Gå til innhold

Utmattet hele tiden


e-vin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du bedre da?

Jeg har gått fra å være så godt som sengeliggende i nesten 2 år til å gå 6 mil på ski i fjor vinter.

Funksjonnivået mitt nå er vel +/- 40%, målet mitt er å komme over 50% dette året.

På Ulevåll fikk jeg beskjed om at jeg nok aldri kom til å bli 100% igjen, kanskje 95%, så da svarte jeg tørt at da får jeg bli 20% sprekkere en gjennomsnittet, så vil jeg likevel være sprekere enn de fleste selv på 95% ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic.. Men om man ser på symptomene på ME og symptomene på depresjon, så er desse ganske like.

On topic: Jeg ville gått over kostholdet mitt, og søvnmønster. Og som andre sier; det kan jo være så enkelt som kyssesyken sin skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er verdt å lese og grei å ha i bakhodet.

Ei manisk dame som rabulerer om eget hypokonderi, og som samtidig gjør narr av andre spør du meg.

Hun fikk behandling for Me? Får man det? Og til slutt havnet hun hos nevrolog? Normalt så begynner man med henvisning fra fastlege/det etablerte helsevesen, til nevrolog.

Jeg tror ikke på henne og det hun skriver, og hun representer i mine øyne ikke de som sliter med vanskelige diagnoser og sykdomer overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei manisk dame som rabulerer om eget hypokonderi, og som samtidig gjør narr av andre spør du meg.

Hun fikk behandling for Me? Får man det? Og til slutt havnet hun hos nevrolog? Normalt så begynner man med henvisning fra fastlege/det etablerte helsevesen, til nevrolog.

Jeg tror ikke på henne og det hun skriver, og hun representer i mine øyne ikke de som sliter med vanskelige diagnoser og sykdomer overhode.

Jeg tror hun prøver å belyse det faktum at vi i dagens samfunn desperat jakter på en diagnose hver gang vi ikke føler oss 100%. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men mange. Det hun skriver er nok overdrevet, men jeg tror samtidig at det er mange som kjenner seg igjen i dette. Hun slo seg ikke til ro med det fastlegen sa og fortsatte letingen hos alternative private klinikker, som har skapt en industri rundt nettopp dette "hypokonderiet". Jeg syns ikke at hun representer eller prøver å henvende seg til gruppen som sliter med vanskelige diagnoser, men det stikk motsatte.

Løsningen for mange er nok turer i skogen, reduksjon av stressnivået, riktig kosthold og nok søvn.

Den eneste behandlingen som finnes for ME er vel ulike mestringskurs (som for mange har en veldig god effekt og gjør samtidig at veldig mange leger stiller seg skeptiske til ME-diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror hun prøver å belyse det faktum at vi i dagens samfunn desperat jakter på en diagnose hver gang vi ikke føler oss 100%. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men mange..

Er enig i det du skriver, kom over en bra kronikk som sammenfatter samme tema på en bra måte.

http://www.dagbladet.no/2013/12/20/kultur/kronikk/debatt/meninger/debattinnlegg/30952602/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke artikkelen men jeg leste om at dette er noe først og fremst jenter i vesten får....f.eks Filipinske sjømenn eller Congolesiske gruvearbeidere som jobber 14 timer om dagen uten pause får ikke denne typen syndromer den man er utmattet hele tiden.

Jeg lurer på hvorfor er det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...