Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg påstar utelukkende at sharialover eksisterer pga. religionen. Hvis ikke religionen hadde vært der, hadde det ikke vært sharialover.

I hvilken grad sharialover kan bli gjeldende i et land er jeg helt med på at påvirkes av mange faktorer.

Tør nå påstå at det alltid har vært ledere for ulike grupper som har praktisert vold osv..

-Sharia finnes ikke som et entydig nedskrevet lovverk, men formuleres til enhver tid gjennom ulike skriftlærdes ofte varierende tolkninger av Koranen og hadithene.

Problemet med de fleste religiøse lover osv.. er nettopp at de skal tolkes av en eller annen skrue som mener ditt og datt..

Europa var ikke så mye bedre før i tiden, er bare å lese om barnekorstogene ;)

I det øyeblikket en person skal klare å tolke noe han åpenbart ikke har så mye snøring om, kan det føre til fatale konsekvenser, enten om det er islam, kristendommen eller whatsoever :-/

http://no.wikipedia.org/wiki/Barnekorstoget

Religion har jo alltid blitt brukt som et våpen for å binde folk til å gjøre hva eliten vil de skal gjøre. Religion = Makt. Det som er dumt med dette er at makt har en egen evne til å få frem det værste i folk. Dagens buddisme er vell kanskje den religionen som klarer å få frem ideologien/troen sin uten å demonstere makt i likestor grad som kristendommen og Islam.

Tør nå påstå at det alltid har vært ledere for ulike grupper som har praktisert vold osv..

Ja. Har aldri påstått noe annet.

-Sharia finnes ikke som et entydig nedskrevet lovverk, men formuleres til enhver tid gjennom ulike skriftlærdes ofte varierende tolkninger av Koranen og hadithene.

For en latterlig måte å komme frem til lover på!

Problemet med de fleste religiøse lover osv.. er nettopp at de skal tolkes av en eller annen skrue som mener ditt og datt..

Her må jeg være 100% uenig med deg. Det er ikke folk som tolker religiøse lover som er problemet, det er folk som mener religiøse lover skal gjelde som er problemet!

Det er rimelig vanskelig å komme frem til gode lover hvis man tar utgangspunkt i tusenvis av år gamle ignorante nedskriblinger. Problemet er at noen mener at det er et utgangspunkt, ikke at de tolker feil ut fra det utgangspunktet.

En skrue som tolker koranen bør bli ledd ut. Han bør ikke har noe med et lands lovgivning å gjøre.

-

Europa var ikke så mye bedre før i tiden, er bare å lese om barnekorstogene ;)

I det øyeblikket en person skal klare å tolke noe han åpenbart ikke har så mye snøring om, kan det føre til fatale konsekvenser, enten om det er islam, kristendommen eller whatsoever :-/

http://no.wikipedia.org/wiki/Barnekorstoget

Greit at det er vært gal lovgivning i Europa før, det gjør det ikke mindre latterlig med Sharialover. Det gjør det heller ikke mindre viktig å uttrykke motstand mot disse.

Ja. Har aldri påstått noe annet.

For en latterlig måte å komme frem til lover på!

Her må jeg være 100% uenig med deg. Det er ikke folk som tolker religiøse lover som er problemet, det er folk som mener religiøse lover skal gjelde som er problemet!

Det er rimelig vanskelig å komme frem til gode lover hvis man tar utgangspunkt i tusenvis av år gamle ignorante nedskriblinger. Problemet er at noen mener at det er et utgangspunkt, ikke at de tolker feil ut fra det utgangspunktet.

En skrue som tolker koranen bør bli ledd ut. Han bør ikke har noe med et lands lovgivning å gjøre.

Greit at det er vært gal lovgivning i Europa før, det gjør det ikke mindre latterlig med Sharialover. Det gjør det heller ikke mindre viktig å uttrykke motstand mot disse.

Enig med deg vedrørende at det er vanskelig å komme frem til gode lover om man skal ta utgangspunkt i gamle ignorante nedskriblinger.. Men likevel, det er jo mennesker som tolker disse nedskriblingene, og andre mennesker som faktisk følger disse skrullingene desverre :/

post-26841-14440980367841_thumb.jpg

Annonse

Enig med deg vedrørende at det er vanskelig å komme frem til gode lover om man skal ta utgangspunkt i gamle ignorante nedskriblinger.. Men likevel, det er jo mennesker som tolker disse nedskriblingene, og andre mennesker som faktisk følger disse skrullingene desverre :/

Ja, det er et problem at folk følger disse skrullingene.

Men det irriterer meg at folk later som det er bare tolkningen som er feil. De hellige tekstene har dårligere moral noen annen bit av fiksjon jeg har hørt om eller lest noensinne. Man må tolke tekstene ihjel for å komme frem til noe som ligner på en god moral eller gode lover.

Ja, det er et problem at folk følger disse skrullingene.

Men det irriterer meg at folk later som det er bare tolkningen som er feil. De hellige tekstene har dårligere moral noen annen bit av fiksjon jeg har hørt om eller lest noensinne. Man må tolke tekstene ihjel for å komme frem til noe som ligner på en god moral eller gode lover.

Både ja og nei.. er enig i at mye av det som står i tekstene hverken er god moral eller på noe som helst vis kan tolkes på noe bra måte..

Men det finnes nå gode tekster også.

Bl.a. : De 10 bud, evnt De 5 søylene. ;-)

Både ja og nei.. er enig i at mye av det som står i tekstene hverken er god moral eller på noe som helst vis kan tolkes på noe bra måte..

Men det finnes nå gode tekster også.

Bl.a. : De 10 bud, evnt De 5 søylene. ;-)

Lol de 10 bud er bra?! Haha. Jeg kan gjøre de bedre på 10 sekunder:

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Tro på hva faen du vil
  2. Du skal ikke misbruke Guds navn. Jesus-tittyfucking-chist er helt greit å si. Si hva faen du vil
  3. Du skal holde hviledagen hellig. Gjør hva du vil når du har fri
  4. Du skal hedre din far og din mor. Du skal respektere folk som fortjener din respekt.
  5. Du skal ikke slå i hjel. Du skal unngå i det lengste å slå ihjel
  6. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du bør leve i et forhold (eller mangel på forhold) som gjør deg lykkelig. Det er ingenting magisk med å ha en partner hele livet.
  7. Du skal ikke stjele. Unngå å stjele, respekter andres eiendom så langt det lar seg gjøre.
  8. Du skal ikke tale usant om din neste. <-LOL
  9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom. <-LOL
  10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. <-LOL

Christopher Hitchen's ti bud er mye bedre:

1. Do not condemn people on the basis of their ethnicity or their color.
  2. Do not ever even think of using people as private property, or as owned, or as slaves.
  3. Despise those who use violence or the threat of it in sexual relations.
  4. Hide your face and weep if you dare to harm a child.
  5. Do not condemn people for their inborn nature - why would God create so many homosexuals only in order to torture and destroy them?
  6. Be aware that you, too, are an animal, and dependent on the web of nature. Try and think and act accordingly.
  7. Do not imagine that you can escape judgement if you rob people with a false prospectus rather than with a knife.
  8. Turn off that fucking cell phone - you can have no idea how unimportant your call is to us.
  9. Denounce all jihadists and crusaders for what they are: psychopathic criminals with ugly delusions. And terrible sexual repressions.
  10. Be willing to renounce any god or any faith if any holy commandments should contradict any of the above.

Annonse

Det et forskjell på å gi fordi man vil, og fordi man SKAL

Sant nok.. men jeg føler like vel jeg.. ermm, ikke skal , men MÅ gi relativt mye av min inntekt til folk som trenger det

If you catch my drift.. :p

Så blir det ikke litt i samme båt da? jeg SKAL jo betale skatt, og inkl i dette ligger bl.a. NAV o_O

Dont know, føler å gi til folk som trenger det føles bra o_O .. mulig jeg tar feil eller bare er miljøskada :eek:

Jeg er med på at å gi til veldedighet er en bra ting. Å tvinges til å gjøre det mener jeg ikke er bra av flere grunner:

1. Hvis man ikke har penger til overs til å gi.
  2. Man styrer kanskje ikke hvilket formål det går til (kanskje det går til misjonering f.eks)
  3. Man gir kanskje mindre til organisasjoner som faktisk hjelper

Jeg mener veldedighet under tvang er en dårlig idé, men jeg kan godt være med på at det er en mulighet for at verden blir et bedre sted pga. det.

Uansett, påstanden din var at bl.a. de ti bud og de fem søylene er bra. I beste fall er en søyle bra og ingen bud;).

Jeg er med på at å gi til veldedighet er en bra ting. Å tvinges til å gjøre det mener jeg ikke er bra av flere grunner:

1. Hvis man ikke har penger til overs til å gi.
  2. Man styrer kanskje ikke hvilket formål det går til (kanskje det går til misjonering f.eks)
  3. Man støtter gir kanskje mindre til organisasjoner som faktisk hjelper

Jeg mener veldedighet under tvang er en dårlig idé, men jeg kan godt være med på at det er en mulighet for at verden blir et bedre sted pga. det.

Uansett, påstanden din var at bl.a. de ti bud og de fem søylene er bra. I beste fall er en søyle bra og ingen bud;).

Jajo, 1 av 25 er ikke så ille ^_^ gjør det som regel værre på start.no quizzer xD

Jajo, 1 av 25 er ikke så ille ^_^ gjør det som regel værre på start.no quizzer xD

Au contraire ; jeg vil påstå å leve livet etter 5/10 regler som stort sett er bygget på shaky grunnlag, i redsel for å unngå å bli torturert _for evig_.... er ganske ille:p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...