Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blir dritmett av brød. Mer mett enn av havregrøt og cottage cheese. Blir også mer mett av pasta enn squash og av poteter enn kålrot. For min del er det det som spiller en rolle. Om man spiser en liter havregrøt fordi man ikke blir mett av det synes jeg det er bedre å spise et par skiver med godt pålegg

I boken "sannheten på bordet" kommer det frem hvordan industribrød har blitt utviklet, med å ødelegge melet og det de i har i deigen for at den skal se fin ut og være lett å jobbe med og hvordan de har kommet frem til bruk av gjær ig kortest mulig hevetid. Er mye av dette som vel er til grunnlag at mange unnlater spesielt kjøpebrød i kosten. Jeg kan ikke alle faktaene rundt dette så skal ikke være påståelig hvor dårlig det er men min mening er at det er bedre alternativer enn kneipbrødet fra butikken ;)

Annonse

• 1 måned senere...

Hva med hjemmebakt brød? Vi baker mye surdeigsbrød med masse rugmel og hele korn. Vi kontrollerer da selv innholdet i brødet. Null smør og sukker. Dette er jo helt klart bedre enn kjøpebrød.. jeg spiser veldig lite brød, men når jeg først spiser liker jeg å vite at det er annet en juksemel og tilsetningstoffer.

Jeg tror det hovedsakelig er fordi brød har ikke sååå my næring i forhold til kalorier og metthetsfølelse.Dårlig sammensetning rett og slett. Jeg tenker at jeg kaster ikke bort mine kcal på brød når jeg kan spise mye annen god mat sm gjør bedre nytte for kroppen min. Men for all del,brød er ikke super usunt. Synes det har mye å si på pålegg også. Mye pålegg hjelper absolutt,så jeg kommer nok til å unne meg det nå og da når jeg ikke er på diett:) Men jeg ser ikke på det å ikke spise brød som et tap overhodet.:).

De fleste som får høre at det ofte er over 15 ingredienser i ett vanlig brød tenker seg ekstra om.

Jeg spør først hvor mange de tror det er, de kommer selvfølgelig med: mel, melk, egg, gjær...eeeh.

Det er ikke rart at mange reagerer på brød.

Annonse

Problemet er verken industribrød, hjemmebrød eller andre typer brød. Om du så er meksikansk og fråter i mais, asiatisk og fråtser i polert ris eller norsk og fråtser i mel er problemet ensidigheten.

Den ekstreme fanatisme ene eller andre siden ("Null brød" mot "KUN brød") er like feil. Det er, for en normal frisk person, ingen hensikt å unngå å innta brød. Det er heller ingen hensikt å kun innta brød.

Det er mindre riktig å unngå brød for deretter å korrelere dette med at "jeg er frisk - det er grunnet brødet". Dette kan ikke, som oftest, en normal person subjektivt evaluere. Det er heller ingenting negativt med brød i seg selv, i en respektabel mengde, som skal ha noe å si for noen som helst. Om et industribrød er mer bearbeidet betyr ikke nødvendigvis at dette vil ha en effekt på helsen. Det er mulig å ekstrapolere slike funn ut fra "potensielle" teoretiske vurderinger. Ei heller kan man ta enkeltstoffer i et brød og korrelere dette med sykdom.

"Brød inneholder gluten! Du får lekk tarm! Kviser! Slapphet!"

"Fytokjemikalier som påvirker næringsopptak!"

Videre omhandler det bare evnen til enhver person til å ta seg bryet med å investere i en tanke eller to rundt all annen mat som kan berike livet. Dessverre er realiteten at man velger sine enkle rutiner da dette krever minst mulig omstrukturering. Det er ikke riktig å gå til angrep. Det er riktig å belyse med hensyn til ALL data. Det er det vitenskap er. Ikke enkelte, og ofte høyst teoretiske og isolerte data, men summa summarum av evidensen tilgjengelig.

Det er derfor en person uten bakgrunn ikke kan si ting som "X er farlig". Det er mange ting å ta hensyn til. Noe en ufaglært person umulig kan ha komplett oversikt over. Det er derfor du må ha overblikk over begge sider av en sak.

Om du hater et emne, har du noengang hørt på hva motparten faktisk sier? Har du lest hva forkjempere for brød sier eller grunnlaget for anbefalinger for inntak av brødvarer?

Dette gjelder egentlig alle saker.

Har du noengang satt deg inn i motparten?

Har du oversikt og kunnskap om grunnleggende kunnskap rundt dette emnet?

Hvordan kan du da argumentere mot noe basert på isolert kunnskap?

Isolert kunnskap er ikke kunnskap det er potensialet til å lære mer. Kunnskap er muligheten til å ha større sannsynlighet for å avdekke usannheter og sannheter basert på helheten av evidens man har i dag.

De fleste som får høre at det ofte er over 15 ingredienser i ett vanlig brød tenker seg ekstra om.

Jeg spør først hvor mange de tror det er, de kommer selvfølgelig med: mel, melk, egg, gjær...eeeh.

Det er ikke rart at mange reagerer på brød.

Antall ingredienser kan umulig korrelere med sunnhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...