Gå til innhold

Er du flink til å åpne hjertet ditt?


miaheart

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For all del. Fantastisk vakre bilder.

Naturen, og verden, er utrolig.

Meeeen, de tingene som blir sagt blir jeg bare irritert av. Klisjeer på klisjeer.

"Nyt alt, for det er utrolig kult... Og husk at du er viktig."

Jeg kan ikke noe for det... jeg får en sånn ekstrem tumblr-inspo-feel over hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Fantastisk vakre bilder.

Naturen, og verden, er utrolig.

Meeeen, de tingene som blir sagt blir jeg bare irritert av. Klisjeer på klisjeer.

"Nyt alt, for det er utrolig kult... Og husk at du er viktig."

Jeg kan ikke noe for det... jeg får en sånn ekstrem tumblr-inspo-feel over hele greia.

Ser den! Men det kan få mennesker som er låst i sine egne låste tanker til å klare å se positive ting uten at det er en selv som må gjøre noe, prestere noe eller si noe. Det finnes positive ting i alt, man må bruke øynene og være åpen for det. Noe av det som har hjulpet meg er å fokusere på naturen. På lyder, lukter og vakre farger. Men ja, klisjè. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hva du mener. Jeg gidder ikke gå i rundt som en spirituell hippi. Men jeg er fullt ut i stand til å stoppe opp en gang i blant, se meg rundt og få slags undrende følelse av hvor fantastisk og vakkert livet, verden og universet faktisk er. Takknemmeligheten og gleden jeg føler akkurat der og da er overveldende. Så går det over etter et par minutter ;)

Satt på en høyde i en fjellheim en gang og så utover en diger innsjø, samtidig kom det inn et helvetes uvær fra andre siden. Skyene sprakk opp og sola bak lagde noen utrolig vakre lys søyler som traff overflaten på innsjøen. Begynte nesten å grine fordi jeg fikk en intens følelse av tilstedeværelse og jeg ble så glad (?). Så ble jeg redd for moskus og gikk tilbake til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Ja og nei. Dette kommer til å bli en lang post. Long-ass-post. Før jeg begynner vil jeg bare nevne at under min oppvekst så har jeg begynt å se langt flere og flere variabler i det meste av hva som skjer rundt meg. Nærmest "cause and effect" tankegang, som forgreiner seg for hver ny variabel. Jeg er sær, there is no mild way to put it :p Så:

Det jeg reagerer mest på i den videoen er som nevnt ovenfor: klisjeer på klisjeer. "A gift". From who? "And the only appropriate responce is gratefullness." Says who? "Øyet som ser" og mitt øye ser konstruert virkelighet hvor kun det vakre og perfekte (på sin måte) blir presentert. Alle er glad, alle smiler, og alt du ser er positive inntrykk.

Klart, du kan nyte alt. Du kan stenge verden ute et øyeblikk og nyte detaljer ved alt, nyte det som det er, i sin enkle natur. Men det slutter. Det er som den røyken, alt er rolig, du slapper av og nyter den røyken din i 5 min. Men når du er ferdig, kommer støyen tilbake og den blir bare høyere og tydeligere. Til slutt blir den så skarp at du må ta deg en ny sigg. Men det er bare 5min igjen. Dagen har 1440 minutter. Du er nødt til å forholde deg til en helt annen virkelighet.

La oss nå snakke om virkelighet som [jeg] oppfatter det.

Du står opp. Sliten. Går ned til toget. Toget er fult. Fult av andre trøtte som skal på jobb og jobbe seg gjennom enda en av 365 arbeidsdager (satt på spissen). Du drar på jobb, jobber deg gjennom din arbeidstid, drar hjem på like så fult tog.

Eat

Sleep

Work

Repeat.

Du har karrièrepress, naboen har kjøpt seg Porsche, kompisen har en bedre telefon enn deg, alle er tilsynelatende blide, fornøyde, suksessfulle, eier egen bolig og "lever livet". Skatt, regninger, bompenger, månedkortet, studielånet skal betales. Oppvasken må tas, barn må underholdes, middag må lages. Stress press pes fra alle kanter. Dette må du deale med 24/7, 365. Dette er realiteten. Det er få av "oss" som har muligheten til å ha livet de ønsker, ha jobben de foretrekker, og bruke sin tid som de ønsker. De fleste av oss har 8-16 jobber (og vel så det) som tar 8 timer av døgnet fra de aktiviteter DU skulle gjerne ha holdt på meg, hobbier, osv.

Du kan ikke leve livet i fjellet, ved innsjøen og klare deg mtp mat, klær og varme. Du kan ikke isolere deg og leve livet slik DU vil leve. Du er nødt til å være med i felleskapet, og med det følger ansvar, regler, skatter og avgifter. Til slutt er du bare en del av samlebåndet som skal være effektivt mulig for minst mulig kostnad, samtidig som prisen av å leve økes.

funny-cop-riot-police-fuck-flowers-happiness-pics.jpg

Realiteten er langt mer mekanisk og automatisert enn det som blir framstilt i den videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver Ojive, men du kan velge måten du ser på virkeligheten på. Du kan være glad for at du står opp, at du kan gå, at du har en jobb å gå til... osv. Mente ikke at man skal tro på alt det som blir fremstilt i videoen, men det kan kanskje få deg til å stoppe litt opp. Få deg til å se livet på nye måter. Du kan finne gleden i de små tingene i hverdagen. F.eks, du venter på snø, og en morgen våkner du opp og det har kommet snø i løpet av natten. Du vil vel smile litt da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver Ojive, men du kan velge måten du ser på virkeligheten på. Du kan være glad for at du står opp, at du kan gå, at du har en jobb å gå til... osv. Mente ikke at man skal tro på alt det som blir fremstilt i videoen, men det kan kanskje få deg til å stoppe litt opp. Få deg til å se livet på nye måter. Du kan finne gleden i de små tingene i hverdagen. F.eks, du venter på snø, og en morgen våkner du opp og det har kommet snø i løpet av natten. Du vil vel smile litt da? :)

å, jeg SER det ;) Tvil ikke. Og jeg forsøker å falle tilbake på den virkelighetsoppfatningen så ofte jeg kan. Poenget med innlegget mitt var at det blir i 10 av 10 tilfeller slått hardt ned på av omstendighetene rundt meg.

"Snap back to reality, oh, there goes gravity"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ojive

Jeg er litt enig med deg. En del ting MÅ man, hvis ikke dør man. Typ spise, sove etc. Jobb må man ha for å ha penger til mat. Men det meste annet, er valgfritt. Er det mas å underholde unger? Så ikke få barn da vel. Liker du ikke å ta et fullt tog, og det plager deg, så flytt/bytt jobb. Ja, en del ting må betales, men om man kutter ned på alt unødvendig, trenger de fleste ikke å jobbe seg i hjel for å overleve i Norge.

Man velger i stor grad sin egen hverdag. Fikk lyst til å slenge med en av de filosofiske videoene til Kai Greene nå, men skal la det være:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojive

Jeg er litt enig med deg. En del ting MÅ man, hvis ikke dør man. Typ spise, sove etc. Jobb må man ha for å ha penger til mat. Men det meste annet, er valgfritt. Er det mas å underholde unger? Så ikke få barn da vel. Liker du ikke å ta et fullt tog, og det plager deg, så flytt/bytt jobb. Ja, en del ting må betales, men om man kutter ned på alt unødvendig, trenger de fleste ikke å jobbe seg i hjel for å overleve i Norge.

Man velger i stor grad sin egen hverdag. Fikk lyst til å slenge med en av de filosofiske videoene til Kai Greene nå, men skal la det være:p

det var egentlig mest for å lage kontrast mot den konstruerte virkeligheten i den videoen egentlig.

Er det noen her som har stålkontroll på økonomi og er verpesjuk som faen, så er det meg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden trenger

i tillegg til den første videoen. Takk til burny_ for den :love:

Edit: flytta litt på videolinken :p

Fantastisk. Den beskrev nøyaktig det jeg prøvde å forklare her i tråden :)

Awareness.....education without knowledge....kan dog være et helvete, fordi det blander seg i rekken av "alle de andre" verdiene i en og samme ligning. Du bare har hevet ditt nivå av "awareness" og må ta hensyn til mer. Ikke nok med at du har en oppfatning (ref. del #1 av This is water), men nå har du del #1 i bånn, i tillegg til del #2 over det igjen.

Det gir iaff _meg_ et resultat i form av to sider:

- Jeg "ser" dypere og mer i det negative aspektet av virkelighetsoppfatning.

- Men jeg i tillegg ser dypere og mer i det positive aspektet av virkelighetsoppfatning.

Klart tenker man positivt og, iaff jeg, prøver alltid å være en del av Del #2 (fordi, la oss være ærlige, det er mer trivelig der :p), men noen ganger.....noen ganger, ignorance is bliss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...