det er så mye feil med fitspo og alt det der.

At folka tror de har peiling på trening og ernæring er et virkelig viktig og greit poeng.

Men artikkelen gjorde bare vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. They make completely average people think they are famous.

Vet du hva. Jeg er FOR at "completely average people" skal eller kan føle seg famous. Det er helt innafor i min bok. Jeg drar faktisk "misunnelig" kortet her og sier at det virker som at de 11 punktene er gjennomsyret av to ting: misforståelse og etterfølgende misunnelse.

Det finnes Audi-cult, D&D-cult, brotein-cult, WoW-cult, COD-cult, generelt gamers-cult, aksjemengler-cult, 1%-cult, hardcoreløftere-cult, wannabeDYELs-cult osv osv. Poenget er at det finnes tusenvis av forskjellige miljøer som alle har en "greie" som de brenner for og ting man brenner for vises. Det betyr ikke at jeg skal tilte i vinkel fordi de "forsøpler sosialemedierstrømmenmin". Om jeg er på Face, "hater" en viss attityde, og min feed er full av den attityden, så er jeg venn med feil folk og det er min egen feil.

Jeg er 100% for at folk skal ha noe å brenne for og "act famous". Jeg synes det er tusen ganger bedre og mer produktivt enn å sitte på nett og kritisere alt og alle uten å komme med noe fornuftig selv.

2. They make you feel bad for eating normal food

Beklager altså, men igjen, hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg spiser som jeg spiser, fordi noen poster bilder av Torsk & Brokkoli©? Jeg hadde i så fall revurdert mitt reaksjonsmønster og stilt spørsmål ved hvorfor jeg reagerer som jeg gjør.

3. They think this is sexy: (Bilde av muskuløs dame) Gross.

Jeg bare....jeg gidder ikke å diskutere det her engang. Jeg nøyer meg med å si at hva folk tenner på er høyst individuelt.

4. They only know how to express themselves in meme form

Det er et miljøskade jeg selv lider av, så den ser jeg. Tumblr, Reddit, Imgur, Pinterest osv kan potensielt gjøre en miljøskada, og det er noe som bør revurderes av den enkelte. Samtidig så kan jeg ikke ignorere det faktum at forfatteren av artikkelen er så bastant. "They only know", "only". Selv om meme bruken kan være mer enn "ønskelig", så tviler jeg på at det fleste KUN kommuniserer med memes. Det er også verdt å nevne at memes er som smileys: de legger til et ekstra lag av "følelser" i kommunikasjonen. De fleste har vel hørt uttrykket "sarkasme/ironi fungerer ikke på nettet".

5. They complain about their self-imposed lifestyle.

Unødvendig bruk av kalorier. Enig her.

6. They upload photos and videos of workouts that anyone can do

Hehehehehehe. HEHEHEHHEHE. Vi vet hva som skjer om vi går gjennom alle loggbøker her i så fall. Men igjen, ikke sant, hvorfor ser man på disse videoene om en lar seg irritere av det? Jeg kan nevne flere titalls ting jeg kunne ha gjort som er mer produktive enn å sitte og tilte over noen videoer. En av dem er bl.a. å tenke "fuck yeah, h*n dukka i det minste opp på treningen og står på".

Jeg tror det er et generelt holdningsproblem, og ikke et "de filmer seg"-problem. Det er vanskelig å irritere seg over en som står og curler biceps fordi han vil heller gjøre det enn å "bare slappe av".

7. They suddenly believe they are certified nutritionists.

Ser den, uten tvil. Men det der er en startfase av "DYEL"s. "Alle" er der en gang, når man plutselig får opp øyne for en helt ny verden av kalorier, makroer, faser osv, og er overgjennomsnittlig engasjert.

8. They “follow” and “like” people and posts as if they belong to some sort of cult… which they do.

Virkelig? Gidder forfatteren å irritere seg for det? wow. #toughLifeBro

9. Neon. (bilde) The worst thing to happen to neon since EDM.

Skjønner faktisk ikke hvor butthurt'en kommer fra her...

10. Their food makes us sad.

Om andres mat gjør deg trist......så bør du virkelig revurdere ditt reaksjonsmønster....Virkelig.

11. They date each other, procreate and form tribes of weight lifting spawn.

Du kødder, ikke sant? Om jeg forplanter meg med ei som løfter/løper/er aktiv, og er det selv, så er det i mine øyne (sikkert Darwins også) en pure win. Folk som er dedikerte, om de sykler 500km, eller løper 30km, eller løfter 450kg i knebøy, dette er folk som har en vilje av stål, evne til å jobbe seg gjennom motgang, evne til å sette mål og nå de. Dette er folk som biter tenna sammen og "bare gjør det". Jeg velger heller det enn en som er "meh", "bleh", og "hva skal vi ha til middag?" "jeg vet ikke".

Obligatorisk:

*jeg tar selvkritikk om jeg har misforstått forfatterens utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser noe som umiddelbart virker hårreisende dumt på internett, kan det være en god idé å vurdere om det kanskje er skrevet med glimt i øyet og om ting er satt på spissen for å provosere og engasjere. Nesten hele denne artikkelen består av fjollete påstander og humoristiske formuleringer som spiller på alle strengene til fitnesscrowden samtidig som de får folk som er helt i andre enden av skalaen til å fnise anerkjennende i guilty pleasure.

Hele greia er rett og slett bare en klikk-, kommentar- og like-generator. Og ikke minst perfekt fluepapir for de som liker å opptre indignerte på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man ser noe som umiddelbart virker hårreisende dumt på internett, kan det være en god idé å vurdere om det kanskje er skrevet med glimt i øyet og om ting er satt på spissen for å provosere og engasjere. Nesten hele denne artikkelen består av fjollete påstander og humoristiske formuleringer som spiller på alle strengene til fitnesscrowden samtidig som de får folk som er helt i andre enden av skalaen til å fnise anerkjennende i guilty pleasure.

Hele greia er rett og slett bare en klikk-, kommentar- og like-generator. Og ikke minst perfekt fluepapir for de som liker å opptre indignerte på internett.

Nei

Glimt skal ikke forekomme.

-

Men det er vitterlig en forskjell på å skrive noe med glimt i øyet og å kjøre full retard.

Kanskje jeg bare er vant med at glimt i øyet gjøres mer subtilt, og ikke flashes i øya mine med flomkaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den enda ikke...

Dersom det er ment å være "tongue in cheek", så virker poengene for lite treffende til å kunne støtte opp under meningen.

Dersom det er ment som et forsvar, så blir enkelte av poengene for drepende. (spesifikt det med at alle plutselig er eksperter)

Jeg greier virkelig ikke å forstå hva artikkelforfatter mener.

Kan sikkert skylde på eksamensstress og nerver og gudveithva... men nå har jeg jo faktisk hatt tid på meg.

EDIT:

Fuck it. Hu har skrivi den her og

http://elitedaily.com/women/mercury-madness-mercury-retrograde-making-sht-weird/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...