Gå til innhold

Sult


Aglyphe

Anbefalte innlegg

Hei alle :)

Er helt ny her på forumet, og håper derfor ingen blir sinte om jeg spør om ting som (mest sannsynlig) har blitt besvart før.

Spørsmålet/problemet mitt er at jeg gjerne skulle gått ned en 7-8 kg, det hadde bare vært så veldig mye enklere om jeg ikke hadde gått sulten store deler av dagen.. Jeg begynner nesten å gi opp litt, for det virker som at uansett hva jeg stapper i kjeften, så kommer sulten stigendes på etter en liten time. Spiser jeg lite/nok, så er jeg sulten etter 30 min. Spiser jeg så mye at jeg er stappmett, så er skrubbsulten tilbake etter 1 times tid. Så selv føler jeg at det er en veldig vanskelig oppgave per nå, og spesielt med tanke på kaloriunderskudd and so on. Finner ingen svar, og syns det er smått slitsomt, i og med at store deler av dagen går til å tenke på mat; nettopp pga sulten. Trener gjør jeg også, absolutt ikke like mye som jeg burde, men er trening i bildet så er hvertfall sulten i bildet, og da blir denna enda mer lei. Ond sirkel :(

Hovedspørsmålene blir vel raskt oppsummert: Hva er grunnen til at min mage er hol, og hva kan jeg gjøre for å dempe dette? Tips om matvaner som metter mottas med takk, selv har jeg ikke funnet noen enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve midlertidig faste. Spise i 8-10 timer og faste i 14-16 timer. Jeg liker det, og det er det mange andre her inne som gjør også. Jeg synes det er mye bedre å kunne spise mye når jeg først spiser enn å gå rundt og være småsulten hele tiden. Det kan føles litt rart i starten, men du blir forhåpentligvis vant med det etter hvert. Du kan for eksempel prøve å droppe frokosten.

Men uansett, spis mye grønnsaker og proteinrik mat. Nå vet jeg ikke hva du spiser til daglig, men det er sikkert mye du kunne byttet ut med mer mettende mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magerkesam: Takk takk :D

Litt overveldende å stå opp til så mye respons, jeg tror jeg liker dette forumet :)

Skal prøve å få svart på alle under et innlegg!

Først og fremst; 23 år, høyde på 165 cm og vekt på 66 (dette var forsåvidt sist gang jeg veide meg, og det var i november en gang. Blir bare demotivert av den tingen så jeg foretrekker å holde meg unna den så lenge jeg kan!)

Jeg har ingen logg på mat, burde kanskje ha begynt med det? Ellers er et jeg et vanedyr og har funnet mat som jeg syns er ok og få ned, og da spiser jeg for det meste det hver dag. En vanlig dag består av musli til frokost (alltid :) ), to brødskiver som neste måltid, da med et eller annet kjøttpålegg (prøver å holde meg unna brødskiver, så prøver så godt jeg kan å holde meg til to per dag, men er lett og litt mer mettende enn annet), brødskiver også da dette er lett med tanke på forelesninger/jobb, her vil jeg gjerne ta i mot tips! Ellers går det i mye mini gulrøtter, bananer, epler og youghurt (god morgen saken). Prøver jo å være "sunn", men vet godt at jeg er veldig uvitende når det kommer til mat :oops: Når jeg er hjemme spiser jeg egentlig for det meste wok til middag, enten med kylling eller rødt kjøtt og alltid ris. Er jeg hos "gubben" (ca halve uka) så er det for det meste likt, med unntak av mer varierende middag. I tilegg synder jeg med godteri (aldri hjemme, merkelig nok, men syndeskuffen skal uansett tømmes i søppla i nærmeste fremtid). Er veldig mye lettere å holde ting "riktig" når jeg er hos meg selv.

Har også prøvd å spise cottage cheese og kesam med både syltetøy eller nøtter, men syns det smaker ræl...

Treningsmessig har jeg drevet med styrketrening, men har nå i det siste hatt mer fokus på cardio, denne kondisen kan bare bli bedre :)

Er nok mye uvitenhet om mat som råder her hos meg, det hadde vært helt ok deilig å kunne ha mat som er definert som sunn som metter godt uten at en skal måtte spise 3-4 porsjoner :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve midlertidig faste. Spise i 8-10 timer og faste i 14-16 timer. Jeg liker det, og det er det mange andre her inne som gjør også. Jeg synes det er mye bedre å kunne spise mye når jeg først spiser enn å gå rundt og være småsulten hele tiden. Det kan føles litt rart i starten, men du blir forhåpentligvis vant med det etter hvert. Du kan for eksempel prøve å droppe frokosten.

Men uansett, spis mye grønnsaker og proteinrik mat. Nå vet jeg ikke hva du spiser til daglig, men det er sikkert mye du kunne byttet ut med mer mettende mat.

Jeg har faktisk tenkt på det, men har holdt meg tilbake ang det pga sulten, og siden den kommer så ofte og mye. Er pyse og litt redd for å ikke kunne klare alle dagens gjøremål når kroppen ikke har fuel? Tenker nok helt feil her, men igjen. Uvitenhet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste spør etter - hva spiser du pr i dag?

Og en annen vesentlig ting - klarer du å skille mellom sult og lyst?

Ja, det vil jeg tro. Kjenner jo magen skrike, kontra spyttøkning i kjeften fordi jeg tenker på/hører om mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du blir så raskt sulten igjen hørtes veldig kjent ut, og når du forteller at du stort sett spiser litt brødmat, og musli/frukt, så bekreftet det det jeg tenkte først. Slet med akkurat det samme selv, når jeg spist mye frukt/youghurt/brød, da gikk det fort 8-12 skiver om dagen pluss middagen, hvor jeg egentlig var konstant småsulten:)

Jeg ville begynt å fokuserer mer på matvarer som egg, kylling, fisk/annet kjøtt, salat og grønnsaker, cottage cheese/kesam, nøtter osv, og se om du får laget dette så du kan ta det med som lunsj også. Disse matvarene gir deg mye mer proteiner og viktige næringsstoffer, og det er større sjanse for at du faktisk blir mett, på langt færre kalorier:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du blir så raskt sulten igjen hørtes veldig kjent ut, og når du forteller at du stort sett spiser litt brødmat, og musli/frukt, så bekreftet det det jeg tenkte først. Slet med akkurat det samme selv, når jeg spist mye frukt/youghurt/brød, da gikk det fort 8-12 skiver om dagen pluss middagen, hvor jeg egentlig var konstant småsulten:)

Jeg ville begynt å fokuserer mer på matvarer som egg, kylling, fisk/annet kjøtt, salat og grønnsaker, cottage cheese/kesam, nøtter osv, og se om du får laget dette så du kan ta det med som lunsj også. Disse matvarene gir deg mye mer proteiner og viktige næringsstoffer, og det er større sjanse for at du faktisk blir mett, på langt færre kalorier:)

Lykke til!

Ååh! Godt å høre at det er flere som har hatt det på samme måten, litt betrygende var det jo:blush:

Tusen takk for mange gode mattips, få lagret å tatt med seg som lunsj skal nok ikke bli noe problem, alt blir så mye lettere når en får litt retningslinjer på hva som funker og ikke.. Får skrive ned matvarene å henge dem opp på veggen :)

Tusen takk, nok en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok kjempebra! Før gjerne opp hva du spiser på feks diett.no også, for jeg vet at det er mange som skal ned i vekt som spiser altfor lite, sånn at de er mye sultne uten grunn:) der kan du se om kaloriinnholdet i det du får i deg i løpet av dagen, samsvarer med det du omtrent bør spise for å gå jevnt ned i vekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var jeg deg, ville jeg prioritert å få i meg mer proteinrike matvarer, som vil holde deg mett lengre. Ville helt klart også byttet ut Go`morgen med Skyr (de uten müsli), da Go`morgen inneholder mye sukker og relativt lite protein i forhold. For min del har det dessuten fungert bra å vente med karbohydrater fra korn og mel til senere på dagen. Start heller med egg eller kjøtt + litt nøtter og drøy karbo til senere på dagen. Da holder du deg mett lengre, og vil sannsynligvis få mindre cravings. Funker supert å lage omelett dagen i forveien så du har til både frokost og lunsj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også slik før, konstant sulten, hadde også lyst på noe søtt etter middag uansett hvor mett jeg var. Jeg startet med å få i meg 2 liter med vann hver dag, først var jeg ubehagelig full i magen, men det gjorde at jeg ikke var sulten hele tiden. Og ofte er det slik at når du tror du er sulten, så er du bare tørst :) Jeg har vært vant med brød hele oppveksten min, men forutenom julen nå(fordi jeg var hjemme, der baker mamma så godt brød) så har jeg ikke spist noe brød. Jeg trodde det var det som mettet mest, men jeg byttet det ut med eggerøre med paprika og skinke f.eks, skyr (f.eks med eplebiter, kjempegodt! da blir ikke yoghurten så tør som mange føler at den er) og havregrynsgrøt, og det holder meg mye mer mett, og det er mye mer mat som metter i forhold til kaloriene og karbohydrat i brødet.

En go' morgen yoghurt inneholder sikkert over 20 sukkerbiter, bytt den ut med skyr! Jeg har ikke spist en eneste siden jeg fant ut det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg, men etter jeg startet med periodosk faste med 3 store måltider mellom 12.00 og 20.00 og starter dagen med proteiner og fett istedenfor karbohydrater har dette forsvunnet helt. Jeg har kuttet helt ut sukker og hvitt mel, som også har hjulpet meg mye. Jeg har så og si aldri søtsug lenger. Jeg spiser proteinrik mat til alle måltider og mye grønnsaker i løpet av dagen som gir en god metthetsfølelse over lenger tid. Min erfaring er at jeg blir raskt sulten etter jeg spiser brødmat og får lyst på å småspise oftere...

Det er veldig lettvindt med brødmat som du sier, men jeg måtte ta tak i kostholdet mitt for å klare å gå ned i vekt. For som du sier er d veldig vannskelig å gå ned i vekt med en konstant sult følelse. Jeg starter å lese meg opp om kosthold - hva er sundt og ikke sundt, så loggføre alt jeg spiste (mylog.no). Da fikk jeg en del "aha" opplevelser. Også lagde jeg meg en plan for å nå målet mitt. Det står veldig mye bra om kosthold her inne på fitnessbloggen - jeg har lært masse her. Også er det så digg at de avliver mange av de "mytene" vi har fått printa inn i hodet i årevis: som at man må spise ofte/lite, må spise frokost, må gjøre ditt og datt for å å gå ned i vekt. Det er bare tull. Etter jeg startet å lese på fitnessbloggen har jeg funnet ut at å gå ned i vekt ikke er så komplisert som jeg hele tiden har trudd. Min erfaring er at det i starten kreves mye innsats, disiplin, motivasjon og planlegging for å endre kostholdet. Men etterhvert blir det rutine og da går det av seg selv. Men du vil nok ikke angre :-) Sikkert mye av dette du visste fra før, mem her fikk du litt av min erfaring som kanksje kan hjelpe litt på veien :-) lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en proteinshake! Det blir man mett av! :)

Har prøvd... Ble kvalm (selv når jeg blandet med melk) og alt annet enn mett :( Ooog jeg prøvde med flere forskjellige smaker, fra forskjellige leverandører.. Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...