Gå til innhold

Proteinpulver til jenter - nybegynner.


missmk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 22 år som har begynt å trene målbevisst. Tok en inbody-test for et par uker siden og selv om jeg ligger rundt normalen, ønsker jeg å redusere fettprosenten og øke muskelmassen. Har ikke vært spesielt flink til å spise etter trening, men har skjønt viktigheten av dette nå.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/charlottes-perrellis-stora-fitnesspaket

Så denne pakken, og lurte på om det var ok å starte med en sånn?

Jeg er ikke særlig flink på dette med proteinpulver, men anbefales det å ta før/etter trening?

Hadde blitt glad for gode råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg er en jente på 22 år som har begynt å trene målbevisst. Tok en inbody-test for et par uker siden og selv om jeg ligger rundt normalen, ønsker jeg å redusere fettprosenten og øke muskelmassen. Har ikke vært spesielt flink til å spise etter trening, men har skjønt viktigheten av dette nå.

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/charlottes-perrellis-stora-fitnesspaket

Så denne pakken, og lurte på om det var ok å starte med en sånn?

Jeg er ikke særlig flink på dette med proteinpulver, men anbefales det å ta før/etter trening?

Hadde blitt glad for gode råd :)

Greit det der ;) Kan være greit med litt karbohydrater i tillegg til protein rett etter trening for å fylle på glykogenlagrene. Mange spiser banan/sjokomelk/riskjeks o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det der ;) Kan være greit med litt karbohydrater i tillegg til protein rett etter trening for å fylle på glykogenlagrene. Mange spiser banan/sjokomelk/riskjeks o.l.

Sånn for diskusjonens del :)

You May Not Need the Post-Workout Carbs After All

The study looked at older men specifically. Why older men? Because losing muscle as you age is one critical aspect to a decrease in overall health. So the researchers took our commonplace wisdom and compared two groups, one that consumed carbs and protein in a 2 to 1 ratio and the other that consumed only protein. The latter group consumed exactly the same amount of protein as the former.

After taking blood samples and muscle biopsies, the researchers discovered something that contradicts our present views on how we should eat post-workout. At first, the individuals who consumed the carbohydrates with their protein had an insulin spike along with their hyperglycemia (increase in blood sugar), which should be a surprise to no one. They also had a greater portion of the protein ingested incorporated into their muscle. However, just a few hours later, the differences between the two groups were gone. Those eating protein alone had just as much of it in their muscle as those who used the golden 2:1 ratio.

This has very interesting ramifications, particularly for those who want to avoid consuming high glycemic carbs in high quantities. Diabetics, health conscious athletes, and those losing weight can all breath a sign of relief. While experiencing no insulin spike, the protein only group absorbed and utilized just as much as the carb and protein group.Another important thing to note is that the latter group had taken in three times the calories that the protein only group had. Big difference right? And yet there was no difference in the potential for muscle building.

It’s possible that for athletes doing more than one workout in a day the extra speed of absorption featured by taking in a 2 to 1 ratio of carbs to protein post-workout is a good idea. For everyone else, focusing on protein and total calories is just as good for your muscles, and probably better for your health.

http://breakingmuscle.com/nutrition/you-may-not-need-the-post-workout-carbs-after-all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du absorberer er jo en ting, men hvor kroppen henter energien ifra er en annen.

Du spiser karbs etter/under trening for å fylle på glykogenlagrene, for å unngå at sitronsyresyklus henter energirike forbindelser i nedbrutt muskelprotein(glykogene amonosyrer i hovedsak), men heller bryter ned glukose fra glykogen som deretter ender i sitronsyresyklus. Du vil såklart alltid ha en viss proteinnedbryting uansett hvor mye glukose du innhenter, sidne proteinet gir så kjepp og lokal energi, men teoretisk hvertfall, så vil et karbohydratinntak etter trening bremse ned nedbryting av muskelproteinet.

Så jeg fortsetter med karbs hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proteinpulver spesifikt for jenter er markedsføringstriks og ikke noe annet ;) Kjøp et proteinpulver du liker, myseprotein er et godt valg.

Når du tar det er mye mindre viktig enn at du får i deg nok protein i løpet av dagen, så bare ta når det passer deg.

Tror ikke hun vurderer det kun fordi det er til jenter da :p Forhåpentligvis ?

Men den der med jordbær er faktisk ganske god, spesielt i smoothie. Har ikke smakt proteinbarene, de pleier å smake møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte den bare fordi det var en rimelig pakke med alt jeg trengte! At den var rosa var jo bare en bonus :-) Har fått hentet den på posten nå, og drakk mine første shakes igår før og etter trening. Sjokoladesmaken var veldig god.Nå har jeg nettopp spist havregrøt med litt vaniljeproteinpulver, noe som også falt veldig i smak. Sjokoladebarene var også veldig gode, så jeg er superfornøyd!

Så over til inntak. Har lest litt rundt på nett nå, angående når man burde drikke proteinshake. Sånn jeg forstår det er det riktig å drikke ca 30 min før og 30 min etter trening. Pluss at man skal drikke de dagene man ikke trener også. Er dette riktig? Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-21835-14440972276098_thumb.jpg

Du trenger ikke stresse med når du skal innta proteinshake. Det er mye viktigere at du får i deg næringen du skal ha i løpet av en dag.

Listed in descending order of importance, the essentials of peri-workout nutrition can be broken down into the following four components of our diet:

  1. Total daily caloric & protein intake
  2. Individual response to various foods & portion sizes
  3. Individual food preference
  4. Meal timing

Hele artikkelen her: http://syattfitness.com/athletic-performance/peri-workout-nutrition-for-strength-performance/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Her kommer enda et dumt spørsmål: Hvor mye proteiner trenger jeg om dagen? Er så redd for å drikke for mye. De dagene jeg trener har jeg spist havregrøt med 2 ss vaniljeprotein før trening og 1 shake sjokoladeprotein (35 gram + 2 dl ekstra lett melk) etter trening. 30 gram av proteinpulveret jeg bruker tilsvarer 105 kcal, 0,72 gram fett, 1,8 gram karbohydrat og 23 gram protein.

Jeg vil ned i fettprosent og få litt mer markerte muslker. Nå veier jeg 56,5 kg og er 162 cm. Fettprosenten min er på 16,3 OG muskelmassen på 21,8. Idealvekten min er på 55,7 kg.

Setter veldig stor pris på hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Her kommer enda et dumt spørsmål: Hvor mye proteiner trenger jeg om dagen? Er så redd for å drikke for mye. De dagene jeg trener har jeg spist havregrøt med 2 ss vaniljeprotein før trening og 1 shake sjokoladeprotein (35 gram + 2 dl ekstra lett melk) etter trening. 30 gram av proteinpulveret jeg bruker tilsvarer 105 kcal, 0,72 gram fett, 1,8 gram karbohydrat og 23 gram protein.

Jeg vil ned i fettprosent og få litt mer markerte muslker. Nå veier jeg 56,5 kg og er 162 cm. Fettprosenten min er på 16,3 OG muskelmassen på 21,8. Idealvekten min er på 55,7 kg.

Setter veldig stor pris på hjelp!!

Det annbefales vell å ligge på 1,4- 2 gram protein per kg kroppsvekt hver dag når en trener. Så siden du veier 56,5 bør du ligge mellom 79,1g og 113g protein per dag :)

Ett lite tips: prøv å få i deg mest mulig fra "ekte mat" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei. Her kommer enda et dumt spørsmål: Hvor mye proteiner trenger jeg om dagen? Er så redd for å drikke for mye. De dagene jeg trener har jeg spist havregrøt med 2 ss vaniljeprotein før trening og 1 shake sjokoladeprotein (35 gram + 2 dl ekstra lett melk) etter trening. 30 gram av proteinpulveret jeg bruker tilsvarer 105 kcal, 0,72 gram fett, 1,8 gram karbohydrat og 23 gram protein.

Jeg vil ned i fettprosent og få litt mer markerte muslker. Nå veier jeg 56,5 kg og er 162 cm. Fettprosenten min er på 16,3 OG muskelmassen på 21,8. Idealvekten min er på 55,7 kg.

Setter veldig stor pris på hjelp!!

Normal fettprosent for jenter bør ligge mellom 20-25%. Dersom du nå ligger på 16% hvorfor ønsker du å gå ned ytterligere? Det er verken sunt for psyken eller fysisk å ligge for lavt i fettprosent som kvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun vurderer det kun fordi det er til jenter da :p Forhåpentligvis ?

Men den der med jordbær er faktisk ganske god, spesielt i smoothie. Har ikke smakt proteinbarene, de pleier å smake møkk.

Ville egentlig bare si meg enig med begge dere ;) Har aldri forstått hvordan det er lovlig å markedsføre "jente-proteiner" og "gutte-proteiner"...

Proteiner er proteiner (i den forstand), Men det finner mange forskjellige typer proteiner. Om noen av disse er bedre for jenter/ gutter er isåfall nytt for meg :p

Jeg ville annbefale å lese på nett om hvordan shaken smaker. Det er sykt kjipt å kjøpe et stort kvanti av protein som smaker py.. Da ville jeg heller heve på litt ekstra, og fått en protein jeg gleder meg til å ta.

Til Slasto , Jeg tør "påstå" ut ifra mine erfaringer og hva jeg har lest, at Gold Standard Whey 100 både er bedre og mer populært enn de du nevner ;) . Men er enig med at TN.no sin Prozyme er utrolig god. Star Nutrition Whey 80 er og helt ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal fettprosent for jenter bør ligge mellom 20-25%. Dersom du nå ligger på 16% hvorfor ønsker du å gå ned ytterligere? Det er verken sunt for psyken eller fysisk å ligge for lavt i fettprosent som kvinne!

Hehe, oi. Jeg har visst lest feil. 16,3 er kroppsfett i kg. Fettprosenten min er 28,8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det annbefales vell å ligge på 1,4- 2 gram protein per kg kroppsvekt hver dag når en trener. Så siden du veier 56,5 bør du ligge mellom 79,1g og 113g protein per dag :)

Ett lite tips: prøv å få i deg mest mulig fra "ekte mat" :)

Okei, takk! Det hjelper mye. Prøver å spise mye grønnsaker, fisk, egg, kylling, frukt osv. Men det er ikke alltid like lett å få i seg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man naturlig har ganske store pupper (70E) vil vel dette utgjøre litt av fettprosenten? :dead: Haha, jeg har hatt et lite håp om at det er litt av grunnen til at jeg har så høy fettprosent.

Her er en grei kalkulator (veldig grov, men gir deg et hint ut ifra hva du er ute etter)

https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

Angående kosthold, så kan det å prøve å lage middag for uken f.eks søndag og onsdag (for man->ons og ons->søn) fungere for mange. Da er det lett å porsjonere grønnsaker, fisk/kylling osv :)

Angående fettprosenten din, er det ikke så mye du skal ned for å se merkbare resultater :) Denne oversikten er en grei grov-oversikt :

I følge “The American Council on Exercise” er normalen for kroppsfett som følger:

Beskrivelse

Kvinner

Menn

Essential Fat

10-13%

2-5%

Athletes

14-20%

6-13%

Fitness

21-24%

14-17%

Acceptable

25-31%

18-24%

Obesity

>32%

>25%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...