Gå til innhold

Teknikk: Knebøy


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kroppsbygning er ein avgjerande faktor for form, men for dei fleste vil nok uansett mobilitet avgrense kor langt ned ein kjem.

Eventuelt fotstilling i forhold til antropometri. Tror det er relativt få som ikke klarer å sette seg ned på dass eller ei lav kasse.

Står en bredere og med tærne pekende mer utover så vil det kunne motvirke "problemet" med lange lårbein. Jeg tror det kan være fint å reposte denne linken, som illustrerer hvordan femurlengde, beinstilling og teknikk i knebøy henger sammen:

http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1_english.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. jeg har lange lårbein, kan det ha noe med at jeg ikke klarer å komme dypt ned?

Jeg har også lange lårbein. Står ganske så bredt med beina for å komme langt nok ned. Funker det.... Tøying av hamstrings o.l som nevnt over her fungerer også.. SÅ tøy i vei. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det er snakk om å gå ut i bredde med beina er det viktig å belyse viktigheten av å være varm i området, særlig innside lår/lysk, tøy gjerne også dette området. Skal lese hele artikkelen senere, men når det er filmer fra EliteFTS, Squat RX og styrkeløft film så regner jeg med at denne går igjennom mye sentralt i øvelsen, bra initiativ av trådstarter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eventuelt fotstilling i forhold til antropometri. Tror det er relativt få som ikke klarer å sette seg ned på dass eller ei lav kasse.

Står en bredere og med tærne pekende mer utover så vil det kunne motvirke "problemet" med lange lårbein. Jeg tror det kan være fint å reposte denne linken, som illustrerer hvordan femurlengde, beinstilling og teknikk i knebøy henger sammen:

http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1_english.html

Jaja.

Eg pratar om når ein kjem ned mot parallell. Det er først der dei fleste byrjar å få problem med spenn i korsryggen.

Første bud er å finne den stillingen som passar kroppen til den enkelte. Deretter må ein sjå på mobilitet, kor langt ned ein kan gå og eventuelt tøying for å blir meir mobil.

Eg har sjølv ein ganske brei beinstilling og går ikkje lengre ned enn ryggen er med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk tips om å holde stanga mye smalere under knebøy slik at jeg fikk ordentlig spenn i overkroppen, og det funka faktisk. Jeg økte med 10 kg på 5 reps fra å holde henderne langt ut på stanga til å holde de tett ved skuldrene, teknikken ble vesentlig bedre og beina jobbet i mye større grad enn før, hvor jeg, når det ble litt tungt, brukte ryggen til å løfte også.

Men skal hendene holdes slik? Er det en rett og gal måte å holde stanga på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ny på knebøy. Så om noen hadde sett meg så vet jeg ikke om utførelsen er heelt riktig, men har sett på maange videoer å liker å tro at den er så bra som den kan bli etter første gangen å være! Kjennes godt på låra! Har den ikke i nakken! Men problemet er at jeg får så vondt i armene, at jeg får ikke til å fokusere på å utføre den! Hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ny på knebøy. Så om noen hadde sett meg så vet jeg ikke om utførelsen er heelt riktig, men har sett på maange videoer å liker å tro at den er så bra som den kan bli etter første gangen å være! Kjennes godt på låra! Har den ikke i nakken! Men problemet er at jeg får så vondt i armene, at jeg får ikke til å fokusere på å utføre den! Hva skjer?

Film knebøyen din, mest sannsynlig er den for grunn og du har kanskje for dårlig mobilitet om du er ny på styrketrening. Du har den ikke plassert på nakken? jaha? Og hvor i armene får du vondt. Hvis du forklarer problemet litt nøyere så blir det lettere å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Film knebøyen din, mest sannsynlig er den for grunn og du har kanskje for dårlig mobilitet om du er ny på styrketrening. Du har den ikke plassert på nakken? jaha? Og hvor i armene får du vondt. Hvis du forklarer problemet litt nøyere så blir det lettere å hjelpe.

Skal gjøre det ;) Hehe, ja det jeg mener at jeg har stanga lengst øverst på ryggen å ikke inni nakken! ;) Får vondt mellom albuen og håndleddet. Skal filme i morgen! ;) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre det ;) Hehe, ja det jeg mener at jeg har stanga lengst øverst på ryggen å ikke inni nakken! ;) Får vondt mellom albuen og håndleddet. Skal filme i morgen! ;) Takk!

Stangplassering skal gjerne være så lavt du får den uten at den faller av. Vondt mellom albuen og håndleddet? altså hele underarmen, eller? Skulder,albue og håndleddsmerter kan komme av for smalt grep, prøv å gå litt ut på grepsbredden og heller inn på grepsbredden for å tighte opp bedre under tyngre løft. Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangplassering skal gjerne være så lavt du får den uten at den faller av. Vondt mellom albuen og håndleddet? altså hele underarmen, eller? Skulder,albue og håndleddsmerter kan komme av for smalt grep, prøv å gå litt ut på grepsbredden og heller inn på grepsbredden for å tighte opp bedre under tyngre løft. Bra!

UNDERARMEN heter det, takk! :p Spent om jeg i hele tatt klarer å utføre dette i morgen, klarer ikke å sette meg ned på do eller gå normalt. Er så stiv i lårene at jeg går som en kalv. Sikkert veldig morro å se på :thumbsup: Skjønner jo at det er en bra øvelse, men tok kanskje litt hardt i! Ja får prøve det! Skal få det til ;) Thank you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye har det faktum at man er kort i beina å si for knebøy? Har lagt merke til at i motsetning i mange, som er relativt lange i beina, har ikke jeg den samme sjansen til å gå langt under parallell. Min bevegelse stopper naturlig litt under parallell og helst parallell om jeg ikke "presser" ned de ekstra cm.

Nå tror jeg ikke at dette handler om mobilitet i hoftetleddet, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har det faktum at man er kort i beina å si for knebøy? Har lagt merke til at i motsetning i mange, som er relativt lange i beina, har ikke jeg den samme sjansen til å gå langt under parallell. Min bevegelse stopper naturlig litt under parallell og helst parallell om jeg ikke "presser" ned de ekstra cm.

Nå tror jeg ikke at dette handler om mobilitet i hoftetleddet, men man vet jo aldri.

En kort femur (lårbein) vil gjøre det enklere å gå dypt samtidig som at ryggen er rett og en har relativt smal beinstilling. Er bare å se på vektløftere - de er skapt for slike bevegelser, i alle fall de som har grov knebøystyrke. Om du føler at bakside lår butter mot leggen, så er det nok noe uoptimalt med teknikken. Muligens at bevegelsen starter med knærne, eller at beinstillinga er for smal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort femur (lårbein) vil gjøre det enklere å gå dypt samtidig som at ryggen er rett og en har relativt smal beinstilling. Er bare å se på vektløftere - de er skapt for slike bevegelser, i alle fall de som har grov knebøystyrke. Om du føler at bakside lår butter mot leggen, så er det nok noe uoptimalt med teknikken. Muligens at bevegelsen starter med knærne, eller at beinstillinga er for smal.

Nei, jeg bruker ganske brei benstilling, nesten så jeg vil kalle det sumoknebøy :D

Men muligens om jeg bruker smalere beinstilling at bevegelsen blir annerledes? Tror jeg skal ta å filme knebøyene mine med forskjellige beinstilliger og vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

High bar eller low bar? Det er lettare å få inntrykk av løfta dine med film ja.

Dei fleste har nok mobilitet som hindrar A2G med god teknikk, men å kome seg ned til parallell bør gå greit med riktig teknikk.

Ei generell retningslinje er at du tar breiare stilling jo lengre lårbeina er. Det beste er å teste forskjellig og sjå kva som fungerer.

Eit anna viktig punkt er knea. Ein ting er å hindre dei i å gå innover, men det er viktig å presse dei utover heile tida. Det er forskjell på å halde knea stasjonære i ein stilling og å aktivt presse dei utover under heile løftet.

Det er og viktig å ha vinkel på føttene. Med brei stilling kan ein gå heilt opp til 45º utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Etter forklaringer løfter jeg low bar, sånn uten at jeg gjør det bevisst. Det er fordi det er sånn jeg har lært at knebøyene skal være.

Hvordan knebøy "skal" være kommer an på flere faktorer, og kan ikke bare sees i lys av få ting. :-)

F.eks lengden på lemmene, mobilitet, fokus områder, overføring til andre øvelser er noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har for tida ein pause frå knebøy, markløft og anna som belastar korsryggen grunna ein strekk eg fekk baki der. Har konkludert med at manglande spenn i mage/nedre rygg er hovudårsaka.

Det eg ser er at om eg spenner meg godt opp og held det gjennom heile løftet så kjem eg ikkje langt nok ned. Eg har nok tidlegare slappa av i botn for å koma djupt nok. Difor vil eg jobba litt med mobilitet. Eg tar low-bar squat, så noko særleg lengre ned enn parallell er ikkje eit mål foreløpig.

Eg har plukka opp mange øvingar for å forbetre mobilitet, men saknar ein metode. Det er jo nødvendigvis ein prosess som vil ta litt tid. Kor mykje bør ein gjere kvar dag for å jobbe med dette? Dynamisk eller statisk, eller begge delar? Halde det statisk i 20 sekund eller fram og tilbake? Fleire gonger om dagen? Fleire repetisjonar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...