Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Selv gjør jeg både statiske og dynamiske tøyeøvelser før hver bøyøkt, og vanligvis litt før hver markøkt. Bruker å ta squat-to-stand som en måte å "sjekke" hvordan ståa er med bevegelighet og deretter gjøre det jeg trenger for å være fit for fight.. Etter øktene så bruker jeg og treningspartneren å tøye hverandre - da spesielt setet og bakside/fremside lår. Men nå er jeg (i følge meg selv) helt grei mtp. bevegelighet da..

Dersom du som du sier har en utfordring så blir det jo noe annet. Har etter opptrening med skade+operasjon måttet gjort en god del for å få tilbake bevegeligheten akkurat der, og da var det høy mengde på tøyinga. Det var da snakk om egne økter med ulike øvelser (dynamiske med belastning, de fleste i kabelapparat), og jeg gjorde disse minst 4 ganger i uka. Tok meg to måneder fra å kunne heve armen så vidt opp til skuldernivå til at jeg kunne gjøre alt som normalt. Så det går fort, så lenge en jobber iherdig med det :)

Hadde jeg vært deg så ville jeg satt opp ulike økter med kanskje 20min varighet, og gjort de 3-4 ganger i uka. Men da ville jeg vært veldig bevisst på å holde de statiske øvelsene (stoppeklokke osv.), og satt opp sett/reps eller lignende på de dynamiske (og selvsagt med tilhørende progresjon).

Fortsetter under...

Hei! Her er en video av knebøy fra idag, tips/råd/hjelp hadde jeg satt veldig stor pris på... Sliter med at nedre ryggen krummer seg når jeg går under paralell (Av og til før paralell) og jo dypere jeg går jo mer krummer ryggen seg.. Antar at det er et mobilitetsproblem, men jeg er også veldig høy (193cm) og har veldig lange bein så det har vel kanskje noe å si?

http://www.youtube.com/watch?v=4Ls0x2YtMwY

Hei! Her er en video av knebøy fra idag, tips/råd/hjelp hadde jeg satt veldig stor pris på... Sliter med at nedre ryggen krummer seg når jeg går under paralell (Av og til før paralell) og jo dypere jeg går jo mer krummer ryggen seg.. Antar at det er et mobilitetsproblem, men jeg er også veldig høy (193cm) og har veldig lange bein så det har vel kanskje noe å si?

http://www.youtube.com/watch?v=4Ls0x2YtMwY

Jeg vil tro du kommer til å buttwinke hvis du går lenger ned, litt vanskelig å si siden du kun kjørte til paralell på den siste og stoppet litt før det på de første. Så Squat RX 1? Hvis ikke så anbefaler jeg videoene på første siden er ganske mye man kan lære fra dem.

Det var jo langt frå parallell det der. Det ser ut som du vil få ein del buttwink om du går djupare ja.

Det kan du fint teste sjølv framføre ein spegel utan vekter. Stram mage og korsrygg så godt du kan og squat så lang ned du kjem. Du kan sjå i spegelen korleis det ser ut. Om du vippar må du passe på at du strammar godt heile vegen og ikkje slepp opp for å kome djupare, deretter er det snakk om mobilitetstrening.

Driver aktivt med mobilitetstrening, ja jeg stoppet opp litt før paralell er litt redd for å skade ryggen :) Men noen tanker på benbredde? På videoen har jeg ganske smal benstilling skulderbredde ca, grunnet lang lårlengde burde jeg kanskje stå noe bredere?

Annonse

Kva posisjon knea får i forhold til tærne er avhengig av så mangt. Beinstilling, kroppsproporsjonar, løfteteknikk osv. For mange er det ikkje realistisk å oppnå at knea held seg bak tærne. Det vil stride med geometriske og fysikkens lover.

Knea skal ut til sidene og rumpa skal bak, så du skal få knea så langt bak som mogleg utan at du mistar balansen. Det blir vel gjerne sagt at dei ikkje skal framfor knea for å gje folk noko visuelt å fokusera på. Om teknikken er så bra som den kan bli med dine føresetnader og knea kjem litt framfor tærne så betyr ikkje det noko.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...