Gå til innhold

Smal benkpress - Yay or nay?


SamGold

Anbefalte innlegg

Har nesten aldri kjørt denne øvelsen, men etter at dips røk for godt i mitt program har jeg introdusert smalbenk i programmet mitt og prøvd den en syklus (dog under diett).

Vurderer å la den få bli med på en runde til. Tror jeg liker den.

Hva tenker dere om denne øvelsen? Virker ikke som om den er så veldig utbredt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grei øvelse, bra for tricep og øvre bryst. Oppleves som at den tar meire på lats eller noko anna omliggende musklatur.

Har den ca ein gong i veka på programmet. Kjedeleg å måtte gå ned ein del i vekt pga lengre løftebane og dårlegare biomekaniske forhold for tunge løft.

Interessant.

Øvre bryst altså?

Fin bonus det i så fall. Tror jeg lar den slå følge en syklus til.

Kjører du forresten høy-reps på denne eller mer type 5X5? Antar at det uansett er avhengig av hva slags program du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Øvre bryst altså?

Fin bonus det i så fall. Tror jeg lar den slå følge en syklus til.

Kjører du forresten høy-reps på denne eller mer type 5X5? Antar at det uansett er avhengig av hva slags program du kjører.

Eg er på diverse dietmar mengdeprogrammer så det er typisk 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yay. Kjører dette som en del av X-size. Men den kan kjøres både ved å senke med smalle albuer mot nedre del av bryst, og en annen variasjon hvor den senkes mot øvre del av bryst med en bevegelse ala Franskpress.

Giljotinpress du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smal benk er topp. Sørg for å få isolert triceps så mye som mulig under denne øvelsen ved å ha god mind muscle connection.

Mind muscle connection? :)

Jeg har faktisk fokusert på å kjøre denne veldig rolig med markert stopp i bunnen. Ligger vel rundt 15-20 kg under vanlig benkpress (selv om jeg kjører den også rimelig strikt).

Tok den igjen i går og må si jeg begynner å få sansen for smalbenk. Skal i hvert fall ha den med en runde til.

Vedrørende benkpress så er det i bunnen av løftet jeg alltid sliter. Har aldri opplevd at vekten stopper i toppen av løftet. Men sterkere triceps er uansett alltid hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalbenk er yay.

Hvordan du bruker smalbenk, kommer ann på formålet med det.

Skal du bruke Smalbenk som triceps trening, hadde jeg slengt på ett strikk eller en lav kloss.

Suicide Grip, vil også gi mer "kontakt" med triceps.

Men at vanlig Smalbenk har så mye triceps aktivering som folk skal ha det til, tviler jeg på.

Vil tro det er mer stress på Triceps under f.eks tung Floorpress i forhold til "vanlig" Smalbenk.

Floorpress vil også ha høyere aktivering av Bryst.

Skal man trene Smalbenk for triceps, sleng på lav kloss Kloss eller strikk med evt. Suicide grip.

Drit i stopp, peis på!

Men hadde fortsatt trent vanlige isolasjons øvelser på triceps i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smalbenk er yay.

Hvordan du bruker smalbenk, kommer ann på formålet med det.

Skal du bruke Smalbenk som triceps trening, hadde jeg slengt på ett strikk eller en lav kloss.

Suicide Grip, vil også gi mer "kontakt" med triceps.

Men at vanlig Smalbenk har så mye triceps aktivering som folk skal ha det til, tviler jeg på.

Vil tro det er mer stress på Triceps under f.eks tung Floorpress i forhold til "vanlig" Smalbenk.

Floorpress vil også ha høyere aktivering av Bryst.

Skal man trene Smalbenk for triceps, sleng på lav kloss Kloss eller strikk med evt. Suicide grip.

Drit i stopp, peis på!

Men hadde fortsatt trent vanlige isolasjons øvelser på triceps i tillegg.

Jeg trente tidligere dips med vekter, men fikk mest sannsynligvis skulderproblemer (kanskje jeg gikk for dypt) på grunn av den, så smalbenk er øvelsen jeg erstattet dips med.

Hvorfor strikk? Hvorfor drit i stopp?

Har forøvrig trent floorpress tidligere og enig i at den er solid på triceps, men jeg føler i hvert fall at jeg får meget godt kontakt med triceps på smalbenk, særlig med rolig utførelse og stopp i bunn. Uansett, om målet kun var økt benkpress (ja takk), så er det egentlig i bunnen av løftet jeg sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mind muscle connection? :)

Jeg har faktisk fokusert på å kjøre denne veldig rolig med markert stopp i bunnen. Ligger vel rundt 15-20 kg under vanlig benkpress (selv om jeg kjører den også rimelig strikt).

Tok den igjen i går og må si jeg begynner å få sansen for smalbenk. Skal i hvert fall ha den med en runde til.

Vedrørende benkpress så er det i bunnen av løftet jeg alltid sliter. Har aldri opplevd at vekten stopper i toppen av løftet. Men sterkere triceps er uansett alltid hyggelig.

Mind muscle connection = at du fokuserer på strict form, å prøver å for eksempel "slappe av" i bryste og, heller fokusere på at du skal prøve å kun løfte med triceps.

Syntes selv suecide grip er ganske risky når det kommer til all form for benk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente tidligere dips med vekter, men fikk mest sannsynligvis skulderproblemer (kanskje jeg gikk for dypt) på grunn av den, så smalbenk er øvelsen jeg erstattet dips med.

Hvorfor strikk? Hvorfor drit i stopp?

Har forøvrig trent floorpress tidligere og enig i at den er solid på triceps, men jeg føler i hvert fall at jeg får meget godt kontakt med triceps på smalbenk, særlig med rolig utførelse og stopp i bunn. Uansett, om målet kun var økt benkpress (ja takk), så er det egentlig i bunnen av løftet jeg sliter.

For med smalt grep, så vil du ofte ha mindre skyvekraft i bunnen. Derfor øke belastningen på midten-toppen med strikk eller kloss, der triceps i størst grad jobber. Rett og slett for å belaste triceps mer.

Om du er ute etter å trene triceps, har ikke stoppet i bunnen noe hensikt. Fordi du vil legge mest belastning på triceps, noe du vil få mer av uten stopp.

Ønsker du å benytte Smalbenk som ett verktøy til Benkpress, så er saken en annen.

Variant og utførelse, endres etter formålet ved implementeringen av øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...