Gå til innhold

Utmattet hele tiden


e-vin

Anbefalte innlegg

Nå har jeg slitt med utmattelse i to år. I fjor sa legen at jeg hadde et virus i kroppen som gjorde meg utmattet, og i sommer fikk jeg kyssesyken som skal være grunnen til at jeg er så utmattet nå.

Alkohol fungerer ikke om jeg skal holde meg på bena. Etter nyttårsaften har jeg ligget i senga 24/7, bortsett fra de 6timene jeg var på skolen torsdag og fredag. Har rett og slett ikke klart og komme meg opp.

Jeg har også merket at de gangene jeg har trent for mye, det vil si mer enn 3 ganger på en uke så er jeg helt utmattet og uken etter er jeg sengeliggende og klarer kun akkurat å komme meg på skolen. Halvåret fra sommeren har jeg vært borte fra skolen nesten èn gang i uken fordi jeg er så utmattet at jeg ikke klarer å komme meg opp av sengen.

Jeg synes dette er helt utrolig kjipt, fordi jeg har så lyst til å trene. Jeg tør ikke å presse meg heller, fordi jeg er så redd for at det skal gå ut over energien min og at jeg blir utmattet etterpå. Føler ikke jeg kan leve livet i det hele tatt.

Er det noen fler som har det slik? Og kanskje har noen tips til meg så dette kan bli bedre? Er så utrolig lei av å føle så begrenselse til hva jeg kan gjøre i hverdagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at jeg skal klare å holde det gående i hverdagen må jeg ha i meg jern, magnesium B- og D-vitaminer, samt omega-3.

Uten dette blir jeg så utmattet at ingenting nytter.

Og så merker jeg stor forskjell på hvordan jeg spiser. Spiser jeg brødmat (eller gluten generelt) blir jeg straks slapp og uggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha fått sjekket kortisol nivå, eller enda bedre prøvd en diett som senker nivået en ukes tid.

Jeg har vært skikkelig dårlig mht til utmattelse og har me diagnose (men er ME skeptikker).

jeg ble på litt merkelig vis mye bedre når jeg begynte med lavkarbo, uten at noen kan forklare hvorfor. Jeg har lenge trodd at det er karbohydratene som er synderen, men har kommet over en del artikler og forskning som viser at protein, særlig fra egg, whey og naturlige "langsomme " karbohydrater senker kortisol nivået, og dette er nettopp denne type kost jeg mer eller mindre tilfeldig la om til.

http://www.livestrong.com/article/29036-cortisol-reducing-foods/

http://www.livestrong.com/article/221563-about-high-cortisol-level-symptoms/

Det behøver ikke være tilfelle for deg, men jeg har selv som en del av utredning ved Ulevåll, prøvd å forskjellige dietter for å se hvordan dette kan innvirke på symptomene, og det er ganske enkelt å prøve litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kronisk utmattelsessyndrom (+ fibromyalgi og mageproblemer), og for at jeg skal fungere best mulig, så må jeg tilpasse aktiviteter etter kroppens ønsker, samt at kostholdet må være i orden. Mener å huske at jeg har lest et sted at du kan få ME/fibro etter virusinfeksjoner, uten at jeg skal si noe sikkert. Om du kontakter lege, så ikke forvent å få svar/diagnose med det første. For min del tok det 2-3 år med utredninger før de fant ut hva som var galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kyssesyke, så er vel problemet løst? Eller?

Og blir du så utmattet av trening, sier det seg selv at du bør slutte til du er frisk. Gå heller lange turer.

Ja, jeg vet at det ikke er lett, vet ikke mitt eget beste selv heller alltid, men jo fortere du blir frisk, jo fortere kan du trene mer normalt igjen.

Jeg ville ha fått sjekket kortisol nivå, eller enda bedre prøvd en diett som senker nivået en ukes tid.

Jeg har vært skikkelig dårlig mht til utmattelse og har me diagnose (men er ME skeptikker).

jeg ble på litt merkelig vis mye bedre når jeg begynte med lavkarbo, uten at noen kan forklare hvorfor. Jeg har lenge trodd at det er karbohydratene som er synderen, men har kommet over en del artikler og forskning som viser at protein, særlig fra egg, whey og naturlige "langsomme " karbohydrater senker kortisol nivået, og dette er nettopp denne type kost jeg mer eller mindre tilfeldig la om til.

http://www.livestrong.com/article/29036-cortisol-reducing-foods/

http://www.livestrong.com/article/221563-about-high-cortisol-level-symptoms/

Det behøver ikke være tilfelle for deg, men jeg har selv som en del av utredning ved Ulevåll, prøvd å forskjellige dietter for å se hvordan dette kan innvirke på symptomene, og det er ganske enkelt å prøve litt selv.

Hei!

Hvordan får man diagnosen ME? Har du lave kortisolnivåer?

Jeg har slitt med utmattelse og fungert på ren viljestyrke nå i 5 år. Var en runde på TRT, men det hjalp ikke. Heldigvis er jeg bedre enn på lenge og testosteronnivåene mine har faktisk økt, men jeg er fortsatt ikke frisk. Har nå hatt to ganske gode dager, men har hatt det ganske dårlig i dagene forut.

Jeg fikk endelig testet kortisolnivå, både i spytt og i urin. Det merkelige er at spyttprøvene mine er normale og kanskje også lave, mens urinprøven er langt over normalen og det på flere prøver. Har fortsatt ikke fått noen svar fra legen min.

Men jeg har begynt å tenke at det må være et eller annet med binyrene mine, særlig ettersom problemene mine startet etter en langvarig periode med svært mye stress som kulminerte i en god gammeldags smell. Selv om dette nå er snart 10 år siden, tror jeg at jeg aldri ble helt frisk igjen.

Jeg må også legge til at jeg også av en eller annen grunn fungerer meget bra på lavkarbo, noe jeg oppdaget ved en tilfeldighet når jeg prøvde å redusere fettprosenten før jul. Føler meg faktisk mye bedre på dette enn på moderat/høykarbo. Spiser fortsatt mye karbo etter trening, men kun sporkarbohydrater ellers.

Årsaken er visst nok det at karbohydrater øker insulinnivået, noe som igjen fører til at kroppen blir tvunget til å produsere mer kortisol for å regulere insulinnivåene. Om binyrene dine er utmattet, vil dette føre til et unødvendig stress på de.

Send meg gjerne en PM om det er mer passende og dette blir sett på som en avsporing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt høyt kortisol nivå. Gikk også på en smell etter å ha prøve å jobbe meg ihjel, men ble ikke bedre heller verre av å skulle hvile meg frisk. Slet av og på med sykdommen i ti år selv, med mange kreative diagnoser og teorier før jeg fikk me-diagnosen. Men en me-diagnose er etter min mening bare en ullen samlebetegnelse man bruker når legevitenskapen kommer til kort.

Me diagnose er det legen din som setter, men du må utredes av spesialist. Jeg var en av de første pasientene som ble utredet ved Me-sentret på Ulevåll. Problemet er bare at en diagnose ikke gir deg noe videre nytte i og med at det ikke finnes noe behandling eller medisin.

Når det gjelder raske karbohydrater etter trening så er min helt personlige mening at dette er unødvendig med mindre man skal trene flere økter senere samme dag, type toppidrettsutøvere.

Det jeg derimot har lest meg frem til, og faktisk ikke har sett omtalt på fitnessbloggen, er at whey protein rett etter trening kan være veldig bra for å senke kortisol nivået. Asle Bøe har en kort sak om det på Myrevolution.no, og det er mye interessant å lese om dette på bla livstrong.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått en tur til fastlegen og la kvalifisert personell ta seg av diagnosering/behandling. At noen på et internettforum sier at "det høres ut som du har ME", blir bare tullete. Slapphet eller utmattelse kan forbindes med tusenvis sykdommer og tilstander. Ikke bare fysiske, men også psykiske.

Ting du kan gjøre selv er jo, som nevnt over, å gå over eget kosthold og søvnmønster. Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville foreslått en tur til fastlegen og la kvalifisert personell ta seg av diagnosering/behandling. At noen på et internettforum sier at "det høres ut som du har ME", blir bare tullete. Slapphet eller utmattelse kan forbindes med tusenvis sykdommer og tilstander. Ikke bare fysiske, men også psykiske.

Enig med alt dette, særlig internettdiagnoser.

Problemet er at slike tilstander som oftest går langt utenfor kompetanseområde til fastleger og de er ikke nødvendigvis raske å henvise heller. Jeg har selv kjempet mye med ulike leger og til tross for abnormale prøveverdier som laboratoriet med klartekst sier "bør utredes", så skjer ingenting og jeg blir bedt om å ta tiden til hjelp.

For min del vet jeg 100% at det ikke er av psykisk art, så jeg vet at det er noe fysiologisk. Etter fem år og mye egenstudier begynner jeg å finne ut av ting, men det er ved å lese selv, ikke ved hjelp av, men til tross for fastlegen min.

Hadde jeg vært trådstarter så hadde jeg gått til fastlegen min og bedt om å få tatt alle mulige blodprøver og krevet å bli tatt på alvor:

- Jernlager (om disse er lave kan det være så enkelt som å ordne dette ved å spise mer jern)

- Komplett tyroidepanel (lavt stoffskifte er temmelig utbredt og sannsynligvis ofte noe som ikke blir oppdaget)

- Kjønnshormoner

- Binyrehormoner (kortisol i spytt og kortisol i urin - disse to hadde ikke fastlegen min en gang hørt om, men er industristandarden for å teste om en pasient produserer for lite eller for mye kortisol)

- Vitaminer/mineraler

Om noe her kommer tilbake lavt eller unormalt, så vet man litt mer. TS har jo alt sagt hun har hatt kyssesyke, så det kan jo være så enkelt.

Men som du alt nevnte. Problemet med en slik tilstand er at det kan faktisk være tusenvis av ulike ting som ligger bak. Men blodprøver er i hvert fall en god start, både for å utelukke og bekrefte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men ble ikke bedre heller verre av å skulle hvile meg frisk.

Tror ikke jeg er syk nok i dag til å få en slik diagnose, men for 3 år siden var jeg det. Som du, har jeg heller ikke fått noen forbedring av lange treningsopphold.

Gjør du noe annet for å bli frisk enn å legge om kostholdet? Jeg har begynt med en del tilskudd nå for å adressere binyrene mine. For eksempel høye doser med c-vitamin. Zinc og phosphatidyl serine skal være bra for å senke kortisolnivåene. Meditasjon også.

Er du bedre da?

Jeg er veldig optimistisk nå, men det har virkelig tatt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alt dette, særlig internettdiagnoser.

Problemet er at slike tilstander som oftest går langt utenfor kompetanseområde til fastleger og de er ikke nødvendigvis raske å henvise heller. Jeg har selv kjempet mye med ulike leger og til tross for abnormale prøveverdier som laboratoriet med klartekst sier "bør utredes", så skjer ingenting og jeg blir bedt om å ta tiden til hjelp.

Det er et veldig godt poeng. Diagnosering og behandling i det offentlige kan ta fryktelig lang tid og er ofte avhengig av om man har en dyktig fastlege eller ikke. TS må absolutt ta med seg tipsene videre til fastlegen for å få en fortgang i prosessen, bare hun ikke slår seg til ro med det uten å oppsøke medisinsk hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er off topic, men jeg må bare spørre: SamGold hvordan kan du vite 100% sikkert at det ikke er psykisk?

Definer psykisk? :)

Det kan selvsagt være at jeg har noen problemer med mine nevrotransmittere og at det er en kjemisk ubalanse i hjernen, men rent kognitivt har jeg det helt suverent. Er veldig livsglad og liker det jeg driver med. Gler meg til å stå opp hver morgen. Er positiv og har ikke noe å klage på i livet. De dagene jeg føler meg 100% frisk føler jeg meg helt ustoppelig.

Kun på de aller, aller verste dagene har jeg følt meg nedenfor.

Så basert på det, er jeg egentlig veldig overbevist om at min tilstand ikke er av en psykisk art. Har faktisk vært moderat/alvorlig deprimert og hatt angst i etterkant av da jeg gikk meg på min suverene smell, så jeg vet hvordan det føles. Men i dag føler jeg meg veldig bra. :)

EDIT: Når jeg i tillegg har abnormale prøveverdier på blant annet kortisol, er jeg ganske overbevist om at det ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du har det bra hvertfall;)

Min uformelle definisjon av psykisk blir da mentale problemer, typ tanker, vrangforestillinger osv:)

Var ikk meningen om jeg virket krass;) Syntes bare det er fascinerende hvordan man kan mene at man er 100% sikker på at det er psyken og hvilke vurderinger som ligger bak et slikt utsagn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes bare det er fascinerende hvordan man kan mene at man er 100% sikker på at det er psyken og hvilke vurderinger som ligger bak et slikt utsagn;)

Det er lov å spørre! Opplevde deg heller ikke som krass. :)

Du er kanskje litt klokere nå da i forhold til hvorfor jeg er så sikker. Men for å ikke være helt bastant, kan jeg gå ned til 95%. Fortsatt meget sikker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...