Gå til innhold

Nå er det min tur; Teknikk i sumomark og bøy.


Aurelius

Anbefalte innlegg

Ja,da tenkte jeg at det jammen meg var på tide å få opprette min egen teknikktråd.

Er klar jeg lider av vepserumpe,så dette hadde ihvertfall vært moro å gjøre noe med.

Men er det noe annet du ser i videoene under som må/burde endres på for maximum gainz og awesomeness?

og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som knærne dine går rimelig langt fram og at du ikke får presset hoftene ut nok. Legg til knebøy med strikk i treningen din. Strikken skal være plassert litt over kneet. Ser også ut til at hælen går opp av bakken, muligens det bare er lyset som forvirrer meg. Du blir fort kvitt vepserumpa når du begynner å tøye mer bakside lår og hoftene.

[ATTACH]128966[/ATTACH]

Du skal også bare ta å stå nøytralt, tror du har litt kraft å hente på det. Søk på Couch stretch av kelly starret på youtube, funker konge.

Ikke sprett vekta under markløft, og hold hodet nøytralt. Ellers så den finfin ut. :)

post-3399-14440966560924_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som knærne dine går rimelig langt fram og at du ikke får presset hoftene ut nok. Legg til knebøy med strikk i treningen din. Strikken skal være plassert litt over kneet. Ser også ut til at hælen går opp av bakken, muligens det bare er lyset som forvirrer meg. Du blir fort kvitt vepserumpa når du begynner å tøye mer bakside lår og hoftene.

[ATTACH]128966[/ATTACH]

Du skal også bare ta å stå nøytralt, tror du har litt kraft å hente på det. Søk på Couch stretch av kelly starret på youtube, funker konge.

Ja nei er riiiimelig sikker på at hælen forblir på bakken, på videoen løfter jeg i bøysko, og da får man jo litt hæl derifra.

Tidligere har jeg hatt litt problemer med hoppekneet og å stå for bredt/styrkeløfterstil i bøy. Men får bare kjøre på og se hva som skjer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei er riiiimelig sikker på at hælen forblir på bakken, på videoen løfter jeg i bøysko, og da får man jo litt hæl derifra.

Tidligere har jeg hatt litt problemer med hoppekneet og å stå for bredt/styrkeløfterstil i bøy. Men får bare kjøre på og se hva som skjer:)

Trenger ikke stå så mye bredere men du trenger bare å presse knærne ut mer.

[ATTACH]128967[/ATTACH]

For å unngå knesmerte så burde kneskålen og muskelfestet på låret være vinkelrett, sånn som det er illustrert på bildet nr.1. Kneskålen vil være mye mer vinkelrett når du står nøytral med føttene og at de ikke vinkler ut(enda en grunn til å stå nøytral). Når du peker føttene ut så vil muskelfestet gå ut av den naturlige aksen. Det blir illustrert på bildet 2 og 3. Når du har føttene rett frem så vil kneskålen gå rett opp og rett ned over lårmuskelen, som er optimalt.

post-3399-14440966561683_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke målt den nei, men har laange lårbein ja:/ jeg antar man ikke kan sage de ned til mer håndterbare lengder?^^

Usikker på om jeg husker riktig men det skal være mulig å kunne sage bein kortere for så å bolte fast en stålstang utpå foten for å la det gro sammen der du har skjært bort. Det er utrolig smertefullt og de eneste tilfellene jeg har hørt noe om det så har det vært at vedkommende hadde betennelse i beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg husker riktig men det skal være mulig å kunne sage bein kortere for så å bolte fast en stålstang utpå foten for å la det gro sammen der du har skjært bort. Det er utrolig smertefullt og de eneste tilfellene jeg har hørt noe om det så har det vært at vedkommende hadde betennelse i beinet.

Trolig mulig, men er mest brukt omvendt.

Altså at man brekker opp, for så å la beina gro sammen og bli lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg husker riktig men det skal være mulig å kunne sage bein kortere for så å bolte fast en stålstang utpå foten for å la det gro sammen der du har skjært bort. Det er utrolig smertefullt og de eneste tilfellene jeg har hørt noe om det så har det vært at vedkommende hadde betennelse i beinet.

Etter noe sånt kan du trygt si at du er "built to squat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første som slår meg er mangelen på oppspenn. Husk stort innpust før hver rep og STRAM MAGEN, og også KORSRYGGEN. Det hjelper mot buttwink. Slik det ser ut nå så LAR du ryggen din komme i fleksjon i bunnen fordi du ikke strammer musklene i korsryggen bevisst. For min egen del kan jeg si at dette er noe av det viktigste aspektet ved knebøyteknikk. Utfordringen er å holde musklene stramme helt til reppen er ferdig, altså ikke slappe av i bunnen eller halvveis opp i bøyen. Det blir mye enklere å få skikkelig hip drive hvis kjernen og korsryggen er stram.

Du kan legge merke til en ekstra spretteffekt når du gjør dette korrekt. Det kjennes ut som du jukser når du bare spretter opp igjen. Når alle musklene i beina og kjernen er stramme så overføres energi fra gulvet og føttene opp gjennom hele kroppen mer effektivt enn hvis du slacker. Tidligere hadde jeg en tendens til å slacke på oppvarmingssett og lettere sett hvis jeg jobbet oppover mot et toppsett. Ikke bra. Ha fokus på å stramme kjernen også under oppvarmingssettene, selv om du lett kan bøye vekta uten å gjøre det. Hvis du trener sammen med noen så kan det hjelpe at de kauker "Stram!" eller "Tight!" eller et annet kort cue underveis i arbeidssettet. Hvis ikke så får du tenke det selv før og under settet. Det er for så vidt ikke dumt om du har noen som kauker til deg eller ikke. FOKUS! TIGHT!

Når det gjelder fotstilling: Du som er fan av Starting Strength - har du prøvd deg på en straight SS-bøy? Hvis du får knærne mer utover så kan det hjelpe mot buttwink. Det gjelder uansett om det er høystang eller lavstang. Nå ser det ut som føttene går mer eller mindre rett fram, litt vanskelig å se fra vinkelen. Pek føttene ut ca. 30 grader, og på vei ned så starter du bevegelsen med å ta knærne fram og ut til siden før/mens du knekker i hofta. Du trenger ikke stå så veldig bredt, skulder-/hofteavstand mellom hælene er fint. Så lenge hofta får plass mellom beina dine slik at du når godkjent dybde er bra nok. Og for folk som sliter med buttwink så er det ingen grunn til å gå dypere enn at du fortsatt får til å holde ryggen strak. Ellers ser jo vekta lett ut. Mer vekt ;)

Squat-to-stand og statisk tøying av psoas/hoftebøyere som del av oppvarming kan være nyttig for å øke hoftemobilitet. Når du er oppe på vekter som du er oppe på så er det på tide å bli kvitt buttwinken ;) Her er en video med en veldig anerkjent lege, Stuart McGill, som er spesialist på rygg der han forklarer hvorfor buttwink ikke er bra for ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:DTronaldo

Skal sies at jeg tar meg noen runder med squat-to-stand og spiderman lunges + leg swings før jeg bøyer og litt div mobilitet, men har vært alt for dårlig til å tøye , det er sant.

interessant tanke ang korsryggstramming, den skal jeg utforske videre:)

grunnen til at jeg ikke kjører bedrere fotstilling skyldes st det har en lei tendens til å rive opp hoppekne-smertene på virkelig mesterlig vis. Fant ut via prøving og feiling at en mer 0* rettet fotstilling gir mindre smerter.

skal titte på videoen, takk for den (:

PS; du har rett i at det er "for lette" vekter i den forstand at det var 30kg under maks, men så tok jeg syv sett på den belastningen og, så ble jo sliten nok til slutt alikevel^^

Er nødt til å se treningsbelastningen litt ann etter vaktlista på jobben, og klarer jeg å bøye tre ganger i uka må jeg periodisere litt (

men brb, tøye litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...