Gå til innhold

Noen erfaring med Børges frekvens?


Gymgo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Kort oppsumert - slik jeg har forstått det:

Mandag/dag1 Myo-reps på bestemt muskel

Tirsdag/dag2 Tyngre baseøvelser på samme muskelgruppe som dag 1

Onsdag/dag3 Volum trening/høy reps /8 reps++

Repeat.

Noen som har oppsett på et slik program? Tror jeg må prøve dette ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt oppsummert. Som Børge nevner i artikkelen, så er det lite nødvendig å sette opp noe "felles" Program, da sett/reps og øvelser er høyest individuelt.

Men selv bruker jeg dette på bein:

Dag 1: Myo-reps 20+4 (Zizzy squat og Legcurl)

Dag 2: Power 2-3x4-7 (Squat og Rdl)

Dag 3: Volume 2-3x10-12 (Squat og ADL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å prøve meg litt fram:

Dag1: Myo-reps 20-25 ++

Manual benk

Skulderpress

Nedtrekk

Roing

Leg-extension

Utfall

Dag 2: Power 2-3sett x 3-6 reps

Markløft

Pullups

Benkpress

Skråbenk

Knebøy

Frontbøy

Dag3: Volum

Markløft

Roing

Benkpress

Skulderpress

Knebøy

Utfall

Hvordan ser dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å prøve meg litt fram:

Dag1: Myo-reps 20-25 ++

Manual benk

Skulderpress

Nedtrekk

Roing

Leg-extension

Utfall

Dag 2: Power 2-3sett x 3-6 reps

Markløft

Pullups

Benkpress

Skråbenk

Knebøy

Frontbøy

Dag3: Volum

Markløft

Roing

Benkpress

Skulderpress

Knebøy

Utfall

Hvordan ser dette ut?

Ser ganske bra ut. På seminaret anbefale Børge 6-9 reps på volumdagen. Han inkluderte også face pulls ganske mye. Har et eksempelprogram, men vil ikke dele det ut uten tilatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyfrekvens har eg god erfaring med på me selv, og på kunder.

"Hemmeligheten" ligger dog i å ikke ligge for høyt på intensitet og volum, helst begynne litt lavt om du lager program selv. Legg til ett ekstra sett ei uke, litt mere vekt uka etter feks.

Eg har prøvd frem og tilbake i ett par år nå for å finne ein "mal" som har funka bra mtp antall sett/reps, og hvordan justere intensiteten, både for styrke og hypertrofi. Er fort gjort å havne for lavt eller for høyt.

Men du kommer uansett til å få ein god boost i fremgangen din når kroppen ikke er vant til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter ett års treningsavbrudd forsøkte jeg meg på noe tilsvarende ditt program. Veldig likt angående øvelser, men kun1-2 sett dag 2 og 3. Tok igjen den tapte styrken på 3-4 uker, selv om maks løftene mine ikke ekstreme, forventet jeg som førtiåring å bruke mer tid...

Men så stoppet det opp gitt... Hovedproblemet for min del var at det var vanskelig å stole på hjemmesnekret opplegg når kroppens signaler ble veldig blandet. Følte vel spesielt at myorepsdagen ble i tyngste laget.

Skulle gjerne sett et kommenterte eksempelprogram fra Børge.

Hold oss oppdatert og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt dag 1 og dag 2 etter malen. Satser på 3x8 i morgen, så nå trener jeg litt tips: Skal jeg kjøre repeat og ta 1-2-3 igjen, eller skal jeg legge inn 2 dager til og ha 5 dager i uka?

Så vidt jeg har skjønt det går man gjerne for å trene 6 dager i uka. Det kan være lurt å ta en dag pause når du føler du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående antall treningsdager så er dette veldig individuelt. Noen restutierer seg veldig bra og trener hver dag, andre kan kanskje ikke trene mer enn 3 dager pr. Uke. Det er ikke bare treningen som spiller inn her, men også ditt daglige liv som eks eksamen, jobb etc.

Så prøv deg frem med høy frekvens i minst 2 uker og revurder deretter om det blir for mye, evt. For lite og om du skal legge til et sett osv :)

For å nevne det er det 16 dager siden jeg hadde fri sist, volumet er middels lavt og jeg har en relativt stressende hverdag om dagen, men funker foreløpig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 3 dager som du repeterer er bra. Jeg liker å holde ting så "enkelt" som mulig, og derfor bruker jeg også de samme øvelsene stort sett hver gang..På rygg har jeg f.eks 2 øvelser som jeg bruker hver gang :-) ser ingen grunn til å kjøre mange forskjellige øvelser, finn noen øvelser som du føler fungerer bra på muskelen som skal trenes, og kjør heller flere sett på den øvelsen enn å kjøre 2 sett her, og 2 sett der :) Man får mye bedre kontroll over progressjon ved å gjøre det slik (syntes jeg da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent under Børge nå i 2 år og har til dels vært prøvekanin på en del av frekvenstankene hans. Jeg liker treningsmetoden veldig godt og har merket resultater av det. Jeg kjørte noen måneder med 6 økter i uken men kjente at jeg måtte gå ned til 5 dager da jeg ble litt plaget av overbelastning her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...