Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Annonse

"Lack of agreement among believers" er en viktig faktor. For meg er det bare komisk hvor mange varianter av kristendom som finnes. Rart at alle av de har samme opprinnelse. Jeg ser på det som evolusjon av tro, på samme måte som språk og dialekter utvikler seg så utvikler religion seg ulikt i ulike regioner rundt omkring.

Innen islam så ble det splittelse til sjia- og sunnimuslimer i første generasjon etter Mohammed pga. uenigheter. Hvis Mohammed virkelig var Guds ene profet så gjorde han opplagt en shitty jobb med å forklare greia på en utvetydig måte, for familien hans føkka opp hele greia like etter han døde. Jeg klarer ikke ha tillitt til noe sånt, og jeg skjønner ikke hvordan andre kan ha det heller.

Sånn sett er utviklingen til han Dan Barker i videoen over her interessant, for han gikk fra full retard til mer og mer moderat/liberal, helt til det ikke var noen tro igjen. For meg er dette en veldig forståelig greie, for når man først kaster et kritisk blikk på barnetroen så må uunngåelig logiske brister ved religionen din tre fram. Så blir spørsmålet hvordan man dealer med det. Noen velger å beholde barnetroen for beleilighetens skyld. Det kan jeg også skjønne, selv om det sitter langt inne. Det blir som Platons hulelignelse hvor man ender opp med å si at "Jeg trives helt fint med å se skyggene på huleveggen. Ikkeno mer virkelighet for meg, takk, jeg foretrekker illusjonen."

Gjest Jester
"Lack of agreement among believers" er en viktig faktor. For meg er det bare komisk hvor mange varianter av kristendom som finnes. Rart at alle av de har samme opprinnelse. Jeg ser på det som evolusjon av tro, på samme måte som språk og dialekter utvikler seg så utvikler religion seg ulikt i ulike regioner rundt omkring.

Innen islam så ble det splittelse til sjia- og sunnimuslimer i første generasjon etter Mohammed pga. uenigheter. Hvis Mohammed virkelig var Guds ene profet så gjorde han opplagt en shitty jobb med å forklare greia på en utvetydig måte, for familien hans føkka opp hele greia like etter han døde. Jeg klarer ikke ha tillitt til noe sånt, og jeg skjønner ikke hvordan andre kan ha det heller.

Sånn sett er utviklingen til han Dan Barker i videoen over her interessant, for han gikk fra full retard til mer og mer moderat/liberal, helt til det ikke var noen tro igjen. For meg er dette en veldig forståelig greie, for når man først kaster et kritisk blikk på barnetroen så må uunngåelig logiske brister ved religionen din tre fram. Så blir spørsmålet hvordan man dealer med det. Noen velger å beholde barnetroen for beleilighetens skyld. Det kan jeg også skjønne, selv om det sitter langt inne. Det blir som Platons hulelignelse hvor man ender opp med å si at "Jeg trives helt fint med å se skyggene på huleveggen. Ikkeno mer virkelighet for meg, takk, jeg foretrekker illusjonen."

Men tenkte ikke over det du sier med Barker før du poengterte det, han starter vidt, og så presser det mer og mer inn i et hjørne (i retning av moderat som du sier) til det ikke lengre er noen plasser igjen å løpe med merkelige argumenter eller "hull"

CIcBh1jUcAEDj8S.jpg

LOL. Canada har tillatt homofilt ekteskap siden 2005 :whistle: Det gleder meg at konservative i USA nå gremmes over sitt eget land. Too funny :D

Og om noen skulle trenge mer bevis for at høyesterettsdommer Antonin Scalia er et forferdelig menneske så er det bare å lese vedlegget hans til høyesterettsdommen. Fuck that guy.

http://bigthink.com/risk-reason-and-reality/scalias-dissent-in-the-gay-marriage-ruling-is-a-dangerous-attack-on-american-democracy-itself

Annonse

Var litt i tvil på om jeg skulle plassere denne i denne tråden, men i og med at religion er litt On-topic valgte jeg å poste den her likevel:D

[ATTACH=full]164931[/ATTACH]

Hehe... En gang jeg var i godt humør og fikk besøk på døra av disse som liker å snakke om sin tro, svarte jeg på spørsmålet de støtt kommer med (...men hva tror du på da?), med dette: "Jeg tilhører Det norske Åsatrusamfunn, og tror på Odin, den allseende fader."

(ja, det er en ting, jeg er for øvrig ikke medlem)

Det er sjelden jeg har sett noen stå og måpe så lenge :roflmao:

Etterhvert klarte den ene av dem og si at norrøn mytologi var bare oppspinn og fantasi.

"Virkelig? Og det er ikke historien om snakkende, brennende busker?"

De gikk.........

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...