Gå til innhold

Sult


Aglyphe

Anbefalte innlegg

Det blir nok kjempebra! Før gjerne opp hva du spiser på feks diett.no også, for jeg vet at det er mange som skal ned i vekt som spiser altfor lite, sånn at de er mye sultne uten grunn:) der kan du se om kaloriinnholdet i det du får i deg i løpet av dagen, samsvarer med det du omtrent bør spise for å gå jevnt ned i vekt:)

Det skal jeg jaggu prøve på, var flink pike å skreiv opp hva jeg hadde trent, hvor mye og all matinntak i går. Får fortsette trenden i dag og en god stund fremover :) Tusen takk for tips, nok en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var jeg deg, ville jeg prioritert å få i meg mer proteinrike matvarer, som vil holde deg mett lengre. Ville helt klart også byttet ut Go`morgen med Skyr (de uten müsli), da Go`morgen inneholder mye sukker og relativt lite protein i forhold. For min del har det dessuten fungert bra å vente med karbohydrater fra korn og mel til senere på dagen. Start heller med egg eller kjøtt + litt nøtter og drøy karbo til senere på dagen. Da holder du deg mett lengre, og vil sannsynligvis få mindre cravings. Funker supert å lage omelett dagen i forveien så du har til både frokost og lunsj ;)

Ok, kanskje jeg bare burde lage matvaretabeller generelt og henge opp på veggen så jeg får litt oversikt? For om proteiner holder på metthetsfølelsen så sier jeg bare ja takk til det! Bytte go'morgen med skyr er motatt og vil ikke være noe problem, helt ærlig så har jeg gått og innbilt meg at go'morgen youghurten er sunn. Godt å bli litt satt på plass der kjente jeg :) Tusen takk for tips fra deg også, dere er supersnillinger! Begynner nesten å se et lite lys i enden av tunnelen, selvom jeg ser det blir mye jobb og rutineendringer nå i førsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også slik før, konstant sulten, hadde også lyst på noe søtt etter middag uansett hvor mett jeg var. Jeg startet med å få i meg 2 liter med vann hver dag, først var jeg ubehagelig full i magen, men det gjorde at jeg ikke var sulten hele tiden. Og ofte er det slik at når du tror du er sulten, så er du bare tørst :) Jeg har vært vant med brød hele oppveksten min, men forutenom julen nå(fordi jeg var hjemme, der baker mamma så godt brød) så har jeg ikke spist noe brød. Jeg trodde det var det som mettet mest, men jeg byttet det ut med eggerøre med paprika og skinke f.eks, skyr (f.eks med eplebiter, kjempegodt! da blir ikke yoghurten så tør som mange føler at den er) og havregrynsgrøt, og det holder meg mye mer mett, og det er mye mer mat som metter i forhold til kaloriene og karbohydrat i brødet.

En go' morgen yoghurt inneholder sikkert over 20 sukkerbiter, bytt den ut med skyr! Jeg har ikke spist en eneste siden jeg fant ut det :p

Dette var veldig kjent, ja!

Men jeg visste ikke at tørst og sult gikk så tett i tett? Det gir forsåvidt mening når en tenker seg om litt, men :) Tusen takk til deg også for tips, og spesielt oppvekkeren med antall sukkerbiter i en go'morgen youghurt, det er helt klart at den skal ut av matvanene! Hehe. Men samtidig så kan man vel putte masse rart oppi skyr'en? Oh, nå kjente jeg at det skal bli moro å prøve seg frem med nye matvarer altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg, men etter jeg startet med periodosk faste med 3 store måltider mellom 12.00 og 20.00 og starter dagen med proteiner og fett istedenfor karbohydrater har dette forsvunnet helt. Jeg har kuttet helt ut sukker og hvitt mel, som også har hjulpet meg mye. Jeg har så og si aldri søtsug lenger. Jeg spiser proteinrik mat til alle måltider og mye grønnsaker i løpet av dagen som gir en god metthetsfølelse over lenger tid. Min erfaring er at jeg blir raskt sulten etter jeg spiser brødmat og får lyst på å småspise oftere...

Det er veldig lettvindt med brødmat som du sier, men jeg måtte ta tak i kostholdet mitt for å klare å gå ned i vekt. For som du sier er d veldig vannskelig å gå ned i vekt med en konstant sult følelse. Jeg starter å lese meg opp om kosthold - hva er sundt og ikke sundt, så loggføre alt jeg spiste (mylog.no). Da fikk jeg en del "aha" opplevelser. Også lagde jeg meg en plan for å nå målet mitt. Det står veldig mye bra om kosthold her inne på fitnessbloggen - jeg har lært masse her. Også er det så digg at de avliver mange av de "mytene" vi har fått printa inn i hodet i årevis: som at man må spise ofte/lite, må spise frokost, må gjøre ditt og datt for å å gå ned i vekt. Det er bare tull. Etter jeg startet å lese på fitnessbloggen har jeg funnet ut at å gå ned i vekt ikke er så komplisert som jeg hele tiden har trudd. Min erfaring er at det i starten kreves mye innsats, disiplin, motivasjon og planlegging for å endre kostholdet. Men etterhvert blir det rutine og da går det av seg selv. Men du vil nok ikke angre :) Sikkert mye av dette du visste fra før, mem her fikk du litt av min erfaring som kanksje kan hjelpe litt på veien :) lykke til :)

Heihei :)

Først og fremst; tusen takk for svar :D

Ang periodisk faste så har jeg faktisk tenkt litt på dette, men føler jeg enda vet for lite og er litt for pysete. Det som opptar tankene mest der er; hva med frokost? Har jo fått det godt innprenta at det er dagens viktigste måltid, i tilegg så vet jeg med meg selv at per dags dato så er jeg skrubbsulten når jeg står opp. Regner med at dette er noe som vil gå over, men hvor lang tid tar det før det blir type "stabilt" (sånn ca da, vi er jo alle forskjellige :))? Og er "regelen" at en har et vindu på åtte timer en kan spise?

Kjenner at lysten til å kutte ut brødmat en god del mer er sterkt tilstede, den er ikke akkurat spesielt snill med magen min heller, skal sies :/

Har også lest litt rundt på fitnessbloggen, men med mest fokus på trening, ser nå at det ikke er dumt å sjekke kosthold heller. Har sett litt rundt på forumet i dag også, her er det jo kjempemye å hente!

Tusen takk nok en gang for at du delte din erfaring, får jo en del motivasjon av andres tips og triks, det virker så veldig vanskelig til å begynne med, men er som du skriver; det blir jo en rutine ut av det også, akkurat som tidligere matvaner har blitt en rutine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Banan Arne
Det gjør ikke jeg :p

Man blir mer mett av mat enn shake :D

Det sant frøken! Men det jeg pleier å gjøre er å ta blande det med 3 egg og melk, og da blir jeg ganske mett, ganske lenge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Banan Arne
Har prøvd... Ble kvalm (selv når jeg blandet med melk) og alt annet enn mett :( Ooog jeg prøvde med flere forskjellige smaker, fra forskjellige leverandører.. Men takk for tips!

Okei, men du skal ikke gå rundt å være sulten!! :( Du må heller trene mer hvis du vil ha raskere resultater! Du skal ikke gå rundt å ha det vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, kanskje jeg bare burde lage matvaretabeller generelt og henge opp på veggen så jeg får litt oversikt? For om proteiner holder på metthetsfølelsen så sier jeg bare ja takk til det! Bytte go'morgen med skyr er motatt og vil ikke være noe problem, helt ærlig så har jeg gått og innbilt meg at go'morgen youghurten er sunn. Godt å bli litt satt på plass der kjente jeg :) Tusen takk for tips fra deg også, dere er supersnillinger! Begynner nesten å se et lite lys i enden av tunnelen, selvom jeg ser det blir mye jobb og rutineendringer nå i førsten :)

Det høres ut som en lur idè - alltid greit å få oversikten. Om du begynner å skrive ned alt du spiser og næringsinnhold (diett.no, somebody.no osv er gode sider), vil du få en mye bedre oversikt og lære raskt hvilke matvarer som er "sunne" og ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Banan Arne
Ja det er nok sant det, men om jeg må ete rå egg så eter jeg heller noe annet.. haha... MAT <3

Nei-nei.. Ikke rå egg :p haha blandet det med proteinshaken.. smaker nam! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei-nei.. Ikke rå egg :p haha blandet det med proteinshaken.. smaker nam! :)

Ja da er de fortsatt rå :p

Jeg er FAN av MAT... Hehe, rar som kroppen min er så er den fortsatt sulten etter 3300 kcal med fast føde om dagen.. hehe

Hver sin smak :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig kjent, ja!

Men jeg visste ikke at tørst og sult gikk så tett i tett? Det gir forsåvidt mening når en tenker seg om litt, men :) Tusen takk til deg også for tips, og spesielt oppvekkeren med antall sukkerbiter i en go'morgen youghurt, det er helt klart at den skal ut av matvanene! Hehe. Men samtidig så kan man vel putte masse rart oppi skyr'en? Oh, nå kjente jeg at det skal bli moro å prøve seg frem med nye matvarer altså :D

Kan være det er for enkelt, men for meg funket det kjempebra. Jeg brukte vannet i starten når jeg hadde veldig sukker og matsug, og så etterhvert ble det et ork å drikke så mye hver dag, men da var sukkersuget borte så ;) Jo, du kan ha mye rart oppi skyren, men om det er noe særlig smarter noe annet;) Jeg fikk også den oppvekkeren, hehe ;) Ja, det er kjempeartig:D Mye mat som man ikke visste hvor bra det var ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med akkuratt det samme problemet, nesten konstant sult! Det som virkelig hjalp meg var periodisk faste. (altså ikke spise frokost slik at spisevinduet bare er på ca 10 timer (for meg 11- 21) siden jeg står opp kl 6. Etter at jeg begynte var det som om jeg "ble skjent" med sultfølelsen på en måte som gjorde at jeg plutselig kunne tåle litt sult og heller spise mer når jeg faktisk var skrubbsulten. Det er faktisk veldig rart, før tenkte jeg konstant på når neste måltid var, nå klarer jeg å vente og bare ta det litt som det kommer :)

Anbefales! Finnes maaaange tråder om det her på forumet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppdatering:

I går kjøpte jeg inn og gjorde klart til "kostholdsendring". Ved en adledning ble jeg litt sulten rett etter at jeg hadde spist, men da kokte jeg meg heller en stor kopp med te, og var jaggu mett 1,5 time etterpå. Alle tips funket :) Jeg lå på 1330 kcal ila hele dagen, med 7 måltider (der en av dem var tekoppen). Siste måltid kunne vært klokken seks, men jeg trøkte i meg en skyr (av gammel vane, tenker jeg) rundt ni, jeg klarte såvidt å få i meg halve, var jo stappmett enda.. Heh. Fører forresten måltider inn på MyLog. I dag spiste jeg ikke brødmat eller frokostblanding til frokost, men heller hardkokte egg, avokado og kulkun/kyllingpølser. Dette var klokken ti. Først nå kjenner jeg at sulten kommer, og det er forsåvidt helt greit for det jo mange timer siden frokosten ble inntatt :) Fantastisk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg jaggu prøve på, var flink pike å skreiv opp hva jeg hadde trent, hvor mye og all matinntak i går. Får fortsette trenden i dag og en god stund fremover :) Tusen takk for tips, nok en gang! :)

Det er skummelt å oppdage at det er mange matvarer man oppfatter som sunne, men som ikke trenger å være det i det hele tatt!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielle matvaner du sikter til/tenker på? Må jo si B når har du har sagt A :)

Melk og meieriprodukter generelt. Vi er vokst opp med å tro at kilden til kalsium ligger i melka, men fakta er at kroppen må bruke av sine egne kalsium-lagre i skjelettet for å kunne fordøye melka... Og da er man like langt..

Det er sikkert flere, men ikke som jeg kommer på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk og meieriprodukter generelt. Vi er vokst opp med å tro at kilden til kalsium ligger i melka, men fakta er at kroppen må bruke av sine egne kalsium-lagre i skjelettet for å kunne fordøye melka... Og da er man like langt..

Det er sikkert flere, men ikke som jeg kommer på i farta :)

Joda, det visste jeg faktisk. Det ser man forsåvidt på antallet laktoseintolerange.. Men syns fortsatt ikke en skal kutte ut alle meieriprodukter av den grunn. Forskjell på et glass melk/frokostblanding i ny og ne, og 1 liter melk dagen. Alt med måte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det visste jeg faktisk. Det ser man forsåvidt på antallet laktoseintolerange.. Men syns fortsatt ikke en skal kutte ut alle meieriprodukter av den grunn. Forskjell på et glass melk/frokostblanding i ny og ne, og 1 liter melk dagen. Alt med måte? :)

Ja, helt enig. Alt med måte! Spiser jo meieriprodukter selv.

Det er nok denne propagandaen Tine Melk kjører på som jeg reagerer på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...