Gå til innhold

Forfotløping - hvilken sko?


Cazorla

Anbefalte innlegg

A) Er Vibram Fivefingers bedre enn andre sko / optimale til å løpe forfot?

B) Hva er karakteristikker til en sko som er god til forfotløping?

C) Er det faktorer tilstede som pronasjon og plattfot som stiller krav til skoen for forfotløpere?

D) Hvilken sko ville dere anbefalt til forfotløpere som nest beste alternativ til Vibram, om dette er den beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte litt tid på å finne ut av dette selv, har kanskje noen innspill.

A)

Lavt dropp virker å være det som har noe å si, annet blir ihvertfall ikke like viktig. Er jo også vanlig at sko har dropp på 0.7 eller mindre for å bli kategorisert som sko for naturlig/forfotløping.

Så fivefingers virker å være veldig brae, og det er vell hvor lite demping og dropp som gjør de så fine, samtidig som de skal sitte veldig bra på foten.

B)

Lavt drop.

C)

Jeg fikk bedskjed om at det ville være ugunstig å kjøpe sko som ikke hadde noe som var imot pronasjon, og jeg har ihvertfall ikke smerter lengre, selv om jeg er veldig usikker på om det har noe sammenheng.

D)

Kommer veldig Ann på hvor du skal løpe, o.sv.

Er flere som har sider hvor de rangerer slike sko, fivefingers er øverst på alle, men du burde finne de skoene som passer deg best.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent med patellafemoralt smertesyndrom, som kan agiteres av for mye støtbelastning på patella. Da passer forfotløping med den glidende overgangen i skrittet mye bedre, enn støtene en får fra løping på hælen. Problemet jeg har er imidlertid at vedkommende ikke har så mye til overs for utformingen på Vibram-sko. Som Don Mazzetti, en treningskomiker på YouTube så finurlig presiserte, så har en sko to hensikter - å dempe belastning og å skjule de ekle tærne dine, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) Er Vibram Fivefingers bedre enn andre sko / optimale til å løpe forfot?

B) Hva er karakteristikker til en sko som er god til forfotløping?

C) Er det faktorer tilstede som pronasjon og plattfot som stiller krav til skoen for forfotløpere?

D) Hvilken sko ville dere anbefalt til forfotløpere som nest beste alternativ til Vibram, om dette er den beste?

A) Nei, Fivefingers er kun et alternativ blant flere, av mer minimalistiske sko.

B) Lav dropp.

C) Vet ikke.

D) Jeg har best teknikk (uten å tenke over det) i New Balance Minimus Trail (eller, egentlig har jeg best teknikk barbeint), men ofte velger jeg likevel andre sko enten for bedre grep eller for mer beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) Fivefingers sitter bedre på foten, gir mer følelsen av å løpe barbent. Lettere med riktig teknikk. På den andre siden har de ingen demping/mykhet, noe som kan gi smerter, i verste fall stressfrakturer i forfoten om du plutselig løper mye med dem på asfalt. Fivefingers på gress/skogsvei derimot... det er himmelen.På asfalten vil five fingers ta mer i leggmuskelen, noe som krever mer tilvenning.

B) Drop (helst under 3mm), men også generell lav profil. Noen sko er tykke som pølse, men har lav drop (hoka). Etter min mening er ikke de så bra til løping (men kan fungere til rolig jogg.).

C) Litt vanskelig å forstå hva du mener. Som regel har ikke forfotsko noen oppbygging for pronasjon, selv om det finnes noen unntak. I prinsippet vil en lavere lest være mer stabil enn en tykk. Har sett noen folk i Newton-sko som har pronert som bare juling, på forfoten. Newton er relativt tykke. Det beste er da en sko med mindre profil, dvs at foten ikke har så mye såle å "presse inn"/pronere på. På den annen side, om du har en stiv plattfot, vil det ikke være tilrådelig med forfotløping i tynne sko.

D) Min favoritt nå er "altra the one". Til asfalt/grus har jeg gitt opp fivefingers, det blir for hardt. Konkurransesko-profil kombinert med 0mm drop er det jeg sverger til nå. Det er absolutt best å løpe med 0mm drop. Litt mer belastning og krav til tilvenning, ja, men det bør gå greit for de fleste. Litt demping (som konkuransesko) gir likevel mindre belastning i akilles/legg enn fivefingers og tilsvarende, og gir også mykhet for forfoten (mindre smerte her). Altra the one har alt dette. Ellers finnes det mange greie sko på markedet. Men altså som svar på D: 0mm drop med konkurransesko-lest. Om du derimot gjerne skulle kjøpt fivefingers, men foten ikke passer, kjøp da heller en annen barfotsko; Vivo eller lignende.

Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smania Takk for flott svar! Har lært en del allerede nå. :) Det vil være snakk om variert underlag, men tredemølle og grus er nok mest nærliggende for skånsomhetens skyld, i tillegg til noe skog. Slik jeg har skjønt det, er altså 0mm drop det beste dersom en øver inn ordentlig løpeteknikk (forfot). Litt demping er greit om det skal være en mengdetreningssko, altså en skal kunne løpe en time uten å få beinhinnebetennelse. Fleksibel frontdel på foten er å foretrekke for å ikke få smerter foran i foten. Det er ikke kompensasjon for pronasjon, men en burde altså ikke ha for høy demping. Men er 0mm drop sko i det hele tatt å anbefale til personer med litt plattfot, ettersom de av natur er ganske tynne?

Klienten er som følger:

Ønsket løpemetode: Frontfot pga patellofemoralt syndrom

Terreng (etter frekvens): tredemølle > grus > terreng > asfalt

Distanse: 1km til 1 mil maks

Hyppighet: 2-3 ganger i uka

Tempo: Variert. Rolig langkjøring (40-70% av VO2 maks) og intervaller (4x4). Ikke konkurrering.

Fotbue: Svak hentydning til plattfot

Pronasjon: Overpronerer gjerne litt

Fysisk nivå: Nybegynner, men villig til å lære seg teknikk ordentlig og trappe opp gradvis

Budsjett: Kniper ikke igjen på hundrelapper, men er fint om skoen varer en god stund, da de vil bli byttet sjeldent.

Alternativer så langt:

Altra the One 2 (23mm demping)

ALTO2W1-1.jpg

Altra the One (18mm demping)

altra-the-one-men.jpg

Altra Intuition (22mm demping)

2012_02_Altra_Instinct_Intuition_Review_4.jpg

Seucony Virrata 2 (18mm demping)

SVIR2M4-1.jpg

Edit: Har også fått foreslått Kinvara 3. Den har en 4mm drop, som noen sier ikke gjør allverdens forskjell på løpefølelsen, men gjør at skoen varer lengre og er mer komfortabel. 800 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) Er Vibram Fivefingers bedre enn andre sko / optimale til å løpe forfot?

B) Hva er karakteristikker til en sko som er god til forfotløping?

C) Er det faktorer tilstede som pronasjon og plattfot som stiller krav til skoen for forfotløpere?

D) Hvilken sko ville dere anbefalt til forfotløpere som nest beste alternativ til Vibram, om dette er den beste?

A) Tja, nja. Ikke nødvendigvis bedre, men det nærmeste man kommer barfot. Etter tilvending er det ikke noe problem å løpe langt med disse. Jeg har selv løpt rundt 3 timer i både terrenget og på asfalt.

B) For min del blir det en sko som lar deg løpe naturlig. Hovedsaklig en sko med lav/null dropp som er fleksibel.

C) I prinsippet skal ikke pronosjon ha noe å si når man løper på fremfor. Pronasjon er hovedsakelig et problem når man ruller fra hæl og frem.

D) Asfalt/grus: Inov-8 har mye bra. Road X-treme virker å være arvtakeren til Bare-x som jeg er veldig fornøyd med. Man kan velge i 0-3-6mm dropp. Jeg ville klart godt for 0 eller 3mm. Road X-lite er også gode sko, men "støtter" litt mer. Har 3mm dropp. Har ikke prøvd New Balance Minimus, men har tro på denne skoen.

Terreng: Igjen Inov-8. Inov-8 x-talon 212 er knakande gode sko. Veldig fleksible, 6mm dropp (føles mindre), holdbar, lett og hinsides bra grep. Gir også bra nok beskyttelse under foten i steinete terreng. Inov-8 x-talon er enda bedre, men mangler holdbarhet. En konkurranse sko i mine øyne. De har 3mm dropp. Baregrip er den skoen jeg har hatt som har gitt best grep. Helt vannvittig bra grep. Men dette er i bunn og grunn en lefse med knaster. Ikke forvent noen form for beskyttelse for stein eller røtter. Mangler også holdbarhet. Men veldig morsom løpesko.

Salomon S-lab Sense 3 ultra er også veldig, veldig gode sko. Har klart å knekke koden mellom lav vekt, god beskyttelse, lav dropp og fleksibel sko. Mangler litt på grep på vått, men man får modellen i Soft-Ground med skikkelige knaster. De har jeg dog ikke prøvd. Har uansett klokketro på de skoene.

Vibram FiveFingers Sprydion er også gode terrengsko. Har faktisk endel mer beskyttelse en man skulle tro. Og bra grep sett bort fra vått fjell og gjørme.

Uansett husk at slike sko trenger tilvending, spesielt på asfalt. Men verdt det mener jeg. Løping blir mye mer morro når man kjenner terrenget man løper i. For å jobbe opp teknikk kan man finne en fin gressplen og løpe litt uten sko, mens man nyter livet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Inov-8 kommer med ny utgave av X-Talon-skoen, X-Talon 200:

http://team.inov-8.com/x-talon-200-running-shoe-reviews/

Weighing in at just 200g, the X-TALON 200 is the first shoe in the X-TALON range to feature a 3mm drop (heel to toe differential) combined with a slightly wider fit. This means the foot sits close to the ground and is able to control the shoe, not the other way round. With more room in the toe box, an athlete’s toes can splay, thus increasing comfort, especially over longer distances when the feet begin to swell.

Akkurat dette har vært mitt hovedproblem med X-Talon 212, de blir for smale for meg (precision fit). Har det samme problemet med Oroc 280, som jeg bruker en del nå da de er de eneste skoene jeg har med pigger.

Mulig X-Talon 200 blir mine terrengsko i 2015!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inov-8 kommer med ny utgave av X-Talon-skoen, X-Talon 200:

http://team.inov-8.com/x-talon-200-running-shoe-reviews/

Akkurat dette har vært mitt hovedproblem med X-Talon 212, de blir for smale for meg (precision fit). Har det samme problemet med Oroc 280, som jeg bruker en del nå da de er de eneste skoene jeg har med pigger.

Mulig X-Talon 200 blir mine terrengsko i 2015!

Oioioi. Dette var fint morgen nytt. Større tåboks og lavere dropp en 212. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det løser muligens mye for meg, hvis det viser seg at disse skoene passer beina mine. Jeg har blitt svært glade i mine Trailroc-sko fra Inov-8, som har såkalt standard fit og større tåboks. Først var jeg veldig usikker på de, syns jeg nesten svømte i skoene, men med litt tilpassing og innløping (slike sko må kanskje løpes litt inn, i motsetning til smalere sko som sitter mer kontant på foten—Salomon S-Lab Sense kan jeg f.eks. fint ta rett fra skoesken til en fire mils treningstur i terrenget, det kan jeg ikke med Trailroc-skoene) er de helt ypperlig. Styrken i skoen ligger i at de er så anvendelige. De tar nesten alt underlag, men da med trykk på nesten: grus, tørre fine stier, svaberg, snø/is, helt ypperlig. Vått gress, våte stier, gjørme, ikke like bra. Og der kommer X-Talon inn! Hvis jeg kunne byttet mellom Trailroc og X-Talon, hvis begge skoene passer føttene mine, så har jeg strengt tatt alt jeg trenger av løpesko (minus noen til asfalt, riktig nok). Vi får se. Jeg må uten tvil prøve de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her har du mine 2 cents:

Det har jo aldri blitt bevist at sko for over-/underpronasjon reduserer skaderisikoen. Så jeg ville bare funnet noen du syntes er konfortable og har godt nok grep til terrenget du skal løpe. For min del er det zero drop sko uten demping som er best. Prøvde en gang noen "asfaltsko" og følte meg skikkelig ustabil, men det er bare meg.

Pronasjon skal vel ikke ha så mye å si i teorien når du lander på forfoten, men hvis det fører til at kneet går inn når du lander så vil jo det gi problemer. Det burde vel uansett være en god ide å rette på årsaken til at du over-/underpronerer hvis det er mulig? Holder på å lese på løpeteknikk, pose method, og kort oppsummert: en viktig ting er at du lander på forfoten (ikke helt på tå, heller ikke midtfot) og lar hælen touch'e bakken før neste steg tas. Føttene skal peke rett frem ikke ut til siden. Er mange andre ting å tenke på, men så langt ut i boken er jeg ikke enda :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie_G

Hvorfor tøtsje med hælen etter å ha landet på for-/midtfot? Det vil jo kreve en veldig sær bevegelse i foten, og/eller brems av fremgang

Det vil jo bare si at du lander, på samme måte som om du skulle hoppe, så ingen sær bevegelse. Dessuten så tviler jeg på at det vil bremse noe særlig så lenge du lander med føttene under deg/flink til å lene/falle fremover. Å bremse vil være å lande med føttene forran deg, som su gjør når du lander på hælen.

Jeg landet før veldig langt frempå, så mye at jeg hele tiden var på forfoten. Jeg fikk veldig vondt ved senefestet på innsiden av kneet, samt at det ble mye stress på leggmuskulaturen. Rent mekansk skal jeg ikke si noe på, dette er det jeg har lest rundt "pose method".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo bare si at du lander, på samme måte som om du skulle hoppe, så ingen sær bevegelse. Dessuten så tviler jeg på at det vil bremse noe særlig så lenge du lander med føttene under deg/flink til å lene/falle fremover. Å bremse vil være å lande med føttene forran deg, som su gjør når du lander på hælen.

Jeg landet før veldig langt frempå, så mye at jeg hele tiden var på forfoten. Jeg fikk veldig vondt ved senefestet på innsiden av kneet, samt at det ble mye stress på leggmuskulaturen. Rent mekansk skal jeg ikke si noe på, dette er det jeg har lest rundt "pose method".

Poenget var at ved å lande midt på, så vil du måtte ha en bakadgående bevegelse før du fokuserer fremover igjen. Dette vil kreve en aktiv nedbremsing.

Er ellers enig i at det er lite hensiktsmessig å overdrive hvor mye på tå man skal løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at ved å lande midt på, så vil du måtte ha en bakadgående bevegelse før du fokuserer fremover igjen. Dette vil kreve en aktiv nedbremsing.

Er ellers enig i at det er lite hensiktsmessig å overdrive hvor mye på tå man skal løpe.

Å lande midt på foten og lande på forfoten er to forskjellige ting, men la meg sitere fra boken om løpeteknikk jeg leser:

[...] You must remember that the forefoot landing is a consequence of falling' date= not an active strike of your foot against the ground. If you simply replace an active heel strike with an active forefoot strike, you will not decrease your chances of injury and you will not be running optimally. This is a common mistake among barefoot and minimalist shoe runners, who fall prey to the misconcetion that all will be corrected by simply landing on your forefoot. [...] When you do land, the contact should be quick and quiet. AS the Achilles stretches to absorb the GRF (ground reaction force), your heel should drop to touch the ground with a little kiss, while most of your body weight remain on the ball of your foot as the muscles and tendons shorten again and release your support for takeoff.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...