Gå til innhold

Utstyr max vs raw max


Javak

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå er det ikke bare å hoppe i ei drakt og tro at man automatisk kan legge til 30% i bøyen. Man må trene mye med utstyr for å bli vant med det. Jeg kan ikke så mye om estimering av dette, men jeg ville tippet:

220-230 benk

270-290 mark

260-270 i bøy

eirich Nicolai Hildre Gundersen™

^tagget noen luringer som kan dette bedre enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Myr nevner er ikke det bare å ta på seg drakt og automatisk løfte mye mer.

Hvis vi tar Andre Midtby som eksempel som løftet under Klassisk VM i år.

Der hadde han serien

227.5kg Bøy

180kg Benk

272.5kg Mark

Med utstyr har han disse rekordene.

305kg Bøy

210kg Benk

300kg Mark.

Da snakker vi om en løfter på landslagsnivå, så han har flere års erfaring med utstyr.

Som du ser tjener man klart mest på knebøy, i markløft er ikke det så veldig mye å hente, de mest ekstreme tjener vell kanskje en 40-50kg på drakten. I benkpress kan det variere VELDIG mye hvor mye man henter, noen får ingenting, mens de mest ekstreme kan her få opp mot 100kg. Til syvende å sist krever utstyrsløfting MYE trening og testing av forskjellige drakter for optimalt utbytte. Og generelt sett, desto høyere rawpers, desto mer kan man få på drakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohannesL svarte forsåvidt utfyllende nok. Men jeg vil understreke som andre før meg har nevnt at det ikke bare er å ta på noe utstyr å få masse igjen for det. Det handler om øvelse, tøffhet, og ikke minst rett valg av utstyr, størrelse på det opp mot teknikk. Noen får mer en andre pga bedre utgangspunkt. F.eks får sumoløftere ofte mer igjen for drakten en klassiskløftere.

Men det er veldig individuelt, og mye, mye øvelse bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det ikke noe å si hvor "fyldig" de er, og hvordan anatomien er? JohannesL

Fyldig gir egentlig bare kortere ROM, i f.eks benk, ellers går det jo på draktstørrelsen i forhold til størrelsen på fyren i drakten. Og anatomien er samme som i utstyrsfri, utstyret forsterker bare det grunnlaget du har om man kan si det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor man ikke bare kan droppe det utstyret der, men det er vel en annen diskusjon.

Annen diskusjon, annen tråd. Ja mange lurer, men det er som regel ikke utøverne selv. Sporten er som den er, men det konkurreres også utstyrsfritt utenom/parallelt, samt utstyr er valgfritt så det er sagt. Se f.eks Utstyrsfritt VM i Russland i år som Andre Midtby og Marte Elverum kicka ass på om du er interessert.

Det er lett å sitte på sidelinjen og mene, men det forandrer ikke sporten. Så heldigvis er det rom for begge delene, og det er valgfritt hva man ønsker, utstyr, ikke utstyr, ikke konkurrere eller være delaktig i sporten at all... På samme måte som jeg kan si at skøytedrakter, klorbriller, skismurning og knotter på sprintskoene er tull. Just saying

La ikke denne tråden bli om dette, men opprett gjerne en egen diskusjonstråd om dette Iso så får du nok flere som både er enig og uenig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyldig gir egentlig bare kortere ROM, i f.eks benk, ellers går det jo på draktstørrelsen i forhold til størrelsen på fyren i drakten. Og anatomien er samme som i utstyrsfri, utstyret forsterker bare det grunnlaget du har om man kan si det slik

Så for meg at en "fyldigere" person (med større omkrets rundt lår, midje og overarmer) vil bruke en større drakt, og dermed få et større areal av elastisk materiale som hjelper i løftet? Altså at hjelp fra drakten være korrelert med kroppsvekt på utøvere med ellers lik antopometri. Noen tanker om den påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for meg at en "fyldigere" person (med større omkrets rundt lår, midje og overarmer) vil bruke en større drakt, og dermed få et større areal av elastisk materiale som hjelper i løftet? Altså at hjelp fra drakten være korrelert med kroppsvekt på utøvere med ellers lik antopometri. Noen tanker om den påstanden?

Det er min oppfatning også. Jo høyere man kommer i vektklassene jo høyere blir (den potensielle) forskjellen mellom raw og utstyr. Mye handler uansett om hvor godt man takler tight utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Hildeborg, f.eks, har en enorm fordel i å være humongous. Bøyen blir jo antropometrisk en kvartbøy, men fordi låra er så sjukt forbanna svære så blir det likevel godkjent dybde. Samme i benk - jeg mener, ROM'et halveres av tits of the century.

Also, no hatin', jeg hadde også valgt å være en hvalross og verdensmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Hildeborg, f.eks, har en enorm fordel i å være humongous. Bøyen blir jo antropometrisk en kvartbøy, men fordi låra er så sjukt forbanna svære så blir det likevel godkjent dybde. Samme i benk - jeg mener, ROM'et halveres av tits of the century.

Also, no hatin', jeg hadde også valgt å være hvalross og verdensmester.

Tenkte det samme sjæl. Mon tro hva hun hadde tatt i rå-benk men en vanlig ROM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro Hildeborg, f.eks, har en enorm fordel i å være humongous. Bøyen blir jo antropometrisk en kvartbøy, men fordi låra er så sjukt forbanna svære så blir det likevel godkjent dybde.

Hvordan får du det til å stemme? Dybde måles etter overflaten av låret ved hofta vs. overflaten ved toppen av kneet. Tjukkere lår vil gi større avstand mellom femur og lårets overflate høyt oppe på låret(større diameter på låret), mens rundt kneet øker ikke diameteren på langt nær så mye. For meg virker det logisk at hun faktisk må gå dypere for å få godkjent enn om hun hadde hatt tynnere lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du det til å stemme? Dybde måles etter overflaten av låret ved hofta vs. overflaten ved toppen av kneet. Tjukkere lår vil gi større avstand mellom femur og lårets overflate høyt oppe på låret(større diameter på låret), mens rundt kneet øker ikke diameteren på langt nær så mye. For meg virker det logisk at hun faktisk må gå dypere for å få godkjent enn om hun hadde hatt tynnere lår.

Det er også ofte sant, dessverre. Utøvere med store lår blir ofte bortdømt i knebøy da det kan være vanskelig å se dybden, og de må ofte sette seg betraktelig lavere for å overbevise, noe som ikke skal være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar her allerede.

Noen får mer på utstyret enn andre, så det blir umulig å forutse hvor mye man får på de forskjellige løftene.

Mine beste løft fra når jeg løftet med ytstyr, vekt ca 75kg:

(Raw/utstyr)

Bøy : ca 170 / 240

Benk: ca 135 / 170

Mark: ca 215 / 222,5

(Skriver ca sien jeg ikke hadde ordentlig raw test da, men det stemmer nok ganske bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar her allerede.

Noen får mer på utstyret enn andre, så det blir umulig å forutse hvor mye man får på de forskjellige løftene.

Mine beste løft fra når jeg løftet med ytstyr, vekt ca 75kg:

(Raw/utstyr)

Bøy : ca 170 / 240

Benk: ca 135 / 170

Mark: ca 215 / 222,5

(Skriver ca sien jeg ikke hadde ordentlig raw test da, men det stemmer nok ganske bra)

Hadde vært morsomt og trent med utstyr over tid, så kunne jeg skrytt av 250 ish i bøy og 170-180 i benk :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Also, no hatin', jeg hadde også valgt å være en hvalross og verdensmester.

Den setningen der er noe av det mest selvmotsigende jeg har lest på Fitnessbloggen. Og det sier noe! :D

Tenkte det samme sjæl. Mon tro hva hun hadde tatt i rå-benk men en vanlig ROM.

Kommer man opp på verdensmester-nivå i idretter vil man nødvendigvis finne folk med gode fysiske forutsetninger for å bli aller best mtp gener, løftevei osv. Diskusjonen blir på nivå med hva man tror en høydehopper kunne hoppet dersom vedkommende var 40 cm lavere og 30 kg tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...