Gå til innhold

Viet/thai-mat – salvaged!


Gjest Slettminkonto

Anbefalte innlegg

Gjest Slettminkonto

Disse postene er hentet opp fra arkivet. Forfatter av oppskriftene har ikke lenger konto her på forumet. Enjoy!

-mod

Lap Moo er en kjøtt salat rett, den skal smake salt, surt, sterk og "brent", dette er en rett som en del thailendere spiser ofte, inkludert megselv. Denne retten stammer fra nord Thailand.

Larb Moo / Lap Moo

Ingredienser:

2 ss jasmin ris

5 skudd koriander

1 løk

1 sjallot løk

1-2 lime

4 ss tørket chilli

3 ss fiskesaus

1 pakke svinekjøttdeig

1-2 skudd mint

Tilberedning:

1. Finn fram en stekepanne, skru varmen på mideum varme, ha risen oppi, ha IKKE oppi olje eller smør, risen skal toaste. Følg godt med på risen, rør rundt, risen skal få en brun farge og skal lukte stekt.

2. Finn fra noe å knuse risen med, jeg bruker en sånn Stein skål som man knuser krydder i, jeg vet ikke hva den heter på norsk, heheh. Knus risen til den nesten ser ut som mel, sand. Du må gjerne finne fram pose og hammer :p

3. Mariner kjøtteigen med en halv lime, bruk stekepanna igjen, ha oppi 2ss vann og 1ss olje (IKKE oliven olje, oliven olje ødelegger asiatisk mat og brukes aldri) skru på høy varme, ha oppi kjøttdeigen og rør godt, kjøttdeigen kan sette seg fast, men den løsner etterhvert. Den er ferdig når den ser kokt ut.

4. Kutt grønnsakene opp i strimler, ikke limen. Finn frem en salatskål, ha de kutta grønnsakene oppi, klem lime oppi, hell oppi fiskesaus, tørket chilli og knust ris, deretter blander du godt sammen.

OBS!

Tørket chilli er mye sterkere enn rå chilli, jeg skrev 4ss men jeg spiser utrolig sterk, smak deg frem er du snill, jeg vil ikke ha skyld for diaré, hahaha.

HUSK:

Hvis du ønsker noe mer, feks. Mer salt eller surt så ha oppi mer fiske saus eller lime.

Det finnes mange typer fiskesaus, jeg har postet den jeg bruker, det samme gjelder tørket chilli, jeg mener ikke chilli pulver, men fysisk tørkede chilli.

Jeg er ingen kokk og ingen skribent, jeg skrev nettopp min første oppskrift og setter pris på tilbakemeldinger! Jeg tar også gjerne imot retter dere ønsker å oppskriften på også.

[ATTACH=full]136511[/ATTACH] [ATTACH=full]136512[/ATTACH][ATTACH]136511[/ATTACH] [ATTACH]136512[/ATTACH] [ATTACH]136515[/ATTACH]

post-33235-1444097399508_thumb.jpg

post-33235-14440973995426_thumb.jpg

post-33235-14440973995721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettminkonto

I dag blir det vietnamesisk! Tre retter og en saus skal deles ut i dag, grunnen til det er tre retter er fordi rettene kan enten spises alene eller så kan de blandes sammen!

Disse rettene er oppskrifter fra min svigermor, og smaker fantastisk! Rettene er nord vietnamesiske og har en annen smak en feks. de som er lagd i sør vietnam.

Rettene:

Cha gio/våruller (uttales cha zø)

post-33235-14440974012879_thumb.jpg

thit nuong/vietnamesisk svar på BBQ

post-33235-14440974013841_thumb.jpg

bun thit nuong cha gio/ en rett som blandes med de to over, med grønnsaker og nudler

post-33235-14440974014295_thumb.jpg

også til slutt sausen som heter nuoc cham/uttales nuk mam

post-33235-14440974015847_thumb.jpg

Cha gio

(dette gir ca. 100 stk)

Ingredienser:

2 pakker ris papir

1 halv pakke svart tørket sopp (se bilde)

1 pakke scampi

2 pakker svine kjøttdeig (gilde)

1 løk

3 hvitløk båter

3 ts sukker

3 ss salt

3 ss malt svart pepper

3 ss fiskesaus

3 egg

Tilberedning:

1. Finn fram en kjøkenmaskin, en slik med kniver inni, bilde under om du lurer.

Bruk det største knivbladet.

post-33235-14440974016596_thumb.jpg

2. Ta den posen med svart sopp, du skal ha halvparten, finn fram en skål og ha varmt vann oppi, soppen er tørket, men skal bli myk.

3. Kutt løk og hvitløk, i bittesmå biter.

4. Hell scampi, kjøttdeig, løk og hvitløk oppi (selvfølgelig, hvis scampi er med skjell så fjern dem først).

5. kjør noen runder med maskinen, til det ser nogenlunde blandet og hakket opp ut, det skal rett å slett nesten se ut som farse.

6. Når den svarte soppen har blitt myk så heller du det oppi blandingen, ha egg oppi blandingen også, kjør noen runder med maskinen igjen.

7. Ha oppi sukker, svart malt pepper, salt og fiskesaus, kjør noen runder igjen.

8. Ta ut "farsen" og hell i en stor bolle, rør gjerne litt grundig rundt for å se om alt har blandet seg godt.

9. Finn frem rispapir og en liten skål med vann, da er det bare å rulle våruller!

10. Når du har rullet ferdig så er det bare å ta frem frityr stekern eller en kjele med olje, stek til dem har blitt "tan" hahaha.

Thit nuong

(4 personer)

Ingredienser:

1 pakke "side svin" (jeg kjøper kjøttet på asiatiske butikker)

jeg tror det er ribbe, litt usikker, men det skal være mye fett i kjøttet.

3 shallot løk, fin hakket

5 hvitløk båter, fin hakket

2 sitrongress, fin hakket

3 ss hvit sesam frø

3 ss sukker

1 ss salt

2 ss knust svart pepper

2 ss honning

3 ss fiskesaus

1 ss sesam olje

2 ss raps olje

Tilberedning:

1. Kutt kjøttet opp i strimler, ca. 1 cm per bit, de må ikke være for tykke, ellers kommer kjøttet til å bli brent senere.

2. Ha kjøttet oppi en skål, ha resten av ingrediensene oppi, bland godt sammen, bruk gjerne en gummi hanske.

post-33235-14440974020071_thumb.jpg

3. Nå er det du som må velge, du kan ta en kjele og steke kjøttet i masse olje, eller du kan finne fram pinne spyd og feste kjøttet på og putte i ovnen, eller om du orker så kan du grille dem på grillen.

Svigermoren min pleier å steke dem i olje, men jeg liker dem best på grillen.

4. De er ferdig når de har fått en lysbrun til brun farge.

post-33235-1444097402047_thumb.jpg

Bun thit nuong cha gio

(2 personer)

1 pakke nudler, bilde under.

mint blader

tiá tô (r

ed perilla, shiso

)

kinh giới (Vietnamese lemon mint - kammynte kan brukes)

agurk

peanøtter

1 sjallottløk

syltet gulrot og daikon (du kan lage selv)

Tilberedning:

1. kok vann, når vannet bobler så har du oppi nudlene. Mens de koker så bør du smake på dem, jeg vet ikke hvor mange minutter de skal kokes, men jeg smaker bare, på samme måte som spagetti.

2. Vask grønnsaker og finn fram skåler og ha oppi det du vil ha.

3. kutt sjallottløk opp i små strimler, og finn en stekepanne og hell en litt god del olje oppi, du skal steke løken til den ser ut som stekt løk, eller så kan du kjøpe ferdig i butikken, men hjemmelaget er best.

post-33235-14440974024369_thumb.jpg

4. Tilsett thit nuong, cha gio, ha stekt sjallot løk over og peanøtter.

post-33235-14440974024924_thumb.jpg

Nuoc cham

En av vietnams mest brukte dip sauser, denne sausen kan brukes til alle de tre rettene over, dyp vårullen eller bbq spydet oppi eller hell litt over bun thit nuong cha gio og bland, UTROLIG!

Ingredienser:

6 ss vann

2 ss sukker

halv lime

2 ss fiske saus

1 båt fin hakket hvitløk

1 chilli

Tilberedning:

1. bland lunket vann, sukker, lime, fiskesaus, hakket hvitløk, og chilli.

(FJERN chilli frøene! Fin hakk chillien)

Den smaker, salt, søtt, sterkt og surt samtidig!

[ATTACH]136554[/ATTACH]

post-33235-14440974025239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettminkonto

Oppskrift på verdens beste medisin og hangover kur!

Phở

post-33235-14440974184944_thumb.jpg

Phở uttales fø, jeg elsker denne suppen og er skikkelig "comfort food".

Denne suppen kommer i flere versjoner, men de to mest normale inneholder høne eller okse kjøtt.

Suppen skal ha en veldig lys farge, men samtidig ha tusen smaker.

Vanskelighetsgrad:

middels

Grunnen til at jeg har skrevet at den er middels vanskelig å lage er pga. tiden, smaken.

Svigermoren min pleier å lage suppene hennes kvelden før den skal spises, altså feks. hun lager dem lørdags kveld og vi spiser søndag morning.

Oppskriften er med høns, ikke bruk denne oppskriften med oksekjøtt, fordi den er litt annerledes.

Ingredienser:

4 personer

1 hel høne (ingenting annet, det må være høne, med skinn og bein)

50 g ingefær

2 store sjallott løk / 1 vanlig løk

2ss Fiskesaus

1ss salt

Koriander

Vårløk

4 instant pho nudler

Siracha saus

Tilberedning:

1. Fjern skallet til sjallott løken/løken, del dem i to deler, ikke skrell ingefæren, men del den i tre deler, loddrett.

2. Ok er kommer et dilemma, du skal nå slå på en plate på komfyren, når den er varm så legger du løken og ingefæren på plata, altså direkte på. Grunnen til dette er at vi skal grille dem slik at smakene blir sterkere. Du må ikke bruke denne metoden, du kan ta frem grillen ute eller bruke en stekepanne, men stekepanna gjør ikke jobben bra nok. "Grill" til at du kan kjenne en god lukt blandet av løk og ingefær. (den kan bli litt små svart, men det går bra!)

post-33235-14440974188299_thumb.jpg

(om du har gass komfyr så kan du gjøre dette)

3. Finn fram en stor kasserolle, legg høna oppi og fyll opp med vann, vannet skal dekke høna, sett på høy varme og tilsett den grilla løken, ingefær, salt og fiskesaus.

post-33235-14440974195165_thumb.jpg

4. Høna skal kokes en stund, jeg har ikke noen bestemt koketid, men jeg sjekker høna av og til og fjerner kokt blod, for å sjekke om høna er ferdig så kan du stikke en spisepinne inn der hvor høna er tykkest, hvis det kommer blood ut så er den ikke ferdig.

Dette er hva svigermoren min ville gjort på lørdagskvelden, koke suppen ferdig, søndag morning ville hun kokt suppen i noen minutter og deretter tatt ut høna, så kommer grise jobben, du må dele høna og "peele" den, du skal dra av så mye kjøtt du bare kan og kutt opp i strimler.

(Hvis du skal spise med engang så tar du bare høna ut av kjelen etter at den har kokt ferdig)

OBS!

Ved å ikke la høna ligge i suppen i hvertfall 2-3 timer gjør at du ikke vil få like god smak

5. Finn frem skåler til de som skal ha mat, finn fram pho nudler, vi bruker instant pho nudler, de er gode, bilde under.

post-33235-14440974194702_thumb.jpg

6. Fin hakk koriander og vårløk, legg i en liten skål.

7. Del en lime i fire biter.

8. Varm opp suppen hvis du har slått av komfyren, ta en pakke med nudler per person, ikke tilsett posekrydderet osv. som er inni. Ha oppi en god del hønekjøtt, hell suppe oppi, ha koriander og vårløk over og retten er klar!

For enda mer smak så bruker vi en eller flere båter lime og siracha saus, smak deg frem til hvordan du vil ha det, det samme gjelder salt og fiskesaus, ha i mer hvis du ønsker, men husk vietnamesisk pho skal ikke være kjempe salt.

post-33235-14440974195495_thumb.jpg

post-33235-14440974195846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg har prøvd Mange av oppskriftene! Kjempegode.

Utrolig synd at trådstarteren ikke lenger er medlem. Men men.

tiá tô / kinh giới - Er forresten basilikum og koriander. Så slipper folk å lete etter det.

tiá tô / kinh giới = Red Perilla / Vietnamese Lemon Mint. Verken smak eller utseende ligner på basilikum og koriander.

Mye av urtene brukt i tradisjonell vietnamesisk mat kan være litt for eksotisk for utrente ganer og.

(Trådstarter kan nås på facebook hvis noen virkelig er interessert i å prøve å få henne tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ok. Da har jeg visst fått feil informasjon. Godt noen kunne rette opp det så oppskriftene blir riktige.

Selv blant forskjellige vietnamesiske familier kan smaken på en rett variere kraftig, så om det er riktig eller ikke, er ikke så farlig (for en som ikke er vietnamesisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...