Gå til innhold

America ! Fuck yeah !


Anbefalte innlegg

Holy fuck, det der er jo helt GTA.

Ja jeg fikk også assosiasjoner til dataspill problemløsning.. Det mest skremmende er derimot rettferdiggjøringen av dette i etterkant. Altså er dette beste praksis.

Amerikanerne har en ganske spesiell drone politikk også. Etter å ha eliminert eller skadet et mål, defineres alle som forsøker å hjelpe målet (typ førstehjelp på et skadet menneske), definert som et nytt mål som angripes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg fikk også assosiasjoner til dataspill problemløsning.. Det mest skremmende er derimot rettferdiggjøringen av dette i etterkant. Altså er dette beste praksis.

Amerikanerne har en ganske spesiell drone politikk også. Etter å ha eliminert eller skadet et mål, defineres alle som forsøker å hjelpe målet (typ førstehjelp på et skadet menneske), definert som et nytt mål som angripes.

Er det der en offisiell politikk? Jeg har sett den berømmelige Wikileaks-videoen (Collateral Murder) med Apache-helikopteret som gønner ned terrorister, ehm, journalister. Journalister var det visst. Og et par barn. Ooops. Det er kanskje det verste jeg har sett i mitt liv. Den kommende dokumentaren Drone blir interessant å se i så måte. Sikkert helt for jævlig, men jeg skal se den likevel.

Sitat fra en av soldatene som var der da det skjedde:

“You know America, we were John Wayne, we were wearing the white hat. Americans were always trying to help people, that’s what we do, we try to spread freedom and democracy,” he says. “With the barrel of a gun.”

[url=http://www.imdb.com/title/tt3801730/?ref_=nv_sr_3]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det der en offisiell politikk? Jeg har sett den berømmelige Wikileaks-videoen (Collateral Murder) med Apache-helikopteret som gønner ned terrorister, ehm, journalister. Journalister var det visst. Og et par barn. Ooops. Det er kanskje det verste jeg har sett i mitt liv. Den kommende dokumentaren Drone blir interessant å se i så måte. Sikkert helt for jævlig, men jeg skal se den likevel.

Sitat fra en av soldatene som var der da det skjedde:

Jeg husker ikke hvor jeg leste det i farten, men det er vel sannsynligvis ikke offisiell politikk. Tenker det er mer beste praksis for de som gjør "jobben".

Skal definitivt se Drone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var stygt ja. Har problemer med å forstå at folk kan være så onde.

Jeg har inntrykk av mye ligger i tankegangen "Us VS. Them". Straks noen anser sin motpart som noe annet enn mennesker så er vi mennesker i stand til å gjøre forferdelige ting. Se f.eks på IS og deres handlinger. Batshit crazy. Se på behandlingen av fangene i Abu Ghraib, som igjen genererer ny motstand mot USA og deres handlinger. Begge sider gjør fucked up shit. Det er for jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av mye ligger i tankegangen "Us VS. Them". Straks noen anser sin motpart som noe annet enn mennesker så er vi mennesker i stand til å gjøre forferdelige ting. Se f.eks på IS og deres handlinger. Batshit crazy. Se på behandlingen av fangene i Abu Ghraib, som igjen genererer ny motstand mot USA og deres handlinger. Begge sider gjør fucked up shit. Det er for jævlig.

Og ikke minst den svært så menneskelige handlingen å avhumanisere motstanderen.

Jfr. bruken av "kraut", "jerry" under annen verdenskrig, "charlie", "gook" under Vietnam, "towelhead""cameljockey" i Irak, og jeg regner med at f eks IS gjør tilsvarende med f eks "demoner" eller "djevler".

Dette blir selvsagt enda lettere når det er snakk om dronepiloter, som pendler til kontoret og begynner jobben kl 0800 der de sitter og "spiller" et slags videospill før de pakker sammen og drar hjem kl 1600, og neste skift kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst den svært så menneskelige handlingen å avhumanisere motstanderen.

Jfr. bruken av "kraut", "jerry" under annen verdenskrig, "charlie", "gook" under Vietnam, "towelhead""cameljockey" i Irak, og jeg regner med at f eks IS gjør tilsvarende med f eks "demoner" eller "djevler".

Dette blir selvsagt enda lettere når det er snakk om dronepiloter, som pendler til kontoret og begynner jobben kl 0800 der de sitter og "spiller" et slags videospill før de pakker sammen og drar hjem kl 1600, og neste skift kommer på.

Yess, der har du gode eksempler på "Us VS. Them". Militæret i USA har en utfordring med at dronepiloter slutter pga. belastningen som jobben medfører. Nå virker det som det skyldes hovedsaklig overbelastning pga. lange dager. En pilot som flyr et fjernstyrt fly kan jobbe lengre dager enn piloter som er i lufta. Så kommer den psykiske belastningen med fjernstyrt krigføring. Å drepe mennesker ved å se på en skjerm og trykke på knapper er en skremmende utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Ang dronekrig spesielt så er denne dehumaniseringen også gjeldende da dronepiloter:

A) ser på målene på en liten skjerm uten å være i nærheten av slagmarken

B) Kobler av/på mht at når de går fra jobben så er de hjemme i California sammen med sin familie, i forhold til å returnere fra tokt og sitte på basen midt i krigen.

Dette visker ut de moralske grensene for individet som gjør at det er vanskeligere å trykke på avtrekkeren når du ser fienden i øynene, en når du sitter behagelig med en Low Fat Cappuchino på kontoret og dreper. Dette omtales en del i psykologien i disse dager som er spennende.

Spesielt når mange av disse dronepilotene ikke er direkte ansatt i forsvaret men f.eks er dronepiloter som jobber privat og f.eks får drapsordre fra CIA. Da er vi i en evig gråsone av hva krigføring er, tradisjonelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er mest skummelt med fjernstyrt krig, er at man ikke lenger har en jevn strøm av kister som kommer hjem. Spesielt for krigsoperasjoner utført utenfor egne grenser er disse kistene en påminnelse om hva en krig koster.

Når folkeopinionen ikke lenger ser sine sønner og døtre og søstre og brødre bli sendt til krigsoppdrag med den risikoen det har medført, så senker man terskelen for hva som er tilstrekkelig grunnlag for å gå inn i en konflikt.

En sannsynlig konsekvens av en redusering av terskelen, er at veien til væpnet konflikt blir kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sukk

Jeg loker på "Fatlogic" på reddit, og der er det mye "curvy" ute og går blant FA/HAES-kvinnene.

Det der er ikke "formfulle" hofter. Det der er en kvinne med syklig fedme.

Og at kroppen hennes er "womanly and full"? Nei, nei, nei. Det er en kropp som ikke vil holde det gående til femti uten massiv hjelp. Og "kvinnelig"? Nei, den er overvektig. Svært overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...