Gå til innhold

Bruke proteinpulver som mat, ja/nei?


Ulrik

Anbefalte innlegg

Hey,

proteinpulver er noe av det beste jeg vet. Nå bytter jeg ofte ut halvparten av proteinkilden i måltidene med pulver som dessert. Fordelene for meg er at det er billig, enkelt og utrolig godt. Spiser fortsatt egg, laks og tunfisk daglig.

Det jeg lurer på er:

- Er det noen ulemper ved å innta for store mengder med proteinpulver (whey 80 fra gymgrossisten, type 100g+ om dagen)?

- Uten om makroene, er det noe jeg går glipp av ved å bytte ut tunfisk, kylling, cc og mager kesam med proteinpulver?

Vil helst ha respons av noen som har studert ernæring eller har satt seg inn i dette...ikke random synsing.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mening - Nei, det vil ikke være noe problem å erstatte halvparten av proteinkildene sine med et proteinpulver.

Så lenge du fortsatt spiser en del kjøtt/fisk/fugl så er det null stress. Den vanlige mannen i gata spiser jo ofte langt mindre proteinkilder i kosten sin og de har ikke vondt av det, så om du øker inntaket ditt med pulver så vil det ikke ha noen helsemessige ulemper. Et bra mysetilskudd vil i mange tilfeller være bedre for aktivering av MPS enn protein fra mange animalske kilder.

Hvor mange gram/kg er det totale proteininntaket ditt pr dag, siden du har såpas mye som 100+ gram pulver om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ta dekning for nå tenker jeg å bedrive random synsing ;)

Helsedirektoratet anbefaler at protein skal utgjøre 10-20 % av ditt daglige energibehov. Jeg ville vel holdt meg over 10% fra naturlige kilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at proteininntaket ditt trolig er høyt nok uten tilskuddet, så vil det trolig ikke ha noen som helst negativ innvirkning å toppe opp.

Meeeeen, hvis du syns det er så godt så er det noen ting som jeg lurer på...

Enten har du funnet noe fantastisk pulver, og det "må" jeg få vite hva er...

Eller så har denne dietten ført til semipermanent skade på smakssansen din.

(den kjente fitnesseffekten der, hvis du ikke passer på, brownies med bønner plutselig smaker dødsdigg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver er genialt. Jeg bruker det også til ca 50% av maten, tar en shake til frukost ved siden av Egg, havregryn, melk og mandler. Og siden hverdagen min har vert såpass "merkelig" at jeg har slutter på skolen 2, så har middagen da vert i halv 3 tiden, da har Shaken vert perfekt i forkant av trening da den ikke "setter" seg i magen på samme måte som et ekte herremåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mening - Nei, det vil ikke være noe problem å erstatte halvparten av proteinkildene sine med et proteinpulver.

Så lenge du fortsatt spiser en del kjøtt/fisk/fugl så er det null stress. Den vanlige mannen i gata spiser jo ofte langt mindre proteinkilder i kosten sin og de har ikke vondt av det, så om du øker inntaket ditt med pulver så vil det ikke ha noen helsemessige ulemper. Et bra mysetilskudd vil i mange tilfeller være bedre for aktivering av MPS enn protein fra mange animalske kilder.

Hvor mange gram/kg er det totale proteininntaket ditt pr dag, siden du har såpas mye som 100+ gram pulver om dagen?

Sweet! Kvalifiserer whey 80 til gymgrossisten som "bra"? :p

Spiser ikke så mye protein at det på noen måte hadde vært vanskelig å spise andre proteinkilder, men om det ikke er noen ulemper ved å bytte ut andre kilder jeg ikke syns smaker digg så gjør jeg det :)

For eksempel tar jeg heller pulver+frosne blåbær som dessert etter en stor posjon med ris og grønnsaker istedet for tunfisk eller kylling.

Veier ca 93kg og får i meg 2.5-3g/kg.

Du bør kanskje ta dekning for nå tenker jeg å bedrive random synsing ;)

Helsedirektoratet anbefaler at protein skal utgjøre 10-20 % av ditt daglige energibehov. Jeg ville vel holdt meg over 10% fra naturlige kilder...

Helsedirektoratets anbefalinger er bergenet til gjennomsnittet at norges innbyggeret. Kroppen min og min interesse for trening er på ingen måte gjennomsnittelig så det er ikke så veldig relevant.

Hva gjør proteinpulver "unaturlig" proteinkilde? Det er et melkeprodukt på lik linje som mager kesam, cc, melk, ost and so on...

Med tanke på at proteininntaket ditt trolig er høyt nok uten tilskuddet, så vil det trolig ikke ha noen som helst negativ innvirkning å toppe opp.

Meeeeen, hvis du syns det er så godt så er det noen ting som jeg lurer på...

Enten har du funnet noe fantastisk pulver, og det "må" jeg få vite hva er...

Eller så har denne dietten ført til semipermanent skade på smakssansen din.

(den kjente fitnesseffekten der, hvis du ikke passer på, brownies med bønner plutselig smaker dødsdigg)

Jeg har ikke funnet et magisk pulver, men jeg har funnet en magisk tilberedningsmetode, here it is:

1. et halvt 0.6l glass med frosne blåbær

2. 1-2 scoops proteinpulver, nesten samma hva slags smak

3. bitte litt saft av noe slag fx fun light

4. Kanel, kardemomme og sukrin

5. Litt baylis om man har hatt en tøff dag

6. bittelitt vann eller melk så man kar røre det ut

Jeg syns helt alvorlig at dette smaker like godt eller bedre enn vanlig is, uavhengig av næringsinnhold og derfor lurer jeg på om jeg kan skippe tunfisk/kylling for dette som jeg faktisk nyter. ;) Ikke noe diett på meg. Har virkelig ikke et forstyrra forhold til mat skal du vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet! Kvalifiserer whey 80 til gymgrossisten som "bra"? :p

Spiser ikke så mye protein at det på noen måte hadde vært vanskelig å spise andre proteinkilder, men om det ikke er noen ulemper ved å bytte ut andre kilder jeg ikke syns smaker digg så gjør jeg det :)

For eksempel tar jeg heller pulver+frosne blåbær som dessert etter en stor posjon med ris og grønnsaker istedet for tunfisk eller kylling.

Veier ca 93kg og får i meg 2.5-3g/kg.

80 % myse burde være bra det ja :)

2,5-3 gram ja. Spesiell grunn til at du ligger så høyt? Du har ikke vurdert å kutte ned til 2 gram og heller spe på med mer karbs/fett? :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 % myse burde være bra det ja :)

2,5-3 gram ja. Spesiell grunn til at du ligger så høyt? Du har ikke vurdert å kutte ned til 2 gram og heller spe på med mer karbs/fett? :cat:

Egentlig bare for å safe og å holde meg mett. Ser ikke noen grunn til å kutte ned på proteinntaket.

Hvorfor mener du det er bedre å kutt ned til 2g?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bare for å safe og å holde meg mett. Ser ikke noen grunn til å kutte ned på proteinntaket.

Hvorfor mener du det er bedre å kutt ned til 2g?

Mest fordi man ikke vil få noe mer "effekt" av å spise over 1,8 g/kg :) Men smak og behag. Det finnes ingen solid forskning som sier at høyt proteininntak er dårlig på noen måter, men det kan faktisk påvirke resultatene dine i positiv retning om du får inn mer karbo :) Mer karbo = mer trykk i musklene = mer energi på trening = kan gi bedre resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratets anbefalinger er bergenet til gjennomsnittet at norges innbyggeret. Kroppen min og min interesse for trening er på ingen måte gjennomsnittelig så det er ikke så veldig relevant.

Hva gjør proteinpulver "unaturlig" proteinkilde? Det er et melkeprodukt på lik linje som mager kesam, cc, melk, ost and so on...

Nei der tar du feil, dette er anbefalinger Helsedirektoratet mener passer alle ut i fra et helseperspektiv. Det er mulig vi som trener mye har et høyere behov, det er for å få bedre utbytte av treningen.

Om proteinpulver er en naturlig proteinkilde eller ikke kan muligens diskuteres, men det er ingen tvil om at du ikke får i deg en del viktige mikronæringstoffer dersom du ikke spiser kjøtt og fisk.

Poenget mitt er at dersom du velger å dekke minimum 10% av proteinbehovet fra andre kilder enn pulver kan du føle deg trygg på at du følger Helsedirektoratets anbefalinger. Om du spiser 200g pulver i tillegg spiller det antageligvis ingen rolle for Helsetilsynet, selv om jeg ikke kan garantere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest fordi man ikke vil få noe mer "effekt" av å spise over 1,8 g/kg :) Men smak og behag. Det finnes ingen solid forskning som sier at høyt proteininntak er dårlig på noen måter, men det kan faktisk påvirke resultatene dine i positiv retning om du får inn mer karbo :) Mer karbo = mer trykk i musklene = mer energi på trening = kan gi bedre resultater.

1.8g syns jeg hørtes lite ut i underskudd? Ikke det at jeg driver med bygging, så har vel egentlig ikke behov for stort mer. Jeg kan jo prøve litt mindre protein og litt mer fett/karbo i en pariode å se om jeg presterer bedre.

men igjen, om det ikke er noen grunn for at vidunderoppskriften min ikke skal være bra, kan det bli vanskelig å kutte ned på proteinene... :p Litt ekstra trøkk på trening kan ikke skade.

Det første jeg tenker når det er snakk om mye pulver istedefor mat er sult. Mat vil jo mette mer en en shake, selv om du sikkert får fyllt magesekken bra med den vidundermiksen din!

Det argumentet ser jeg veldig godt. Sørger for å få i meg masse grønnsaker og mindre kcal-tett mat på fridager hvor jeg har lavt inntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei der tar du feil, dette er anbefalinger Helsedirektoratet mener passer alle ut i fra et helseperspektiv. Det er mulig vi som trener mye har et høyere behov, det er for å få bedre utbytte av treningen.

I forhold til personer som trener, er kanskje Olympiatoppen sine anbefalninger mer relevant? De har et lite faktaark, "Protein og idrett". Kort fortalt:

Mosjonist: 0,8-1,0 gram per kg kroppsvekt per dag

Utholdenhet: 1,2-1,6 gram

Styrke: 1,2-1,8 gram

Unge utøvere i vekst: 2,0 gram

Dette er mindre enn hva jeg ser blir anbefalt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderingene for behov og eventuelle kosttilskudd og forskjellige evidens-grader og blir revidert av IOC annenhvert år.

Olympiatoppen sine anbefalinger er i tråd med de andre etatene og spesielt Australia har mange dyktige fagfolk og linker til demmes versjon av "fakta-ark".

http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/factsheets/basics/protein_-_how_much

Så vil jeg fort slenge med to ting: Proteinbehovet for jenter er rundt 15% +/- mindre sammenlignet mot gutter og at jo bedre trent man er, jo mer effektiv vil den endogene proteinsyntesen være. Det kan innebære at proteinbehovet om noe vil gå litt ned og ikke opp. Dette selvsagt avhengig av fettfrimasse og makrosammensetning. Karbohydrater vil jo på sin måte ha en "proteinsparende" effekt.

Proteinbehovet er kanskje det emnet jeg ser folk er mest usikre og hvor "en fjær ble til tre høns". For forteller man en løgn lenge nok så blir det plutselig til en sannhet. Men det er fortsatt få holdepunkter at de aller fleste som trener har behov for høyere enn 1,5 gram per KV opp mot altså 1,8g. Et annet viktig aspekt å ta med at av en eller annen merkelig grunn så er det mange som ikke tar med proteiner fra korn, belgvekster i demmes respektive "protein-regnskap." Disse skal selvsagt tas med og forbrukerundersøkelser viser allerede at "Ola Nordmann" mellom 18-70år år ligger på 18E%. I et gjennomsnitt så vil jo alltid noen ligge over og noen under, men 18E% er uansett mer enn nok. Personer som i tillegg trener har veldig ofte også fokus på mer proteinrike matvarer som veldig ofte ekskluderer behovet for tilskudd hos de aller fleste.

La oss ta utgangspunkt i en referanseperson på ~70kg, om denne personen har som målsetning å øke i muskelmasse så kan vi for enkelhetens skyld si at han trenger 3000 kalorier for å øke i fettfri masse. Videre tar vi utgangspunkt i styrke/kraftidretter og om denne personen spiser ~1,6gram per kg får vi regnestykket : 70kg x 1,6gram = 112 gram proteiner som tilsvarer 448 kalorier. Dette på et kosthold med 3000 kalorier tilsvarer rundt 15E%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderingene for behov og eventuelle kosttilskudd og forskjellige evidens-grader og blir revidert av IOC annenhvert år.

Olympiatoppen sine anbefalinger er i tråd med de andre etatene og spesielt Australia har mange dyktige fagfolk og linker til demmes versjon av "fakta-ark".

http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/factsheets/basics/protein_-_how_much

Så vil jeg fort slenge med to ting: Proteinbehovet for jenter er rundt 15% +/- mindre sammenlignet mot gutter og at jo bedre trent man er, jo mer effektiv vil den endogene proteinsyntesen være. Det kan innebære at proteinbehovet om noe vil gå litt ned og ikke opp. Dette selvsagt avhengig av fettfrimasse og makrosammensetning. Karbohydrater vil jo på sin måte ha en "proteinsparende" effekt.

Proteinbehovet er kanskje det emnet jeg ser folk er mest usikre og hvor "en fjær ble til tre høns". For forteller man en løgn lenge nok så blir det plutselig til en sannhet. Men det er fortsatt få holdepunkter at de aller fleste som trener har behov for høyere enn 1,5 gram per KV opp mot altså 1,8g. Et annet viktig aspekt å ta med at av en eller annen merkelig grunn så er det mange som ikke tar med proteiner fra korn, belgvekster i demmes respektive "protein-regnskap." Disse skal selvsagt tas med og forbrukerundersøkelser viser allerede at "Ola Nordmann" mellom 18-70år år ligger på 18E%. I et gjennomsnitt så vil jo alltid noen ligge over og noen under, men 18E% er uansett mer enn nok. Personer som i tillegg trener har veldig ofte også fokus på mer proteinrike matvarer som veldig ofte ekskluderer behovet for tilskudd hos de aller fleste.

La oss ta utgangspunkt i en referanseperson på ~70kg, om denne personen har som målsetning å øke i muskelmasse så kan vi for enkelhetens skyld si at han trenger 3000 kalorier for å øke i fettfri masse. Videre tar vi utgangspunkt i styrke/kraftidretter og om denne personen spiser ~1,6gram per kg får vi regnestykket : 70kg x 1,6gram = 112 gram proteiner som tilsvarer 448 kalorier. Dette på et kosthold med 3000 kalorier tilsvarer rundt 15E%.

Allright, det er ikke NØDVENDIG med 2-3g protein /kg. Men det er ikke det jeg spør om. Jeg spør om det er ulemper ved å innta store doser proteinpulver hver dag, ikke fordi jeg tror det er nødvendig for kroppen min, men rett og slett fordi jeg syns det smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8g syns jeg hørtes lite ut i underskudd? Ikke det at jeg driver med bygging, så har vel egentlig ikke behov for stort mer. Jeg kan jo prøve litt mindre protein og litt mer fett/karbo i en pariode å se om jeg presterer bedre.

men igjen, om det ikke er noen grunn for at vidunderoppskriften min ikke skal være bra, kan det bli vanskelig å kutte ned på proteinene... :p Litt ekstra trøkk på trening kan ikke skade.

Du må jo ikke kutte helt ned til 1,8 da. Men f.eks redusere ned til 2,3 g. Da får du fortsatt plass til litt mer karbs/fett enn om du kjører 2,5-3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...